Skocz do zawartości

[napęd] wymiana napędu


migor

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

Odnawiam rower, który kupiłem parę lat temu za grosze. Chcę wymienić kompletny napęd:

- kasetę z tyłu

- łańcuch

- korbę + suport

 

Po godzinie walczenia ze śrubami trzymającymi korbę i wykończeniu 4 kluczy zobaczyłem, że w tej chwili jest suport na kwadrat:

http://home.elka.pw.edu.pl/~mgorecki/bicycle/DSC00727.JPG

http://home.elka.pw.edu.pl/~mgorecki/bicycle/DSC00728.JPG

 

Na tych zdjęciach:

http://home.elka.pw.edu.pl/~mgorecki/bicycle/DSC00729.JPG

http://home.elka.pw.edu.pl/~mgorecki/bicycle/DSC00731.JPG

 

zaznaczyłem elementy "1" i "2". Czy "1" to suport? Z tego co patrzę na klucze do suportu to chyba tak :) czym różni się suport od wkładu suportu? Przykładowo na tej aukcji: http://allegro.pl/maszynowy-suport-truvativ-113-mm-cross-sruby-i2348872564.html na zdjęciu jest chyba cały suport a nie wkład tak jak piszą w treści?

 

Czy "2" to mufa? Czy to też się wymienia?

 

Wymieniam też koła, szukam takich:

1. obręcze: 36 otworów, czarne

- AlexRims Crostini M1.1 lub

- Mavic xm317

2. piasty novatec czarne

- NT-751SB na przód

- NT-802SB na tył (8/9 rzędów)

3. szprychy chyba zwykłe srebrne DT

 

Przerzutek już w tym sezonie nie chcę się czepiać (obecnie siedzą shimano altus 3x7). Z tego co czytałem to mogę je zostawić tyle, że z tyłu będą mi obsługiwały max 7 rzędów...zgadza się?

 

Poleccie pls zestaw napędu, jakiś w miare wytrzymały bo raczej do roweru często nie zaglądam :/ więc fajnie by było jakby dało się modułowo części wymieniać. Jakość/cena - stosunkowo odpowiadająca zestawowi kół.

 

Ważę 73kg ale raz na ruski rok będę chciał włożyć kilkanaście kg na bagażnik i ruszyć gdzieś dalej.

 

Z góry dzięki, Michał

  • Mod Team
Napisano

1 i 2 tworzą suport, mufa to cześć ramy raczej nie wymienialna. Napęd, kup sobie alivio i kasete HG50 i będzie ok. lancuch tez możesz hg50 albo inny. poczytaj sobie o łańcuchach jak chcesz.

Napisano

puklus, zgadzam się z Tobą, kaseta i łańcuch shimano-wski HG50 swobodnie wystarczy, można nabić na nim całkiem sporo km. Co to suportu i korby musisz dopasować do firmy łańcucha i kasety, ponieważ podczas regulowania przedniej przerzutki możesz mieć małe problemy z zrzucaniem łańcucha w dół !

Napisano
. Co to suportu i korby musisz dopasować do firmy łańcucha i kasety,

 

Cokolwiek to znaczy, dziwnie brzmi. Pewnie chodzi o to, że do każdej korby przypisana jest odpowiednia długość ośki suportu.

  • Mod Team
Napisano

Nic nie trzeba dopasowywać, jeżeli komponenty nie będą podłej jakości wszystko będzie działało ładnie. Jeżeli ktoś ceni sobie komfort przerzucania i w miare bez problemowość takim złotym środkiem jest alivio. Jak poczytasz troche forum zobaczysz ze lancucha shimano wiele osób odradza. Nie sa jakoś problemowe ale troche za drogie do jakości jaka oferują moim zdaniem.

Napisano

Sory za laickie pytanie ale wrócę jeszcze na chwile do suportu.

Patrzę jak wygląda klucz:

http://allegro.pl/klucz-do-suportu-shimano-ultegra-okazja-wawa-i2349166946.html

oraz jak wygląda przykłądowy suport:

http://allegro.pl/maszynowy-suport-truvativ-113-mm-cross-sruby-i2348872564.html

 

i nigdzie nie widzę tam części, którą na zdjęciach oznaczyłem jako "2". Czy takim kluczem odkręcę również część "2" czy ona zostanie w mufie? Czy ją się wymienia?

 

Mam jeszcze drugie pytanie...widzę, że korbę trzeba dopasowsać do suportu po

- sposobie mocowania - polecacie na kwadrat

- długości osi

 

a na co trzeba patrzeć żeby dopasować suport do mufy...? Czy średnica suportu jest jedna - standardowa? I zdaje się, że długość suportu też trzeba dopasować do mufy? Tu też są jakieś standardy?

Gość kometix
Napisano

Tym kluczem co podałeś to nie odkręcisz suportu. Musisz użyć klucza z poniższej aukcji http://allegro.pl/klucz-rowerowy-plaski-uniwersalny-i2359243789.html (te dwa ząbki u gury klucza)

Ale lepiej wziąć przecinak wsadzić go do miejsca nr 2 na zdjęciu i uderzyć młotkiem. Ale przed odkręceniem suportu musisz zdjąć korbę :).

Nie spotkałem się jeszcze nigdy aby suport nie pasował do mufy. Każdy przeważnie jest taki sam oczywiście do rowerów górskich.

Napisano

Nie wiem, kto ci polecił ten kwadrat, ale jeśli możesz wybrać, lepszy jest oktalink, albo zintegrowana korba. Czterokątne końcówki ośki sprzyjają "pływaniu" korby, czyli biciu osiowemu, co powoduje ocieranie łańcucha o szynę przedniej przerzutki.

Przy kupowaniu suportu, musisz wiedzieć, czy masz mufę z gwintem angielskim (BSA), czy włoskim (ITA). Rozróżnisz je po kierunku odkręcania lewej miski. BSA ma lewy, a ITA prawy gwint. Prawe miski, w obu standardach mają prawe gwinty, czyli odkręca się je przeciwnie do ruchu wskazówek w zegarku. Dane o rodzaju suportu, zazwyczaj są wytłoczone na miskach i wystarczy odczytać, żeby wiedzieć, w którą stronę odkręcać.

Napisano

Dzięki za odpowiedzi! poprawcie mnie jeśli się mylę...z tego co wyczytałem tutaj: http://pl.wikipedia.org/wiki/Suport mam suport klasyczny i stąd ta nakrętka kontrująca, która jest już niepotrzebna w pakietach/systemach zintegrowanych, tak?

 

Aby pozbyć się starego suportu muszę:

1. odkręcić korbę

2. poruszyć nakrętkę kontrującą kluczem http://allegro.pl/klucz-rowerowy-plaski-uniwersalny-i2359243789.html

3. odkręcić suport kluczem do suportu takim: http://allegro.pl/klucz-do-suportu-shimano-ultegra-okazja-wawa-i2349166946.html

 

Nowy suport i korbę muszę zgrać pod kątem:

- sposobu połączenia (klin / kwadrat / wielowypust / oś zintegrowana z korbą)

- długości osi

 

Suport do mufy muszę zgrać pod kątem:

- gwintu BSA/ITA

- i z tego co patrzę na allegro - również po szerokości mufy (68/73mm) - tutaj po prostu wystarczy zmierzyć z zewnętrz szerokość mufy?

Napisano

Dokładnie tak, jak piszesz, w każdym punkcie. Z tym, że do odkręcania starych misek chyba ten klucz nie będzie Ci potrzebny. Kiedy wymieniałem swój stary, "klasyczny" suport, nie miałem żadnych specjalistycznych narzędzi, poza kluczem, jaki pokazujesz w punkcie 2. Przyda Ci się natomiast, klucz do przykręcenia nowego suportu, ale dopasujesz go w sklepie. Zdaje się, że do octalinków jest inny, niż do kwadratów.

  • 3 tygodnie później...
Napisano

Przy kupowaniu suportu, musisz wiedzieć, czy masz mufę z gwintem angielskim (BSA), czy włoskim (ITA). Rozróżnisz je po kierunku odkręcania lewej miski. BSA ma lewy, a ITA prawy gwint. Prawe miski, w obu standardach mają prawe gwinty, czyli odkręca się je przeciwnie do ruchu wskazówek w zegarku.

 

http://www.forumrowerowe.org/topic/90210-gwinty-kierunki-odkrecania-oraz-sila-dokrecania/ - tutaj piszą, że prawa miska w BSA ma lewy gwint. To jak to w końcu jest?

  • Mod Team
Napisano

Dokładnie odwrotnie jak w pedałach. A jak to sam nie pamiętam ale chyba suport zakręcałem w lewo wiec to by sie zgadzało.

Napisano

Dobrze piszą. Pomyliłem strony. W ITA, obie miski mają prawe gwinty, a w BSA, lewa ma prawy, a prawa, lewy gwint. Ale w pedałach jest tak samo, jak w BSA, nie odwrotnie. Lewy pedał ma prawy, a prawy lewy gwint.

Teraz już zgłupiałem.

Napisano

Witam,

Pisze tutaj w celu uzyskania porad i propozycji dotyczących wyboru Kobry oraz Suportu do mojego roweru.

Mam rower typu mtb (nie znam się na odmianach w czym jeżdżę,ale napiszę wam jaki mam mniej więcej rower i gdzie staram się jeździć) : Rama-leader fox 14 dragstar, amortyzator dirt jumper 3 MARZOCCHI , tył koło obręcz-mtx29,piasta - octane one orbital pro, szprychy -dt czarne, korbę mam shimano ze starego roweru i suport jakiś accent'owski z wewnętrznymy łożyskami (wszystko na kwadrat). Potrzebuję lepszych częsci ,wytrzymalszych bo te zupełnie nie pasują do mojego roweru i mojej jazdy. Moja aktualna korba jest 3 rzędowa, nie mam z przodu przerzutki bo to przecież bez sensu w mojej jeździe więc potrzebuję zakupu po nowej korbie i supporcie napinacza. To moja propozycja - dartmoor blade .

Jeżdże często w lekkim,łatwym do jazdy na rowerze lesie. Są tutaj (płn. Podkarpacie).. lekkie hopki + zjazdy,podjazdy korzenie,kamienie , itd. Poza lasem lubię jeździć także w mieście(schody , krawężniki większe czy wheele ,180 itd.

Potrzebuję suportu z zewnętrznymi łożyskami, nie na kwadrat tylko na octalink? coś takiego .. Korbę z 2 zębami - 1 zdejmę i założę napinacz chyba na isg 3/5 nie wiem jakie mam wejśćie w swojej ramie.

Moje propozycję..:

Napinacz w/w

suport -Truvativ - Wkład suportu Howitzer XR

Korba - nie mam pojęcia..

Proszę o POMOC:)

Napisano

Dobrze piszą. Pomyliłem strony. W ITA, obie miski mają prawe gwinty, a w BSA, lewa ma prawy, a prawa, lewy gwint. Ale w pedałach jest tak samo, jak w BSA, nie odwrotnie. Lewy pedał ma prawy, a prawy lewy gwint.

Teraz już zgłupiałem.

 

no jakby to przeczytać bez większego skupienia to niezły sajgon :)

dzieki za pomoc!

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Wracając do tematu, polecacie:

- kaseta shimano alivio hg50, 8 rzędowa mi wystarczy

- łańcuch shimano alivio hg50

 

Jaką do tego kupić korbę i suport? Szerokość mufy to u mnie 68mm czyli jest to BSA z tego co przeczytałem.

Octalink czy zintegrowana oś? Ew coś inego? Podajcie też jakieś modele, linki - zależy mi na tym, żeby do tego raczej nie zaglądać (nie grzebię sam w rowerze..). Dobra by była chyba też możliwość wymiany modułowej? Tak żeby można było wymienić same koronki, albo sam suport.

Z góry dzięki za pomoc.

 

PS w tej chwili mam przerzutki i manetki shimano altus 3x7 - rozumiem, że będzie się je dało wyregulować tak, żeby obsługiwały 7 z 8 biegów z tyłu?

Napisano

Wracając do tematu, polecacie:

- kaseta shimano alivio hg50, 8 rzędowa mi wystarczy

- łańcuch shimano alivio hg50

 

Jaką do tego kupić korbę i suport? Szerokość mufy to u mnie 68mm czyli jest to BSA z tego co przeczytałem.

Octalink czy zintegrowana oś? Ew coś inego? Podajcie też jakieś modele, linki - zależy mi na tym, żeby do tego raczej nie zaglądać (nie grzebię sam w rowerze..). Dobra by była chyba też możliwość wymiany modułowej? Tak żeby można było wymienić same koronki, albo sam suport.

Z góry dzięki za pomoc.

 

PS w tej chwili mam przerzutki i manetki shimano altus 3x7 - rozumiem, że będzie się je dało wyregulować tak, żeby obsługiwały 7 z 8 biegów z tyłu?

 

Jak nie masz dużo kasy to tylko kwadrat:

 

http://allegro.pl/korba-shimano-alivio-fc-m411-48-38-28-ramiona-170-i2456106662.html

http://allegro.pl/suport-shimano-na-kwadrat-bb-un26-123mm-68mm-bsa-i2415021052.html

 

 

Jaki teren preferujesz: góry czy niziny??

  • Mod Team
Napisano

Łańcuch bym polecił ci connexa serie 800, trosze drożej ale duzo lepiej, Korba na octalink wydaje sie być mniej kłopotliwa niż obecne ze zintegrowanymi osiami.

Napisano

pepelito

Kasy troche odłożyłem na rower więc chciałbym kupić coś porządnego ale oczywiście w granicach rozsądku, żeby nie przepłacać niepotrzebnie. Nie jeżdżę raczej po wysokich górach, raz na rok trafi się pewnie kilkudniowy wyjazd z plecakiem na bagażniku po mniejszych górkach.

 

puklus

http://allegro.pl/wippermann-connex-808-2011-6-7-8-rzed-okazja-i2402925708.html - niewiele droższy ten łańcuch jest.

Co do octalinka - czytam, że są z łożyskami wewn i zewnętrznymi...które polecacie? Może jakiś konretny model Puklus polecisz? Patrzę na allegro i duuuużo tego jest..

  • Mod Team
Napisano

Suport z zewnętrznymi łożyskami teoretycznie wywiera mniejszy nacisk na łozysko bo dźwignia jest mniejsza, wiecej ci nie powie mbo nie jeździłem.

 

Lancuch connex 800 to taki basic bez niczego ale bardzo wytrzymały, 804 ma zewn. ogniwa niklowane, ładniej wygląda, a 808 jest cały niklowany i jest najładniejszy. Jezeli chodzi o wytrzymałość każdy ma taką samą. Jeżeli jesteś estetykiem weź 808 jak nie weź ok 20zł tańszy 800 ;)

 

Ja na 800tce smigam ponad 5000 i napędowi nic nie dolega i śmiem twierdzić ze nowy by sie mógł przyjąć. Niestety jeszcze nie mam nowego by to sprawdzić.

 

ImageShackŽ - Online Photo and Video Hosting

 

Zwroćcie uwage i ile grubsze ogniwa ma connex od reszty, od dołu:

connex 800 - ok 5000

dura ace 7701 - ok 4000

hg 40 - ?

accent 881 pro - 700km :whistling:

jakiś KMC - ponoć ok 7000

 

Jak widać connex jest najmniej wyciągnięty. Wszystkie sie zaczynają w tym samym momencie i jest to ok 1/3 łańcucha.

Napisano

Suport z zewnętrznymi łożyskami teoretycznie wywiera mniejszy nacisk na łozysko bo dźwignia jest mniejsza, wiecej ci nie powie mbo nie jeździłem.

 

Lancuch connex 800 to taki basic bez niczego ale bardzo wytrzymały, 804 ma zewn. ogniwa niklowane, ładniej wygląda, a 808 jest cały niklowany i jest najładniejszy. Jezeli chodzi o wytrzymałość każdy ma taką samą. Jeżeli jesteś estetykiem weź 808 jak nie weź ok 20zł tańszy 800 ;)

 

Ja na 800tce smigam ponad 5000 i napędowi nic nie dolega i śmiem twierdzić ze nowy by sie mógł przyjąć. Niestety jeszcze nie mam nowego by to sprawdzić.

 

ImageShackŽ - Online Photo and Video Hosting

 

Zwroćcie uwage i ile grubsze ogniwa ma connex od reszty, od dołu:

connex 800 - ok 5000

dura ace 7701 - ok 4000

hg 40 - ?

accent 881 pro - 700km :whistling:

jakiś KMC - ponoć ok 7000

 

Jak widać connex jest najmniej wyciągnięty. Wszystkie sie zaczynają w tym samym momencie i jest to ok 1/3 łańcucha.

 

Mam aktualnie Connex'a i polecam! :) Nie wiem jaki dokładnie model, ale na 100% niklowany. Zrobiłem na nim ponad 4k i jest do wymiany. Tylko dlatego że mam zużytą korbę i po zmianie muszę kupić nowy :)

Napisano

Z tego co jest napisane na aukcji to ta korba jest chyba przystosowana do 9-ciu rzędów? Ja planuję 8 rzędów - przez najbliższy sezon chce zostawić obecne przerzutki i manetki (3x7).

 

PS czy jest jakaś większa różnica w jakości materiałów między napędem 8 i 9 rzędowym? Z tego co patrzę na kasety to 8rzędowe są alivio a 9rzęfowe to już DEORE, troche droższe - czy to znaczy, że lepsze? Czy jedyną różnicą jest jedna dodatkowa zębatka..?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...