Skocz do zawartości

[Suport] zamiana z kwadratu na hollowtech !


Czcibor

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Podczas wykręcania korby, ściągacz wyrwał mi gwint z korby i chciał nie chciał, musiałem dalej działać bardzo "inwazyjnie".... Efekt jest taki, że muszę kupić nową korbę, a, że trochę poczytałem tu na forum o wyższości suportu Hollowtech nad "kwadratem", i mam takie pytanie, czy mogę zastąpić korbę 3-rzędową na suporcie na kwadrat,  na korbę 2 - rzędową na Hollowtech, czy będą jakieś problemy ???

Napisano

Czyli są problemy, za dużo wydatków, o nowej korbie, suporcie, dwóch  kluczach pomyślałem, ale wymiana przerzutki to już za dużo, nawet korbę wybrałem na 9 rzędowy napęd, taki jaki posiadam, myślałem, że Altus obsłuży korbę Sory, to i to 9 rzędowe, no cóż, byłem w błędzie, pozostanę przy kwadracie...........

Dzięki za pomoc i uświadomienie.

Napisano

Ale do czego ma być ta korba? Co to za rama szosa? Mtb? ...? Piszesz coś o altusie... to wiele pytań o problemy rodzi i przednia przerzutka to może okazać się najmniejszy. 

Napisano
8 godzin temu, Czcibor napisał:

Powinna podejść i przerzutka obsłuży choć dobrze by było sprawdzić jaką ma pojemność ale pisałeś przecież, że chcesz zmienić na korbę dwu rzędową ??Dwójki na ogól największy blat maja 40T, pytanie czy to CI wystarczy w crossie.

Kwestia jak często używasz roweru 

Napisano
1 godzinę temu, Markus34 napisał:

Powinna podejść i przerzutka obsłuży

Odważne stwierdzenie. Korba szosowa sory ma krótszą ośkę niż korby mtb czy trekingowe, inny q-factor... ja bym uważał bo kolega jej może nie zapiąć a jak się uda to może zahaczać ramionami korby o tylne widełki.

Napisano

Obecnie miałem 48x36x26 kwadrat, i chciałem sobie zmienić na 50x36 hollowtech, ale tu widzę, że więcej problemów, niż plusów takiej wymiany, na filmikach na TY tak to się łatwo wymienia, a nikt nic nie mówi o pułapkach, tylko wychwalają zalety hollowtech, no nic, dzięki za pomoc, zamówiłem taką samą korbę na kwadrat............

4 godziny temu, Markus34 napisał:

 

Kwestia jak często używasz roweru 

Codziennie robię 70-90 km.

Napisano

Wiesz, jak chcesz cokolwiek przerabiać w rowerze to musisz poczytać, popytać i samemu wziąć czasem w łapę i sprawdzić czy bangla czy nie...korb ze sztywna osią jest sztywniejsza i zdecydowanie lżejsza niż kwadrat, kup jakąś używkę do tego przerzutkę dwu rzędową, szosową ale wydaję mi się że twoja powinna ogarnąć, to tylko 2 zęby różnicy na dużej zębatce  i pokombinuj, jak nie podejdzie to sprzedaj i kombinuj dalej.

Napisano

@Czcibor miałbyś problem z korbą 50x36 - niespecjalnie takie sensowne istnieją. Znaczy być to są ale to nic ciekawego.

W większości przypadków nie ma żadnych problemów z wymianą kwadratu na sztywną ośkę to się bardzo łatwo wymienia i nie nastręcza żadnych trudności. No ale trochę trzeba wiedzieć. Zakładam że jak ktoś kto robi film czy opisuje wymianę korby nie robi wykładu ogólnego z historii i mechaniki rowerów... ot bierze rower mtb i wkłada do niego korbę mtb... co najwyżej opisze przeróżne boosty i różne typy suportów i korb i gdzie ile jakich dać podkładek... ale pod mtb... to samo zrobi dla szosy itd. Mało komu wpadnie do głowy pomysł pomieszania różnych elementów rowerowych.

Ty chciałeś wsadzić korbę szosową (przynajmniej ja tak rozumiem Twoje wypowiedzi) do roweru który nie jest szosą... i tu rodzi się inny problem a nie wymiana suportu, który jest banalny, Najogólniej rzecz opisując korby szosowe są węższe między ramionami (i bardzo dobrze bo się lepiej jeździ) celują też w swoją linie łańcucha. Mtb czy tam trekingowe muszą ogarniać szersze tylne widełki (no bo szersze opony itd.) I jak masz ramę która ma pomieścić oponę 2,1 2,5 itd.. to widełki tylnego trójkąta są szersze - korba szosowa tam nie wejdzie.

@Markus34 wprowadzasz kolegę w błąd...

 

Napisano

Dobrze, że Was tu zapytałem, bo bym kupił to co sobie obmyśliłem, i bym ze dwa dni bluzgami na siebie rzucał...

Fakt, żaden filmik na YT nic nie wspomina by też odpowiednio dobrać korbę do takiej wymiany. 

A co do przerzutki, to pomyślałem, że nic się nie stanie, jest mocowana na obejmie, to najwyżej ją podniosę wyżej, by te 50 zębów się zmieściło,  a będę używał tylko dwóch przełożeń, to wymiana nie będzie potrzebna, a tu zonk...

Dopóki nie zalogowałem się tu na forum, to myślałem, że rower to niezmiernie prosta i nieskomplikowana konstrukcja, a tu im więcej czytam, tym bardziej boję się cokolwiek przy nim robić, bez porady na u Was..............

Napisano

Nie wprowadzam tylko sugeruję sprawdzić bo może podejść bez problemów, we wszystkich ramach szosowych, które miałem  mufa suportu miała 68 mm a w Evado też jest taka więc fizycznie bez podkładek powinien Sorę, bo ona jest 9 rzędowa, zamontować i do tego przednią przerzutkę(poprzednio zapomniałem, że ma trzy rzędy obecnie...)no i żeby już wszystko hulało manetkę 2 rzędy.

Pozostaje chyba tylko sprawdzić czy nie będzie o widły zahaczała największa zębatka, ja by zaryzykował, tera te klamoty są tak tanie ....

Widziałeś Evado??Myślisz że opony 2.1-2.5 do niego wejdą!? 

Napisano

43.5 no i gdzie te bzdury??Montowałeś, zakładałeś korbę szosową do crossa ??Ja sugeruje sprawdzić a nie twierdzę, że na pewno się da i tyle, nie kosztuje dużo.

Napisano

Witam. Jestem na etapie odnawiania swojego roweru i wymianie zużytych części. Jak w temacie łożyska w moim suporcie na kwadrat kwalifikują się do wymiany i również myśle nad wymiana suportu na hol2. Mam kilka pytań na które może uda się uzyskać odpowiedzi. Obecnie na kwadracie mam korbę z 3 blatami 32/42/53, mufa suportu 68mm przerzutki Campagnolo xenon 9 rzędowa kaseta. Chciałbym wymienić na hol2 ale zachować 3 rzędy z przodu. Większość zestawów korb mają 2 rzędy i znalazłem w  cenie ok 100€  TIAGRA FC 4703 jednak ilość zębów jest inna jak u mnie a obecne przełożenia mi odpowiadają i nie chciałbym zbyt wiele zmieniać.  Czy pod przerzutkę i manetki campy będzie pasować korba shimano? (Odstępy pomiędzy zębatkami). Czy mogę kupić 2 rzędowa korbę i dokupić do niej 3 zębatkę i zamontować?(Jeżeli tak to co na przykład?) Jeżeli nie będzie takiej opcji i zamówię 2 rzędową korbę np 53/42 to czy obecna przerzutka i manetki mi to obsłużą? Co moglibyście polecić w obecnej sytuacji? ( w remoncie chciałbym się zamknąć w okolicach 180€) z czego 30€ to linki i pancerze i do tego chce sobie ramę pomalować wiec na jakieś spraye z 15 € pójdzie. Z góry dziękuje za pomoc. 

Napisano

@markus34: Często montowałem ale pasuje w pełni tylko tam gdzie fabrycznie rower wychodził na napędzie szosowym (jest ich trochę). 

W tym przypadku, pomijając szerokość rurek łańcuchowych ramy, ze względu na linię duży blat korby wypadnie tam gdzie był młynek korby trekkingowej 3x. Dodatkowo zakres regulacji wychyłu łyżki przerzutek mtb/trekkingowych nie pozwala na manipulowanie aż w takim zakresie (nie wspominając o optymalizacji pod konkretną liczbę zębów). 

Napisano

Masz dużo racji i nie będę się spierał tylko tak sobie myślę, że 3x linię ma mierzoną w osi największej zębatki ale 2x w osi między dużą a małą ma te 47.5 i jak szosa ma 43.5 to największa zębatka w tym rowerze będzie raczej w miejscu średniej a nie najmniejszej ale to moje gdybanie tylko, gdyby to się udało to przerzutkę trzeba by założyć szosową 2x i manetkę.

Generalnie to i tak zamówił nową korbę na kwadrat więc chyb nie ma tu już o czym gdybać.

Napisano

O wyborze autora faktycznie nie ma co dyskutować, bo dokonał właściwego.

Ale uzupełniająco parę rzeczy, które napisałeś warto wyjaśnić:

Obejrzyj ten rysunek i weź pod uwagę następujące informacje - korba 3x ma linię ze środka nie z blatu... korba szosowa nie ma podkładek czyli jako całość ląduje bliżej osi, ma większe zębatki, ma też węziej rozstawione ramiona. Odległość między zębatkami to 8,5mm więc młynek zwykłej korby jest w odległości 39mm od osi i ma max 28t, młynek korby szosowej jest w w zasadzie w tym samym miejscu ale... nie ma 28t tylko 34t, środkowa zębatka korby zwykłej ma max 38t w tym przypadku jest 47,5mm odsunięta od osi za to blat szosowy jest też w odległości ~47,5 ale ma nie 38t tylko 50t. Q-factor korby 3x która była w tym rowerze to pewnie coś pomiędzy 175 a 180 - sory 2x to pewnie 150. Jak widzisz wszystko co tylko może wali w tylne widełki tego roweru...

ll.png

Napisano

Im więcej tu siedzę na forum, tym bardziej jestem przerażony swoją niewiedzą rowerową....

A jeśli chodzi o suport hollowtech, to tą linię łańcucha nie można sobie wyregulować podkładkami, które są w zestawie z  suportem ???

Napisano

Nie, podkładki w ht2 generalnie nie są do regulowania linii łańcucha tylko uwzględniają to że ramy są różne.

Z taką najbardziej standardową korbą i z suportem shimano o wewnętrznych miskach dostajesz 3 podkładki - dostajesz 3 dlatego że możesz mieć mufę 68 ale też mogła Ci się trafić 73mm. Jak masz 68 to dajesz od napędowej 2 podkładki a z lewej 1 a jak masz mufę 73 to dajesz tylko jedną od napędowej - o i tyle od tego są te podkładki.

Edyta: Oczywiście czasem ktoś świadomie działając albo partacząc tę podkładkę przełoży i zmieni linię bo mu tak pasuje albo nie pasuje i spieprzy sobie linię, ale to raczej nie jest przewidziane przez producenta.

Napisano

Dzięki za wytłumaczenie, o co biega z podkładkami, jak założę nową korbę, to wrzucę fotkę tylnego trójkąta, może wtedy uda się ustalić, czy korba na  hollowtech da radę czy nie, to tak na następną wymianę kwadratu, będę bardziej przygotowany i uświadomiony. 

Napisano

Oj ... wlazłaby bez problemu - czemu miałaby nie wejść?

To nie suport był problemem - tylko wybór konkretnej korby - szosowej. Korba mtb czy trekingowa ze zintegrowaną ośką weszłaby i tyle.

ps. hollowtech... to puste w środku ramiona korby - znajdziesz takie do suportu na kwadrat, na octalink i ze sztywną ośką.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...