Fliperovicz Napisano wczoraj o 09:47 Napisano wczoraj o 09:47 Dzień dobry 🙂 Jak widzę, na forum tutaj lubimy dyskutować o rowerowych zagwozdkach, to znalazł się u mnie pewien temat. Otóż naszła mnie ochota na zmianę napędu w moim rowerze Cube nature pro, rocznik 2023. Posiadam w rowerze fabryczny napęd 3x10 (z małymi zmianami) o poniższej specyfikacji. TYLNA PRZERZUTKA Shimano XT RD-T8000, 10-Speed PRZEDNIA PRZERZUTKA Shimano Deore FD-T6000, Top-Swing, 31.8mm KASETA Shimano CS-HG500, 11-34T - ostatnio zmieniłem na sunrace 11-36 z racji zużycia MANETKI Shimano Deore SL-M6000, Rapidfire-Plus KORBA Shimano FC-T551, Hollowtech II, 48x36 (zmieniłem na 38T) x26T, 175mm, Integrated BB PIASTA TYLNA (!) - wyrzuciłem Shimano FH-TX505 na Novatec d792sb, która w specyfikacji jest 11 rzędowa i posiada mocowanie QR 9mm 135mm Mój rower po wymianie opon 28cali na 29 maxxis icon i tubeless i zastąpieniu oryginalnego amortyzatora na rockshox judy 27.5cali 100mm skoku (co by geometrii nie zepsuć), zmianie hamulców na MT500, tarczy przód 180 deore XT, ugniataczach SPD - waży około 14kg z tylnym bagażnikiem. Jeździ mi się na nim świetnie po moich modach 😄 Bardzo lubię dokonywać zmian w rowerze i babrać się w smarze, zdobywać doświadczenie, więc nie zależało mi na sprzedaży i zmiany roweru na coś innego. Dlaczego zdecydowałem się na ten rower? Dwa lata temu nie do końca wiedziałem czego chce. Uznałem, że rower uniwersalny to rower crossowy. Jak się okazuje, jeżdżę rowerem w stylu MTB XC a Gravelem. Czyli asfalt, a jak po drodze trafi las, szutry, pole to na nie zbaczam. Przez 80% jazdy rowerem trzymam się tarczy 38, przy średniej kadencji 90. Jeszcze się nie ścigam 😅 Na czym mi zależy? zbiciu wagi niezawodności (!) Dokucza mi z przodu przerzutka. Gdy dostanie się na nią choć trochę błota i ono zaschnie, nie mam szans na nią liczyć w momencie agresywniejszego, nagłego podjazdu. Regularne czyszczenie, psiknięcie brunoxem i regulacją raz na pewien czas pomaga, ale człowiek czasem się zapomni skoncentrowaniu napędu w coś, co ma mniej biegów niższym przełożeniu- gdy zapinam z przodu 26, z tyłu 36, to trochę czuje, że brakuje przełożenia na ostry podjazd pozostawieniu co się da- myślę, że korbę mógłbym zachować. sensownej płynności przełożeń zachowaniu piasty tylnej i w miarę możliwości korby. Manetka kompatybilna z I-SPEC II pod moje klamki Co rozważam? Na przejście na napęd 11 lub 12 rzędowy z jednym blatem z przodu. Myślę, także o napędzie 2x10 lub 2x11. Natomiast tutaj nie wiem jak z niezawodnością, na której mi zależy i konieczności zmiany manetki. Również wymianie prawdopodobnie musiałaby wymagać przednia przerzutka, a to jakby nie patrzeć - kolejne koszty i w dalszym ciągu spora waga. Budżet jest tutaj elastyczny. Z zakupem się nie śpieszę, bo ostatnio zamówiłem blaty do korby o stopniowaniu 24x32x42 by dojechać już ten napęd do końca, być może do kolejnego sezonu. Opcja 1 - 1X11: Blat z przodu 36T lub 38T SHIMANO DEORE RD-M5100 Rear Derailleur SHADOW RD+ 1 x 11-speed SHIMANO DEORE XT SL-M8000-I I-SPEC II Rapidfire Plus Shifter 11-Speed / Double/Triple kaseta Deore CS-M5100 11x51 lub DEORE XT CS-M8000 11-46 ewentualnie tańsze zamienniki Lub: Przerzutka - Shimano deore XT RD-M8000-GS Kaseta powiedzmy DEORE XT CS-M8000 11-46 Opcja 2 1x12 Tutaj z tego co się orientuję (chyba, że wiecie inaczej to proszę o poprawkę) moja piasta jest 11 rzędowa i nie mam możliwości zapięcia kasety od shimano 12 rzędowej. Ale z tego co czytam, mam możliwość wymiany bębenka na sram X12 XDR i stworzeniu mixu sram z szimanochami. Blat z przodu 36T lub 38T SHIMANO Deore RD-M6100 lub Deore XT RD-M8100 bębenek XD do novatec D792SB Kaseta - a choćby jakiś zamiennik z uwagi na ceny 10-50 link aliexpress Manetka - SHIMANO Deore XT SL-M8100 z obejmą lub mocowaniem I-SPEC EV z wymianą klamki na kompatybilną. łańcuch sram, podobno lepiej dogaduje się z kasetą sram W przypadku 1x12 wydaje się, że będzie sporo kombinowania. Ale czy będzie to warte zachodu? Liczę na podpowiedzi, inne propozycje opinie, ocenie kompatybilności czy wypunktowanie moich błędów. Cytuj
marcin_ostrów Napisano wczoraj o 10:12 Napisano wczoraj o 10:12 (edytowane) 36/46 będzie twardziej niż 26/36 36/50 bedzie tak samo . Lżej to 36/52 , z np taką kasetą ( albo cokolwiek innego z ali na bębenek hg ) https://www.atelo.pl/produkt/kaseta-12-speed-s-ride-cs-m600-11-52t-komp-shimano-sram-nxsx-czarna,4466 , z tym że nawet nie podejmuje się zgadywać ile toto waży No i cokolwiek z blatem 36/38 będzie duuuuużo lżej niż 48 , więc pytanie czy Ci na asfalcie nie będzie brakowało. Edytowane wczoraj o 10:15 przez marcin_ostrów Cytuj
Mod Team KrissDeValnor Napisano wczoraj o 10:30 Mod Team Napisano wczoraj o 10:30 40 minut temu, Fliperovicz napisał: Mój rower po wymianie opon 28cali na 29 maxxis icon i tubeless i zastąpieniu oryginalnego amortyzatora na rockshox judy 27.5cali 100mm skoku (co by geometrii nie zepsuć), zmianie hamulców na MT500, tarczy przód 180 deore XT, ugniataczach SPD - waży około 14kg Jaki masz budżet na zmiany ? Nie wiem, czy by mi się chciało wymieniać pół roweru za niemałe pieniądze, i czy nie wolałbym kupić wyjściowo lżejszy... Amor do wymiany, albo wywalenia na rzecz sztywnego widelca. Cytuj
Dokumosa Napisano wczoraj o 11:13 Napisano wczoraj o 11:13 SHIMANO DEORE XT SL-M8000-I I-SPEC II Rapidfire Plus Shifter 11-Speed / Double/Triple - to jest manetka lewa/przednia. RD-M5100 tylko do kaset 11-51 (działa idealnie również z 12 rzędowymi 10-51 pod warunkiem tyluż rzędowej manetki). Do kasety 11-46 może być RD-M8000. Kaseta 11-51 ma słabo zestopniowany dół. Bębenek XDR to wersja szosowa. XD jest MTB. Jeśli da się zmienić na XDR to pewnie da się też na MicroSpline. Co to za piasta/koło? Cytuj
Fliperovicz Napisano wczoraj o 11:34 Autor Napisano wczoraj o 11:34 (edytowane) Cytat Jaki masz budżet na zmiany ? Nie wiem, czy by mi się chciało wymieniać pół roweru za niemałe pieniądze, i czy nie wolałbym kupić wyjściowo lżejszy... Amor do wymiany, albo wywalenia na rzecz sztywnego widelca. Mi też by się nie chciało, gdy teraz o tym myślę. Ale co zdobyte doświadczenie to moje. A te zmiany, które dokonałem, to tylko na wielkich okazjach i bez pośpiechu, więc ja tylko czuję stratę czasu niż kasy. Za to było trochę funu i nerwów 😄. Śledzę często pepper, to coś się trafia na błędach cenowych. Judy silver na ten moment zostaje i raczej nie ma mowy o wymianie na sztywny. Mam w drugim rowerze (moim "pożyczaku") carbonowy widelec z aliexpress i fakt - jest bardzo lekki, natomiast nie jestem przekonany do braku amortyzacji w terenie, nawet na szerokich kapciach i niskim ciśnieniu. W judy jak tylko wjadę na asfalt, zapinam manetkę i jazda. Mam w planach na przyszły sezon wrzucenie reby 100mm 27.5, na bike discount jest za €169.99, to dałbym radę zbić o te 500-700 gramów. Najpierw mam ochotę nauczyć się serwisowania amortyzatorów, bo szkoda by było zniszczyć coś droższego 😅 Judy silver wyrwałem za 250zł. Myślę o budżecie na napęd ~600zł i w grę wchodzą również zakupy zza granicy i maksymalna optymalizacja kosztów. Właśnie z faktu braku pośpiechu, to będę polował na coś okazyjnego. Na ten moment potrzebuję zorientowania się, co ma sens w przypadku tej konfiguracji, optymalizacji kosztów, zysków, strat i oczywiście kompatybilności. Cytat 36/46 będzie twardziej niż 26/36 36/50 bedzie tak samo . Lżej to 36/52 , z np taką kasetą ( albo cokolwiek innego z ali na bębenek hg ) https://www.atelo.pl/produkt/kaseta-12-speed-s-ride-cs-m600-11-52t-komp-shimano-sram-nxsx-czarna,4466 , z tym że nawet nie podejmuje się zgadywać ile toto waży No i cokolwiek z blatem 36/38 będzie duuuuużo lżej niż 48 , więc pytanie czy Ci na asfalcie nie będzie brakowało. Na płaskim przy zapięciu blatu 38 i koronki 11, jak tylko chce jechać szybciej to po prostu cisnę z większą kadencją, powyżej 90. Czasem wbijam blat 48 ale to już ostro z górki i bardzo bardzo rzadko na koronce 11. 😆W tę stronę nie czuje, by brakowało. Co do wolniejszych przełożeń to 26 z przodu i 36 z tyłu, po zmianie ugniataczy na SPD, to nie czuje, bym jednak chciał czegoś znacznie większego. Nie mniej na platformach czułem, że potrzebowałbym przełożenia lżejszego. Poczułem, że spd daje mi w tym kontekście pewną wygodę. Cytat SHIMANO DEORE XT SL-M8000-I I-SPEC II Rapidfire Plus Shifter 11-Speed / Double/Triple - to jest manetka lewa/przednia. RD-M5100 tylko do kaset 11-51 (działa idealnie również z 12 rzędowymi 10-51 pod warunkiem tyluż rzędowej manetki). Do kasety 11-46 może być RD-M8000. Kaseta 11-51 ma słabo zestopniowany dół. Bębenek XDR to wersja szosowa. XD jest MTB. Jeśli da się zmienić na XDR to pewnie da się też na MicroSpline. Co to za piasta/koło? Dzięki za zauważenie błędu. Jeżeli chodzi o manetkę, chodzi mi oczywiście o mocowanie I-Spec II, prawa strona i by to była Deore XT. Wyczytałem, że daje lepsze wrzucanie, zrzucanie, nawet o 3 przełożenia za pociągnięciem. Koło posiadam fabryczne ZX20 od Cube. W kole wymieniłem piastę na Novatec d792sb. Nie znam się na SRAM, ale zobaczyłem, że występują w XD kasety 9x51, a tutaj mogłby być problem z przerzutką shimano, bo ich kompatybilność zaczyna się od 10. Gdybym miał wrzucić coś od koronki 11, to niewiele zyskuje, bo tylko nieco płynniejesze zestopniowanie. Znowu w XDR są kasety 10-50. Edytowane wczoraj o 11:48 przez Fliperovicz Cytuj
Dokumosa Napisano wczoraj o 13:00 Napisano wczoraj o 13:00 Do 792SB są bębenki MS w okolicy 70-90zł na ali. 1 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.