Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

Rama Rocky Mountain Blizzard 2005- stalowa.

Mufa 73mm

Poprzednio miałem korbę Race Face Deus xc - miski bez podkładek(i tak powinno być).

Ramiona nie były symetryczne wzglądem tylnych widełek(dalej opisałem pomiary), ale linia łańcucha była dobra.

 

Kupiłem korbę FCM 582 czyli tzw. Shimano LX(linia łańcucha 50mm).

Zainstalowałem zgodnie z instrukcją tzn. jedna podkładka pod miski od strony napędu.

I szok korba odsunęła się od ramy ale tak, że przerzutka przednia musiała by być maksymalnie naciągnięta aby

mógł jeździć na dużym blacie 44z. Linia łańcucha tragiczna.

 

Odległość zębatki 44Z od widełek tylnych to:

w Shimano LX 10 -11mm, a w Race Face deus było 7 - 8mm.

Odległości ramion korby od widełek:

Prawe ramie Shimano LX 12,5mm --- Prawe w Race Face deus `6mm

Lewe ramie Shimano LX ~12,8mm --- Lewe W Race Face deus `10mm

 

Po wielu przemyśleniach i próbach i prześledzeniu wielu tematów doszedłem do następujacych wniosków.

Mogę zainstalować korby na 2 sposoby:

1.

Z podkładką 2,5mm pod miskę LEWĄ (niezgodnie z instrukcją). Wtedy ramie prawe korby i zębatki są bliżej tylnych

widełek(44z = 7,5mm), natomiast odległość ramion jest niesymetryczna względem tylnych widełek i wynosi Prawe=10mm

Lewe= 14,5 - 15mm.

2.

Druga opcja żadnych podkładek w miskach wymaga małej ingerencji tzn. wyrzucenia plastikowej tuleji łączącej miski

suportu lub jej skrócenia co nie jest proste(jest za długa).

W takiej opcji Odległość prawego ramienia i zębatk jest ok - bez zmain 44z = 7,5mm, a lewe ramię przysuwa się do ramy o

2,5mm czyli różnica między ramionami wynosi tylko około 2 - 2,5mm. W stosunku do asymetrii(odległości) ramion RF Deus i opcji pierwszej(lewa strona - podkładka 2,5mm) jest lepiej.

 

Nie jeżdżę w błocie i raczej jak jest sucho tylko :).

Czy ta tuleja faktycznie tak mocno ochrania łożyska przed zabrudzeniami, bo wydaje mi się, że więcej pyłu i brudu wchodzi od strony samych zewnętrznych uszczelnień łożysk ? Zastanawiam się czy ją usunąć i zastosować opcję drugą ?

Napisano

Spróbuj opcję 1. Symetrią się nie przejmuj. Gdybyś nie zrobił pomiarów i od razu tak zamontował to nie byłbyś w stanie wyczuć różnicy. Zwróć uwagę, że wkłady suportowe typu kwadrat czy octalink nie są symetryczne, prawa strona jest dłuższa.

 

Opcja 2 odpada. Zintegrowana oś ma z góry ustaloną długość do frezowania pod mocowanie. Nie będziesz w stanie zlikwidować luzu poprzecznego bez pogłębienia tych frezów.

Napisano

M333 >>> Dzięki za odpowiedź.

 

Opcja numer 1 już zamontowana również wydawała mi się bardziej prawidłowa z dwóch powodów:

 

- Pierwszy usunięcie tuleji łączącej miski może powodować szybsze zużycie łożysk ale tego nie jestem pewny(suche warunki jazdy).

- Dwa to oś korby posiada wyznaczone dość szerokie miejsca na których powinny pracować łożyska nazwę je "ślizgi".

Z prawej strony nie ma najmniejszego problemu z lewej łożysko też powinno trafić w "ślizg" ale na 100% nie jestem pewny.

Z wstępnych testów zamocowania wyszło, że lewe ramie mogło by chyba być zamontowane głębiej ale też pewności nie mam.

W opcji 2 lewe ramie wchodziło głębiej do końca frezu w ramieniu (są na równo oś i ramie - nie widać frezu tam gdzie wchodzi ta plastikowa nakrętka).

Lewe ramie delikatnie zachodzi na ślizg ale on ma jeszcze duży zapas.

Przy zamontowaniu korby według zaleceń lub opcja 1 lewe ramie nie wchodzi do końca osi tzn. frez ramienia lewego jest odsłonięty na 2,5mm. i w to przykrywa plastikowa nakrętka. Tak to wygląda: https://picasaweb.google.com/112919710989114319372/DropBox?authkey=Gv1sRgCOSioJmT4qCT0QE#5799268732627905698

Zobaczymy po jeździe myślę, że opcja 1 zostanie.

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Opcja 2 odpada. Zintegrowana oś ma z góry ustaloną długość do frezowania pod mocowanie. Nie będziesz w stanie zlikwidować luzu poprzecznego bez pogłębienia tych frezów.

 

Tzn. rozumiem to tak, że oś z wielowypustem będzie wystawać poza lewe ramie korby i uniemożliwi dokręcenie plastikowej nakrętki???

 

Przejechałem się i nie wiem czy nie zastosować jednak opcji 2. , 4,5mm różnicy miedzy ramionami to trochę dużo.

 

Wczoraj zamontowałem korbę bez podkładek pod miski (opcja 2). Oczywiście środkowa tuleja plastikowa musiała zostać usunięta.

Luzów nie stwierdziłem(ręcznie sprawdzając). Lewe ramie bardzo delikatnie(poniżej 0,5mm).wystaje poza wielowypust osi, także można dokręcić tą plastikową nakrętkę.

Różnica pomiędzy ramionami zmniejszyła się do 2mm.

 

Zastanawiam się czy są podkładki pod mufę 1mm, po zamontowaniu takiej jednej podkładki miałbym pewność, że będzie wszystko ok.

 

Ewentualnie podkładki na sam wielowpust(nakładana na OŚ korby), takiego małego pierścienia grubości około 1 mm?? na którym przy dokręceniu ma się oprzeć korba??

Są taki podkładki na oś w Race Face od strony zębatek(prawa). Mam taka podkładkę i faktycznie wchodzi bez problemów, bo RF i Shimano mają takie same średnice osi.

Zastanawiam się czy porostu nie dać takiej jednej od prawej strony (zębatek) i było by już wszystko ok zarówno z linia jak i odległościami korb.

  • Mod Team
Napisano

Układ podkładek wg. shimano to nie dogmat, na forum był temat i była mowa o zakładaniu inaczej niż zalecenia. Szkoda że nie założyłeś tulejki na oś, zawsze trochę bardziej zabezpieczy łożyska. Ale też nie demonizował bym jej braku.

Napisano

>>>>M333>>>> Masz rację co do opcji 2 bez podkładek.

 

!!!Opcja 2 ODPADA i na pewno nie da rady tak zrobić aby skasować luz(oś jest za długa i pozostaje przerwa na osi pomiedzy łożyskiem- miską a lewym ramieniem).!!! Moja wina :) ale sprawdziłem to doświadczalnie :)

 

Wczoraj na spokojnie poskładałem wszystko zgodnie z instrukcja SHIMANO tzn. jedna podkładka pod miskę od strony prawej(napędu) i chyba jednak jest ok. Wyregulowałem przednią przerzutkę. Na dużej tarczy 44z ma jeszcze mały zapas na zewnątrz(czyli jest ok). Nie wiem jak poprzednio patrzyłem.

 

Odległości pozostały jak w pierwotnych pomiarach.

Plus to Symetria kosztem większych odległości ramion od tylnych widełek.

Kaseta 9s

LINIA ŁAŃCUCHA przypada Środkowa tarcza 32z i pomiędzy 6-7(17T-15T) tryb z tyłu(od góry).

Tarcza 44z i 8 tryb z tyłu od góry czyli 13T.

 

Niestety korby Shimano HT II chyba już tak maja, że qfactor jak i linia łańcucha(u mnie) jest nie najlepsza, a odległość ramion korby od widełek znaczna. Wizualnie te 2,5mm różnicy odległości zębatek od ramy jak i duże odległości ramion od tylnych widełek mnie zmyliły zaraz po zmianie z RF.

 

Mogę też zastosować Opcję 1(podkładka pod lewą miskę) kosztem symetrii ramion uzyskuję lepszą linie łańcucha.

Ale w tym ustawieniu miałem problem z zrzucaniem na najmniejszą tarcze 22z z przodu. Próbowałem wyregulować ale pod obciążeniem był z tym problem).

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...