Skocz do zawartości

[5000] cross czy gravel


Rekomendowane odpowiedzi

Chciałem podpiąć się pod temat Pecora5 bo ma podobne założenia i budżet ale rozpisałem się na tyle, że chyba lepiej założyć nowy temat. Stary temat dałem do zamknięcia bo patrząc po odpowiedzi chyba źle opisałem swój problem ale jak ktoś jest chętny to tutaj może się z nim zapoznać: [1500-3000zł] jazda rekreacyjna

Sprawa u mnie wygląda tak: waga ok 82kg, wzrost jak ok 182cm więc chyba rama L wchodzi w grę?

Założenia:

- chciałbym wozić dziecko na foteliku z tyłu, mocowanie wspornikami do ramy + plus osprzęt typu błotniki, bagażnik i sakwy;

- przeznaczenie to drogi rowerowe (asfaltowe, kostka, dużo krawężników), czasem ulicą - asfalt i wały - głównie utwardzone, szutrowe;

- jazdy rekreacyjne plus trasy samemu 25-50km (wtedy lubię trochę poatakować prędkość) ale zawsze gdy jest sucho, jazda w deszczu przyjemności mi nie sprawia.

Przez pewien czas zastanawiałem się nad gravelem np. Kross Esker 1.0, więc Marin DSX jest ciekawą propozycją lecz nie ukrywam, wizualnie piękny nie jest. Trek Dual Sport 3 Gen 5 za to wygląda bardzo fajnie.

Aktualnie jeżdżę na crossie Kross Evado 2.0 (stara wersja z 2016r.), który ma "amortyzator" z przodu (przy takim użytkowaniu chyba zbędny?) i napęd 3x7 ale głównie jeżdżę w zakresie 2 z przodu + 5/6 z tyłu, 4 z tyłu przy ruszaniu lub przy podjazdach na mosty/estakady (sporadycznie wrzucę 3 z przodu wtedy), 7 z tyłu jak się dobrze rozpędzę na płaskim (rzadko) lub z górki (czasami wtedy wrzucam 3 z tyłu). Więc chyba napęd 1x10 czy 1x12 powinien mi przypasować?

Mam też taki problem, że po dłuższych trasach bolą mnie plecy w odcinku lędźwiowym, nie wiem czy to z powodu nadmiernego pochylania się na rowerze, gdzie pozycja powinna być prosta czy jednak coś innego... Ktoś ma jakiś pomysł?

Podsumowując powyższe, czy Marin DSX 1 lub 2 albo Trek Dual Sport 3 Gen 5 jest również rozwiązaniem dla mnie czy może jednak iść w stronę Eskera, a może jeszcze coś innego?

Edytowane przez Bob23
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiadając prosto na pytanie z tytułu: cross. Decyduje tu fotelik, który wraz z dzieckiem dodaje Ci ~15 kg masy tak wysoko, że przy pochylonej pozycji i wąskiej kierownicy na gravelu zaczyna być naprawdę niebezpiecznie. Gdy fotelik pójdzie w odstawkę to zmienisz rower, mówię z własnego doświadczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
45 minut temu, marcesco napisał:

Odpowiadając prosto na pytanie z tytułu: cross. Decyduje tu fotelik, który wraz z dzieckiem dodaje Ci ~15 kg masy tak wysoko, że przy pochylonej pozycji i wąskiej kierownicy na gravelu zaczyna być naprawdę niebezpiecznie. Gdy fotelik pójdzie w odstawkę to zmienisz rower, mówię z własnego doświadczenia.

Czyli Mariny DSX i Esker odpadają przy tych założeniach ale Trek jest OK? Czy jednak jeszcze coś innego powinienem szukać?

Mógłbym też ewentualnie rozważyć używanie dwóch rowerów (tylko gdzie ja je pomieszczę...): starego crossa zostawić i korzystać z niego z fotelikiem, sakwami itp. i wtedy skupić się na dobraniu roweru tylko pod siebie. Czy wtedy patrzeć na Mariny DSX lub Esker czy znowu coś innego byłoby godne polecenia?

Edytowane przez Bob23
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, marcesco napisał:

DSX jak najbardziej może zostać, toć to nie gravel. Drugi rower to też fajny pomysł, o ile masz na niego czas 😉

Dobra, potrzebowałem się przespać żeby zrozumieć zdanie o drugim rowerze :D

Czasu mam mało ale też wyprawy z fotelikiem + sakwy itp. to maksymalnie 2 razy w tygodniu (głównie weekendy) więc chyba wolałbym zainwestować w rower stricte pode mnie, nie uwzględniając wymogu mocowania fotelika.

Z innych tematów przewijają się głównie te rowery:

Giant Roam 1 - cross

Marin DSX 1 - reklamowany jako gravel z prostą kierownicą

Marin DSX 2 -  - reklamowany jako gravel z prostą kierownicą

Trek Dual Sport 3 Gen 5 - cross

Riverside 920 - trekking

Czy któryś z powyższych powinienem brać pod uwagę jako rower tylko dla mnie do miasta (sporadycznie ulica poza miastem i szutry na wałach/ścieżkach), do którego fotelik nie będzie montowany i na którym chciałbym próbować wykręcać prędkości średnie powyżej 25km/h?

Aktualnie brałbym Riverside ze względu na cenę, osprzęt, gwarancje, serwis i dostępność Decathlonu wszędzie plus możliwość ewentualnego montowania fotelika ale nie wiem czy typ roweru i pozycja nie będą mnie za bardzo ograniczać aby móc próbować atakować prędkość.

Dlatego pod kątem szybszej jazdy zastanawiam się nad gravelem ale obawiam się, że krawężniki i dziurawe ścieżki w mieście spowodują, że sztywny widelec szybko da o sobie znać. Plus jestem laikiem i amatorem, który nie próbował jazdy w pochylonej pozycji z barankiem więc wydaje mi się, że gravel to chyba za wysoki poziom dla mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrząc na Twoje plany skreśliłbym Riverside i Roam a dodał do rozważań Gianta FastRoad AR, Cube Nulane itp.

Żeby wjechać na krawężnik trzeba podrzucić koło, czy masz amortyzator czy sztywny widelec. Niezależnie co wybierzesz warto przymierzyć fotelik, czy aby będzie pasować do ramy z tak dużym spadkiem jak np. DSX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DSX ma do tego rurę podsiodłową o nietypowym kształcie, sam kiedyś badałem temat i opinie są podzielone czy to nadaje się do montażu fotelika. Z jednej strony obejma może nie trzymać poprawnie a z drugiej ze względu na wygięcie są obawy o wytrzymałość.

Fastroad wygląda bardzo ciekawie, opona 40mm powinna się sprawdzić nawet z fotelikiem. Osiągane prędkości ograniczać powinna tylko Twoja kondycja ;) . No właśnie fotelik, wydaje się tam być mało miejsca pomiędzy górnymi widełkami a insertami do koszyka na bidon, trzeba by zmierzyć. Ale myślę, że w sklepie potwierdzą.

Co do rozmiaru Giant ma dosyć precyzyjny kalkulator. Podaj wszystkie dane i zobacz co wyjdzie. Teoretycznie ML, ale to zależy czy masz długie czy krótkie nogi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby jeszcze Ci zamieszać dodam, bo chyba nie do końca wyłapujesz różnicę w napędach. Napęd w AR1 czyli Sora to 2x9 napęd typowo szosowy z dużą korbą pozwalającą na szybszą jazdę (oczywiście jeżeli będzie czym kręcić). Deore w AR2 to napęd 1x11 wygodny bo jednorzędowy ale o mniejszej rozpiętości. Jeżeli zamierzasz bić rekordy prędkości to sora będzie do tego celu lepsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście pomyliłem numerki, ale nie zmienia to faktu różnic. Czyli tańszy ma "szybszy" napęd, czy lepszy to już kwestia tego co kto potrzebuje.

Prosta grafika obrazująca różnice

fastroad.thumb.png.f02a33d17a4532529f937d8bd5670592.png

Edytowane przez Artur85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardziej skłaniam się ku AR 2, właśnie z uwagi na napęd i na cenę (nawet kolor bardziej mi odpowiada) ale nawet jedyna strona, która go ma w rozmiarze ML wywala błąd podczas zakupu.

Jeśli nie uda mi się dorwać AR 2 to wtedy wezmę AR 1, który jest dostępny "pod nosem". Chyba, że do tego czasu jeszcze coś zamieszacie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja dorzucę od siebie żeby bardziej namieszać. AR1 ma korbę na łożyskach zewnętrznych a AR2 korbę na kwadrat. Musisz się zastanowić jak często jeździsz na największej tarczy z przodu i najmniejszej z tyłu, bo ja akurat tylko z górki.

Porównanie rozpiętości tych 2 napędów, w zasadzie to tracisz tylko to przełożenie 48-11

Bez tytułu.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg aktualnych ofert Kross Evado 2.0 ma takie przełożenia:
image.thumb.png.69bb1eb2d69e72cdcc9b93d05d805600.png

Pod górki podjeżdżam 38-22 lub 20, po płaskim głównie 38-16. Z 28 z przodu nie korzystam wcale,  48-14 z górki, 48-16 i potem 38-14 jak wytracam prędkość z górki.

Dopiero po tym schemacie zauważyłem, że mógłbym jeździć ciągle na zakresie od 48-24 do 48-14 bez konieczności zmieniania tarczy z przodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...