Skocz do zawartości

[Przełożenie]Max. prędkość przy 48/14


fafcia

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,czy da się jakoś określić/wyliczyć jaką teoretycznie max prędkość można uzyskać na przełożeniu 48/14 na prostym asfalcie,bez wiatru w plecy? dodam że rower typu cross,waga roweru 14.5 kg,opony slick 700*28 a prędkość chwilowa którą uzyskuje na ww przełożeniu w pozycji aerodynamicznej to ok 50-52 km/h,a pytanie wynika stąd że nie wiem czy w celu poprawienia wyników pracowac nad siłą kopyta tzn czy cos wiecej da sie wycisnąc na takim przełożeniu a czy po prostu ulepszyc napęd w rowerze,bo mam wolnobieg 14-28

Napisano

ulepsz napęd ale to zależy od tego jaką masz korbę, bądź zmień wolnobieg, na kasetę (ale to będzie wymagało wymiany także koła). Po za tym pracuj nad kadencją, która powinna wynosić 90-100.

Napisano

Nie wiem czy dobrze rozumuje ale z tabelki tej wywnioskowałem że skoro na przełożeniu 48/14 jadę 50km/h h to moja kadencja wynosi 115 ,a zmieniając oponę na 700*35 ta prędkość przy tej kadencji jest już 1.5 km/h wieksza.Myslałem że im węższa opona tym lepiej

Napisano

Nie da się w prosty sposób przeliczyć tego, co tak naprawdę chcesz przeliczyć. Wyliczenie prędkości mając kadencję, przełożenie i rozmiar koła jest proste. Wyliczyć czy Twoim słabym punktem jest siła mięśni, czy opór wiatru to już inna sprawa :)

 

Co do kalkulatora i rozmiaru opony to wyszła Ci zmiana prędkości wynikająca z innego rozmiaru koła. W rzeczywistości rodzaj opony i jej rozmiar ma wpływ na opory toczenia, co sprawia że możesz kręcić nogą szybciej lub wolniej ( w skrócie). Niestety nie ma na to kalkulatorów, a swoje decyzje musisz podejmować jedynie w oparciu o porady z forum lub własne doświadczenia :)

 

Tak w ogóle, to jaki jest Twój cel :) Ogólnie jeździć szybciej, czy tylko pobić rekord prędkości :P?

Napisano

najlepiej jedno i drugie :laugh: w sezonie robie 6 tys km,średnia obecnie ok 27-28,max 50-52,z wiatrem 60 ale nigdy nie zgłębiałem sie w teorie

Napisano
Myslałem że im węższa opona tym lepiej

 

Szersze opony mają zwykle większy obwód (wyższy profil), zatem stąd wynika ta różnica. Kalkulator najprawdopodobniej to uwzględnia.

Napisano

Nie wiem czy dobrze rozumuje ale z tabelki tej wywnioskowałem że skoro na przełożeniu 48/14 jadę 50km/h h to moja kadencja wynosi 115 ,a zmieniając oponę na 700*35 ta prędkość przy tej kadencji jest już 1.5 km/h wieksza.Myslałem że im węższa opona tym lepiej

 

Przecież to jest logiczne :) Jeśli kadencja będzie ta sama, to wyższa opona = większy obwód = przejedziesz dłuższą drogę w tym samym czasie = jedziesz szybciej.

 

Jeśli czujesz, że mógłbyś osiągnąć większą prędkość, ale nie jesteś w stanie pedałować szybciej (z większą kadencją), to po prostu brakuje Ci twardszego przełożenia.

Napisano

OK,a powiedzcie mi jeszcze czy można jeździć na oponach o dwóch różnych szerokościach? tak jak napisałem jeżdżę na oponach 700*28,konkretnie rubena v66 flash, ale wczoraj jedna mi pękła ,w zapasie mam kende 700*35 i myśle wrzucić to na tył a przód zostawić 28mm .Czy da rade takie cos ? nie będzie to śmiesznie wyglądac i czy opory toczenia wzrosną

Napisano

Można tak jeździć nic nie stoi na przeszkodzie. Opory zapewne się zmienią, to również zależy od bieżnika (nie wiem jakie te opony mają ;) )

Napisano

Jeśli już to przednia opona powinna być szersza, a z drugiej strony 115 obrotów przy takiej prędkości - normalnie respect dla Twojej mocy i "pompy".

Napisano

Jeśli już to przednia opona powinna być szersza, a z drugiej strony 115 obrotów przy takiej prędkości - normalnie respect dla Twojej mocy i "pompy".

to dużo? nie wydaje mi sie ,czasami widzę na typowych góralach jeżdżą po 45-50 na godz,ba co ja mówie ostatnio gościu na rolkach jechał za mną 40-45 na godz przez 7 km :laugh: W rękach mam chyba więcej krzepy bo zwykłą pompką za 10 zł dowaliłem takie ciśnienie że ta rubena pekła na oplocie a ma deklarowane 7 bar :thumbsup: ogólnie trenuje sporty siłowe a rower dla kondycji no i krótkie szybkie sprinty fajnie palą fat

Napisano

Bez dużego obciązenia taka kadencja "sama z siebie" powoduje że serce już dość szybko uderza a co dopiero jak dołożysz opory powietrza i opon. Zazwyczaj siłowa jazda jak ktoś ma moc to ok 70 obrotów, ale jeśli dajesz radę przy 115 to pozostaje kupić większy blat i sparować to z np 11T wtedy obecną max. prędkość osiągniesz przy "zwyczajnych" 90 obrotach zaś jeśli dałbyś radę wkręcić się na wspomniane 115 wtedy będzie 70 km/h... normalnie kosmos.

Napisano

 

Przecież to jest logiczne :) Jeśli kadencja będzie ta sama, to wyższa opona = większy obwód = przejedziesz dłuższą drogę w tym samym czasie = jedziesz szybciej.

 

Jeśli czujesz, że mógłbyś osiągnąć większą prędkość, ale nie jesteś w stanie pedałować szybciej (z większą kadencją), to po prostu brakuje Ci twardszego przełożenia.

czyli rozumiem mając słabszy napęd tak jak ja warto mieć opony o nieco wyższym profilu dla lepszej prędkości?

  • Mod Team
Napisano

Warto mieć wszystko co zmniejsza opory toczenia :D Wąskie slicki lub semi slicki, opływowe obręcze, i zadbane łozyska.

 

Może to wydaje sie pomijalne ale kiedyś jeździjmy z kumplami jeden z nas miał "porządny sprzęt" miał kasetę :D i piasty shimano ... to było ponad 10 lat temu. i z górki jechaliśmy równo, każdy przyjmował pozycje aerodynamiczna i w przeciągu kilku sec wyprzedził nas o ładnych kilkanaście metrów na luzie ... opony każdy miłą takie same wagi podobne ...

Napisano

Liczymy jaki dystans przebędziemy za jednym obrotem korby - (przełożenie * obwód koła) mnożymy go przez kadencje, mnożąc przez 60 zamieniamy minuty na godziny otrzymany wynik dzielimy przez tysiąc - oto wynik w km/h.

W skrócie:

(przełożenie)*(6,14*[średnica koła])*(kadencja*60)= X [predkosc w metrach na godzine]

X/1000= wynik

Przy czym kadencja 85-100 poniżej to już nie jest kolarstwo tylko spacer farmera. :)

Warto sobie zmontowac kadencjometr ze starego licznika, żeby sie przypinlować.

Napisano

hej,a powiedzcie mi jeszcze taką jedną rzecz...jednak postanowiłem nie ulepszać napędu a tylko odnowiłem go a więc wymieniłem łańcuch bo się już sporo wyciągnął no i wolnobieg .Kiedy jadę na największym blacie wszystko działa w miarę OK ale problem pojawia się kiedy wrzucam na środkową tarczę z przodu i 3 najwieksze koronki tyłu ,wówczas przerzutka nachodzi mi na szprychy i ociera o nie a kiedy wrzucam najwiekszą koronkę to już w ogóle między szprychy włazi ,drugi problem polega na tym że trochę szarpie na przełożeniu 48-16 i 38-16 .Czym to może być spowodowane?

Napisano

przyjrzałem się dokładnie przerzutce i jest skrzywiona ,zamiast pionowo w dół ,odchylona jakieś 15 stopni w kierunku koła,zamontowana jest do ramy a miejsce zamontowania jest proste .Na razie zrobiłem taki numer że ręcznie w drugą stronę kilka razy delikatnie szarpnąłem i na razie pomogło tyle że jedynie na najwiekszej koronce lekko ociera.Teraz nie wiem jak to całkowicie naprawić i od czego mogło to powstać

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...