Skocz do zawartości

[Amortyzator przedni] Sr suntour raidon 120mm twardniej podczas niskiej temp


Siaja

Rekomendowane odpowiedzi

Tu chyba tkwi problem, że rozkręciłem go powiedzmy w połowie, a jak doczytałem w innym wątku aby wymienić olej w tłumiku należy odkręcić czarny korek od góry i tylko to i wtedy nalać nowego oleju. I przede wszystkim oleju raczej jest za mało, tzn. ja za mało go tam nalałem ale zmyliła mnie ilość jaka z niego wylałem. 

Dam znać o postępach z tłumikiem.

Cieszę się jak dzieciak, że w końcu praca i czułość jest na fajnym poziomie (oczywiście poza tłumieniem :) ), jakiej od nowości nie było. Nie wiem jakich smarów używają serwis Activia i w Eurobike. Ale był i w jednym i w drugim. Nie chcę tu nikogo oczerniać ale od początku po zakupie nie podobał mi się jego praca. A zwłaszcza to mulenie przy niskich temperaturach, niekoniecznie ujemnych. Gdy pierwszy raz dostałem się do środka i zdjąłem dolne golenie ,to bym tam smar o konsystencji  gęstego i  lejącego i lepkiego jak taki gęsty lejący się miód. Nie przypominało to w ogóle smaru. Ale to tak na marginesie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bladawiec   Co miałeś na mysli że był w jednym i w drugim. Ja uzytkuje inny smar niz Eurobike.   Co do kartridża to  Jeśli po wylaniu miałeś za mało oleju, jak to piszesz 30ml to masz dolną uszczelkę do wymiany. Z tego co mierzyłem po odlaniu oleju z z nowego kartridża to tam wchodzi ponad 50ml                                         

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie będę opisywał całej sytuacji, bo nie będzie to dla ciebie Panie Piotrze z korzyścią i zakończę radą aby nie drążyć tematu (odszukałem e-maile z eurobikiem i poskładałem sobie w pamięci całe zdarzenie). Wspomniałem jedynie, że amor był u ciebie na serwisie gwarancyjnym. Przejdę więc gładko do amortyzatora, który w końcu działa fajnie. Jeśli chodzi o pracę przy skrajnych temperaturach. Jedna rzecz mnie zastanawia, bo oleju faktycznie wchodzi do niego około 57 ml. Olej wymieniałem w nim pod rząd 3 razy. Na początek wlałem do kartridża 2,5 W i brak tłumienia pomimo skręcenia tłumienia na maksa. Drugi poszedł 6,5 mało wyczuwalne tłumienie. Trzecie zalanie 15W dopiero wtedy uzyskałem zadawalające tłumienie. Olej wlewałem po odkręceniu czarnego kapa. Nie tak, jak gdzieś ktoś radzi poprzez rozkręcenie na pół tłumika. Tłumika w zasadzie nie rozbierałem do części pierwszych, więc nie pozostało mi luźnych części po złożeniu :). Co do wyciekania oleju, będę to obserwował, choć nie zauważyłem aby mi coś wyciekało dołem lub zbierało się w dolnej części golenie, choć łatwo to  przegapić, bo jest tam smar. Fajna sprawa bo tłumik da się wyjąc bez rozbierania całego amora. Podsumowując nie wiem co jest grane z tym tłumikiem, że przy zalecanej lepkości 2,5W oleju tłumienia powrotu prawie nie ma. Tzn. jak się porusza tłokiem wyjętego tłumika to tłumienie jest odczuwalne. Ale po założeniu w widelcu nie robi to na nim żadnego wrażenia i jakby tłumienia nie ma wcale przy skręconym na maksa tłumieniu powrotu. Może coś w nim jest nie tak?

Edytowane przez bladawiec
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15WT się kompletnie nie nadaje. Jeśli z tym olejem tłumik w ogóle pozwala płynnie się ugiąć i wrócić widłowi to na 100% jest coś źle poskładane. Do tych tłumików ludzie leją 5WT czasami 7,5 max. No i zapewne jest gdzieś nadal powietrzne.

 

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokumosa,  nie wiem co mam odpowiedzieć? Testowałem tłumik zaraz po wyjęciu przed pierwszą wymianą oleju. Jego praca była taka sama jak po drugim zalaniu już odpowiednią ilością oleju. Pierwszym razem źle rozkręciłem i nie zalałem odpowiedniej ilości oleju o lepkości 2,5WT. Drugie zalanie odbyło się już po odkręceniu czarnego kapa. Praca zarówno przez pierwszą próbą, zaraz po wyjęciu i po drugim zalaniu była identyczna. Jak miałbym to opisać, to płynna równomierna próbowałem na skrajnych ustawieniach zarówno tłumienia odbicia i kompresji. Tłumienie odbicia działało dość mocno, tak, że praktycznie nie mogłem wcisnąć tłoka. Odbicie ustawione na maksa przy 2,5 było odczuwalne ale nie powalające. I było widać różnicę przy ustawieniu skrajnym odbicia. Po włożeniu do widelca tłumika przy 2,5 i skręceniu odbicia na maksa praktycznie tego tłumienia nie było, tak samo jak przed rozbieraniem tłumika. Tak jakby od nowości było takie kiepskie. Albo gdzieś w trakcie użytkowania od 2021 roku coś się w nim skiepściło. Ale przez to, że widelec nie pracował płynnie tłumienie było cierne bierne. Teraz dopiero po serwisie całego widelca (czyszczenie ślizgów, goleni tłoka i komory powietrznej itp.) amortyzator zaczął działać płynnie. Właściwie to olej w tłumiku wymieniałem 4 razy. Ostatecznie przy oleju 15WT działa fajnie i czuć regulację tłumienia. Sprawdzając tłumik przed włożeniem do widelca czuć, że tłumienie jest i na skrajnych położeniach pokrętła widać wyraźną różnicę. Przy rozbieraniu a w zasadzie rozkręcaniu do zalania nie rozbebeszałem tłumika na części pierwsze, nic z niego nie wyjmowałem, poza rurką z górnym kapem do tłumienia kompresji. Dół cały wraz z tłokiem i iglicą idącą  w popychaczu tłoka nic z tego nie wyciągałem. Zauważyłem też, że tłumik po zlaniu już odpowiednią ilością oleju działa płynnie przez całą długość. Chyba że coś robię źle i jest jakiś patent na odpowietrzanie tłumika i ja czegoś nie zauważam? Nie mam dwóch lewych rąk do takich robótek, ale może coś istotnego pomijam.  Jeśli możesz, to napisz proszę.     

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko że przy oleju 15W to bardzo się przegrzewa tłumik. Miałem już takie przypadki gdzie klienci taki olej właśnie stosowali co skończyło się tragicznie dla kartridża gdyż rurki w nim po przegrzaniu sie zniekształcały

 

Ty tam masz zwykły kartridż w Axonie czy już ten z systemem PCS ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno mi odpowiedzieć jaki to kartridż? Model widelca Axon RL RC seria TK00734851. Musiałbym wymontować cały kartridż i zrobić zdjęcie naklejki. Chyba, że w jakiś inny sposób to zidentyfikować?

Co do oleju 15 WT, to nie wiem co poradzić ale przy mniejszej lepkości nie ma tłumienia powrotu. Biorąc pod uwagę moją jazdę i teren w jakim jeżdżę może nie będzie aż tak gorąco :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W wolnej chwili sprawdzę te parametry o ile podane są na opakowaniu. Ja lałem Motula. Niestety ale na opakowaniu nie ma takich danych szczegółowych na temat tego oleju. Na stronach netu też nie mogę tego namierzyć. Nie bardzo wiem gdzie tego szukać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wniosków nasuwa się kilka, albo jest coś nie tak z tym tłumikiem, albo popsułem go przy rozbieraniu. Tyle, że ja go nie rozebrałem całego na części a jedynie rozkręciłem na dwie części - górna z czarnym korkiem i dolną z tłokiem. Potem skręciłem. Kolejne rozebranie polegało na odkręceniu czarnego, górnego korka i wyjęciu go  wraz z tą częścią odpowiedzialną za regulację dobicia, z niebieskim pokrętłem i dolną z tłokiem i regulacją odbicia. Pewnie dobry serwis zajmujący się amortyzatorami by sobie z tym poradził?      

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bladawiec Pisałeś wcześniej że jak go rozkręcałeś to miałeś mało oleju - 30ml.  Jesli miałeś aż tak mało oleju tzn że uszczelka do wymiany. Czy wymieniłeś ją przy wymianie oleju??

Ponadto czy amorek ci teraz stuka ?? Ja pamiętam jak testowałem na oleju 15W to powodowało to nie dość że przegrzanie podczas pracy amorka to także szlak trafiał mechanizm co jest wewnatrz kartridża 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wylałem z niego ok 30-35 ml oleju, bo wydaje mi się, że nie zleciał z górnej części (tej grubszej). Ponadto gdyby olej wylatywał dołem, to albo by wyciekał dołem z goleni, albo by się tam zbierał a niczego takiego nie zaobserwowałem i tłumik po ubytku oleju pracowałby nierówno. Pojeździmy i zobaczymy. Tak jak pisałem wcześniej był u ciebie i ty tak jak mi napisałeś w książce serwisowej były wymienione tuleje ślizgowe. Ze względu na kiepską pracę i utwardzanie się przy niskich temperaturach w okolicy plus 10 stopni nawet, po kilku miesiącach wysłałem go do serwisu do eurobike i tam też odpisali mi, że wymienili tuleje ślizgowe, ponadto napisali mi, że  przeprowadzili pełny serwis z wymianą oleju w kartridżu. Nie wiem co kto robił przy tym widelcu tak naprawdę? Ale to jak pracował dotychczas a teraz po moim serwisie to niebo a ziemia. Nie mam zamiaru tu nikomu robić negatywnego PR, ale pisze po prostu jak było. Jedyne co mnie zastanawia to ten olej w kartridżu. Pożyjemy zobaczymy. 

Dodam tylko, że ten amortyzator nie był katowany. Można powiedzieć używany rekreacyjnie, żadne zawody czy temu podobne jazdy. Sporo czasu przeleżał w kartonie zanim od początku go zamontowałem w rowerze. Łącznie jak ma go od 3 lat to połowę czasu nie był używany. W górach nigdy nie był, więc nie dostał przysłowiowo w d...pę . 

Co do stukania to nie stuka. I chodzi płynnie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...