Skocz do zawartości

[Amortyzator]Suntour Epicon LOD


Rekomendowane odpowiedzi

Nowym użytkownikom Epicona polecałbym zdjęcie goleni i sprawdzenie filców.

Dzisiaj rozebrałem swojego i były one praktycznie suche.

 

Ty tez masz świeżego EPICONA? ehhh myślałem że na dzień dobry mnie to ominie.

Jestem zielony w rozbebeszaniu widelców. :(

Od której strony dostać się do tych filców? one są jakoś przy nakrętkach?

ile jest tych filców? Które to na schemacie? http://preview.srsuntour-cycling.com/customGates/scripts/download.php?filename=explosions2011%2FSF11EPICON-DS-LOD-CTS.pdf

Przy nowym amorku nic więcej nie robić? Komora powietrzna jest fabrycznie podlana olejem?

 

Zakładając ze dam sobie spokój z rozbieraniem. Co się może dziać przy suchych filcach? z tego co czytałem odpowiadają za szczelność. Za coś jeszcze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ty tez masz świeżego EPICONA? ehhh myślałem że na dzień dobry mnie to ominie.

Jestem zielony w rozbebeszaniu widelców. :(

Od której strony dostać się do tych filców? one są jakoś przy nakrętkach?

ile jest tych filców? Które to na schemacie? http://preview.srsuntour-cycling.com/customGates/scripts/download.php?filename=explosions2011%2FSF11EPICON-DS-LOD-CTS.pdf

Przy nowym amorku nic więcej nie robić? Komora powietrzna jest fabrycznie podlana olejem?

 

Zakładając ze dam sobie spokój z rozbieraniem. Co się może dziać przy suchych filcach? z tego co czytałem odpowiadają za szczelność. Za coś jeszcze?

Ja tam nic przy nim nie robiłem od nowości a chodzi dobrze. Pewnie dopiero po sezonie przeserwisuję, chyba, że wcześniej coś się stanie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co widzę to w tym schemacie jest to część 4c. Są one 2, po jednym w każdej goleni. Jeżeli nie mamy pewności, które to filce to można przejechać palcem po uszczelce od wewnątrz i natrafimy na takie miękkie miejsce - to filce.

Swój kupiłem jakoś w połowie 2012, jest to rocznik 2011. W użytku od marca tego roku. Więc możliwe, że to wina leżenia przez dość długi okres czasu.

Suche filce mogą zmniejszyć czułość amorka i przy długotrwałej jeździe zniszczyć powłokę na goleniach górnych.

 

Nie mówię, że KAŻDY Epicon ma taki problem, ale w moim niestety spotkałem przykrą niespodziankę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do filcowych uszczelniaczy przeciwkurzowych trzeba zsunąć dolne golenie uprzednio odkręcajc imbusem dwie śrubki na ich dole. Jedna śruba jest dostępna po wyciągnięciu czerwonego pokrętełka (obie są różne jak dobrze pamiętam). Po lekkim odkręceniu można delikatnie puknąć młotkiem gumowym aby puściły golenie i je zsunąć. P zdjęciu należy wyciągnąć te filce, wyczyścić i nasączyć olejem (nie reagującym z gumą) np. silikonowym, tylko nie smarem. Oczyścić gumy i założyć z powrotem. Ja ostatnio zrobiłem sobie taki serwis podstawowy czyli zdjęcie goleni oczyszczenie filcowych uszczelniaczy i gum, smarowanie goleni. 20min i po krzyku. Ku mojemu zdumieniu miałem w goleniach trochę wilgoci. Wytarłem wewnątrz i golenie nasmarowałem wewnątrz rzadkim smarem, najlepszy byłby silikonowy ale nie miałem. Amorek chodzi bardzo fajnie. Na pewno nie gorzej jak go kupiłem. Zrobiłem błąd, że nie spuściłem powietrza i nie skontrolowałem czy jest olej w komorze. Pogoda brzydka to będzie co robić :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla noszących sie z zakupem  widzę że jeszcze są dostępne LODy na allegro po 519 centrum rowerowe ma RLD za 509

 

Z nomenklaturą "amortyzatorową" jest małe zamieszanie... Mi się wydawało, że amortyzator to korona golenie (lewa, prawa) i obudowa goleni a nie golenie dolne...  

W końcu załapałem, że te filce są w obudowie goleni.zaraz za gumami przeciw kurzowymi tak? Żeby do nich się dostać potrzebuje dwa klucze imbusowe i miękki młotek :)?

Te filce łatwo wyjąć? czy wystarczy je nasączyć jak są włożone?  

Jak dokręcacie imbusy skręcając amorka? Trzeba to robić ostrożnie istnieje niebezpieczeństwo przekręcenia? Producent zaleca dokręcać z odpowiednim momentem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja niestety od niedawna mam problem w swoim epiconie, bo w czasie jazdy kiedy odblokowuje sobie amortyzator to pokrętło od regulacji obraca się poza zakres. Na filmiku widać opory, ale podczas jazdy w ogóle się ich nie odczuwa.

 

http://youtu.be/goPfFW7Cfng

 

Wiecie może jak to naprawić ?

Edytowane przez szylolek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A zęby w tym czarnym pokrętle są OK?

tak, są w idealnym stanie.
 
Przyjrzałem się natomiast dokładniej temu białemu plastikowi i zauważyłem, że wyżłobił się w miejscu gdzie wchodzi w niego metalowa część z tłumika i chyba dlatego można to obracać (lepiej to chyba pokażą zdjęcia):
 
Jak powinno być (to jest druga strona)
 
Jak jest (mam nadzieję, że widać zarys koła)
 
EDIT: Napisałem do sklepu gdzie go kupiłem. Zobaczę co jutro odpiszą...

 

Edytowane przez szylolek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jak dokręcacie imbusy skręcając amorka? Trzeba to robić ostrożnie istnieje niebezpieczeństwo przekręcenia?

Istnieje, ja urwałem śrubę w prawej goleni, tam gdzie jest 6Nm, do lewej masz odpowiednio moment 10Nm.

 

 

Wykręć korek, nałóż Loctite lub od biedy zwykły lakier do paznokci na gwint i mocno przykręć.

Wg serwisówki 10Nm, to wcale nie tak mocno, ale praktyka może mówi co innego :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zabrałem się właśnie za serwis tego amorka. Chyba wszystko już wiem ale mam 4 pytania:

- ile oleju jest w tłumiku? Spotkałem się gdzieś z ilością 85ml ale nie wiem czy to SF11 dotyczy.

- uszczelki kurzowe (gumowe, ze sprężynkami) zostawiamy suche, żadnego smaru?

- Tłok komory powietrznej. Wygląda tak:

http://img19.imageshack.us/img19/7060/r5n0.jpg

Olej w komorze powietrznej raczej nie zapewnia mu smarowania w czasie ruchu wewnątrz goleni. Przesmarować go dookoła wraz z uszczelką (judy butter używam)?

- stosował ktoś patent z wlewaniem 10-15ml oleju do dolnych goleni? Podobno gdzieś tak zalecają.

 

PS Tłumik też miałem poluzowany, a śrubka u dołu prawej goleni dostałem fabrycznie przekręconą :P Na szczęście da się ją jeszcze złapać.

Edytowane przez Pidzej
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zabrałem się właśnie za serwis tego amorka. Chyba wszystko już wiem ale mam 4 pytania:

- ile oleju jest w tłumiku? Spotkałem się gdzieś z ilością 85ml ale nie wiem czy to SF11 dotyczy.

 

- Tłok komory powietrznej. Wygląda tak:

http://img19.imageshack.us/img19/7060/r5n0.jpg

Olej w komorze powietrznej raczej nie zapewnia mu smarowania w czasie ruchu wewnątrz goleni. Przesmarować go dookoła wraz z uszczelką (judy butter używam)?

- stosował ktoś patent z wlewaniem 10-15ml oleju do dolnych goleni? Podobno gdzieś tak zalecają.

 

PS Tłumik też miałem poluzowany, a śrubka u dołu prawej goleni dostałem fabrycznie przekręconą :P Na szczęście da się ją jeszcze złapać.

 

- uszczelki kurzowe (gumowe, ze sprężynkami) zostawiamy suche, żadnego smaru?

 

Tak, i najlepiej w ogóle mało jak najmniej je dotykać, zwłaszcza sprężynki

 

- stosował ktoś patent z wlewaniem 10-15ml oleju do dolnych goleni? Podobno gdzieś tak zalecają.

 

Ja wlewam po 15 ml, zaleca to sam producent w papierach dostępnych online (PDF-y), mniejsza obawa, że coś zacznie rdzewieć, zacierać się, a i praca odczuwalnie lepsza (na drobniejszych nierównościach)

Poza tym można czasem na noc zostawić rower do góry kołami, to olej nawilży te górne filcowe wycieraczki.

Ale UWAGA! jak zostawiłem na czas urlopu (niecałe 2 tyg) rowerek do góry kołami, to olej z wnętrza goleni zaczął mi wyciekać pod pod kapslem blokady skoku O_o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, i najlepiej w ogóle mało jak najmniej je dotykać, zwłaszcza sprężynki

Aż tak bardzo bym nie przesadzał ;) W jakiemś pisemku rowerowym (BB / MR / coś innego nie pamiętam już) widziałem niedawno poradnik jak dbać o amortyzator. Radzono aby w ramach codziennej obsługi amorka brud spod uszczelek kurzowych wydłubywać kawałeczkiem plastiku, konkretnie przyciętym ukośnie ZIPem :D

Ja tam wolę jednak psiknąć Brunoxem, ugiąć kilka razy i wytrzeć chusteczką.

- Tłok komory powietrznej. Wygląda tak:

http://img19.imagesh...9/7060/r5n0.jpg

Olej w komorze powietrznej raczej nie zapewnia mu smarowania w czasie ruchu wewnątrz goleni. Przesmarować go dookoła wraz z uszczelką (judy butter używam)?

Co z tym tłokiem? W tym filmiku (starszy Epicon) tłok przed montażem smarują poprzez zamoczenie go całego w gęstym oleju. Chyba też tak zrobię zamiast smaru stałego. Moment w 3:11

https://www.youtube.com/watch?v=njdHkam5CGA

 

- ile oleju jest w tłumiku? Spotkałem się gdzieś z ilością 85ml ale nie wiem czy to SF11 dotyczy.

Potwierdzi ktoś te 85 ml? Bo już rozkręcałem tłumik i trochę mi się rozlało i nie zmierze ile tam tego bylo ;p

Edytowane przez Pidzej
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Co z tym tłokiem? W tym filmiku (starszy Epicon) tłok przed montażem smarują poprzez zamoczenie go całego w gęstym oleju. Chyba też tak zrobię zamiast smaru stałego. Moment w 3:11

 

W żadnym wypadku smarem, tłok szybko zepchnie smar do góry i będzie chodził na sucho i bez uszczelnienia - najpierw stracisz szczelność a potem gumka się wytrze i dopiero będzie problem.

Tak jak pokazane na filmiku, zamoczyć smar w gęstym oleju ( hipol mi się kojarzy, ale sprawdź, czy nie jest agresywny dla gumy ) i zalać od góry tymże olejem ( według filmiku 6ml ).

 

Co do uszczelek przeciw kurzowych to wiem z doświadczenia, że sprężynkę łatwo niechcący rozciągnąć - uszczelka nie będzie działać poprawnie, zastąpisz sprężynkę czym innym (np. zipem) ściśniesz odpowiednio - OK, odrobinę za mocno albo za słabo - znowu: uszczelka nie będzie działać poprawnie.

Tak więc lepiej przy rozebranym amorku delikatnie wytrzeć od środka i się z nią bez potrzeby nie siłować, a nie maltretować uszczelki kawałkami plastiku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedawno zakupiłem Epicona, wersję z 2011 r. Montaż odbył się w serwisie i wszystko wydawało się być w porządku, do dzisiaj. Podczas mycia roweru zobaczyłem głębokie wyżłobienie w koronie spowodowane tarciem linki hamulca w tym miejscu. Można z tym jeździć, czy grozi to pęknięciem korony? Nie ukrywam, że to dla mnie duży cios, bo wydatek jak dla mnie spory a nacieszyłem się dwa tygodnie. Mogę dochodzić jakiejś rekompensaty od serwisu? W końcu ich zadaniem było prawidłowe zamontowanie dostarczonego im sprzętu. Klient chyb nie musi się na tym znać?

 

Wygląda to tak:

 

 

post-164617-0-50342700-1373572203_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...