Skocz do zawartości

[damper] Rock Shox SID XC Dual Air


Igorch

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Jestem tu nowy na forum i mam pytanie odnośnie damper'a "Rock Shox SID XC Dual Air"

Kupiłem go ostatnio na allegro i zauważyłem że w zaworze komory negatywnej zbiera się olej(który wydobywa się ze środka) dampera jeszcze nie montowałem do roweru ani też nie spuszałem powietrza z komór.

Gdy przyszedł odrazu sprawdziłem te zaworki i w zaworze od komory negatywnej było troszkę oleju, wiec go odsączyłem i zakręciłem, damper założyłem do roweru tak prowizorycznie żeby zobaczyć jak działa, bo jeszcze muszę tulejki dociąć.

usiadłem trochę pobujałem i działa dobrze, wykreciłem go i zaglądam za jakiś czas do zaworu(negatywnego) a tam znowu trochę oleju się nasączyło.

 

Wnioskuje wiec z tego że zawór nie trzyma, wiec teraz pytanie jak odkręcę wentyl(zawór) to nie bedze pózniej problemu z dokręceniem tak żeby trzymał zapewne musi byc mocno dokręcony bo duże ciśnienie tam jest - i chciałbym wiedzieć czy niema pózniej z tym jakiś problemów.

 

Damper wyględa jak nowy, ale czy to ze tam jest olej może oznaczać ze coś z nim nie tak?? Ma jeszcze blokade tłumienia odbicia i gdy ja zakręce do końca to go trzyma po wbiciu(chwilke tylko sprawdzałem), a jeśli troche minimalnie ruszę pokrętło to zaczyna juz powoli wracać(wysuwać się).

 

I nie wiem czy sie tym przejąć czy to poprostu tak może być bez żadnych szkód?

 

To ten amortyzator:

http://allegro.pl/rock-shox-sid-xc-damper-okazja-i1195713627.html

 

Zawór negatywny to ten przy tłoczysku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no właśnie problem w tym ze nic na temat tego dampera nie mogę znaleźć, bo to model z roku 2001-2004, i zastanawiam się czy w ogóle jest sens go otwierać, bo może wystarczy wykręcić wentyl, dać nowy i będze ok, a to że pojawia się olej to normalne w przypadku gdy zawór nie trzyma dobrze?

 

Jeszcze sprawa jest tego typu ze nie posiadam żadnych olei/smarów które by się przydały, jeśli go otworzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szukaj na stronie RS w archiwum technicznym a jak nie to w sieci. Na 100% widzialem manuale do tego dampera. Olej może się pojawiac bo ktoś zakroplił go do komór powietrznych - prawidłowo z resztą. Możesz jeździć i pilnować czy coś się dzieje i wtedy go ewentualnie serwisować. Jeżeli nie masz za bardzo wiedzy etc. to proponuję znlaleźć jakiś sensowny serwis i oddać go na przegląd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no serwisu w okolicy chyba niema za bardzo, manuale jakieś znalazłem do podobnych(bo to jednak nie te same modele) ale tam na zdjęciach nie widać wyraźnie, wiec musiałbym go sam otworzyć żeby to sprawdzić, a nie chcę go otwierać ponieważ nie mam żadnych smarów/olei które by były do tego potrzebne, zwykłe jakieś tam mam, ale boje się ze później będze problem ze szczelnością lub coś... nie tak.

 

Zastanawiam się jednak cały czas czy ten olej to nie przypadkiem jest od regulacji tłumienia odbicia - czy może niema takiej możliwości żeby on się tam pojawił/przedostawał?

 

Co do zaworu to go poźniej odkręce i zobacze co tam nie tak/wymienie.

 

Co do serwisu to osoba która sprzedawała pisała że może mieć zrobione 500km do 1000km, ale wizualnie można powiedzieć że wygląda jak nówka, wiec myślę że i w środku także jest ok.

 

Jeszcze co do ciśnienia to czytałem że ma być pod moja wage(84kg) 160-180psi(pozytwyna), i 100-120psi(negatywna).

SAG jak dobrze się orientuje to wartość o jaką zmniejszy się długość amortyzatora po wsiąściu na rower tak? ma ona wynosić 3-5mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak SAG to ugięcie dampera po tym jak siądziesz na siodle. Zanim zaczniesz panikować to pojeździć na nim i sprawdź co się dzieje. Wbrew pozorom chemia do dampera nie jest ultra droga. Potrzebujesz olej odpowiedniej lepkości, loctite (ew. odpowiednik środka który zabezpiecza śruby przed dkręcaniem) oraz redrum, ale z uwagi na to iż jest drogi potraktujmy to jako opcję. Z kluczy bedzie Ci potrzebny klucz paskowy do odkręcania filtrów oleju w samochodzie. Pooglądaj sobie inne manuale i na pewno załapiesz co jest grane.

 

Pocenie się zaworów nie musi oznaczać problemów bo po prostu komory mogą miec nieco oleju o czym pisałem wczesniej i jest to konserwacja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mialem trzy takie tłumiki.

olej jest w komorze powietrznej (główny cylinder) jako olej smarujący. podobnie jak w amortyzatorach przednich olej trochę tryska przy np nacisnieciu zaworka.

napompuj amora, wsadż do pojemnika z wodą, by zaobserwować teoretyczne wycieki/ubytki. dokręć korpus zaworu, dokręć wkład zaworu.

 

komora negatywna w tym sidzie to plus minus 10% róznicy w stosunku do komory pozytywnej.

pierścien zakręcający komorę powietrzną (srebrny lub czarny) odkręca się PALCAMI.

 

oczywiście nakrętke trza odkręcać po spuszczeniu powietrza :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rainier możesz napisać jak ci sie na nim jeździ w odniesienu do fox-a i z jaką ramą go używasz

no niestety jeszcze nie jeździłem, sid będzie w ramie nrs, a niestety teraz ujeżdzam zimówkę HT, planuje pojeździć na trzech różnych dzień po dniu co by mieć jak najbardziej wierne porównanie,

 

w sumie to nie wiem dlaczego robili te dampery bez regulacji tłumienia, zwłaszcza że to sprzęt do ścigania,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powiedziałbym raczej że wersja budżetowa :) to że jest to amortyzator do ścigania się (był) to nie znaczy że producent roweru nie może "stopniować" jakości swoich rowerów kradnąc z dampera układ regulacji tłumienia. tak samo było (jest) z foxami floatami.

tłumienie dopasowane jest do ramy czysto teoretycznie, gdy mówimy o wspomnianym układzie tłumienia powrotu. jeden uzytkownik będzie ważył 70 kilo drugi 100, przy tej samej wielkości ramy; dla zawodnika 70 kilo wartość powrotu może być ok (ja tak miałem) lub prawie ok, dla stukilowego gościa tłumik przy wyższym ciśnieniu będzie wracał za szybko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i dlatego jest to dla mnie nie zruzumałem ze zerezygnowano z tłumienia odbica, chyba że RS przewidział że będzie on pompowany na twardo typowo do wyścigów,

 

zastanawia mnie jeszce jedno ciśnieni, tak jak Tobo gdzieś napisałeś masa *2 do pozytywnej, w foxie jak i dt nie pompuje takich wysokich ciśnień,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do tlumików pompowałem swoją mase razy dwa w psi. pytałem o zalecenie producenta mojej ramy (ibis) wg niego ciśnienie "neutralne" to 154 psi. tak samo było z sidem i dnm. manitou pompowałem mniej, ok 110 psi.

z regulacji tłumienia nie zrezygnowano, są po prostu wersje tańsze bez regulacji :D

pompowanie na twardo to minięcie się z celem, wysokie ciśnienie przy braku regulacji powrotu jeszcze pogarsza pracę zawieszenia, powoduje jego szybsze rozprężanie się.

wogóle wysokie ciśnienie to nie jest sposób na cokolwiek, upośledza pracę amortyzatora w całym zakresie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Damper to nie widelec gdzie przełożenie siły jest proste i 1:1. Ciśnienie zależy przede wszystkim od ramy, a konkretnie od przełożenia dźwigni (a w pierwszej kolejności oczywiście od masy rowerzysty). A poza tym, że w jednej ramie w kilku tłumikach pompuje się różne wartości wynika po prostu z różnic konstrukcyjnych pomiędzy tymi damperami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

a ja mam jeszcze pytanie, Czy produkuja jeszcze takie dampery zn. SID bo jakoś jak patrzę to nigdze juz w sklepie niema takich damperów(SID'ów)? Czy może tylko one sa fabrycznie tylko w ramach oryginalnie?

 

A czy BAR jest wyższy klasą niż SID?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...