Skocz do zawartości

[korba] SLX czy tańsza FC-M532 + manetki


Baltazar73

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

Chciał bym poznać wasze zdanie. Mam budżet ok 600zł.

Posiadam manetki Alivio SL-M430 , przerzutka przód Alivio M431 i przerzutka tył XT M772.

Kasetę chcę mieć 11-34 a korbę bez większego znaczenia do 44 lub do 48

 

W ramach 600zł chce zakupić

 

1.korbe SLX FC-M660 0k 430zł +

CS-HG50-9 11-34 + ŁAŃCUCH HG53 ok 130zł

co daje razem 560zł

 

lub taki zestaw

 

2. Korba FC-M532 215zł +

CS-HG50-9 11-34 + ŁAŃCUCH HG53 ok 130zł +

manetki XT SL-M770 3x9 ok 330zł

co daje razem 675zł

 

W wariancie nr 2 odsprzedam swoje nowe manetki Alivio i w kwocie ok 600zł się zmieszczę.

W zasadzie jest tylko 1 pytanie , czy warto rezygnować z korby SLX na rzecz tańszej deore ale zyskać niewątpliwie lepsze manetki.

Gramatura tych korb nie stanowi dla mnie żadnej argumentacji przy wyborze. Puste ramiona w SLX ? No właśnie.

Jeżdżę rekreacyjnie (ok 2000km) ale ważę sporo - 110kg

Proszę ustosunkować się do moich wyborów

Napisano

moim zdaniem do rekreacyjnej jazdy nie warto inwestować w manetki XT, bo dynamika zmainy przełożeń, którą oferują przydaje się dopiero przy ostrzejszej jeżdzie, a przy twojej wadze sztywność korby SLX to duża zaleta, chociaż ja ważąc 93kg na sztywność korb Deore HT2 nie narzekam

 

waząc 110kg ja bym się zastanowił raczej nad wytrzymałymi kołami :)

Napisano

Do jazdy rekreacyjnej według mnie całkowicie wystarczy korba FC-M532, którą ujeżdża wielu ciężkich bikerów. SLX ma wyższy współczynnik lansu, ale czy to jest warte dopłaty 200zł? Wątpię, a dobre manetki odczuwalnie wpłyną na pracę napędu.

Napisano

Myślę, że zestaw FC-M532, do tego CS-HG50 i CN-HG53 (czy nawet jakiś lepszy łańcuch) Ci wystarczy. Manetki SLX są nieopłacalne w ogóle, wymiana na Deore też się nie opłaca, skoro masz Alivio, lepiej zostać przy nich, albo kupić XT. Ale do rekreacyjnej jazdy zakup manetek XT mija się z celem, a jeśli dodatkowo nie gonisz za wagą roweru, korba SLX to też przerost formy nad treścią.

Napisano
Deore HT2 nie narzekam

Milion razy można powtarzać, a oni dalej swoje.Nie ma korb deore ht2!Technologia hollowtec 2 to puste ramiona w środku oraz oś zintegrowana z prawym ramieniem.Deore nie jest w technologi hollowtec, bo oznacza to ramiona puste w środku, a deore ich nie posiada.To są korby ze zintegrowaną osią.

Napisano

j.w

ht to puste ramiona, a ht2 to lozyska zewnętrzne, wiec jesli chodzi o slx to ma technologie ht oraz ht2, a deore ma tylko ht2 ...

Napisano

W materiałach źródłowych(strona shimano) zawsze rozgraniczano te dwa rozwiązania. Tak więc było Hollowtech II (zintegrowana oś plus puste ramiona) oraz zwykła "zintegrowana oś". To drugie rozwiązanie w katalogach jest określane jako "dwuelementowa konstrukcja" bądź z ang. "2 piece crankset".

Sprzedawcy nie widza różnicy, bądź nie chcą jej dostrzegać. Wszystko próbują sprzedać jako ht2.

 

Do autora tematu. Nie musisz zmieniać od razu manetek, jeżeli dotychczasowe alivio są wystarczające. Kup na razie samą korbę (m590 moim zdaniem wystarczy) oraz kasetę i łańcuch. Manetki, pancerze i linki możesz wymienić w dowolnym momencie, bez szkody dla całego układu napędowego.

Napisano

Milion razy można powtarzać, a oni dalej swoje.Nie ma korb deore ht2!Technologia hollowtec 2 to puste ramiona w środku oraz oś zintegrowana z prawym ramieniem.Deore nie jest w technologi hollowtec, bo oznacza to ramiona puste w środku, a deore ich nie posiada.To są korby ze zintegrowaną osią.

 

Z tego co ja znalazłem w necie to jest DEORE w technologii Hollowtech FC-M521 , FCM530 i Hollowtech II czyli FC-M532 i jak już powyżej pisano FC-M590.

Szkoda że obie te technologie nie zostały połączone w produkcie Deore - przyjaznym dla kieszeni.

 

Wracając do meritum , na podstawie waszych odpowiedzi i informacji już posiadanych wnioskuję że za sztywność napędu w większej mierze odpowiedzialna jest zintegrowana os HT II niż puste ramiona. Dopłacenie więc do SLX 200zł w stosunku do deore w moim przypadku jest mało opłacalną inwestycją.

 

Zdziwiły mnie troszkę odpowiedzi na temat manetek XT , z których wynika że w moim przypadku też nie warto.

Dotychczas czytałem raczej pozytywne i entuzjastyczne opinie o tych manetkach.

Zadam więc pytanie tylko odnośnie manetek .

Dotychczas używałem manetek deore, i denerwowało mnie to że wrzucanie w lewej manetce na większe tarcze wymaga tak długiego ruchu kciukiem.

Więc pytanie czy w manetkach XT lewa dolna dźwignia do zmiany przełożenia w korbie na wyższe, musi pokonać taką samą drogę jak inne manetki np deore , alivio.

Bo jeśli XT ma krótszy ruch dźwignią to ja chce je mieć.

Napisano

Powiem tak ...

 

Jestem bezposrednim uzytkownikiem korb shimano :

FC-M552 (pozagruowa na poziomie Deore) i SLX`a FC-M660-10 obie przystosowane do DynaSys.

 

Miedzy kwadratem a zintegrowaną osią jest przepaść dosłownie przepaść ... w moim rozwoju przeskakiwałem z kwadratu na HT2 wiec o Octalink i ISIS niec nie powiem.

 

I teraz ważniejsza część wywodu ... jedyna rożnica jaką na chwile obecną widze miedzy M660 a M552 to różnica w cenie i w wadze (W Reactionie "walczyłem" o wage w Giancie nie).

Działanie brak róznic ... może jestem zbyt nało doświadczony (przebiegi na poziomie 5kkm rocznie) ale różnicy nie widze :).

 

Wiec skoro nie walczysz o wage bierz tego M532, od M552 różni sie tym ze 552 jest pod DynaSys 532 to 9 przełożeń i środkowa zebatka zamiast kompozytu + stal to w całości stal (około 30 g róznicy).

 

Przy twojej wadze większe znaczenie bedzie miała sztywność ramy w okolicy suportu niz sztywność systemu z zewnetrznymi łożyskami.

 

Pozdro

Napisano

SLX jest najładniejszą korbą na świecie :) Ale lepiej kupić deore m590 a za zaoszczędzone pieniądze miski suportu accenta lub innego tokena w których masz standardowe łożyska w przeciwieństwie do sh*tmanowskich. Dlaczego? Ponieważ łożyska zewnętrzne szybko mogą nadawać się do wymiany. Moje pierwsze padły już po miesiącu. Korby ze zintegrowaną osią to wspaniała rzecz ale te łożyska to najgorsza rzecz jaką mam w rowerze. Tu by się bardziej łożyska kulkowe i konusy nadawały jak w piastach sh*tmanowskich niż te padające maszynówki. Nikt z przedpiszców o tym nie wspomniał a warto abyś to wiedział. Po każdej jeździe trzeba złapać za korby i sprawdzić czy luzu nie ma. Jeśli jest to znaczy, że łożyska wyzionęły ducha.

Napisano

Jak kupowałem m552 to udało mi się dogadać ze sprzedawcą żeby zamiast sportu shimano od razu dał accenta ... Nie trzeba było wydawać zaoszczędzonych pieniędzy ;-).

 

Pozdro

 

TapaTtalk'nięte z Andka

Napisano

mialem korbę Shimano FC-M552 , teraz zmieniłem na Deore XT 770 , różnica w sztywnośi jest ogromna . Uważam , że w SLX też będzie. Odczucie moje jest takie , że używając takiej samej sily można jechać szybciej przy korbie Shimano FC-M552 35 km/h Deore XT 41 km/h. Żeby nie bylo w swoim rowerze crosowym posiadam korbę http://ww2.bikekatalog.pl/2011//grupyosprzetu/24/Shimano.Deore.LX/ i przeniesienie napedu jest naprawde rewelacyjne . Korba Shimano FC-M552 w ogóle się nie sprawdzila . Ja osobiście uważam , że korba to serce napędu i musi być dobrej jakości.

Napisano
używając takiej samej sily można jechać szybciej przy korbie Shimano FC-M552 35 km/h Deore XT 41 km/h

W to nie uwierzę.

Przy tej "metodzie pomiarowej" rower wyposażony w korbę na kwadrat osiągnąłby zapewne tempo biegacza, a taki w korbę na klin- piechura :)

Napisano

;D

 

Lubie takie wywody ...

 

Jak wkładamy tyle samo siły (energii) i jest taka różnica w predkosciach to wniosek mam tylko jeden, 552 ma jakies opory extra czyli ... do wkładu suportu 552 shimano w standardzie dosypuje piasek zeby XT było szybsze :)

 

Jedyna różnica jaka może byc zauwazalna to tempo rozpędzania sie do tej predkości ze względu na róznice w masie rotującej korby ... jak juz masa sie kręci to do utrzymania jej w obrocie musimy dołożyc tylko opory na łożysku (pomijam powietrze).

 

Czy kolega przy przeskakiwaniu na XT przez przypadek przy okazji bez wspominania zmienił koła z oponami na "- 1kg" ?? :)

A może pominiety został wiatr w plecy / brak wiatru ... cykl trenibgowy ... dyspozycja dnia ...

 

A może zwyczajnie tak jak piszesz "własne odczucia" ... efekt placebo bo XT w końcu musi sie szybciej kręcić bo to m7xx a nie m5xx ;D

 

Jak przesiadałem się na tydzień na nowo poskładanego Cube nagle urwałem z tej samej trasy pokonywanej dzien w dzien 2 min na 10 km ... ale jakoś tak pomijałem to że mimo wszystko byłem bardziej zmęczony ;) w końcu Cube za kilka klockow musi byc lepszy od Gianta na stalowej ramie z 95 roku :)

 

Pozdro

Napisano

Nie będę się z nikim tu kłócił bo specem nie jestem, jak co niektórzy , po prostu jeździłem na 2 korbach z hollowtech, i uważam że są o wiele bardziej wydajne od tych co nie maja tego systemu. I każda moja następna na pewno nie będzie gorsza.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...