Skocz do zawartości

[korba+suport] wymiana korby


piotreq320

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.

Zacznę od tego, że jestem tu nowy i jeżdże amatorsko.

Posiadam dość stary rower firmy Be 1 ( Be One) (nie wiem, czy ktoś o niej w ogóle słyszał :) )

Zamierzam wymienić cały napęd.

 

Mam do was pytanie. Czy do suportu o długości 120mm (bądź 118) mogę założyć korbe Shimano FC-M 191 ?

Producent podaje, że sugerowana długość osi suportu wynosi 122,5 mm.

Dodam, że obecnie mam korbe, gdzie na największej zębatce jest 42 zęby. Chce ją wymienić na zębatke z UKŁADem ZĘBÓW 28-38-48.

Bardzo dziękuję za odpowiedź.

Pzdr.

  • Mod Team
Napisano

Tak możesz tak zrobić, zmieni sie ciutke linia lancucha. Ja tam i tak uważam ze powinno sie suport dobierać do własnych preferencji jazdy niż to co podaje producent.

 

Napisz jakich przełożeń używasz najczesciej, np 3x6 i jak byś napisał ile te koroniki mają zębów np 42x16. Wtedy będzie mozna policzyć wszystko i jedno znacznie stwierdzić czy ten że suport moze zostac czy lepiej go wymienić.

 

I w ogole napisz cos wiecej jaki tam masz komponenty zeby pozniej nie było niejasności :P

Napisano

Bardzo dziękuję za odpowiedź.

Najczęściej używam ciężkich przełożeń tj. 3*7 lub 2*7. Oczywiście wjeżdżając pod górę używam lżejszych, w zależności od stopnia nachylenia, ale zazwyczaj 1*7 lub 1*3.

Obecna korba ma układ zębów 22/32/42.

 

Dodam, że zamierzam wraz z korbą wymienić kasete, łańcuch i przerzutke przednią. Kasete na Shimano HG-41 7rz 11-28T ACERA i łańcuch HG 40.Przerzutke na SHIMANO M191 28.6 / 31.8 / 34.9 , 48T

Przerzutka tylna to Shimano Acera RD-M360.

  • Mod Team
Napisano

No wszystko wygląda dobrze. Z linią łancucha chodzi o to aby tak jak pisałem na przełożeniu na ktorym jeździsz najczesciej czyli większość czasu ponad 50% lancuch biegł równolegle do osi roweru czyli po chłopsku biegł prosto a nie pod skosem.

 

Jeżeli na obecnym suporcie i twoim ulubionym przelozeniu lancuch biegnie prosto jes jest ok jak ma skos niewielki minimalny tez ok jak duzy skos to trzeba zmieniać suport. Dlatego pytałem o ilość zebów by policzyć i ewentualnie dobrać suport ;)

Napisano

Na obecnym suporcie i na moich ulubionych przełożeniach łańcuch biegnie równolegle do osi roweru.

Przełożenie/ilość zębów na przedniej/tylnej zębatce:

3*7 42/11

3*6 42/13

1*7 22/11

1*3 22/21

  • Mod Team
Napisano

Z tej rozpiski wynika ze nie pasuje mieć krótszy suport. Pasuje jednak wymienić na taki jaki zaleca producent. Nie jest to konieczne ale mile widziane. poki co możesz załozyć korbę na ten i zobaczyć jak to sie wszystko turla ;)

 

Jak kupisz korbę 48z to z przlożen wyniknie ze przy 3x6 będziesz miał tak jak teraz 3x7.

Napisano
Ja tam i tak uważam ze powinno sie suport dobierać do własnych preferencji jazdy niż to co podaje producent.

 

Uważać możesz. Są nawet tacy, którzy utrzymują, że Ziemia jest płaska.

Suport dłuższy o 4 mm, spowoduje, że przerzutka nie sięgnie największej tarczy. Krószy, będzie powodem ocierania najmniejszej o widelec ramy. Różnica nawet 2 mm może sprawić problem.

Długość suportu, to podstawowe kryterium dotyczące napędu, a nie czyjeś upodobania. Jesli chcesz, piotreq320, aby Twoja przerzutka dobrze zmianiała biegi, trzymaj się tego, co podaje producent korby.

  • Mod Team
Napisano

Bo panie Waza tak jest suport dobiera sie do preferencji tak by lancuch biegł prosto ;) zasieg przerzutki to inny temat do dyskusji. Widać pojecie lini łańcucha jest średnio znane ;)

 

I takie troszke abstrakcyjne załóżmy ze kupiłeś korbe alivio, nową tą pod 9s bo taki kaprys ale masz wolnobieg 5 rzedowy ... i myślisz ze suport deykowany przez producenta nadal będzię pasował ??

Napisano

Pukulus, nie wiem, gdzie tak jest, że suport dobiera się pod własne widzimisię. Nieważne. Gdziekolwiek tak jest, tam nigdy nie będzie dobrze. O zasięgu przerzutki nie ma co dyskutować, bo choć byśmy debatowali dłużej i żarliwiej niż na temat polskiej piłki, tego zasięgu i tak nie zmienimy. Jeśli założysz za długą ośkę, bo ma np. ładny kolor, wodzik przerzutki zatrzyma się na środkowej tarczy korby i ani drgnie dalej. Nie pomogą groźby, ni prośby. Jak pisałem, różnica 2 mm, to już poważny problem. Twoje lekkie traktowanie tematu może świadczyć jedynie o tym, że niewiele czasu poświęcasz, żeby poznać działanie roweru.

Pojęcie linii łańcucha znam na tyle, że wiem, że odnosi się przede wszystkim, do ostrego koła. Jest to odległość przedniej zębatki od osi symetrii ramy, czyli przekroju wzdłużnego rury podsiodłowej. Owa linia określa więc, długoś ośki w rowerze bez przerzutek. W MTB, na upartego, można ją określić jedynie w odniesieniu do środkowych tarcz kasety i korby, ale na skrajnych, całą tą linię, diabli biorą. W szosówce, która ma dwie zębatki z przodu, linia łańcucha, to nieporozumienie. W obu przypadkach można mówić jedynie o zachowaniu w miarę, prostoliniowości łańcucha.

A pomysł, żeby parować 9 rzędową korbę korbę z 5 rzędowym wolnobiegiem jest tak głupi, że szkoda nawet rozważać taki przypadek.

  • Mod Team
Napisano

Wazaa bijez pianę a sam nie wiesz o czym mowa :rolleyes:

:whistling:

Napisałem odnośnie korby sytuacja abstrakcyjna widać to pojęcie jest dla ciebie ... abstrakcyjne. I teraz normalne porównanie. Masz 2 identyczne rowery, ale rożnych bikerów, jeden ma moc w nogach drugi nie ma. Jeden używa gównie przełożeń 3x7,8,9 a ten słabszy 3x4,5,6. Dwa identyczne rowery inny system jazdy i nie powiesz mi że różowa ośka nie jest ładniejsza ;)

Napisano

Hehe, dobre. To tak, jak bym Ci sprzedawał samochód, w którym działa tylko 1 bieg i wmawiał, że inne są Ci niepotrzebne, bo dopuszczalna prędkość w zabudowanym trerenie, to 50km/h.

  • Mod Team
Napisano

Powiedz to ludziom co jeżdżą na 1x7 :P bo mimo upomnień dalej tak będą jeździć :P

 

A tak BTW mam korbe z lat 90' dedykowany suport to ok 106 lub 109 ... wiesz gdzie miałbym lancuch jak bym sie trzymał zalecen producenta ?? Ja nie mowie ze Producent podaje źle bo podaje dobrze ale czasami trzeba go poprawiać, jak tego jeszcze nie wiesz znaczy ze nie wiele jeździsz :P

Napisano

Zrozum wiec, że Twoje rady, aby stosować byle jakie ośki, wymuszają na osobach, które się do nich zastosują, jeżdżenie na takich niekorzystnych przełożeniach. Może nie na aż tak skrajnych, jak piszesz, ale zawsze, niewłaściwa długość suportu ogranicza pełną funkcjonalność mechanizmu.

 

Ja nie mowie ze Producent podaje źle bo podaje dobrze ale czasami trzeba go poprawiać

 

Stawiam, że jesteś bardzo młody i mało doświadczony, skoro takie dziwne wnioski wysuwasz. 14? 15 lat?

  • Mod Team
Napisano

10 i pół :D To ze byle jakie ośki to sam sobie wyroiłeś w swoim świecie i ja w niego nie wnikam. Ty też musisz zrozumieć ze zalecenia producenta sa .. owszem ale często patrzy sie na to z przymrożeniem oka. Jak bym stosował wszystkie zalecenia producenta to bym miał łańcuch na skos i twardy amor ze plomby wypadają ;) ale ty sie trzymaj kurczowo ;) Aha i jeszcze mam przerzutkę nie do rozmiaru korby toż to jest wręcz bandytyzm :laugh: i jakąż szkoda ze działa idealnie ;)

Napisano

Założyłem nową korbę na stary suport i wszystko chodzi elegancko.

Muszę jeszcze dopracować ustawienie przerzutek.

Czasami na korbie nie chce się mi zmienić przełożenie z 2 na 1.( ze śreniej tarczy na najmniejszą)

Czym mam pokręcić i jak ? :)

Mam jeszcze jedno pytanko.

Dla wyjaśnienia dodam zdjęcie..

 

 

Co muszę zrobić ? Proszę o poradę :)

post-155339-0-34174800-1341166378_thumb.jpg

  • Mod Team
Napisano

Z tego zdjęcia by mogło wynikać ze albo masz zdecydowanie za długi łańcuch albo jeździsz na przekosach. Nie powinno sie jeździć na przełozwniach w stylu 3x1, czy 1x8.

 

Wracając do korby, zmieniając ją musisz do niej regulować przerzutkę a nie liczyć ze stare ustawienie bdzie ok :P

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...