Skocz do zawartości

[Hamulec] Wymiana tylnego hamulca szczękowego Alhonga na Shimano BR-R3000


maniana007

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

przy okazji wymiany zużytego napędu i tylnego koła chciałbym zmienić również tylny hamulec ze srebrnej alhongi na czarne shimano. Jedyny powód to zmiana koloru i odświeżenie zacisku po 10 latach na coś ciut lepszego.  Sora BR-R3000 nie powinna być gorsza. Ale mam spore wątpliwości, czy to się uda. Po pierwsze, nie wiem dlaczego, w opisie hamulca jest napisane: max szerokość opony 28 mm. Mam obecnie oponę 28 Conti Doble fighter 700x35C i wszystko jest ok. Dlaczego z shimano miałoby się nie udać? Nie rozchylają się wystarczająco ramiona szczęk, za mało miejsca wewnątrz szczęk? Po drugie (zakup zdalny, Internet) nie wiem na co zwrócić jeśli chodzi o długość szczęk. Podobno są różne długości ramion. W opisie jest tylko: Długość śruby mocującej: 10.5mm/12.5mm/18mm/27mm/32mm.  Niewiele mi to mówi. Mój rower to nie typowa szosa, że wszystko wejdzie na 99%, to góral 26 z cantilever'ami przerobiony na 28 ze szczękowymi. Czy ktoś może podpowiedzieć co muszę zmierzyć w obecnej alhondze i rowerze aby mieć pewność, że ten tylny BR-R3000 będzie pasować i obejdzie się bez zwrotów? Wrzucam kilka zdjęć aby zobrazować temat.  Z góry dziękuję za podpowiedzi.

001.jpg

002.jpg

003.jpg

004.jpg

005.JPG

Edytowane przez maniana007
brak spacji w tytule
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Rozmiar opony

Jak popatrzysz na Alhongę (z ostatniego zdjęcia) i Sorę:

image.png.8a6c365d1b26240982405430e70e23ae.png

to zobaczysz, że szczęki w Shimano maja trochę inny kształt, jest pogrubienie przy piwocie. Alhonga może bez problemu "objąć" oponę, a w Sorze może być na styk (stąd to ograniczenie grubości opony do 28mm). Ma podstawie zdjęć nie da się tego jednoznacznie określić. Mozna kupić (przez intenet) i w razie czego zwrócić.

2. Śruba mocująca

To jest śruba mocująca:

image.png.2d652baf699c5f2f42ed7b107a1221e7.png

W zależności od tego gdzie przykręcasz hamulec musisz dobrać długość śruby. Lepiej za długą niż choćby trochę za krótką. Czasem rowery mają przyspawaną blachę do której przykręcasz hamulec i potrzebujesz krótką śrubę:

image.png.c905122082eb63520f749b2e74826827.png

czasem jest to mała rurka (śruba średniej dlugości)

image.png.624a449ddbca53232febe806fcef5610.png

a u ciebie jest dość gruba rura (długa śruba)

image.png.7f57ce12e513abf11959d23c523a0c76.png

3. Długość ramion

Ostanią sprawą jest długość szczęk (z ang. reach). Mierzona od osi śruby mocującej do środka klocka maksymalnie przesuniętego w dół.

W typowych szosowych jest to ok 50-55mm, w starych turystykach było nawet 75-80mm.  U ciebie jest to ok 55-60mm

image.png.dc6e5c2d09d8d29243d32cca70a30deb.png

Musisz to dokładnie zmierzyć. Sora ma reach tylko 51mm

https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/sora-r3000/BR-R3000.html

image.png.77087e91e13f369dc6d7a5135d339743.png

Może być za krótka. Wtedy trzeba szukać coś dłuższego (long reach) np Shimano BR-R650 (57mm)

https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/105-5800/BR-R650.html

Edytowane przez Garlock
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za szczegółowe wyjaśnienia. Wiem, że wszystko by się rozjaśniło gdybym miał taką sorę/tiagrę/clarisa w ręku. Opisy aukcji też na ogół są na tyle zdawkowe, że nic konkretnego z nich się nie dowiesz (dzięki za link do shimano, tam specyfikacja faktycznie jest). Nikt nie poda tam wszystkiego co potrzeba.

Jak mi zakładali te hamulce dekadę temu to słyszałem właśnie o tym, że tam konieczne są długie ramiona. Będę szukać na tył "długich ramion" nie skupiając się specjalnie na marce. bo to ma małe znaczenie, o tej sorze wspomniałem dla przykładu.

A te śruby mocujące hamulec do ramy to mają jakąś standardową średnicę/grubość (nie chodzi mi o długość śruby!) czy każdy producent robi po swojemu i trzeba też o to pytać przed zakupem?

Najlepiej to chyba zajechać do jakiegoś serwisu rowerowego i  jeśli będą mieć pod ręką jakiś caliper typu long wszystko się wyjaśni, może da się nawet to pomierzyć na miejscu.

Jeszce raz dzięki!

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak marka nie ma zanczenia to Tektro R559 powinny pasować. Zasięg ramion to 55-73mm. I przystosowane do szerszych opon. Ale tanio nie będzie.

image.png.36d5bbeea97f50a2e0922a4b68fadb31.png

Ew z jakichś zapasów magazynowych poprzedni model R556.

Co do rozmiaru śruby, to zwykle jest to coś ok M6, ale nie wiem czy jest to standaryzowane. Trzeba sprawdzać. Ja nigdy nie miałem z tym problemu, zawsze pasowały.

Edytowane przez Garlock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na to widzimisię chciałem przeznaczyć około stówki. Trzy to już grubo. Żeby to jeszcze komplet był... Właśnie wyskoczyłem z tysiaka (koła, opony, przejście z 7 wolnobiegu na 8 kasetę, korba, łańcuch, klamkomanetki 8). Pisząc że "bez znaczenia" miałem na myśli: co tam nie włożę to hamować będzie, aby było czarne :) Ja ekstremalnego mtb nie uprawiam. Na szybko nalazłem na al...o takie coś (podane max długości mocowania klocka):

57 mm: https://allegro.pl/oferta/hamulce-szczekiowe-saccon-dekor-47-57-szosa-kpl-9841569902

57 mm: https://allegro.pl/oferta/szczeki-hamulcowe-tektro-r-315-ostre-kolo-szosowe-13378024417

60 mm: https://allegro.pl/oferta/szczeka-hamulca-rowerowa-u-brake-szosa-czarne-13919331378

60 mm: https://allegro.pl/oferta/hamulec-szczekowy-promax-komplet-43-60-szosa-czarn-7545635458

Skupiałbym się na 60mm+. Tak sobie mierzę teraz odległość od środka śruby mocującej do środka śruby klocka i wychodzi właśnie te 6 cm. Max w tych caliperach to widzę 57 lub 60mm. Alhonga to nie jakaś firma krzak więc chyba zrobili to standardowo: 57 lub 60mm. Jeśli coś z tych linków (lub własnych, można śmiało linkować) jest rozsądnym wyborem to się posłucham i kupię za około stówkę.

 

 

Edytowane przez maniana007
literówka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te tektro R 315 są również do opony max 28.

https://mangobikes.com/tektro-r315-alloy-dual-pivot-brakes/

Ten z 3 linka (60mm) to jakiś no-name.

Promaxów nie używałem osobiście, ale to nie jest topowa marka.

Alhonga robiło i dłuższe hamulce (choć nie wiem czy wciąż sa do kupienia)

https://www.rowerowaholandia.pl/p73315-szczeki-hamulca-alhonga-hj-n405aq-caliper-srebrne

https://archiwum.allegro.pl/oferta/hamulce-alhonga-hj-n405aq-black-dual-pivot-caliper-i7446605088.html

 

Edytowane przez Garlock
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szaleństwo (cena!) z tymi Tektro R559 i jakoś nie mogę tego przetrawić ale jeśli miałbym brać to które:

https://allegro.pl/oferta/szczeki-hamulcowe-tektro-r-559-ostre-kolo-czarne-13015023496

https://allegro.pl/oferta/szczeki-hamulca-tektro-r-559-caliper-czarne-12987955266

Oba komplety tył/przód ale ciut się różnią wyglądem i ceną.

Aha, jeszcze pytanie: za co tu się właściwie płaci skoro są droższe od kompletu np. shimanowskich 105?

 

Edytowane przez maniana007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze mi się jedno przypomniało przed snem: czy do tych droższych caliperów (Tektro R559) trzeba jakieś specjalne klamkomanetki kupować czy każde będą współpracować i wykorzystywać ich potencjał a nie tylko zwalniać? Czy takie stef-500 dadzą radę:

https://allegro.pl/oferta/stef500-3x8-klamkomanetk-shimano-z-pancerzem-klm17-11183448466

Musi być 3x8 a w ich opisie, napisano że "współpracują z v-brakeami i tarczowymi mechanicznymi".

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz teraz hamulce szczękowe (u-brake) i takie chcesz założyć. Czyli ciąg linki musi być do takich hamulców. Te klamki są chyba uniwersalne (przestawia je się MTB/szosa)

https://si.shimano.com/pl/pdfs/dm/RBBR001/DM-RBBR001-01-POL.pdf

image.png.c7c1919619ea90f9cf5551452c86d64b.png

Jeśli byłby jednak problem ze znalezieniem klamkomanteki z odpowiednim ciągiem, to poszukaj oddzielnie uniwersalnej klamki hamulca  (np. BL-R3000) i oddzielnie manetki przerzutki.

Przy klamkach uniwersalnych mimo że masz szczęki szosowe zwykle trzeba założyc linkę do MTB (końcówka cylindryczna a nie kulista).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam klamki oryginalne z lat 90-tych pod cantilevery. Nie znam ich budowy wewnętrznej. To przerobiona 26 na 28 z canti na calipery. Nie sygnalizowano mi problemów przy wymianie z canti na te szczęki alhonga dekadę temu. Hamują jak hamują. Nie mam odniesienia jak POWINNY hamować gdyby były tam klamki pod calipery, v-brakei itp. Stąd przyszło mi do głowy czy aby na pewno to będzie współpracować z hamulcami za 4 stówy bo to będzie jak włożenie do fiata 125p sportowych hamulców brembo.

 

Kupiłem już klamki stef500 3x8. Powoli robi się zbytnie zamieszanie. Krótka piłka: jak to jest zbytnie kombinowanie to zostawiam jak jest i koniec tematu. Jeśli klamki stef-500 dadzą radę to możemy temat pociągnąć i się zastanowić. Jeśli jednak te stef-500 to klamkomanetki kompletnie nie do moich caliperów (obecnych lub nowych o których tu piszemy) to je zwrócę. Tylko co na 3x8 będzie odpowiednie?

06.jpg

07.jpg

Edytowane przez maniana007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli proszę o potwierdzenie, te stef-500 3x8 (które do mnie właśnie jadą) będą bez problemu obsługiwać co tylko sobie zażyczę z u-brakeów/caliperów o długich ramionach? Bez znaczenia czy komplet zwykłych za 80,oo czy też Tektro R559 za 400,oo?

 

Znalazłem wczoraj jeszcze długie (73 cm) tektro R396 bardziej przystępne cenowo:

https://allegro.pl/oferta/tektro-r369-402g-szosa-country-bike-55-73mm-13216176540

Nie wiem czym poza wagą się różnią od tych R559. Ja o gramy nie walczę więc mi pasują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad 1. Tak obsłużą (przynajmniej wg danych katalogowych)

Ad2. Te 369 wygladają sensownie.Zostaje jeszcze pytanie, czy obejmą oponę 35, ale ponoć są przystosowane do szerszych opon

image.png.bbe4bec62736ba9f36e79b6d976dad2e.png

tu też twierdzą, że obejmie szeroką oponę:

https://www.clcycle.ca/en/tektro-r369-road-caliper-rear-brake-55-73mm-silver.html

image.png.5ad5f2d5fea63a587c0458ce3b84e129.png

Najwyżej je odeślesz, jak zabraknie kilku mm.

Tu facet przymierzał  oponę 35 do różnych hamulców (w tym Tektro R539 - krótsze: 47-57mm)

https://blackmtncycles.com/clearance-pt-ii-road-frames/

Jak widać raz jest lepiej, raz gorzej (Tektro w tym przypadku akurat gorzej wypada). Trochę loteria. Sporo zależy od samej opony. Testu Tektro R-369 nie widziałem. Nikt nie da ci jednoznacznej odpowiedzi. Musisz sam sie pobawić.

Edytowane przez Garlock
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny artykuł. U mnie w tej chwili między oponą a ramą z tyłu jest 0,5 cm luzu (piąte zdjęcie w pierwszym poście) , czyli ciasno ale ok, przód prawie centymetr. Opony to conti double fighter, po 4-5 latach drugi zakup.

Co do długości śrub mocujących: grubość ramy w miejscu mocowania śruby hamulców to u mnie 2 cm tył i 3 cm przód - widelec grubszy. Mam nadzieję, że śruby mocujące sięgną na wylot. Nic o ich długości nie ma w opisie tych hamulców od tektro.

No jak ktoś robi zasięg klocków do 73 mm to z jakiegoś powodu. Szczerze to wątpię aby przy 73 mm były jakiekolwiek problemy ze zmieszczeniem tych opon na wysokość ale jak piszesz: 100% pewności nie ma. 57 mm zasięgu po tym co przeczytałem nawet nie rozpatruję.

Gdy piszą "35 teoretycznie wejdzie" to na 100% wejdzie. Muszą się asekurować i to sporo.

Edytowane przez maniana007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostałem właśnie odpowiedź odnośnie długości śrub mocujących w R369: "śruby około 30mm i 15 mm". Masakra jakaś! Jak może być śruba o długości 1,5 cm? Nie wiem czy gościu miał te hamulce w ręce czy podaje co mu się wydaje. Jak on to mierzył to też zagadka.

Zapytam może inaczej, może ktoś z praktyki wie: jeśli szerokość ramy w miejscu dziury na śrubę to 2 cm (tył) i 3 cm (przód) to jaka powinna być minimalna długość śruby mocującej aby to się pewnie trzymało? A jeśli śruba w hamulcu jest po prostu za krótka to koniec tematu, kropka? Żadne "rzeźbienie", wymiany śrub nie wchodzą w rachubę?

btw, do czego służą takie śruby:

https://allegro.pl/oferta/sruba-mocujaca-szczeki-hamulca-tyl-caliper-11334602406

https://allegro.pl/oferta/sruba-mocujaca-szczeki-hamulca-przod-caliper-9367561405

 

Edytowane przez maniana007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Garlock napisał:

Klamki ST-EF 500 są Dual Control czyli pasują zarówno do V-brake jak i i Canti/U-brake:

https://si.shimano.com/pl/pdfs/dm/MBST001/DM-MBST001-02-POL.pdf  (strona 4 instrukcji)

image.png.64dd73029934a268471cff69ab1dde46.png

Obawiam się, że ten mechanizm do przestawania ciągu hamulca w klamce występuje tylko w wersji z dźwignią na cztery palce, czyli takiej:

Klamkomanetka Shimano ST-EF500-7R tylne - ST-EF500-7R / ST-EF500-L - 12961895682 - Allegro.pl

 

 

Dostałem właśnie odpowiedź odnośnie długości śrub mocujących w R369: "śruby około 30mm i 15 mm". Masakra jakaś! Jak może być śruba o długości 1,5 cm? Nie wiem czy gościu miał te hamulce w ręce czy podaje co mu się wydaje. Jak on to mierzył to też zagadka.

Współczesne hamulce szosowe mocuje się takimi nakrętkami (tulejami z gwintem), które wchodzą w środek widelca lub poprzeczki ramy, dlatego same śruby hamulca mogą być bardzo krótkie i nie muszą przechodzić na wylot.

SHIMANO nakrętka osi hamulca szosa 28/30mm imbus - 8546512135 - 9842050617 - Allegro.pl

Ale do tego potrzebna jest większa średnica otworu w widelcu i ramie od tylnej strony.  

Edytowane przez marvelo
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam w dwóch rowerach klamkomanetki St-Ef50 (starszy model), z dźwignią na cztery palce i tam na pewno jest przełącznik ciągu. Jedne mam w crossie z hamulcami V-brake, a drugie w szosówce z prostą kierownicą z hamulcami U-brake.

DSCF1162.JPG

Mam też takie jak Twoje, stare klamkomentki 3x7 pod canti i te działąją również z hamulcami szosowymi w innym rowerze:

DSCF1856.JPG

W tym ostatnim mam zamiar zamontować teraz nowy nabytek - upolowane w idealnym stanie stare XT 3x8 (bo mam nową kasetę 8-kę):

image.thumb.jpeg.ffc8bbf94c27b8d15d234eb321ea37bc.jpeg

Wszystkie stare klamkomanetki sprzed ery V-brake będą dobrze współpracować z hamulcami szosowymi i możesz takich szukać. XT chodzą drogo, ale mogą być też LX-y czy nawet Alivio. 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

prawą/tylną klamkomanetkę na 8 biegów (ST-EF51 na cztery paluchy) jutro będę miał. Ma taki czerwony przełącznik widoczny przy zaciśnięciu klamki hamulca (zdjęcie na dole). To ten od zmiany canti-ubrake/v-bake. Opis aukcji super bez zgadywania i pytania o szczegóły.

Kompletu na przód i tył nie sposób znaleźć. Teraz szukam lewej/przedniej na 3 biegi. Jak już znajdę coś na cztery palce to opis jest tak zdawkowy, że bez pytania sprzedającego ani rusz. A i tak jeden mi odpowiedział: "klamkomanetka wygląda jak na zdjęciach" :) Bez info czy jest do v-bake czy do u-brake a na zdjęciach żadnego przełącznika tam nie widać. Zgaduj zgadula.

Czy na trzecim zdjęciu z tej aukcji widać ten przełącznik canti/v-brake (obok sprężyny)? Jeśli to nie on to gdzie go szukać przy lewej/przedniej klamce na 3 biegi?

https://allegro.pl/oferta/klamkomanetka-shimano-st-ef65-3-lewa-12296570416

Poniżej link do klamkomanetki na 4 palce ale czy na 100% jest do u-brake'a to nie wiem bo nic nie ma w opisie. ST-EF65-L

https://allegro.pl/oferta/klamkomanetka-shimano-st-ef65-l-czarna-3-rzedowa-13689547126

To samo tu. STEF5002LSBL, ze zdjęcia wygląda na 4 palce:

https://allegro.pl/oferta/dzwignia-przerzutki-hamulca-3-biegowa-shimano-13912383238

Przez weekend była aukcja klamki ST-EF51-L (4A) i chciałem tu o nią zapytać ale forum padło na amen a aukcja dziś znikła.

Zdjęcie wrzucam również, bo jestem ciekaw co oznacza trzeci symbol na pudełku, który oznaczyłem strzałką?

 

 

canti-vbrake.png

st-ef51.png

Edytowane przez maniana007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten symbol na pudełku, który oznaczyłeś strzałką, oznacza hamulec rolkowy. Hamulce rolkowe wymagają podobnego przełożenia dźwigni jak hamulce szosowe i cantilever, więc jeśli ta klamkomanetka ma oznaczoną kompatybilność z hamulcami rolkowymi to i z szosowym będzie dobrze działać.

Tylko teraz pytanie, czy jeśli klamka jest na cztery palce, to na 100% ma przełącznik?

Moim zdaniem tak (no, na 99%), tylko szkoda że to nie jest jednoznacznie ujęte w oznaczeniu i w opisach aukcji.

Ten przełącznik w lewej klamce wygląda tak samo jak w prawej, czyli też taki czerwony, plastikowy, przestawiany element. No ale żeby go był widać, dżwignia hamulca musi być naciśnięta.

Może jeszcze jakiś znawca się odezwie i rozwieje ten cień wątpliwości, ale ja bym z tą za 37 zł (z pierwszego linka) zaryzykował. Zanim kupiłem te retro XT też przeszukiwałem allegro i nie mogłęm znaleźć kompletu od jednego sprzedawcy (albo choćby ten sam model prawa-lewa), ale tą powyżej brałem pod uwagę (bo najtańsza).

 

.

 

   

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze to gdybym wiedział ile z tym pie...nia to bym został przy wolnobiegu 7. Zmieniłbym - jak to robiłem dotąd - zużyty napęd co 4-5 lat i koła raz na dekadę. W sklepach jak zapytam o te szosowe u-braki to się patrzą jakbym z jakimś niespotykanym wynalazkiem przyszedł.

Może zapytam w jakimś nowym wątku na głównej (od hamulców oczywiście) czy "4 palce" w opisie oznaczają z założenia canti/u-brake? Może ktoś zajrzy przypadkiem i odpowie...

W jednym rowerowym koleś mi zalecił abym szukał starej tiagry 3700 lub 4700. Ja ciśnienia nie mam na tę lewą/przednią "z przełącznikiem". Do czasu znalezienia odpowiedniej (najlepiej do pary: ST-EF51) mogę zostawić to co mam bo działa jak należy, tylko trochę pstrokato będzie. Jak znajdę to się wtedy zamontuje razem z nową przednią przerzutką (stara ma 30 lat od nowości i działa) i będzie projekt zakończony.

A ten przełącznik ze zdjęcia to do czego służy? W opisie: Na 4 palce, klamka dedykowana do V-Brake lub mechanicznego hamulca tarczowego.

 

111.png

Edytowane przez maniana007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko pytałem, ja nie wiem co to.

W międzyczasie poszukałem co nieco o hamulcach rolkowych i znalazłem w jednym wątku fajną fotkę z rozpiską jakie klamki są do jakich hamulców:

Sporo wyjaśnia czego powinienem szukać (dolny lewy róg). Żebym ja to wiedział wcześniej... Sporo czasu i nerwów bym zaoszczędził. A wyszło to przypadkowo gdy Marvelo napisał o tym symbolu hamulców rolkowych, o których nigdy nie słyszałem. Przynajmniej się człowiek czegoś tu nauczy.

A co do kwestii "2 czy 4 palce" napisano (NOTE), że rozwiązanie na 2 palce w moich hamulcach szosowych (rolkowych, canti, u-brake) nie da wystarczającej siły hamowania. Ale wykluczone chyba nie jest. Najwidoczniej zamontować się to da ale hamować będzie "jakoś tam". Reasumując "cztery palce" to bez wątpliwości rozwiązanie do moich hamulców.

Edytowane przez maniana007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Mały update:

w rowerze siedzi już komplet tektro r369. Jak widać zapas jeśli chodzi o długość ramion jest spory a z przodu to nawet w drugą stronę prawie zabrakło (od góry). Zapas na długość wynosi około 2 cm więc sporo ale wolałem dmuchać na zimne i brać dłuższe niż na styk. Wygląda na to, że długość ramion 60 mm byłoby w sam raz.

Między oponą a szczęką/ramą zrobiło się ciut więcej miejsca z tyłu - koła i opony identyczne do poprzednich 700x35C. Koleś który to montował mówił, że trzeba było rozwiercać trochę dziury. Czyli średnica otworu jednak nie pasowała do śrub montażowych hamulców. Dałem im do montażu jedną tulejkę 3 cm ale użyli swojej.

Klamki 3x8 ST-EF65 v-brake/canti na cztery paluchy też działają jak należy. Przestawili oczywiście dźwigienkę (śrubę?) od dołu pod canti.

To tyle w temacie hamulców i klamkomanetek do nich. Dzięki wszystkim za pomoc.

20230907_150552.jpg

20230907_150701.jpg

20230907_150741.jpg

20230907_150817.jpg

20230904_173720.jpg

20230904_173743.jpg

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...