Skocz do zawartości

[amortyzatory manitou] machete i markhor, co jest ze skokiem


abra

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Mam może głupie pytanie. Od roku użytkuję 2 rowery rockrider - am100s  i xc100s. W pierwszym jest machete 140 a w drugim markhor 120. Ostatnio zrobiłem im własnoręczny serwis podczas którego zmierzyłem sobie realny zakres skoku amortyzatora. Zdziwiłem się gdyż wg tego pomiaru obydwa mają około 30mm mniejszy skok, czyli 110 i 90. O co chodzi , gdzie mój błąd w rozumowaniu tej kwestii?

Poniżej na fot. oring ustawiony na maksymalnym możliwym dociśnięciu (dobiciu do twardego dna) przy bardzo niskim ciśnieniu sprężyny powietrznej (prawie bez powietrza), a potem napompowany do normalnego ciśnienia użytkowego żeby golenie wróciły do swoich startowych pozycji. Dlaczego więc ten zmierzony zakres skoku goleni jest mniejszy niż podawany?

tutaj machete 140.
DSC_3015_.thumb.jpg.d004a53ae525fd740465cad5058b4b91.jpg

A tutaj markhor 120

DSC_3016_.thumb.jpg.9d111232aca165264d011a0965611313.jpg

Edytowane przez abra
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ciężko w Manitou w ten sposób osiągnąć pełny skok ( pomijam ,że w żadnym Manitou nigdy nie udało mi się uzyskać pełnego skoku -zawsze brakowało ). Niemniej jednak te 30 mm to zbyt dużo. Możliwe ,że masz za dużo oleju w tłumiku lub w dolnych goleniach  lub coś nie poszło jak należy podczas serwisu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oleju wlane w dolne golenie zgodnie ze serwisowką 15ml.  Komory tłumika nie ruszałem, jest tam więc tak jak fabryka zalała.

Generalnie po 1 sezonie i 2800km machete i  2000km markhor w środku igiełka, był olej i smar, brak brudu. Amortyzatory pracują tak jak przedtem, więc moja obsługa nic nie zmieniła , jedynie w trakcie tej operacji z ciekawości dokonałem pomiaru. I pomierzona wartość skoku mnie zdziwiła. W obu brakuje tych 30mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ temat mnie nurtuje, więc dziś ponownie otworzyłem manitou machete i trochę sobie podumałem. Zaniżony skok w stosunku do handlowego opisu nie wynika z usterki czy złych zawartości oleju. Wg mojej amatorskiej oceny powodem jest taka zielona tulejka w goleniu sprzeżyny powietrznej. Nie wiem jakie jest jej zadanie ale wygląda jak tulejka dystansowa.

_20210106_121523.thumb.JPG.6f9c7bc7ddecb9d32a271cbdfb25ac46.JPG

Gdy ją testowo usunąłem skok wynosi 140mm czyli tyle ile w papierach napisali.

_20210106_121837.thumb.JPG.a9e8238915f933feb87f2238fe94e696.JPG

Sam wymiar tulejki to 30mm czyli dokładnie tyle ile mi brakowało w pomiarze skoku.

_20210106_121946.JPG.0248954303698b7e9df18abc5114d691.JPG

Czy ktoś może mi to pomóc zrozumieć o co tutaj chodzi? Czy te tuleje są wymienne, czy można je skracać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.01.2021 o 21:59, CYBER1 napisał:

Górne golenie w Manitou są dłużej niż efektywny skok widelca,  tak jak np. w motorze, więc nigdy nie dociśniesz dolnych lag do samej korony.

Możliwe , że skok zasysa komora negatywna.

Która w tych widelcach jest stalową sprężyną ;)

Godzinę temu, abra napisał:

Czy ktoś może mi to pomóc zrozumieć o co tutaj chodzi? Czy te tuleje są wymienne, czy można je skracać?

Rzuć okiem na str. 13 tu: Markhor-Service-Guide (decathlon.be)

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

211306461_markhoroptions.jpg.c19b4f0fc07abcafe08e9c9636745a09.jpg

To akurat markhor ale rozumiem, że analogia dotyczy machete. Czyli są 3 wersje skoku widelca w zależności od doboru długości pręta kompresyjnego i podkładek dystansujących. Czy to oznacza, że rower w opisie zakupowym decathlonu miał mieć skok widelca 120mm a z niezrozumiałych przyczyn okazuje się że jest skomponowany na 100/80mm ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ten zielony dystans jest w każdym amorku niezależnie od skoku i służy do zabezpieczenia amorka przed dobiciem . Usunięcie go i jazda w terenie może , w ekstremalnej sytuacji) doprowadzić do uszkodzeń. Sprawdź, czy na usuniętym dystansie i pełnym ugięciu nie masz sytuacji kolizyjnej ( podkowa/rama lub opona/korona). 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma kolizji.

Tak, widzę że on wszędzie jest, znaczy że nie jest elementem regulacyjnym, bo to dystanse w sprężynie chyba są, a tam nie zaglądnąłem. Natomiast zaskakuje mnie sytuacja w której zakupiłem rowery, posiadające w opisie oferty zakupu inne parametry niż w rzeczywistości. Do głowy mi nie przyszło żeby przy zakupie weryfikować linijką skok amora.

Edytowane przez abra
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Może oznaczać, że:

- możesz mieć za dużo oleju w tłumiku ( mało prawdopodobne znając manitou )

- ten typ tak ma

- faktyczna wada produktu. 

Przy skoku max 120 mm bardziej mnie interesuje jak amorek pracuje w czasu jazdy niż teoretyczny brak 10-20 mm skoku. Ten brak skoku może dolegać przy amorkach ze skokiem pow 140 mm pzreznacznych do ciężkiej rąbanki, gdzie każdy milimetr skoku jest potrzebny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, durnykot napisał:

- możesz mieć za dużo oleju w tłumiku ( mało prawdopodobne znając manitou )

Zweryfikowałem - to nie to. Tłumik pracuje od deski do deski.

Teraz, durnykot napisał:

- ten typ tak ma

Być może w świetle tego co podaje serwisówka, że jest zamontowany nie ten typ, który się oferowało w opisie technicznym (zakup pandemiczny internetowy w Decathlon ).

Teraz, durnykot napisał:

- faktyczna wada produktu. 

Raczej na to nie wygląda. Wątek dotyczy 2 rowerów full i dwóch bliźniaczych manitou: machete140 i markhor120. W pomiarze "linijką" obydwa mają o 30mm mniej. Skoro serwisówka informuje o różnych możliwościach skomponowania skoku to zapewne w tym tkwi clue sprawy. Martwi, że co innego na papierze a co innego w rzeczywistości. Dlatego fajnie gdyby ktoś z właścicieli tych amorków (najlepiej właścicieli rowerów Rockrider AM100S 2018-19 i Rockrider XC100S 2020) mógł pomierzyć i napisać jak to u nich wygląda.

A co do pracy samych amortyzatorów nie mam zastrzeżeń, jest super. Ale nie mam też żadnego odniesienia, bo to mój pierwszy full i w ogóle pierwszy na powietrznych sprężynach. Nie wiem czy dla mnie lepiej gdyby amor 140 miał to 140 czy jednak lepiej żeby miał to zaniżone 110mm skoku :wacko:.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
5 godzin temu, vdcmike napisał:

W każdym razie usuwając te dystanse nazwane "compression rod extender" można skok zwiększać.

Nie można- ten element nie służy do zmiany skoku. Amorki z tłumikami ABS i Kwik Toggle  nie mają innego zabezpieczenia przed dobiciem niż ten element.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A przed dobiciem nie służy taka czarna gumowa tuleja? Wcześniej na fotce widać ją nad zieloną tulejką. 

W tej instrukcji: To change fork travel to 80 or 100mm add or remove spacers and compresion rod extender...

Czyli jakby można . Ale czy aby na pewno rod extender to jest ta zielona tuleja? Jak dla mnie rod extender to jakieś przedłużenie pręta nie do końca rozumiem jakie.

Po usunięciu tego zielonego nie ma żadnej kolizji. Natomiast zielona tuleja jest jakby równocześnie gniazdem na ten czarny gumowy zderzak, który odpowiada za elastyczną ochronę przed dobiciem, więc mam wątpliwość w możliwość jej usunięcia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie ten rod extender to nie jest zielona tulejka na szafcie tylko to na jego górze pod tłokiem, z tych instrukcji manitou wygląda tak jakby ten rod extender był potrzebny tylko przy ustawieniu skoku 80mm, jest on tylko takim przedłużaczem.

image.png.390576d0e25b63e9f312fe96c079afe2.png

I tam jest napisane: To change fork travel to 80 or 100mm add or remove spacers and compresion rod extender, więc ten przedłużacz dotyczy tylko zmiany skoku z 80 na 100mm i na odwrót

Zielona tulejka to bottom out spacer 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en-us/article_attachments/360055900414/Machete_Service_and_Travel_Guide.pdf

Na ostatniej stronie masz instrukcję ustawiania skoku.

Ja mam w oryginale 138 mm skoku.

Amortyzator wchodzi prawie do samej góry rury (bez powietrza)

 

c8532ba0d3a8c502cec2d82f34596bfa.jpg

Edytowane przez Bujak77
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Bujak77 napisał:

Ja mam w oryginale 138 mm skoku.

No to ciekawostka, mamy te same rowery (choć ty rocznik 2018 a ja 2019) a jednak inne ustawienie w fabryce. Dzięki :thumbsup:. Po południu będę studiował, teraz przynajmniej mam jakieś potwierdzenie i mam do czego się odnieść. Dla mnie to są nowe tematy, więc poznaję specyfikę i możliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie więc machete. Zielony bottom out spacer mam 33mm, ale reszta w zasadzie nie pasuje do niczego. Wg mojego pomiaru skok mam 110 a nie ma takiej konfiguracji dla kół 29' i bottom out spacer 33mm.  Bez ponownego rozbierania się nie obejdzie :confused:. Na razie kontuzja i warunki pogodowe i tak nie pozwalają na wycieczki, więc jutro chyba znowu zaszyję się w garażu bo nie będę mógł spać. Pewnie nic z tym nie zrobię ale muszę wiedzieć dlaczego tak a nie inaczej.

No i markhor w drugim rowerze to samo, za krótki skok o 30mm, (zamiast 120 jest 90).
@Bujak77 - mierzyłeś max skok tą samą metodą jak ja?

Edytowane przez abra
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...