Skocz do zawartości

[bębenek+piasta] Praca


norden

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkich.

Pierwszy raz zabrałem się do demontażu części roweru i ich smarowania (rower mam od dwóch lat - zauważyłem pogorszenie prędkości jazdy "na luzie" - model to Trans Kross Alp).

Moje pytanie jest raczej teoretyczne i dotyczy tylnej części napędu.

Mianowicie odkręciłem kasete (shimano hg), konusy i wyjąłem oś. Następnie szczypcami wyjąłem kuleczki łożysk z obu stron. Bębenek wciąż jest przykręcony. Zastanawiam się czy jest sens odkręcać i rozbierać bębenek, i go przesmarować bo nie wiem w jakiej mocno jest on eksploatowany i czy to on odpowiada za problemy.

 

Czy podczas jazdy "na luzie" (czyli wtedy kiedy nie kręci się korbą) za ruch koła odpowiada bębenek czy te zewnętrzne łożyska?

Bo podczas kręcenia korbą do tyłu na pewno jest to bębenek (?).

Proszę o odpowiedź

Napisano

redbull1 Gorszej odpowiedzi to już dawno nie widziałem. Jak chcesz pisać od niechcenia to nie pisz w ogóle. :down:

 

Jeżeli bębenek dobrze Ci chodzi i nic tam nie zgrzyta to nie ruszaj go. Właściwie nigdy go nie trzeba rozbierać. Chyba, że sprawia Ci problemy.

Wystarczy, że wyczyścisz, a potem przesmarujesz łożyska piasty. Ostatnio zrobiłem taką operację i rzeczywiście koło tylne było zmulone. Po przesmarowaniu to pędziłem jak wicher. :D Różnica była zauważalna.

Napisano

Ale mniej więcej chodziło mi o taką odpowiedź jak napisał redbull1 :)

 

Czyli rozumiem, że bębenek jest o wiele mniej odpowiedzialny za ruch koła "na luzie" niż piasta i wystarczy przesmarować tylko te łożyska?

 

Jeżeli chodzi o smar to kupiłem smar teflonowy (10%) czy taki jest odpowiedni?

 

(dzięki za obie odpowiedzi) :)

Napisano

Nie zacznie, bo on ma głównie łapać zapadki a nie się tam ślizgać.

 

Ten smar się nie nadaje! :yucky: To ma być smar stały. ŁT-43 jest dobry. Też są inne specyfiki oznaczone marką "rowerowy" i 10 razy droższe. Podobno bardzo dobry jest BIKE GREASE 2000 czy jakoś tak, ale nie wiem czy dobrze pamietam.

Napisano

Nie słuchaj Pana Up, wyrobiony/źle nasmarowany bębenek wywiera duże tarcie - co za tym idzie opory

Na chłopski rozum- po coś są tam łożyska ..

 

Także rezkręc go i przesmaruj - będzie o niebo lepiej :)

Napisano

Są po to, żeby mógł się kręcić. Smar z niego nie wyleci, bo jest uszczelniony i brud też się nie dostanie. jakby stawiał opory to zaciągałbym łańcuch. Jak tego nie robi to jest dobrze i nie należy tego ruszać. Chyba, że ktoś to lubi. W dodatku za dużo smaru w bębenku może powodować, że nie będzie dobrze łapał.

Napisano

Ok to zdecydowałem się nie ruszać na razie bębenka biorąc pod uwagę to, że podczas jazdy na luzie pracują głownie łożyska piasty, a nie bębenka. Poza tym brud rzeczywiście nie miał tam jak się dostać bo praktycznie w ogóle go nie było w samej piaście :)

 

Mam jeszcze kilka pytań:

  1. Co to znaczy "łapać zapadki"?
  2. W przerzutce tylnej są dwa koła zębate. W jednym jest tak jakby normalne łożysko, a w drugim coś imitującego łożysko tzn. na środek koła zębatego włożona jest taka "rurka". Czy ma znaczenie w którym miejscu, w przerzutce jest dane koło zębate? (kształtem w ogóle się nie różnią)
  3. Jaki klucz służy do odkręcania korby (shimano) - 15?

Napisano

Bębenka się nie smaruje. Ale mówimy tu o samym mechaniźmie zapadkowym. Dwie-trzy krople oleju do łańcucha i starczy. Kulki muszą być posmarowane, w końcu to łożysko.

 

1. Bębenek, a konkretnie mechanizm wolnobiegowy, jest przykładem sprzęgła jednokierunkowego. Poczytaj.

2. Ma znaczenie.

3. Sprecyzuj. Chcesz tylko odkręcić śrubę mocującą ramię, czy całkowicie zdjąć korbę? I jaka to korba?

Napisano

1. No w bębenku masz zapadki które jak ciągniesz łańcuch się zaczepiają a jak koło kręci się w drugą stronę to puszczają.

2. Jest różnica. Obydwa są na łożyskach. U mnie są obydwa ślizgowe. Jedno jest na ślizgowych i z tego co pamiętam to dolne. Tak?

3. Jaką korbę?

Napisano

Bębenka się nie smaruje. Ale mówimy tu o samym mechaniźmie zapadkowym. Dwie-trzy krople oleju do łańcucha i starczy. Kulki muszą być posmarowane, w końcu to łożysko.

 

1. Bębenek, a konkretnie mechanizm wolnobiegowy, jest przykładem sprzęgła jednokierunkowego. Poczytaj.

2. Ma znaczenie.

3. Sprecyzuj. Chcesz tylko odkręcić śrubę mocującą ramię, czy całkowicie zdjąć korbę? I jaka to korba?

 

2. Jak możesz to powiedz gdzie ma iść które - niestety nie zwróciłem na to uwagi przy demontażu.

3. Chcę całkowicie zdjąć korbę. Model to: Shimano Altus FC-M311-S.

Napisano

Ok to zdecydowałem się nie ruszać na razie bębenka biorąc pod uwagę to, że podczas jazdy na luzie pracują głownie łożyska piasty, a nie bębenka. Poza tym brud rzeczywiście nie miał tam jak się dostać bo praktycznie w ogóle go nie było w samej piaście :)

 

 

 

 

Bębenek w prostej wersji zawiera dwa łożyska kulkowe, małe kuleczki, po o ile pamiętam 25 sztuk. Wg mnie jeśli piasta ma działać jak należy trzeba serwisować tak samo jak łożyska główne osi.

Zdziwiłbyś się jak kiepsko potrafi być uszczelniony ten element i to nie tylko w najtańszych piastach tego typu. Woda dostaje się często od strony korpusu piasty, tam gdzie przylega do niego bębenek, przy kiepskim uszczelnieniu problem gwarantowany. Tak kulawe są np piasty win zip (dwie maszyny plus dwa zwykłe łożyska kulkowe w bębenku) czy piasty ns. Obie nie są tanie, obie zarżnąłem bez jeżdżenia w zbyt mokrych warunkach.

Napisano

2. Przynajmniej górne kółko powinno być opisane. I jest to tak: G (lub Guide) Pulley to górne, Tension Pulley to dolne. Górne w twojej przerzutce (jak mniemam RD-M591) ma taką metalową wstawkę.

3. Tu tylko dopełnię słowa lyndowssa: Lub nasadka 14mm zamiast imbusa.

Napisano

Czym smarować bębenek? Różne są opinie ludzie odradzają smar stały. Może być ten teflonowy? (chodzi o kulki w bębenku)

Napisano

Mechanizm zapadkowy maksymalnie kilkoma kroplami oleju do łańcucha, jak już wcześniej wspomniałem. Bieżnie, po których toczą się kulki MUSZĄ być posmarowane smarem stałym, olej zużyje się lub wypłynie w ekspresowym tempie. Spray też się nie nadaje. Chyba, że lubisz dźwięk tarcia metalu o metal i zacieranie się łożysk.

 

Użyj jakiegoś smaru do łożysk, od biedy uniwersalnego ŁT-43. Choć pewnie zaraz odezwą się głosy, że to syf, nie smar i do niczego się nie nadaje. Ale co kto lubi.

 

I taka mała rada. Rozbieraj bębenek nad jakąś miską czy innym pojemnikiem. Kulkek jest dużo, są małe, a szkoda byłoby je pogubić.

Napisano

Mam już ostatnie pytanie :)

 

W przerzutce na oba koła zębate idą podkładki czy obie podkładki na jedno?

Napisano

Wszystko skręcone i działa :)

 

Przy dokręcaniu konusów dałem minimalny luz (specjalnie) przez to koło bardzo delikatnie ósemkuje. Można tak zostawić?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...