szapik Napisano 8 Września Napisano 8 Września Cześć, mam do przeserwisowania piastę FH-RS470, uznałem że jak już wszystko będzie rozebrane to można też rozebrać i przesmarować bębenek piasty, ale teraz czytam, że bębenek ten w ww piaście nie powinien być rozbierany/serwisowany. Prośba o potwierdzenie, czy faktycznie lepiej nie ruszać tego bębenka, czy jednak lepiej go rozebrać i przesmarować łącznie z łożyskami piasty, szczególnie że już doraźnie zakropliłem piastę oliwą i pewnie wyszła z tego lekka płukanka, a rower czeka na serwis w weekend i chciałbym uniknąć kolejnych niespodzianek, żeby poskładać go do kupy i śmigać dalej póki jeszcze można Cytuj
Rafał87 Napisano 8 Września Napisano 8 Września Na te piasty szkoda czasu. Ale jak już chcesz się w to bawić to pytanie czy już kiedyś to robiłeś i czy masz potrzebne narzędzia. 1 Cytuj
szapik Napisano 8 Września Autor Napisano 8 Września (edytowane) Co prawda nie robiłem, ale chętnie się uczę, dlatego nie stanowi to problemu. Za to brak narzędzi już może nim być, bo średnio kalkuluje się kupować dedykowane narzędzia pod jakąś cienką piastę, a do bębenka potrzebowałbym je dokupić. Także temat bębenka odpuszczam, ale chcąc jeździć łożyska muszę przesmarować, a już przeciągnąłem interwał biorąc pod uwagę to o jakiej "jakości" piast mówimy. I tak muszę jeszcze dokupić klucze do konusów bo okazuje się, że do przodu trzeba 20, która jest jakimś nietypowym i słabo dostępnym rozmiarem. Sugerowałbyś wymianę na coś konkretniejszego i bardziej współczesnego? Przyznam że po głowie chodzi mi wymiana kół, ale już nie w tym sezonie. Edytowane 8 Września przez szapik Cytuj
szapik Napisano Sobota o 21:12 Autor Napisano Sobota o 21:12 Dobra, mały update, wziąłem się dzisiaj za te piastę, no i wiem, że biorąc pod uwagę że jest 23 w sobotę to zabrzmię mało wiarygodnie, ale jestem niemal pewien, że brakowało jednej kulki. Szczególnie, że mówię tu o lewej stronie, gdzie kulki były w koszyczku pod uszczelką, więc same z siebie nie wypadały przy rozkręcaniu, a podczas wyjmowania były pod kontrolą. Z prawej strony wyjąłem 16 kulek, czyli tak jak ma być. Co więcej to pierwszy raz rozbieram te piastę i do tej pory była taka jak wyszła z fabryki, a po kulce ani śladu, ale to przynajmniej tłumaczyłoby moje problemy z piastą Instrukcja jak byk ma wpisane 15 kulek w koszyczku. Czy możliwe, że bezobjawowo jeździłem jakiś czas bez jednej kulki? Nie zauważyłem też jakiś niepokojących oznak zużycia, poza tym że podejrzewam że bębenek może być uszkodzony i zastanawiam się też czy w takiej sytuacji nie byłoby to powiązane. Cytuj
KSikorski Napisano Niedziela o 06:09 Napisano Niedziela o 06:09 Tak, to możliwe że brak jednej kulki jest bezobjawowy. Po prostu pozostałe kulki i bieżnia (lokalnie) są bardziej obciążone 1 Cytuj
szapik Napisano Niedziela o 10:34 Autor Napisano Niedziela o 10:34 Dzięki. Więc fabryczny brak kulki mógł być pośrednią przyczyną (nie ukrywam, jest to dla mnie duże zaskoczenie), a skutkiem jest najprawdopodobniej uszkodzony bębenek. Serwis łożysk piasty nic nie dał. Skoro Shimano nie przewiduje serwisu bębenka, to chyba bez uszkodzenia nie powinno być potrzeby, żeby go rozbierać razem z piastą przy serwisie. Cytuj
leejoonidas Napisano Niedziela o 11:12 Napisano Niedziela o 11:12 Najprawdopodobniej nic nie jest uszkodzone. Dużo takich bębenków rozebrałem i złożyłem, brak jednej kulki w łożysku piasty nie wpływa na pracę bębenka, co innego gdyby były uszkodzone łożyska w samym bębenku ale do tych łożysk jeszcze nie dotarłeś. W tych bębenkach to głównie zapadki pękają ale nie zgłosiłeś aby bębenek strzelał lub przeskakiwał w trakcie jazdy. 1 Cytuj
szapik Napisano Niedziela o 11:51 Autor Napisano Niedziela o 11:51 Serwis piasty wziął się od tego, że na ostatniej jeździe przy wysokich prędkościach bez pedałowania zaczął się wydobywać bardzo głośny, metaliczny i powtarzający się hałas z okolic bębenka. Jak kręcę korbą to nie ma tego problemu, czasem jak trochę przekręcę korbę to też odgłos zanika. Dlatego też od razu chciałem dobrać się do bębenka bo pomyślałem, że to może być brak smaru w łożyskach lub coś innego jest tam nie tak, ale zaskoczyła mnie informacja, że wg. producenta tego bębenka się nie powinno rozbierać tylko wymieniać w razie problemów, czyli domyślam się że to co tam jest powinno wytrzymać dłużej niż rok w normalnych warunkach. Przy braku tej kulki zacząłem zakładać że uszkodzenie bębenka jest bardziej możliwe. PXL_20250914_095035735~4_1.mp4 Cytuj
Ortix Napisano Niedziela o 12:11 Napisano Niedziela o 12:11 Bębenek Shimano to taka sama część jak każda inna i wymaga serwisu - w internecie są odpowiednie poradniki z ładnymi zdjęciami. Tylko, że wygląda na to, że w piaście FH‑RS470 do wykręcenia bębenka potrzebny jest klucz imbusowy 15mm (?). Przed rozebraniem bębenka złożyłbym całe koło na gotowo, ale bez założonego łańcucha i nim zakręcił by sprawdzić, czy ten dźwięk na pewno wydobywa się z bębenka. 1 Cytuj
szapik Napisano Niedziela o 12:28 Autor Napisano Niedziela o 12:28 Tak, też założyłem, że serwisuje się go normalnie, dlatego zdziwiła mnie ta informacja w instrukcji i stąd też post na forum. Ale widać, że jak się chce, to można go rozkręcić i tak jak mówisz, do odkręcenia tego bębenka trzeba imbusa 15, a do rozkręcenia bębenka jest jeszcze osobny klucz. No i chyba smar do łożysk bębenka też musi być inny niż do tych łożysk w piaście? Mam motul xhp 222 i nie wiem czy nie będzie za gęsty. Dzięki za sugestię sprawdzenia bez łańcucha, zaraz to zrobię. Cytuj
leejoonidas Napisano Niedziela o 12:59 Napisano Niedziela o 12:59 (edytowane) Po co odkręcać bębenek? Serwis zrobisz bez ściągania bębenka z koła, wystarczy odkręcić wewnętrzną bieżnię bębenka aby zewnętrzny korpus na który nakładasz kasetę zszedł z łożysk wewnętrznych i masz już wszystko na wierzchu. Potrzebny jest jeden klucz taki jak poniżej do odkręcenia bieżni i to wszystko. Smar może być ten sam do wszystkich elementów ŁT43, ważne aby zapadki były skąpo posmarowane tym smarem tak aby się nie przyklejały do korpusu. Kierunek odkręcania bieżni jest w prawo. Jeżeli już wpadniesz na pomysł ściągania całego bębenka to bieżnię należy poluzować lub lekko odkręcić przed ściągnięciem bębenka z koła. Edytowane Niedziela o 13:08 przez leejoonidas 1 Cytuj
Ortix Napisano Niedziela o 13:12 Napisano Niedziela o 13:12 (edytowane) Odkręcam bębenek, by mieć go osobno na stole. Ale jeśli tutaj trzeba kupić klucz do odkręcania w specjalnym rozmiarze, to to jest dobra rada by nie wykręcać. Klucz do bierzni może TEN będzie pasował. Edytowane Niedziela o 13:22 przez Ortix 1 Cytuj
szapik Napisano Niedziela o 13:32 Autor Napisano Niedziela o 13:32 Dzięki wielkie za rady. Myślałem by odkręcić bębenek nie tylko żeby mieć go osobno, ale żeby jeszcze przeczyścić całość od strony wewnętrznej, ale faktycznie raczej jest to zbędne, szczególnie że to kolejny klucz do kupienia w nietypowym rozmiarze. Na pewno coś nie gra w tym elemencie bo bez łańcucha koło pracuje ładnie i bez żadnych dziwnych hałasów. Na razie muszę się wstrzymać dalszą częścią, ale dam znać jakie będą rezultaty. Cytuj
szapik Napisano 9 godzin temu Autor Napisano 9 godzin temu Sprawa wyjaśniona, jedna zapadka w bębenku pękła. Tu zaczyna się robić ciekawie, Shimano nie przewiduje serwisu bębenka i zaleca wymianę całości przy uszkodzeniu części za grosze, ale sam bębenek (Y3G898040) do tej piasty jest już niedostępny, więc pozostaje kupić pasujący bębenek do kasety i innej piasty (Y38V98010), który kosztuje zresztą niewiele mniej co sama piasta, więc równie dobrze można kupić piastę i przełożyć co trzeba. Podążając tym tropem, to wg. Shimano najlepiej pewnie byłoby wymienić od razu całe koło Będę próbował dobrać zapadkę i mam wymiary, ale jak rzuciłem okiem to z żadnego ogłoszenia nie pasują 1:1 lub nie ma informacji. Wizualnie wyglądają podobnie do tych: https://allegro.pl/oferta/zestaw-zapadek-novatec-nt-3ps-f-bebenek-f2-f5-12294785982 więc pewnie bez przeróbki się nie obejdzie. Ewentualnie popytam jeszcze w lokalnych serwisach. A jakby ktoś miał te piastę na części, bębenek, albo zapadki do niego, to dajcie znać. Cytuj
leejoonidas Napisano 7 godzin temu Napisano 7 godzin temu (edytowane) Kup bębenek do piasty WH-M8010 i zamontuj go. Kupowanie całej piasty i demontaż z niej bębenka gdy piasta nie jest zapleciona w kole jest bardzo trudne, czasami kończy się uszkodzeniem piasty, ale jest to wykonalne, jeśli zdecydujesz się kupić całą piastę to powiem jak ten bębenek odkręcić bez zbędnych zniszczeń. Nie próbuj dopasowywać czegoś z piast innych marek bo to są bardzo precyzyjnie wykonane części i lekka odchyłka w wymiarze zapadki skończy się katastrofą, czyli zablokowaniem bębenka, potem zerwaniem i połamaniem przerzutki. Edytowane 7 godzin temu przez leejoonidas 1 Cytuj
szapik Napisano 7 godzin temu Autor Napisano 7 godzin temu (edytowane) Kupuję całą piastę bo znalazłem używkę w znośnych pieniądzach, a próbuję zminimalizować koszty bo i tak na 90% na nowy sezon wlecą nowe koła, więc szkoda dokładać do tych. Zapadki 1:1 nie udało mi się znaleźć, więc trzeba byłoby rzeźbić i tak jak mówisz, pewnie jest to średnio bezpieczne :D. Myślałem, by zamiast przekładać cały bębenek po prostu rozkręcić ten drugi i przełożyć zapadkę skoro będzie pasować 1:1, powinno być to w miarę wykonalne bo wystarczy na sztywno złapać piastę, prawda? No i bębenek nie jest skręcony z taką siłą co przykręcony Żeby przełożyć cały bębenek to musiałbym jeszcze dokupić ten klucz imbusowy 15. Pozostałe elementy w bębenku w bdb stanie, ogólnie była zachowana nawet lepiej niż się spodziewałem. Edytowane 7 godzin temu przez szapik Cytuj
leejoonidas Napisano 7 godzin temu Napisano 7 godzin temu W sumie dobrze bo zyskasz jedną kulkę której brakowało w Twojej piaście. Teraz pozostaje kwestia odkręcenia bieżni w gołej piaście, albo idziesz w zniszczenia i ściskasz piastę w imadle i odkręcasz bieżnię albo bez zniszczeń metoda na deskę i szprychy albo metoda na tarczę hamulcową z deską lub ze ścianą. 1 Cytuj
szapik Napisano 6 godzin temu Autor Napisano 6 godzin temu Kulkę akurat miałem, więc i tak dołożyłem podczas serwisu piasty, ale nawet ta głupia zapadka będzie w zapasie, gdyby jeszcze jedna postanowiła strzelić w połowie myślę że z resztą już sobie poradzę, dzięki za rady! Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.