Skocz do zawartości

[Piasta tylnia] Sram automatix i Sturmey Archer Duomatic


Rekomendowane odpowiedzi

Używa ktoś  z Was ?

Interesują mnie opinie długofalowe, w mieście i poza. Czy wymagają jakiejś specjalnej obsługi ? Co ile zalecane jest rozebranie i smarowanie ?

W duomatic zastanawia czy aktywacja, identycznym ruchem jak do hamowania nie zmiania przełożenia wtedy kiedy tego nie chcemy.

Z kolei w Automatix jak z trwałością, wrażliwością na niskie temperatury itp. Podobno da się regulować prędkość przy, której następuje zmiana przełożenia ?

Po kilku całorocznych bezawaryjnych sezonach  na  1 biegowym torpedo Velosteel, myślę o alternatywie, wyłącznie po to, żeby zwiększyć średnią prędkość i zachować możliwość sprawnego poruszania po mieście (częste starty):

www.forumrowerowe.org/topic/266613-podniesienie-prędkości-średniej-na-niewielkim-dystansie-10-km-dyskusja-pomysły-teoria-wymiana-doświadczeń/#comment-2452368)

Edytowane przez szybszy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 lat temu był dokładnie taki wątek 

Niestety bez dokładnej relacji użytkownika, który ostatecznie zdecydował się na Duomatica - tego z kick shiftem...

Chciałbym napisać z doświadczenia, ale mogę jedynie wesprzeć się przeczytaną teorią, więc za bardzo pomocny nie będę... O Automatiksie od SRAMa chyba możesz zapomnieć, bo to jest już przeszłość zaorana przez SRAMa jak chyba wszystko z Sachsa. Więc nawet jak znajdziesz, to używkę... Identyczną piastę (z automatem) miał Sturmey Archer, ale tu też jest trudno, bo na oficjalnej stronie w ogóle się nią nie chwali. Nawet nie ma jednoznaczności w Internecie co do oficjalnej nazwy - spotkałem się z oznaczeniami A2 Automatic, A2K...

Generalnie musisz założyć, że jak Ci się uda to złożyć (a koncepcja jest ciekawa, bo mógłby powstać bardzo minimalistyczny rower), to możesz doświadczać wyzwań konserwacji (ten mechanizm zapadek, ciężarków, czy sprężynek już z samego opisu nie brzmi niezawodnie czy trwale), ale też opisywanej upierdliwości użytkowej. Wszędzie, gdzie czytałem, ludzie opisywali automatyczne przełączenie biegu jako kiepsko ustawione w rowerach o kołach 28". To jest chyba ok. 14 km/godz. i dostajesz od razu twardszy bieg. W rowerach z mniejszymi kołami działało to lepiej. I raczej nie masz możliwości zmiany tego punktu - przynajmniej oficjalnie, zgodnie z dokumentacją. Opisywane metody zahaczały o druciarstwo (doginanie blaszek czy tam sprężynek) na chybił trafił.

Co do duomatica z kick shiftem mimo obejrzanych iluś filmów na YT, dalej nie ogarniam tego sposobu zmiany biegów, zwłaszcza jak to to jest wersja z torpedo. 

Jak chcesz mieć tylko 2 biegi, możesz pójść inną drogą i poszukać przekładni nie w piaście, ale w korbie/suporcie. Kiedyś było takie rozwiązanie jak Schlumpf Drive w różnych wersjach, gdzie przełożenie zmieniało się na twardsze lub bardziej miękkie. Współczesnym wcieleniem takiej przekładni jest Doppio od Kappsteina (niemieckiego producenta głównie blatów i zębatek torowych/ostrokołowych) https://kappstein.de/shop/?L=1&tx_cart_product[product]=72&cHash=ba6db3261928a22a6d32e18e0e21a222. Tylko, że to jest zdecydowanie droższe (mimo że wlicza się w to przekładnię już z suportem, ramiona korby, manetkę zmiany biegu) od piasty planetarnej, nawet wypasionej...

Edytowane przez HSM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...