Skocz do zawartości

[Konserwacja]Kilka pytań odnośnie konserwacji roweru


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, jestem nowym rowerzystą i jestem dosyć zielony w sprawach konserwacji. Szukałem na Waszym forum informacji i większość znalazłem, ale część pozostaje dla mnie nie wyjaśniona.

Nowy rower po dwóch wyjazdach ma zrobione ~80km, ostatni odcinek jechałem troche w błocie. I teraz tak:

 

1. Czy kasete trzeba smarować? Czy wystarczy nasmarować łańcuch a kaseta sama się nasmaruje gdy pokręcę korbą i pozmieniam biegi?

 

2. Wyczyściłem kasetę z błota płynem do mycia naczyń i szczoteczką a później wypłukałem. Łańcuch jest względnie czysty (czego się spodziewać po 80km) dlatego go nieruszałem, ale jak myłem kasete to kręciłem korbą - czy muszę w tym wypadku smarować łańcuch na nowo?

 

3. Podczas smarowania łańcucha gdzie mam robić kropelki oleju? Na sworzniu na górnej stronie? tj. na tym zaokrągleniu, bo słyszałem że nie po bokach, a w tym obrazku sworzeń jest po boku:

lancuchll2.jpg.

 

4. Czy dobrze zrobiłem, że "przednią przerzutkę" umyłem płynem do mycia naczyń, szczoteczką iw wypłukałem? Znajdowało się na niej b. dużo błota. Ją też trzeba smarować?

 

5. Po 80 km hamulce zaczęły ocierać o klocki hamulcowe, choć jak kończyłem jazde wczorajszego dnia to jeszcze się nie ocierały. Czy to możliwe że to poprostu błoto i się po kilku km wytrze? Czy muszę regulować klocki na nowo?

 

6. Rower był w serwisie po 8 km (przegląd zerowy, nastawienie przerzutek, smarowanie za darmo). Ale gdy wjechałem do tego błota to na pewnym przełożeniu przerzutka zaczęła wariować, tj. co chwile zmieniała przełożenie z 2-4 na 2-3 <--> 2-5 <--> 2-6 aż wkońcu stawała na 2-5 (czyli pożądanym biegu). Mój osprzęt to Shimano Alivio, teraz ją wyczyściłem ale nie miałem okazji sprawdzić, ale czy to normalne?

 

7. Czy umycie napędu ogranicza się do umycia łańcucha, przedniej przerzutki wraz z korbą, kasety i tylniej przerzutki? Czy po jeździe w błocie i piachu powinienem jeszcze na jakąś część (poza amortyzatorem przednim) zwrócić uwagę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

1) Wystarczy posmarować łańcuch, pokręcić i pozmieniać biegi

2) Napęd pracuje głośno, czy coś takiego? Jeżeli nie to nie ma sensu jeszcze smarować.

3) Na sworzeń od środka (od góry) na rysunku jest to zaznaczone jako rolka. // Sworzeń to jest cały ten 'kołeczek', dziwny ten rysunek, chociaż moze to ja sie nie znam.

4) Tylko dobrze ją wysusz, jak wyschnie możesz dać po kropelce smaru (nawet łańcuchowego) na 'ruchome połączenia' - nie wiem jak to ładnie nazwać

5) Nie wiemy jaki masz rower i jakie hamulce, V-ki, tarcze mech/hydr?

6) Co prawda nie miałem Alivio i nie wiem jak pracuje, ale aż tak niedokładna praca raczej nie wynika z błota. Przerzutki są dobrze wyregulowane?

7) Zależy jakim błocie/piachu, jak konkretny syf, to warto praktycznie wszystko sprawdzić, pancerze/linki, koła, pedały, hample.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

80km to mało. U mnie zielony Finish Line starcza na jakieś 200km cichej pracy w suchych warunkach, w mokrych o jakieś 40km mniej. Ale i tak nadal można jeździć, choć napęd pracuje głośniej.

 

1. Kaseta ma być jak najbardziej sucha, zero smaru. Smarujesz łańcuch, zostawiasz na jakiś czas, by olej wszedł między ogniwa i wycierasz nadmiar.

2. Ciężko powiedzieć. Sam będziesz słyszał czy napęd zaczyna głośniej pracować.

3. Od góry na rolkę. Samego sworznia przecież nie widzisz.

4. Jeśli była zabłocona, dobrze. Co jakiś czas rochę smaru na sworznie nie zaszkodzi.

5. Sam widzisz czy jest błoto czy może faktycznie trzeba regulować.

6. Linka potrzebuje trochę więcej czasu na ułożenie się niż te 8km. Zapewne odrobinkę się rozciągła i wystarczy lekka regulacja.

7. Tak naprawdę błoto może dostać się wszędzie. Między mostek a sterówkę czy kierownicę, sztycę a ramę. Ale wtedy usłyszysz chrobotanie. O sterach już nie wspominam. Tam z zasady co jakiś czas trzeba zajrzeć. Jeszcze zostają piasty i pedały. Ale jeśli nie startujesz nigdzie, częściej niż raz na rok nie ma sensu w nich grzebać. Jeśli masz fulla oczywiście także zawieszenie, ale to pytanie do użytkowników tego typu rowerów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • Mod Team

Wg mnie obie sa dobre ale nie każda spinka pasuje do każdego łańcucha i tu trzeba sie zorientowac jaki jest lancuch zeby nie było niespodzianki ze sie spiąć nie chce :P

 

Po jeździe w błocie polecał bym odbłocic częsci ruchome napędu. co prawda po 80km nie powinno sie nic dziać ale roznie bywa. wyciąg linki i przedmuchaj/przeczyść pancerze i złoż ponownie i wyreguluj powinno działać jak trzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...