Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witajcie,

Mam na imię Radek i szukam roweru do 3k (najlepiej z zagranicy tam lepszy osprzęt i cena)

Cytat

 

Wzrost: 184cm

Waga: 74kg

Napęd najlepiej 2x10 ,  2x11

Asfalt - 60%, Las - 40%

 

Z moich poszukiwań znalazłem coś takiego:

https://bike-alm.de/fahrraeder/mtb/merida/merida-big.nine-300-2023-anthrazit/schwarz-29284?c=636

https://bike-alm.de/fahrraeder/mtb/merida/merida-big.nine-300-iv1-2024-dunkel-silber/schwarz-31744?number=60837.2&c=636

Jedyne minusy to amorek sountour i hamulec tektro

Napisano

Ewentualnie może model niżej? https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-al-6.0-1

@Greg1 jaka jest znacząca różnica między 300 a 300 Lite? Bo moje oko nie widzi większych różnic, ale nie jestem specem

Sam się przymierzam do podobnego roweru w tym samym budżecie i chwilowo na celowniku:

Kelly Spider 90 (mam go do wzięcia lokalnie za 3 tysiące) - kolega stwierdził że napęd 1x12 może być ciężki do regulacji?

Cube Attention (3.3k w lokalnym sklepie rowerowym)

Wspomniany wyżej Radon Jelaous

Orbea Onna 29 10

Rockrider EXPL 540 - nie wiem czemu ale mam jakąś niewytłumaczalną awersję do rowerów z Decathlonu, mimo że czytam o nich wszędzie że są OK...

Waham się między 1xXX (raczej 1x12 z min 32T) a 2xXX... Tradycyjnie jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie :)

Napisano

W sumie osprzęt w obu meridach jest ten sam, różnią się ramą (ta w "zwykłej" 300 jest bardziej rekreacyjna a ta w Lite bardziej sportowa) i tym, że Lite ma sztywne osie.

Radon Jealous 8.0 ma lepszy amor, napęd i hamulce. Ale ten 6.0 też spoko.

Co do Twojej listy, Kellys, Cube Orbea nie mają sztywnych osi. Na plus w Kellysie napęd 1x12 z korbą 34T (dla zwolenników napędów 1xx). Na plus w Cube napęd 2x11 dla zwolenników napędów 2xx, poza tym komfortowa geometria rekreacyjna. RR Expl 540 napęd "tylko" 1x10, poza tym bardzo wygodny rower ze sztywnymi osiami i powietrznym amorem, wchodzi zębatka 34T. Napędy 1x10 i 1x11 będą miały swoje ograniczenia, dziury w biegach, generalnie małą rozpiętość. Napęd 2x12 już niewiele odbiega rozpiętością napędom 2x10 czy 2x11. Chyba bym stawiał na Radona. Jeszcze zależy gdzie i jak chcesz jeździć bo na niedzielne przejażdżki po bulwarach wszystko się nada

 

Napisano (edytowane)

@Greg1 Dzięki :) 

Cytat

Napęd 2x12 już niewiele odbiega rozpiętością napędom 2x10 czy 2x11

Rozumiem że tu miało być 1x12? :) 

Zasadniczo zamierzam się szlajać z rodziną po lesie i okolicach. Żadnych hardkorów, single tracków i innych takich. Mieszkam na obrzeżach Kampinosu, ale muszę też do niego dojechać, stąd pomysł na korbę 2x  36/26. Zastanawiam się czy jest w moim przypadku w ogóle sens szukania na siłę roweru na sztywnej osi, bo mam wrażenie że to będzie przerost formy nad treścią.

A z 1x rozważałem jeszcze Mustanga M6, ewentualnie M8 z 2024, ale tu wychodzi mi że XLka będzie za mała na mój wzrost -189? Zwłaszcza ten drugi brzmi dobrze z pełnym Deore i amorem od Rock Shox

Edytowane przez Shch00r
Napisano (edytowane)

Tak, 1x12 :)

Te sztywne osie to nie przerost tylko współczesny standard. Chodzi nie tylko o sztywność przy ekstremalnych zastosowaniach mtb ale także o to, że współczesne rowery mają hamulce tarczowe (nie piszemy tu o jakichś najtańszych marketowych wynalazkach) i hamulce te są bardzo wrażliwe na nawet lekkie odchylenia w ustawieniu, zaczynają obcierać o klocji, dzwonić, itd. Dzięki sztywnej osi po zdjęciu i ponownym założeniu koło zawsze trafia w to samo miejsce. Przy osiach qr może się zdarzyć, że w pośpiechu, przez nieuwagę, itp. możesz koło założyć delikatnie inaczej niż poprzednio i będą obcierały hamulce, trzeba będzie luzować zaciski i je ponownie regulować albo jeszcze raz koło wkładać, itp. Oczywiście nie zawsze to się musi zdarzyć ale się zdarza.

Njlepiej się przymierzyć jak jest możliwość, przejechać kawałek, zobaczyć czy jest wygodnie i czy się podoba - bo to też jest bardzo ważne

Edytowane przez Greg1
Napisano

OK, ale jak realnie nie będę ściągał kół (przez 30 lat posiadania aktualnego roweru robiłem to TRZY razy) to czy QR mi zrobi taką krzywdę przy rekreacyjnej jeździe? Mam watpliwości :)

Napisano

Oj temat chyba trochę zboczył z trasy.

Pytałem o rowery z napędem 2x10,2x11 bo większość trasy jest po asfalcie więc 1x10,1x11 i 1x12 raczej nie ma sensu w tym przypadku.

Napisano
3 minuty temu, Radek1989 napisał:

większość trasy jest po asfalcie więc 1x10,1x11 i 1x12 raczej nie ma sensu w tym przypadku.

No z tego co @Greg1 pisze to 1x12 by się u Ciebie może sprawdziło, pewnie bardziej 1x12 niż 1x10 ale wciąż.

Tez mam podobny dylemat i raczej celuję w 2x z podobnych względów co Ty. I mam wrażenie że sztywnych osi z 2x to ze świecą szukać...

(Mam też tak samo na imię, tylko rocznik, wzrost i waga się nie zgadzają ;))

Napisano (edytowane)

Gdybym miał brać 1x12 to bym celował w meride big nine 600 bo jest całościowo w bardzo dobrym osprzęcie ale boje się tych przekosów. Dla naszej jazdy głównie asfalt będziemy zajeżdzać tylne zębatki i spełznie na tym że trzeba bedzie wymieniać na nową. Czytałem już trochę + filmiki i tego typu zębatki trzeba wymieniać bo się ścierają właśnie przez przekosy.

Biorąc meride 300 z czasem można byłoby wymienić hamulce tektro np na jakieś z deore i amorek suntour na judy i rower elegancki.

Edytowane przez Radek1989
Napisano
Cytat

Biorąc meride 300 z czasem można byłoby wymienić hamulce tektro np na jakieś z deore i amorek suntour na judy i rower elegancki.

Tylko, że jak weźmiesz "zwykłą" Meridę na QR-ach to masz coraz mniejszą dostępność dobrych amortyzatorów, bo producenci odchodzą od QR-ów. Oczywiście jeszcze jest ich rochę na rynku ale może się okazać, że za te kilka lat wyprzedadzą się już zapasy magazynowe i jako towar rzadki może być trudno dostępny. Tak samo z dobrymi kołami. Ale to tylko moje gdybanie, może ciągle będą dostępne. Upgradowanie rowerów też jest mało opłacalne, z ekonomicznego punktu widzenia już lepiej kupić docelowo lepszy rower niż później wszystko wymieniać (tylko, że nie ma obecnie na rynku dobrych rowerów mtb z napędem 2xx i sztywnymi osiami). Poza tym mało kto cokolwiek wymienia, zapaleńcy tylko na początku, reszta jeździ na tym co ma, szczególnie w rekreacyjnym zastosowaniu

Napisano (edytowane)

Dobrze przyjacielu dziękuję za tą cenną radę. Proszę Cię żebyś mi rozjaśnił czy kupując 1x11 albo 1x12 i jadąc asfaltem będę mógł przy takim napędzie jechać normalnie w okolicach do 30km/h? Więcej nie jest mi potrzebne bo nie kręci mnie ściganie się w takich prędkościach?
Wiem że w lesie będzie GIT ale tutaj chodzi o ten asfalt czy tam nie zabraknie ew. domyślam się że można przednią zębatkę wymenić na większą typu 34T, 36T tak? I ostatnie jak z trwałością takiego napędu? bo słyszałem że cześciej się ścierają i trzeba wymieniać?

 

Edytowane przez Radek1989
Napisano

https://www.gear-calculator.com

Trwałością bym się nie martwił pod warunkiem regularnej wymiany łańcucha przy 0.5% zużycia. Trzeba kupić przymiar i to sprawdzać. Do normalnej jazdy a nie MTB należałoby założyć zębatkę 36T. Tylko nie wiem czy wejdzie w tylne widełki. Poniżej symulacja dla 28T. Przełożenia są zestopniowane tylko do górskich podjazdów.

 

11-42.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...