Skocz do zawartości

[damper] Nietypowy, szukam czegoś w zamian


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

 

"niechcący" kupiłem rower (pochwalę się nim innym razem) z mocno nietypowym damperem, który niestety padł (nie ma tłumienia, skrzypi i stuka). Próba reanimacji nie powiodła się :icon_confused:.

 

Wygląda on tak:

 

5759289383_81fd5e2930_m.jpg

Damper by Aeddin, on Flickr

 

 

Mam możliwość dorobienia uchwytu do montażu "normalnego" dampera, więc szukam takiego z odpowiednim rozstawem 'eye-to-eye' (potrzebuję 125 mm i szerokość montażu maksymalnie 19mm)

 

Znalazłem dwa i proszę o pomoc w wyborze:

 

DNM 2000LBS i SD Tough Shock

 

A możecie coś innego zaproponować? Byle nie wkręć na sztywno śrubę i zrób hard taila ;-)

 

Pozdrówka,

Napisano

Nie możesz zastosować tych damperów jedna strona musi być na sztywno zamontowana ( wkręcona lub w inny sposób ) w tylne widełki ;)

Napisano

Aeddin wie, że damper musi być wkręcany w tylny trójkąt

 

Mam możliwość dorobienia uchwytu do montażu "normalnego" dampera, więc szukam takiego z odpowiednim rozstawem 'eye-to-eye' (potrzebuję 125 mm i szerokość montażu maksymalnie 19mm)

 

 

 

:icon_wink:

Jesteś pewien, że dasz radę zrobić odpowiednio sztywne i wytrzymałe mocowanie. W tym miejscu występują naprawdę duże naprężenia i żebyś sobie nic nie zrobił...

 

A co do amorów to SD ma twardszą sprężynę niż DNM więc pytanie ile ważysz?

 

Ja brałbym twardszy, żeby nie bujało przy pedałowaniu bo platformy to raczej one nie mają :icon_wink:

Napisano

Nie możesz zastosować tych damperów jedna strona musi być na sztywno zamontowana ( wkręcona lub w inny sposób ) w tylne widełki ;)

 

Ależ mogę.

 

 

Mam możliwość dorobienia uchwytu do montażu "normalnego" dampera,..

 

Zamierzam zrobić wkręcane w widełki mocowanie do zwykłego dampera, w miejsce tego zepsutego dampera. Takie widełki przez które zamocuję sworznie (śruby). Obawiam się, że innego wyjścia nie mam, bo taki wkręcany Fox Vanilla ma za długą tę wkręcaną część (zresztą, on chyba i tak jest cały za długi).

 

Aeddin wie, że damper musi być wkręcany w tylny trójkąt

 

Ha, w tym samym czasie napisaliśmy posta.

 

 

Jesteś pewien, że dasz radę zrobić odpowiednio sztywne i wytrzymałe mocowanie. W tym miejscu występują naprawdę duże naprężenia i żebyś sobie nic nie zrobił...

 

 

 

Tak jak napisałem, zamierzam (przy użyciu fachowca ;-) ) z kawałka porządnej stali wytoczyć i nagwintować śrubę pasującą do tego gwintu w widelcu i wyfrezować odpowiednie kształty do mocowania "oczka" dampera. Powinno się udać.

 

A co do amorów to SD ma twardszą sprężynę niż DNM więc pytanie ile ważysz?

Ja brałbym twardszy, żeby nie bujało przy pedałowaniu bo platformy to raczej one nie mają :icon_wink:

 

 

Z bidonem w kieszeni 85 kg ;-). O jakiej platformie piszesz? (Na cyklozę zachorowałem tak na poważnie niedawno, nie orientuję się jeszcze całkowicie w terminologii :icon_mrgreen:)

 

Cały rower, jeśli chcesz zobaczyć, jest pokazany w tej galerii na Flickr.com

 

Pozdrówka,

Napisano

Obawiam się, że wprowadzenie dodatkowego węzła zaburzy całkowicie kinematykę tego zawieszenia. Damper ustawi się w pionie i dobije do rury podsiodłowej.

Napisano

Patrzę na te zdjęcia (rower pamiętam z dawnych pionierskich czasów fulli)...

Czy ty zupełnie nie masz zmysłu estetyki i kaleczysz swoje oczy patrząc na to coś?.... :)

Arrow to chyba niemiecka marka, przeszukuj w przyszłości niemieckiego ebajca, bo z częściami do tego cuda jak na lekarstwo...

 

A co do tego dnm'a i tough shocka - to nie są amortyzatory tylko ich imitacje. Najniższe modele dnm były w rowerach marketowych, w cylindrze tam gdzie wchodzi tłok nic nie ma, podobnie z ts'em. Równie dobrze możesz zostawić to co masz, będzie działać tak samo jak te dwa, jeśli nie lepiej.

Napisano

Mialem kiedys podobny problem w retro fullu Hawk Splatter gdzie bylo bardzo podobne mocowanie. Odgrzebalem stare fotki tlyko jakosc nieciekawa:

http://imageshack.us/photo/my-images/221/ramaczesc.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/59/ramatyl.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/28/hawkkw.jpg/

Wiele lat temu RST robilo dampery z tego typu mocowaniem jednak obecnie trafic na taki damper to jaks szukanie igly w stogu siana. Moze poprostu kup damper ze standardowym mocowaniem, oddaj do takiegos tokrza zlotej raczki, ktory cos na to zaradzi?

Napisano

Obawiam się, że wprowadzenie dodatkowego węzła zaburzy całkowicie kinematykę tego zawieszenia. Damper ustawi się w pionie i dobije do rury podsiodłowej.

Właśnie om to mi chodziło :thumbsup:

 

Dlatego jak wcześniej napisałem :

rulez

jedna strona musi być na sztywno zamontowana

 

Więc nie możesz tak zrobić : ;)

 

Aeddin

Zamierzam zrobić wkręcane w widełki mocowanie do zwykłego dampera, w miejsce tego zepsutego dampera. Takie widełki przez które zamocuję sworznie (śruby). Obawiam się, że innego wyjścia nie mam,

 

chyba, że na końcu gwintu nie będzie widełek tylko gniazdo obejmujące tłok dampera i uniemożliwiające ruch na sworzniu ;)

Napisano

Właśnie om to mi chodziło :thumbsup:

 

Dlatego jak wcześniej napisałem :

 

 

Więc nie możesz tak zrobić : ;)

 

 

 

chyba, że na końcu gwintu nie będzie widełek tylko gniazdo obejmujące tłok dampera i uniemożliwiające ruch na sworzniu ;)

@rulez, cyklista

 

 

Macie rację. Popatrzyłem dzisiaj jeszcze raz na konstrukcję całości i doszedłem do tego samego wniosku. Damper musi być umocowany na sztywno, tak jak w oryginale, aby nie miał możliwości ruchu innego niż wzdłuż linii rur tworzących górną część tylnego widelca. Jeśli będzie miał możliwość obrotu, jedna z składowych siły pochodząca od uginających się dolnych sprężystych ramion spowoduje jego ruch w kierunku rury podsiodłowej. I amortyzację szlag trafi :icon_confused:

 

Patrzę na te zdjęcia (rower pamiętam z dawnych pionierskich czasów fulli)...

Czy ty zupełnie nie masz zmysłu estetyki i kaleczysz swoje oczy patrząc na to coś?.... :)

Arrow to chyba niemiecka marka, przeszukuj w przyszłości niemieckiego ebajca, bo z częściami do tego cuda jak na lekarstwo...

Ekhmmm... kilka osób mi już to zarzucało, że taki brzydki :-) Poniekąd macie rację, jest obrzydliwie niezgrabny, ale ujęły mnie w nim pewne detale. Jak choćby lekka węglowa rama i osprzęt Deore. Inna sprawa, że osprzęt po wyczyszczeniu okazuje się być już lekko zużyty. Ten mój Arrow pochodzi raczej ze Szwajcarii (Villiger). Ale, tak jak pisałem, rower kupiłem "niechcący", bo ustawiłem sobie w wiadomym serwisie aukcyjnym pewną kwotę, której nikt (niestety!) nie zdążył przebić. Dopiero potem uświadomiłem sobie co kupiłem :icon_mrgreen:

 

A co do tego dnm'a i tough shocka - to nie są amortyzatory tylko ich imitacje. Najniższe modele dnm były w rowerach marketowych, w cylindrze tam gdzie wchodzi tłok nic nie ma, podobnie z ts'em. Równie dobrze możesz zostawić to co masz, będzie działać tak samo jak te dwa, jeśli nie lepiej.

 

Zdaję sobie sprawę, że to sprężynki nawinięte na tłoczku, ale niczego innego o długości 125 mm jeszcze nie znalazłem, a to stukanie i skrzypienie przy powrocie ugiętej sprężyny w moim popsutym damperze jest wkurzające.

 

Coraz bardziej przekonuję się do propozycji kolegi, aby zamienić się z nim na ramy. On kiedyś polował na tę ramę (i co o nim powiecie? :icon_lol: ). Teraz proponuje ramę Cube Analog sprzed kilka lat. Co prawda to hard tail, a mnie się full marzy, ale niech tam.

Napisano

Witam serdecznie wszystkich tu zebranych :)

Jestem nowym użytkownikiem tego forum więc witam się ze wszystkimi.

Na dzień dobry zwracam się do was o pomoc i radę, a ten temat wydawał mi się najbardziej adekwatnym do tego miejscem. Sprawa wygląda następująco: Parę lat temu dostałem od sąsiada rower w zamian za przysługę. Pamiętam, że chwilę na nim pojeździłem jednak szybko wylądował w piwnicy (jeśli dobrze pamiętam przyczyną było scentrowane koło). W tym roku postanowiłem się zmobilizować i naprawić ów pojazd. Biorąc sprawy we własne ręce zacząłem sporo czytać o naprawie rowerów co sprawiło, że scentrowane koła już są proste. Z jednym problemem jednak nie jestem w stanie sobie poradzić a mianowicie z damperem, który też jest chyba specyficznym modelem. Rower sam w sobie wygląda tak:

 

http://images46.fotosik.pl/892/f1d254ed0b8e92ed.jpg

 

A damper tak:

 

http://images49.fotosik.pl/923/0dabc5b090bf0cbegen.jpg

http://images40.fotosik.pl/926/d5a43bfd38413b7agen.jpg

 

Niestety dla mnie ten rower jest "no name" z uwagi na to, że nie mogę doszukać się na nim żadnych informacji o marce (nie licząc kasety wolnobiegu firmy "siemano". Przerzutki, też chyba do niej należą ale głowy nie dam). Ogólnie na rowerze da radę jechać ale jestem pewny, że nie tak to ma wyglądać! Otóż kiedy na nim siądę (ważę 90 kg) to amortyzator wykorzystuje cały swój skok, co przedstawia się następująco:

 

http://images50.fotosik.pl/944/a9e11221d5de442dgen.jpg

 

Jednak w momencie kiedy nacisnę na pedał to rower się podnosi i wtedy wygląda to w miarę normalnie (na moje oko):

 

http://images39.fotosik.pl/917/794248c73e21709fgen.jpg

 

Ogólnie rzecz ujmując, biorąc pod uwagę to, że podczas pedałowania w momencie kiedy pedały są prostopadle do ziemi nacisk na nie jest mniejszy, a to równa się temu, że amortyzator znowu opada co przy ciągłej jeździe, daje wrażenie jazdy konnej (-.-). Wspomnę jeszcze, że damper miał w sobie cześć (mniej więcej 4-ro centymetrowy kauczukowy wałek, który się rozpadł a ja nie wiem, czy da radę go gdzieś dokupić. Wydaje mi się jednak, ze pełnił on funkcję wytłumiania uderzeń a nie wpływał na elastyczność dampera). Wspomnę również, ze sprężynę dokręciłem go na maksa i wydaje mi się, że bardziej twardy już być nie może. Na koniec dodam, że tylko tylne hamulce mam połączone z kierownicą (czekam aż przyjdą linki i pancerze). Według moich odczuć winą tego wszystkiego może być: Sprężyna (nie znam jej parametrów, gdyz nie ma ich na niej napisanych), brak tej kauczukowej części, zbyt długi łańcuch (w co wątpię), nie podpięte przerzutki (w co wątpię jeszcze bardziej). Proszę was bardzo o pomoc, ponieważ zależy mi aby naprawić ten rower (najlepiej własnoręcznie).

Pozdrawiam :)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...