Skocz do zawartości

[Amortyzator] Reba RL 100mm


Rekomendowane odpowiedzi

Hej, zakupiłem używany amorek rebe 100mm pod 29 koła 15x110. Na początku cos było nie tak i nie uginał się bardziej niż 60% skoku. Po rozebraniu w serwisie okazało się, ze za dużo oleju było w górnej goleni. Po nasmarowaniu dolnych goleni sram butterm, zalaniu świeżego oleju do do dolnych lagow, amorek zaczął działać, ale jest dalej drugi problem, który był tez wcześniej. 
 

Po ugięciu go o dowolny procent np. 30%, zeby zejść niżej i zeby ugiął się na 40% skoku, trzeba użyć bardzo dużo siły. Dzieje się tak, jak go zatrzymam na danym momencie ugięcia przez sekundę, dwie. Po takim przytrzymaniu mam wrażenie, jakby był jakiś strasznie tępo działający i ugięcie o większy procent jest ogromnie trudne. Czy to normalne, ze dochodząc do jakiegoś momentu ugięcia kolejne wymagać musi więcej siły? Mam obok rower, do którego zalozylem swojego Recona 100mm, w którym jest płynnie i nie przykleja się w połowie skoku. Oczywiście, jak nim mocno zjazde z krawężnika, to wykorzystam na upartego dużo skoku, ale nie jest to takie płynne działanie jego. 
 

Pytanie brzmi: reba aż taka jest mocno sztywna, ze się w połowie przykleja, czy cos tu jest nagrzebane bardziej i nie powinno tak działać - tempo? Dzięki za wszystkie wskazówki. 
 

ponizej link do filmiku, jak to pracuje i drugi do tego, jak działa recon 


Reba:

 

 

Recon:

 

Edytowane przez DemoFV
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po 1 zrób to zgodnie z manualem, jest poodana konkretna ilość oleju w tłumiku i tyle masz wlać a ten co jest teraz wylej. 

Po 2 dolnych goleni nie smaruje się smarem, smarem smarujesz tylko uszczelki kurzowe a resztę załatwia olej (odsyłam do manuala co jaki ile i gdzie).

Po 3 żeby znaleźć odpowiedni manaual wpisujesz sobie numer seryjny amorka z tylnej części korony tutaj: https://trailhead.rockshox.com/en/search/ - wyskoczą ci wszystkie info o twoim amorku + dedykowany manual i inne dokumenty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdy spuścisz całkiem powietrze to jesteś w stanie wcisnąć go do końca? Jeśli tak, to wygląda to na ślizgi które są ciasne, tu by ci pomogła tak zwana "kalibracja". Niektóre bardziej ogarnięte warsztaty to wykonują. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściągnij sobie dla swojego konkretnego widelca spareparts catalog i oceń po rysunku złożeniowym czy wszystko jest (szczególnie shaft i seal-head) prawidłowo założone i w dobrej kolejności. Czasami w fabrycznych widelcach bywają kwiatki a tutaj masz do czynienia z widłem bez znanej historii więc nie wiadomo czy nie było grzebane. Z ciekawszych rzeczy jakie widziałem to koślawe golenie górne, CUS (golenie, korona i sterówka) od recona, cała reszta od reby (nie dziąłało bo nie mogło ;)), seal-head DbA nie pasujący do tego rocznika reby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Mam wrażenie, jakby golenie gorne w ogole się nie smarowaly podczas uginania - jest cały czas sucha górna cześć i przez chyba tak tempo i sucho chodzi 😕 Jeśli tak jest realnie i to problem, to jaki może być sposób naprawy, bo  reszta części i uszczelek jest Ok 

 

Edytowane przez DemoFV
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego sugerowałem żeby zrobić test zupełnie bez tłumika i najlepiej z wyjętym shaftem sprężyny powietrznej. Wtedy masz przynajmniej jedną niewiadomą mniej. Butter jest jak rozumiem pomiędzy wargami uszczelek kurzowych. Gąbki są nasączone i nie przyszczypane podczas montażu goleni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Mały update dla wytrwałych, bo od kilku godzin szukam pomysłów wszędzie. Zauważyłem, ze przy zdjętym widelcu i próbie nacisku na niego od góry przekładając sile nacisku na goleń z komorą powietrzna, ruch całego widelca jest plynny. Kiedy przenośne ciężarem ciała nacisk na golen z tłumikiem, to wtedy jest strasznie tempo. To chyba dobry kierunek, w który  kierunku muszę szukać problemu. Jakis pomysł? Krzywe dolne lagi? Ze jak jest założony na rowerze i równomiernie dostaje nacisk to i tak prawa komora z tlumikiem sprawia wrażenie tarcia? Co moge zrobić, zeby zdiagnozować?


tutaj jak to wyglada.
 

Na pewno ktoś bedzie na forum umiał mi pomoc, bo sprzedawca z olx umył ręce...

Edytowane przez DemoFV
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie no, wyrzucić nie mogę, bo zapłaciłem za niego ponad 1000 + jeszcze pełen serwis 😕. Bede chciał mino wszystko od sprzedającego dochodzić zwrotu, bo sprzedał go jako 100% sprawny. 
 

Nie sądziłem, ze tak moze pracować amortyzator /: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tyle zapłaciłem, bo był po rzekomym serwisie i w 100% sprawny. Gdybym wiedział, ze muszę włożyć w serwis i części + dalej nie działa w pełni Ok, to bym kupił nowy na gwarancji... Czasu już nie cofnę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Szukałem długo i nie znalazłem za 800 nowej reby... A jeszcze drążąc temat. Czy wlanie olej mniej gęstego do komory z tłumikiem, te 100 ml, mogłoby przynieść jakiś lepszy rezultat, czy te 5WT jest obowiązkowe? 

Edytowane przez DemoFV
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wątpie, że problem jest w tłumiku, stawiam na ślizgi lub jakąś nieosiowość jednej goleni z drugą, może zaliczył drzewo tak jak pisze Dokumosa.

EDIT: Pasowało by to rozebrać, wyjąć tłumik i sprężynę i wsadzić na sucho lagi górne w dolne, sprawdzić jak płynnie pracują, jesli dobrze to później np z samym tłumikiem bez oleju itd. tak szukać przyczyny, ale to samemu w domu, serwis to pewnie oleje takie zlecenie a poza tym, jak sam na własne oczy nie zobaczysz to się nie dowiesz. O serwisach zdanie mam jakie mam, jakbyś go wyslał do jakiegoś który się zajmuje typowo amortyzacją to może wtedy coś by znaleźli.

Edytowane przez Rumcajs.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Rumcajs. napisał:

Wątpie, że problem jest w tłumiku, stawiam na ślizgi lub jakąś nieosiowość jednej goleni z drugą, może zaliczył drzewo tak jak pisze Dokumosa.

EDIT: Pasowało by to rozebrać, wyjąć tłumik i sprężynę i wsadzić na sucho lagi górne w dolne, sprawdzić jak płynnie pracują, jesli dobrze to później np z samym tłumikiem bez oleju itd. tak szukać przyczyny, ale to samemu w domu, serwis to pewnie oleje takie zlecenie a poza tym, jak sam na własne oczy nie zobaczysz to się nie dowiesz. O serwisach zdanie mam jakie mam, jakbyś go wyslał do jakiegoś który się zajmuje typowo amortyzacją to może wtedy coś by znaleźli.

Bez tłumika i oleju tez pracuje ciężko. W takim razie zostają już tylko dwie opcje, o których piszesz i mówił tez Dokumosa. 
Albo dostał jakiegoś strzała i nierówny, albo ślizgi są dojechane. Jak były zdjęte dolne lagi, to uginał się bez nich płynnie, poza tym wszystkie części wewnętrzne były w stanie bardzo dobry, brak uszkodzeń.  W takim razie muszę poszukać w Poznaniu jakiegoś serwisu, który ma dolne lagi pasujące, zeby założyli na próbę do moich górnych goleni. Jeśli okaże się, ze pracuje płynnie, to wtedy na 100% bede miał odpowiedz. Nie ukrywam, ze najbliżej mi do wymiany ślizgów, ale to postaram się znaleźć serwis. Jak cos ustalę, to na pewno podzielę się na forum, zeby na przyszłość komuś pomoc :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do ślizgów to jeśli byłby problem z nimi to wideł pracowałby z przycięciami już od pierwszych mm skoku. Poza tym ślizgi w RS są niewymienne (w sensie nie ma w obrocie takich części zamiennych).

Bez sensu jest szukać dolnych goleni zanim nie sprawdzisz jak pracują dolne z górnymi w wypatroszonymi wnętrznościami. Poza tym dolne golenie nowe to koszt przewyższający nowy widelec. Podobnie samo CSU (czyli górne z koroną i sterówką). Jakakolwiek naprawa tego widła jeśli zostanie stwierdzona koślawość będzie nieuzasadniona finansowo. Będziesz mógł jedynie odsprzedać sprawne części.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No Ok, znajdę serwis, który mi to zdiagnozuje, jak bedzie wypatroszony. Może wystawią mi oficjalną diagnozę i wtedy uderzę do sprzedającego z decyzją. Jak dalej bedzie chciał się wymigać, to wtedy złoże pozew przeciwko niemu i z rekojmi polecę, bo opis był 100% sprawny :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...