Skocz do zawartości

[Koło] Ile muszę przeznaczyć ?


aadidas

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mój rower to hexagon V4 '06. Problemy z tylną piastą były już gdzieś po 3k km, dokręcenie konusów i przesmarowanie pomogło. Nie dawno znowu dokręcałem a gdzieś w połowie wczorajszej wycieczki mi się już rozklekotała konkretnie (spore luzy i mocne bicie boczne że hamulec latał na boki :) ). Do domu dojechałem jednak bez problemów. Dzisiaj ją rozebrałem na części pierwsze (tutaj wtrącę że mechanik rowerowy ze mnie taki jak i baletnica :unsure: ), nie wiem po czym ocenia się zużycie łożysk ale kulki mają tylko delikatne wgłębienia widoczne po przyjrzeniu się. Co zwróciło moją uwagę - nakrętka z okrągłą blaszką która jest zaraz nad kulkami łożyska to nie jest jedna całość. Nie wiem czy tak ma być czy się oderwało jedno od drugiego, owa blaszka po prostu przechodzi przez śrubkę i coś tam się trzyma na kulkach a na dodatek jest lekko krzywa. Dokręciłem ładnie i luzów nie ma, ale zaś jest spora centra której przed wyjazdem nie było. Wątpię żeby się ot tak rozcentrowało więc podejrzewam jakiś problem z piastą. Czepić się jeszcze można tego że koło się kręci dosyć ciężko (szybko hamuje), ale to i było po pierwszym smarowaniu (trzymam się oczywiście zasady że dokręcamy konusy nie za mocno i nie za lekko). Piasta jest marki Assess.

 

Noi teraz pytanie, reanimować toto czy rozglądać się za czymś nowym ? Celowałbym jednak w coś nowego, bo jak niby złożę i będzie ok a się rozleci na dobre 50km od domu to średnia przyjemność :)

Tutaj zaś problem bo nie wiem czy całe koło, czy osobno składać. Piastę na pewno by trzeba kupić a obręcz może zostać (jakaś stożkowa, fabrycznie montowana w V4) ? Mam nadzieję że jest prosta :) Szprychy ? Zestaw który teraz mam jest na 36otworów. Wiem że wypadałoby wrzucić jakieś propozycje piast ale patrzę na to Allegro i naprawdę nie wiem co by mogło być przyzwoite (multum modeli różnych firm czy grup, Acera, Deore, STX, Novatec...).

 

Kolejna rzecz czy dałbym radę to poskładać do kupy czy tylko serwis ? Dobrze to ja umiem zmienić dętkę i w sumie tyle :). Teoretycznie porobiłbym fotki jak to teraz jest zaplecione i poskładałbym tak samo, jakiś opis centrowania z netu i git ale nie wiem jakby to w praktyce wyszło. Nie chodzi mi tyle o oszczędność (bo i tak musiałbym kupić klucz do szprych drugi do wolnobiegu czy kasety) jak o to żeby się czegoś nauczyć.

 

Cena ? Groszem nie śmierdzę, więc wypadałoby wydać trochę więcej żeby zaraz znowu nie inwestować. Myślę że tak 100-150zł trzeba wybulić (markowe piasty widzę po ~50zł, obręcze ~70zł) ale zobaczę co polecicie :).

  • Mod Team
Napisano

NIe boj sie kazdy kiedys pierwszy raz koło rozbierał jaki pozniej skladal. przednie i tylne kolo jak sa na 36 szpeych to na 99% sa tak samo zaplecione wiec mozesz sie sugerowac zaplotem.

 

CO do piast to zalezy. Ja kiedys z braku laku i pieniedzy przedewszystkim kupilem piaste STX'a za chyba 15zł. byłem z niej baaardzo zadowolony i przejechałem na niej na pewno ponad 1000km. Z drugiej strony jak kupisz piaste pod kasete bedziesz musiał kasete kupić a wolnobieg rzucic w kat(bo z tego co sie orientuje to tam jest wolnobieg). Mozesz kupić uzywana w dobrym stanie piaste za 20-30zł w miare wysokiej grupy. Wymienic kulki nasmarować i jak bierznia łozysk nie jest wyżarta to jeszcze długo posłuzy. do tego kasete podejzewam ze 7 biegową albo mozna i 8 tylko wtedy piasta musi być tez na 8. kasete tez mozesz kupić wysoki model za grosze jak sie umie ja doprowaszic do stanu uzywalnosci. Ja kupiłem kasete XT za 15zł zrobilem jej szlif i jest jak nowa. czyli za ok 70 mogłbys mies szprzet wysokiej klasy. Niestety to wymaga umiejetnosci i mozliwości takich jak warsztat.

 

Jezeli nowa piasta to ciezko cos tanio wybrac ale za ok70-80 mozna Novateca na maszynie kupic. do tego kaseta w maire przyzwoita coś pokroju HG 50. nie sramowskie bo niskie modele uchodza za miekkie. prawdopodobnym bedzie potrzeba wymiany łańcucha jezeli nigdy nie wymieniałeś to na pewno. kolejne ok 35-45 zł. pasowały by jeszcze szprychy ale ja sam składałem 3 razy koło na tych samych szprychach i tysiące nabijałem bez problemow. Nyple koniecznie nowe.

 

Warto sie rozgladnąc za całym nowym kołem bądź uzywanym w dobrym stanie.

Napisano

Dzięki za odp.

 

Właśnie, jak odróżnić kasetę od wolnobiegu ? Wolałbym nie wymieniać bo wydaje się być w porządku i myślę że może jeszcze trochę posłużyć. Obecnie mam 7biegów.

 

czyli za ok 70 mogłbys mies szprzet wysokiej klasy. Niestety to wymaga umiejetnosci i mozliwości takich jak warsztat.

 

Ja ani jedno ani drugie :unsure: mam tylko kawałek wolnego miejsca w pokoju w bloku.

 

Piasty są maszynowe i kulkowe tak ? Które lepsze i dlaczego ?

Napisano

Tak, widziałem to koło wczoraj i też wydało mi się ciekawe. Tyle że jeśli teraz mam wolnobieg, a kupiłbym to koło pod kasetę to musiałbym kupić na pewno kasetę 8-9 rzędową ("Piasta tylna współpracuje z kasetami 8 i 9-rzędowymi") a co za tym idzie manetkę która jest na 7biegów i łańcuch tak jak wspomniał Puklus, dobrze rozumiem ?

 

Patrzę tak po Allegro... piasty pod kasetę są z tym dużym bębenkiem z jednej strony a pod wolnobieg bez ? Jeśli tak to dostanie piasty pod wolnobieg łatwe nie jest. To jest przestarzałe rozwiązanie i dzisiaj każdy jeździ już na kasecie ? :)

Napisano

Owszem jeżeli kaseta 8 lub 9 biegowa to musiałbyś wymienić manetki, ale i chyba również przerzutke, hexagona masz z którego roku albo z jaką przerzutką z tyłu? Trochę rzeczy byś powymieniał ale na pewno na długi okres czasu.

Napisano

 

Właśnie, jak odróżnić kasetę od wolnobiegu ?

 

Kaseta jest nakładana na piastę i przykręcana nakrętką. Wolnobieg jest wkręcany na piastę.

Przykładowe zdjęcia:

Kaseta-

 

 

Wolnobieg-

 

Napisano

afly

 

Pisałem że '06. Przerzutka to Shimano TX-50

 

Zrobiłem fotkę żeby nie było wątpliwości że wolnobieg :)

 

Oglądam i oglądam... dostanie piasty na 7-rzędową kasetę graniczy z cudem. Wszystko już na 8,9. Są może jakieś adaptery dzięki którym zamontuję kasetę 7-rzędową na piastę przystosowaną do 8,9rz. ? Po pierwsze 8rz. to większe koszty bo do wymiany na pewno przerzutka i manetka a po drugie przy mojej asfaltowej jeździe to się i tak nie przyda, wystarczył by mi największy blat z przodu i jakieś pięć z tyłu :unsure:.

 

Kurde, kupujesz niby rower może nie z najwyższej półki ale z markowej firmy a jak się byle piasta spierdzieli to pół roweru do wymiany ^_^

post-104736-1251625216,33_thumb.jpg

Napisano

Ja ostatnio zabuliłem 55zł za samo koło :/ Markowe Krossa ale to przynajmniej z piastą. Ponieważ okazało się że w tamtym co miałem była pęknięta Ośka i piasta [Hexagon v3 z 07]

Napisano

Jeżeli założysz kasetę 8-mio biegową to możesz ustawić przerzutkę tak żeby manetka 7-mio biegowa obsługiwała tylko siedem pierwszych biegów.

Możesz też pójść w drugą stronę i kupić kasetę 7-mio biegową i dać podkładki na bębenek.

  • Mod Team
Napisano

Jeżeli kupisz koło pod kasetę 8 i 9 rzędową to możesz kupić kasetę na 8 i nie korzystać z jednego przełożenia,

ponieważ skok manetki na 7 i na 8 jest taki sam, natomiast na 9 już nie.

 

EDIT: Schwefel mnie uprzedził podczas gdy czytałem temat.:)

Napisano

Obydwa rozwiązania mi się podobają, mógłbyś podać linka do takiej podkładki ? Bo nie za bardzo wiem jak to znaleźć na Allegro.

Z drugiej strony skłaniałbym się do tej 8rzędowej kasety i odpowiedniej konfiguracji przerzutki, gdyż dostać sensowną kasetę 7rzędową też chyba nie jest łatwo.

 

Przy zmianie wolnobiegu/kasety muszę koniecznie zmienić łańcuch ? Coś takiego chyba kiedyś gdzieś czytałem.

Aha, a można grupy łączyć między sobą ? Np. przerzutka Tourney, kaseta Deore... ?

 

Dobra, moje propozycje z Allegro:

 

Piasta:

http://allegro.pl/item725621414_piasta_tyl_shimano_fh_rm30_8_lub_9_rzedowa.html lub jeśli warto dołożyć:

http://allegro.pl/item720532915_piasta_tylna_shimano_deore_fh_rm530_36_dobra_cena.html do pierwszej chyba też nie podejdzie szybkozamykacz

 

Kaseta:

http://allegro.pl/item723111114_kaseta_zebatek_shimano_cs_hg40_hyperglide_hg_8rz.html

http://allegro.pl/item718926530_kaseta_alivio_cs_hg50_8_rz_11_30_nowa_od_ss_fv.html

Właściwie to nie znalazłem czym się różni HG-40 od HG-50

 

Łańcuch (jeśli potrzebny):

http://allegro.pl/item719346187_lancuch_shimano_cn_ug51_114_ogniw_plus_spinka.html

http://allegro.pl/item723032821_lancuch_shimano_cn_hg40_114_ogniw_plus_spinka.html

http://allegro.pl/item724842571_nowy_lancuch_shimano_cn_hg50_alivio_6_7_8rz.html

Jeśli chodzi o dwa pierwsze to też nie wiem gdzie jest różnica

 

Obręcz (jeśli nie zostanę przy tej co mam):

http://allegro.pl/item719076181_nowa_obrecz_accent_trackliner_specjalny_system.html

http://allegro.pl/item719164697_nowa_obrecz_accent_pathfinder_36.html

 

Szprychy i nyple zostawiam te co są o ile można.

Co sądzicie o tym ?

Napisano

Bez sensu kupować oddzielnie części bo takie koło wyjdzie cię drożej niż te polecone przeze mnie, a i tak będziesz miał stare szprychy które nie wiadomo czy podejdą do nowej piasty. Dolicz jeszcze koszt zaplotu koła, w Warszawie to od 40 do 60zł.

 

Natomiast co do kasety to Alivio jest dobrym wyborem. HG-40 od HG-50 różni się chyba tylko nakrętką. W każdym razie lepiej weź tańszą i dołóż do lepszego łańcucha jak Wippermann 800

 

Obydwa rozwiązania mi się podobają, mógłbyś podać linka do takiej podkładki ? Bo nie za bardzo wiem jak to znaleźć na Allegro.

Z drugiej strony skłaniałbym się do tej 8rzędowej kasety i odpowiedniej konfiguracji przerzutki, gdyż dostać sensowną kasetę 7rzędową też chyba nie jest łatwo.

Ja jako podkładki użyłem dwóch zębatek ze zużytej kasety. Kaseta to była najtańszy CS-HG 30.

Napisano

No zapleść w sumie chciałem sam tak samo jak zaplecione jest to obecne ;). Chociaż tak jak mówisz może być problem z tymi szprychami, bo jak przeglądałem tematy to ludzie mają czasami problemy przy doborze.

Ta Alexrims PC19 to na pewno dobra obręcz ? Znalazłem tutaj http://stacjarower.com.pl/obrecz-alexrims-pc19-srebrna-p-28.html?osCsid=18bf5a62af76b ~50g cięższa od tych Accentów.

 

Jeśli już miałbym brać koło za 139zł które polecasz, to zaś kusi mnie zestaw kompletu kół od tego samego sprzedawcy za 199zł http://www.allegro.pl/item720991746_kola_mtb_deore_26_alexrims_pc19_nowe_czarne.html , osobno obręcz to koszt ~40zł, piasta przednia na Allegro to koszt ~35zł + szprychy co daje ponad 80zł a gdybym kupił w komplecie to przednie kosztowałoby mnie 60zł. Co sądzisz ? Wymienić profilaktycznie jakby przednia piasta zaczęła się sypać ?

 

Druga sprawa to szerokość tejże obręczy - 16mm, jakie opony mi tam wejdą ?

Interesuje mnie też czy do montażu nowej kasety potrzebuję klucz (np. toto http://allegro.pl/item722265802_klucz_sciagacz_do_wolnobiegu_typu_shimano_nowy.html ) ? Do ściągnięcia starego wolnobiegu na pewno.

W czym ten łańcuch który podałeś będzie lepszy od moich typów ? Trwalszy, lżejszy ? :)

Napisano

Oczywiście mogę polecić lepsze obręcze ale wtedy to nie będzie cena 140zł za koło tylko 240 i więcej. Pytanie czy warto wkładać do tego bika lekkie obręcze jak reszta jest ciężka.

 

Komplet oczywiście możesz kupić.

 

Do dokręcenia kasety będziesz potrzebował klucz (inny niż do wolnobiegu).

 

Łańcuch jest twardszy, wolniej się rozciągnie a przy tym wolniej zniszczy kasetę.

Napisano

To wziąłbym komplet, tylko powiedz jak z tym oponami ? Dętki z wentylem samochodowym mam nadzieję wejdą.

Kasetę bym wziął jednak HG-50 bo mógłbym kupić z kołami u jednego sprzedawcy (HG-40 z dodatkową wysyłką u innego wyjdzie na to samo).

Łańcuch ten co poleciłeś, na dodatek mógłbym odebrać osobiście.

~300zł, ale jak trzeba to trzeba.

 

Klucz do wolnobiegu http://www.allegro.pl/item727330818_klucz_do_wolnobiegu_shimano_od_ss_fv.html i drugi do kasety http://www.allegro.pl/item718926975_klucz_do_kaset_shimano_hg_od_ss_fv.html , będą ok ?

Bez tego: http://www.allegro.pl/item718927003_klucz_do_kasety_bat_bike_hand_nowy_fv.html chyba się obejdzie ?

 

http://allegro.pl/item719867287_klucz_bike_hand_do_wolnobiegu_i_kaset_shimano_hg.html a tu zaś piszą: "Klucz bez rączki znanej i cenionej firmy Bike Hand do odkręcania wolnobiegów w standardzie Shimano oraz nakrętek kaset w systemie Shimano HG i kompatybilnym. Przydatny w każdym warsztacie rowerowym." także już mam mętlik

 

Wielkie dzięki że pomagasz i sory że tak truję;)

Napisano

Te szerokości są znormalizowane i nie będzie żadnych problemów z założeniem opony. Co do wentyla to nie wiem czy te obręczy są pod prestę czy samochodowy ale nawet jak będą pod prestę to spokojnie możesz rozwiercić otwór.

 

Zawsze mi się wydawało, że klucz do wolnobiegu i klucz do kasety to 2 inne klucze ale może, może...tak czy siak klucz do wolnobiegu jest znacznie dłuższy i nie sądzę żeby klucz od kasety złapał go dostatecznie dobrze.

Tego klucza z łańcuchem nie potrzebujesz przy zakręcaniu kasety. On jest pomocny tylko przy jej zdejmowaniu.

Napisano

Obecnie mam opony 1.75, ale kto wie czy kiedyś mi się nie zachce jakichś 2.0 lub więcej, ale jak mówisz że ta szerokość jest ok to dobrze.

 

Póki co wszystko wiem, dzięki wszystkim za porady i pozdrawiam.

Napisano

Te szerokości są znormalizowane i nie będzie żadnych problemów z założeniem opony. Co do wentyla to nie wiem czy te obręczy są pod prestę czy samochodowy ale nawet jak będą pod prestę to spokojnie możesz rozwiercić otwór.

 

Zawsze mi się wydawało, że klucz do wolnobiegu i klucz do kasety to 2 inne klucze ale może, może...tak czy siak klucz do wolnobiegu jest znacznie dłuższy i nie sądzę żeby klucz od kasety złapał go dostatecznie dobrze.

Tego klucza z łańcuchem nie potrzebujesz przy zakręcaniu kasety. On jest pomocny tylko przy jej zdejmowaniu.

Nie wydawało Ci się. Używałem jednego i drugiego i te klucze nie są takie same. Jeden z nich nie pamiętam który ma większą średnicę i chyba inną ilość wpustów.

Napisano

Pytałem teraz znajomka to mówił że wystarczy jeden klucz.

 

Napisałem jeszcze maila do sprzedającego, zobaczymy co on na to powie :(.

Napisano

Dzisiaj dotarły części, skończyłem montować i zaraz wybieram się na przejażdżkę.

 

Mam takie jedno pytanko, czy piasta przednia jest "kierunkowa", czy nie ważne w którą stronę się obraca ?

 

Noi Lipton, przeskakuje na najwyższym blacie gdy mocniej depnę. Szkoda że nikt nie wspomniał o wymianie korby :D.

 

Znajdzcie mi tanią korbę :)

 

Tak wyglądają zęby

 

img2350f.th.jpg

Napisano

Mam takie jedno pytanko, czy piasta przednia jest "kierunkowa", czy nie ważne w którą stronę się obraca ?

 

Jest to wielce obojętne, z wyjątkiem piast z tarczą hamulcową :unsure:

Napisano

arroyo :sick:

 

Pichu Suport bym chciał zostawić (to chyba mogę) bo i tak znacznie przekroczyłem budżet. Zapewne teraz mam korbę na kwadrat więc takiej szukam, ale muszę dorwać klucz nasadowy żeby odkręcić ramię i się upewnić. Takie typy dostałem od kumpla, co wy na to ?

 

http://allegro.pl/item725027745_korba_mtb_shimano_fc_191_79_dual_s_alivio_48_38_28.html

http://allegro.pl/item723575557_korba_fc_191_shimano_acera_42_zeby_lub_48_zebow.html

http://allegro.pl/item724310275_wyprzedaz_markowa_korba_sr_suntour_aluminium.html

 

Podoba mi się Suntour, ale te 48zębów przydało by się bardzo :down:. Zdarza się że korba mi się "kończy" na asfalcie.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...