Skocz do zawartości

[Tylne koło] Szum, chrobotanie


kamaz124

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam, ostatnio postanowiłem wyczyścić napęd. Odświeżyłem łańcuch, przerzutkę tylną oraz zdemontowałem kasetę aby dokładniej ją wyczyścić. Przy okazji przetarłem bębenek z zewnątrz i tyle ile dałem rady bez zdejmowania go. Po złożeniu w całość słychać dziwny odgłos dobiegający z okolic kasety (dokładniej nie potrafię zlokalizować, jest to takie chrobotanie, swego rodzaju szum), którego wcześniej nie było? Jakie macie sugestie co do źródła hałasu i usunięcia przyczyny? Dodam jeszcze, że rower ma przejechane 12tyś. km. Mój rower to Unibike Viper. Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

Napisano

jak i czym czyściłeś? Jeśli myjką ciśnieniową i/lub WD-40 i podobnymi specyfikami, to może wypłukało smar z łożysk.

Napisano

używałeś wd-40 po odparowaniu benzyny? może benzyna wypłukała za dużo.

 

Może rozregulowałeś tylną przerzutkę i łańcuch szumi o zębatki?

Napisano

Po odparowaniu używałem, ale sądze że wd-40 mogło wypłukać. Przerzutka rozregulowana, ale to nie z niej dobiega odgłos. Na niektórych przełożeniach działa dobrze, jednak szum dochodzi jakby z piasty, bębna. Nawet jak kołem mocno zakręcę i luźno się kręci koło to słychać ten dźwięk

Napisano

Wepchnąłeś piasek i jakiś syf między gołą piastę a złożony bębenek. Zrób tak: ściągnij koło, wyciągnij całą oś i łożyska, odkręć bębenek od piasty http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=0bcdb40e4eaee1ad ,potem przeczyść to miejsce http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/0f8e8af8a0c37e23.html , następnie przeczyść miejsce styku z tym miejscem na bębenku (TUTAJ ZACHOWAJ OSTROŻNOŚĆ!!!) zrób to delikatnie i wyciągaj brud np. patyczkami do uszu. NIE WPYCHAJ GO DO ŚRODKA!!! Złóż wszystko i może zacząć działać. u mnie się to sprawdziło. ;) Ewentualnie jak nie pomoże to serwis bębenka.

 

http://www.forumrowerowe.org/topic/80780-konserwacja-czyszczenie-i-smarowanie-bebenka-shimano/

Napisano

wyjmij koło, złap palcami za ośkę i zakręć kołem, jeśli będzie chrobotanie i będziesz czuł w palcach nierówną pracę koła na osi, to łożyska w piaście do czyszczenia i smarowania lub do wymiany

Napisano

Ok, jak wrócę do domu to tak zrobię. A czy łożyska, piastę i bębenek odkręcę zwykłymi kluczami czy potrzebuję jakichś specjalnych ?

Napisano

Potrzebujesz klucza płaskiego, żeby to skręcić. Jakieś tam klucze ogólnie będziesz miał do piast pewnie, a do bębenka to sobie zobacz do tematu, który podałem. Musi być specjalny klucz i trudno go dostać. Zrób tak jak napisałem. Na 70% pomoże.

Następnym razem nie zalewaj bębenka benzyna ekstrakcyjną! Poza tym może dźwięk jest z łożysk piasty. Zanim rozbierzesz koło to zrób tak jak Ci już napisał kolega.

 

wyjmij koło, złap palcami za ośkę i zakręć kołem, jeśli będzie chrobotanie i będziesz czuł w palcach nierówną pracę koła na osi, to łożyska w piaście do czyszczenia i smarowania lub do wymiany

 

Po tym zakręć kołem ale trzymając za bębenek i będziesz wiedział skąd hałas dobiega.

Napisano

A potem mocno to wszsytko skręcić ? Ja nie zalałem bębenka benzyną, nie wyjmowałem go nawet. Zdjąłem kasetę, przetarłem szmatką nasączoną benzyną bębenek i patyczkami do uszu takie wgłębienie w bębenku. NIc więcej. I jakim smarem najlepiej to przesmarować ?

Napisano

Czyli wepchnąłeś brud. Moja metoda powinna Ci pomóc. Co ty chcesz smarować?

Nie mocno! Tak, żeby nie było luzów. NA PEWNO NIE MOCNO, bo zniszczysz łożyska i co gorsze bieżnie. Ewentualnie zerwiesz gwint od bębenka.

Napisano

Nie mam, ale i tak muszę się zaopatrzyć w klucz do bębenka, chyba że bez jego odkręcania da radę jakoś ten syf wyczyścić z przestrzenie między piastą ?

Napisano

Zobaczę na mieście, a takie nowe to to nie jest. Jak już napisałem przez rok 12tyś km zrobiłem więc ma prawo być już trochę zużyte

Napisano

Witam.

 

IMO przy odkręcaniu przesadziłeś z WD-40 z nim do bębenka wpłynął brud. WD rozpuściło smar i wraz z nim wypłyeneło. A brud został.

 

Może będzie działać i 5 lat jak u mnie a może bębenek umrze za 100km... Loteria.

 

Możesz rozebrać i spróbować wyczyścić ew. bardzo dużą ilością odtłuszczacza bębenek przepłukać a potem zapchać smarem.

 

Jak nie to to wymiana.

 

pozdrawiam

xMekpx

Napisano

lyndowss Co do rocznika to nie wiem dokładnie. Kupiłem go rok temu, był bardzo mało używany ale koleś mówił że miał go około roku, więc sądzę że może 2010 lub 2009.

 

mekp Tak właśnie planuję zrobić, tylko powiedz mi jakiego smaru użyć ?

Napisano

kamaz124 najlepiej byłoby rozkręcić piastę z bębenkiem, przeczyścić i przesmarować według instrukcji która się już pojawiła.

Ewentualnie tutaj masz inny artykuł opisujący sposób czyszczenia i smarowania http://mtbikes.pl/ar...himano-fh-m580/

Jedyne do czego mógłbym mieć zastrzeżenia to do metody rozkręcania bębenka "na śrubokręt".

 

Ja używam "klucza" który ma postać płaskownika doszlifowanego na wymiar szczelin w nakrętce wewnątrz bębenka, ten krótki płaskownik (jakieś 3-4cm) łapię zwykłym kluczem nastawnym i zdaje to egzamin bo niejeden bębenek już się rozkręciło

 

Wpychanie smaru "na siłę" (jak sugeruje mekp) może spowodować, ze zapadki też dostaną trochę/dużo smaru a to może skutkować ich złą pracą z racji tego, że smar ma dużo większą lepkość od np. oleju wazelinowego co powoduje wolniejsze działanie mechanizmu zapadkowego.

 

Co do smaru jakiego możesz użyć to wybór należy do ciebie, jedyne co bym odradzał to smar grafitowy (nie pamiętam nazwy producenta którego smaru używałem)

W starym rowerze smarowałem nim piasty ale z racji podwyższonych temperatur panujących w łożyskach piast smar się rozrzedzał i wypływał pomiędzy konusami a osłonami łożyska kulkowego :confused:

Ja osobiście używam Finish Line'a z dodatkiem teflonu http://velo.com.pl/p...=4&pk=%&id=1287 bo udało mi się go kupić za naprawdę niewielkie pieniądze :icon_wink:

 

Pozdrawiam

Napisano

Witam, wczoraj rozebrałem z tylne koło. Wyjąłem bębenek (nie rozkręcałem go) i ośkę, przeczyściłem dokładnie wszystko co się dało a na koniec nałożyłem smar grafitowy. Kolega polecił mi go, mówiąc że spokojnie wytrzyma temperaturę w piaście, więc trochę się zdziwiłem czytając posta od cyrax84pl.

Potem wszystko w całość złożone i ... dalej słychać ten odgłos. Szczerze powiem że skłaniam się ku teorii winy bębenka, bo tylko jego nie wyczyściłem od środka (brak czasu i klucza ). I teraz mam dylemat: czy znowu to rozkręcać czy jeździć tak aż padnie (nie wiem tylko czy nie będzie sytuacji że koło nie będzie się w ogóle kręciło czego bym nie chciał) i potem po prostu wymienić na nowy.

Napisano

Łożyska smaruje się smarem do łożysk (może być to Łt 43) , smar grafitowy się do tego nie nadaję bo może powodować ich szybsze zużycie.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...