Skocz do zawartości

[Konserwacja]Kilka pytań odnośnie konserwacji roweru


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, jestem nowym rowerzystą i jestem dosyć zielony w sprawach konserwacji. Szukałem na Waszym forum informacji i większość znalazłem, ale część pozostaje dla mnie nie wyjaśniona.

Nowy rower po dwóch wyjazdach ma zrobione ~80km, ostatni odcinek jechałem troche w błocie. I teraz tak:

 

1. Czy kasete trzeba smarować? Czy wystarczy nasmarować łańcuch a kaseta sama się nasmaruje gdy pokręcę korbą i pozmieniam biegi?

 

2. Wyczyściłem kasetę z błota płynem do mycia naczyń i szczoteczką a później wypłukałem. Łańcuch jest względnie czysty (czego się spodziewać po 80km) dlatego go nieruszałem, ale jak myłem kasete to kręciłem korbą - czy muszę w tym wypadku smarować łańcuch na nowo?

 

3. Podczas smarowania łańcucha gdzie mam robić kropelki oleju? Na sworzniu na górnej stronie? tj. na tym zaokrągleniu, bo słyszałem że nie po bokach, a w tym obrazku sworzeń jest po boku:

lancuchll2.jpg.

 

4. Czy dobrze zrobiłem, że "przednią przerzutkę" umyłem płynem do mycia naczyń, szczoteczką iw wypłukałem? Znajdowało się na niej b. dużo błota. Ją też trzeba smarować?

 

5. Po 80 km hamulce zaczęły ocierać o klocki hamulcowe, choć jak kończyłem jazde wczorajszego dnia to jeszcze się nie ocierały. Czy to możliwe że to poprostu błoto i się po kilku km wytrze? Czy muszę regulować klocki na nowo?

 

6. Rower był w serwisie po 8 km (przegląd zerowy, nastawienie przerzutek, smarowanie za darmo). Ale gdy wjechałem do tego błota to na pewnym przełożeniu przerzutka zaczęła wariować, tj. co chwile zmieniała przełożenie z 2-4 na 2-3 <--> 2-5 <--> 2-6 aż wkońcu stawała na 2-5 (czyli pożądanym biegu). Mój osprzęt to Shimano Alivio, teraz ją wyczyściłem ale nie miałem okazji sprawdzić, ale czy to normalne?