Skocz do zawartości
adamsanders

[Przerzutka] Wymiana starej NX eagle na nową czy od razu GX?

Rekomendowane odpowiedzi

adamsanders

Witam.

W zeszłym roku uszkodziłem przerzutkę nx eagle 1x12 (dostała strzała z gałęzi). Udało mi się ją odratować metodą odegnij raz w jedną raz w drugą na tyle ze zmieniała biegi bardzo dobrze w całym zakresie przełożeń. Ostatnio umyłem rower karcherem i to chyba był błąd bo od tamtej pory słychać było głośne tyrkanie przy pedałowaniu (im mocniej tym głośniej) nasmarowanie po kolei wszystko łącznie z przerzutką i na 90% to w niej był problem bo dźwięk ustał chociaż celowałem już w każdy inny element łącznie ze sztycą i siodełkiem. Niestety pokusiłem się ponownie o lekkie regulację i już całkowicie chyba ją dojechałem ( nie ukrywam ze w przypływie emocji dostała lekko z pięści - wyregulować to dziadostwo to trzeba mieć anielską cierpliwość), nie mam sił ani ochoty już z tym walczyć i postanowiłem po prostu kupić nową. Zastanawiam się tylko czy nie lepiej od razu brać GX pomimo ze mam kasete 11-50. Pytanie także bez względu czy ostatecznie zdecyduję się na NX lub GX jaką wersję mam brać, w necie widzę TYPE 3 i wózek LONG i dla jednej i dla drugiej. Rower to SCOTT scale 950 2019 ale na stronie producenta tylko info. NX eagle 12 speed. Za wszelką pomoc będę zobowiązany.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
adamsanders

Serio nikt nie pomoże? Doczytałem, nawet tutaj na forum że spokojnie można ożenić zmieniarke gx z kasetą nx i działa bez problemu, pytam więc tylko o zasadność takiego upgradu, najtaniej gx za 400 stówki raptem 35 Zeta więcej od nx. Może od razu wziąć gx-owy łańcuch?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
malkontent

Nawet jak masz kasetę 11-50 to wymiana zmieniarki z NX na GX to dobry pomysł. GX jest mimo wszystko lepiej wykonany, wózek jest wymienny - śrubki a nie nitowany. 

Precyzja zmiany na plus, wydaje mi się też, że GX jest ciut wytrzymalszy na uderzenia, patyki itp.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bogus92

Także wybrałbym GX. Wózek we wszystkich przerzutkach Eagle ma taką samą długość. Jeśli idziesz w GX kup od razu model na rok 2021 obsługijący także tryby do 52T, zawsze może się przydać, a przerzutka została poprawiona względem starszej wersji.

Jeśli chcesz zmienić łańcuch to lepiej od razu iść w X01 lub XX1, GX czy NX to kiepskie typy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
adamsanders

Dzięki panowie za info, co do nowego eagle'a 52t miałem właśnie pytać. Na jednym sklepie jest taniej niż wersja dla 50t co mnie zdziwiło. Rozumiem że mówimy tutaj o wersji lunar?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bogus92

Tak, wersja Lunar to opcja na rok 2021, współpracuje zarówno z kasetami 10-50 jak i 10-52.

Uprzedzając pytania 11-50 też ogarnie bez problemu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
grzybu

A ja proponuję zerknąć jeszcze na hak przerzutki. Może on też się wygiął i powoduje problemy ze zmieniarką?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
adamsanders

W takim razie raz jeszcze dzięki za info.

 

Co do haka wydaje mi się że jest ok, nie mam niestety możliwości dokładnie tego sprawdzić więc pozostaje "na oko". Jak przyjdzie GX i po montażu będzie dalej problem to pewnie trzeba będzie go naprostować.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
grzybu

Może warto to zrobić nawet i przed zakupem. Tylko co jak się okaże, że jednak nie trzeba kupować nowej przerzutki? ;):D

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
BeniuFilozof

Ja bym się poważnie zastanowił nad nowym Deore lub Slx. Mam ten sam problem, moja przerzutka NX nie ogarnia, wymiana haka nie pomogła. Nowy NX to koszt około 370 zł, natomiast Deore można kupić za 190 zł (SLX coś koło 230). Oglądałem różne filmy na YT i czytałem fora i wynika z tego, że nowe Shimano można mieszać z Eaglem.

 

P.S. Jeśli ktoś jest ciekaw jak takie połączenie działa, to planuję zakup Deore mniej więcej za miesiąc, mogę dać znać co i jak, ale wydaje mi się, że rózne fora i youtube są wystarczającym potwierdzeniem kompatybilności.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
adamsanders
Napisano (edytowane)

Przyznam szczerze że nie sledze cen napędów shimano ale jeśli SLX kosztuje 230 a gx 400 a z tego co czytam to są to bezpośredni konkurenci (jeśli nie to poprawcie mnie) to SRAM ostro popłynął cenowo, wiedziałem od początku że jest droższy ale tutaj ewidentnie +50% do ceny.

Ja już zamówiłem przerzutkę GX + łańcuch. W gruncie rzeczy z całego napędu to własnie przerzutka zużywa się najmniej...w gruncie - no własnie. Z moim NX też tak miało być...a wyszło jak wyszło.

Edytowane przez adamsanders

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bogus92

GX porównywał bym raczej do XT, zarówno wagowo jak i cenowo. X01 i XX1 to liga XTRa.

Tak naprawdę to co kto lubi. Ja po przesiadce z Shimano na Srama jestem zadowolony.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
adamsanders

Więc tak...

 

Paczka dotarła, przerzutka i łańcuch zamontowany.

Działa dobrze...i tylko dobrze ale o tym za chwile. Jakość wykonania rzeczywiście nieco lepsza niż NX i co zwraca uwagę, a o czym pisali wszyscy sprężyna zdecydowanie mocniejsza. Najwyższa zębatka 50T wchodzi i schodzi poniżej jednego pełnego obrotu korbą co przy NX było nie do pomyślenia nawet jak napęd był nowy. Być może tak już było na "starym" GX albo to zasługa wersji Lunar i zwiększonemu zakresowi zębów pod 52t.

Nie wiem czy coś źle robię ale o ile śrubą H mogę wyregulować zakres na najmniejszej zębatce żeby była w osi z kółkiem przerzutki tak już śrubą L nie mogę w żaden sposób dojechać do osi ostatniej największej zębatki - blokuje mnie i brakuje kawałeczek, nie przeszkadza to w sumie w działaniu, a też zapobiega że łańcuch nie wkręci mi się w szprychy. Zdarza się też że bieg wskoczy na ułamek sekundy najpierw na grzbiet koronki a dopiero później osiądzie dokładnie na kasecie, regulacja śrubą przy manetce nie pomaga - albo łańcuch musi się ułożyć bądź co bądź z kasetą która ma już jakiś przebieg albo trzeba będzie wymienić linkę przerzutki dla lepszej precyzji zmiany biegów aczkolwiek ta wydaje mi się ok i wózek reaguje na najmniejszy ruch manetką. 

Łańcuch skróciłem dokładnie na taką samą długość jak oryginalny NX'owy - ten był skrojony pod oryginalną zębatkę 32t z przodu, potem zmieniłem na 34t ale wtedy działało wszystko ok. Może trzeba by było dorzucić z jedno ogniwo bo na 50T łańcuch mocno napięty i strasznie nim telepie góra dół.

 

Tyle ode mnie - na sucho działa, jestem zadowolony - jutro sprawdzę w terenie.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bogus92
Napisano (edytowane)

Przy regulacji śrubą H, czyli na najmniejszym przełożeniu kółko wózka ma być po wewnętrznej stronie koronki kasety, a nie w linii.

Po drugie z tego co ja zauważyłem przy moim GX to bez narzędzia do regulacji odległości nie podchodź. Musi być ustawione precyzyjnie, bo nawet odchylenie o 1 mm w tym miejscu potrafi zmienić działanie przerzutki.

Nie wiem natomiast jak może brakować ruchu przerzutki przy regulacji śruby L. Mój GX ma zauważalnie większy zakres niż potrzebny jest do ogarnięcia kasety.

Do mnie jutro dojedzie GX Lunar, więc sprawdzę to na żywym organizmie.

Edytowane przez bogus92

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
adamsanders

Mówisz o przymiarze SRAM'owskim? Oczywiście że go użyłem. Co do regulacji nie wiem czy dobrze mnie zrozumiałeś czy ja coś pomieszałem. Chodzi mi o zakres przerzutki przy największej zębatce 50t - to tam jest problem, przy najmniejszej koronce 11t jest ok.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bogus92

Tak, pisałem o przymierze Sramowiskim.

Dobrze zrozumiałem. Wychodzi na to, że brakuje ci wychylenia przerzutki, w co wątpię. Jak wygląda kwestia po maksymalnym wykręceniu śruby ograniczającej? Nadal kółka przerzutki nie ustawią się w jednej linii z zębatką 50T? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
adamsanders

Zero reakcji przerzutki czy to z założonym łańcuchem czy bez, myślałem że może za mocno naciągam linkę przerzutki ale popoprawiałem kilka razy. Widziałem na jakimś filmiku gościa który w ogóle bez przykręcania linki ręcznie odgina przerzutkę w kierunku największej zębatki i dopiero wtedy kręci śrubą ale u mnie też to nic nie dało. Na starym NX na pewno był poprawny zakres regulacji bo robiłem to nie raz.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bogus92

Do weekendu powinienem zmontować napęd u siebie, to sprawdzę jak to wygląda i dam znać.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bogus92

GX Eagle Lunar zamontowany. Trzeba popracować jeszcze nad regulacją, ale pierwsze wrażenie - super szybko wrzuca na zębatkę 52T i tak samo szybko zrzuca. Na mniejszych zębatkach coś haczy, ale myślę że przy chwili wolnego dojdę z tym do ładu.

Odnośnie problemu z wychyleniem - u mnie przerzutka przechodzi znacznie za tryb 52, na tyle, że jest w stanie wlecieć w szprychy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
adamsanders

Wymieniłem linkę i jak ręką odjął, chodzi na tyle lekko że trzeba uważać ile siły używa się na manetce żeby o dwa biegi nie wrzucić.

BTW bogus92 czy też Tobie spada łańcuch na największej zębatce kręcąc w tył (znany problem w SRAM) i czy sporadycznie zdarza ci się zrzucenie o dwa w dół?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bogus92
Napisano (edytowane)

Ja także już po regulacji - właśnie wróciłem z garażu :)

U mnie są dwie, może trzy pozycje śruby baryłkowej, że zmiana przełożeń przebiega prawidłowo. Przy pozostałych pozycjach zawsze coś gdzieś ociera. Za drugim razem już było szybciej, bo niestety musiałem dwa razy regulować - tak to jest jak człowiek zapomni posmarować lekko zapadki w bębenku.

Jeśli chodzi o spadanie łańcucha z największej zębatki: po finalnej regulacji nie zaobserwowałem spadania, przynajmniej przy dwóch czy trzech obrotach korbą w tył. Jednak jak miałem kasetę NX 11-50 to takie zjawisko występowało, aktualnie na 10-52 brak, ale zobaczymy po czasie.

Podobna sytuacja ma miejsce przy zrzucaniu - przy kasecie NX takie zjawisko występowało, aktualnie na GX nie zaobserwowałem, pytanie co będzie w trakcie jazdy, bo na ten moment tylko na sucho wszystko sprawdzane.

Edytowane przez bogus92

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
adamsanders

Nie ma sensu zakładać nowego wątku bo w sumie w dalszym ciągu tyczy się to napędu...Otóż nacieszyłem się nowym GX całe 2 tygodnie, zaliczyłem 2-3 jazdy i maraton w Psarach w zeszły weekend. Dzisiaj - piękna słoneczna pogoda no to...sobie przydzwoniłem w kamień - efekt? złamany hak, zmielona przerzutka, zgięte dwie szprychy i mocna centra na kole. Łańcuch pewnie też będzie do wymiany bo nieźle go powyginało no i jeszcze muszę obejrzeć kasetę bo przerzutka mocno zakleszczyła się miedzy tymi uszkodzonymi szprychami a zębatkami. 

 

Pytanie, jaki hak przerzutki? Mogę wrzucić foto jaki posiadam (a właściwie co z niego zostało) czy po prostu ma być jakikolwiek kompatybilny ze Sram'em? Na necie ciężko coś znaleźć.

 

W kontekście naprawy koła jakiś rzetelny serwis w okolicach Bytomia, Katowic? Wszystkie na które trafiam tylko zbywają i robią na odczepnego. Może jakiś forumowicz z okolic pracuje na serwisie albo ma chęci, wiedzę by pomóc. Oczywiście odpłatnie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bogus92

No to kiepska sprawa...

Hak dobierasz do ramy. Każda rama ma dedykowany hak.

Z serwisów dobre opinie krążą o Dobrym Kole w Dąbrowie Górniczej, tylko kolejki u nich często w sezonie bywają po dwa tygodnie, kiedyś chciałem się dostać na odpowietrzanie to kazali tyle czekać. Z pomocnych serwisów Tomed w Katowicach - malutki serwis, ale pracuje tam tylko właściciel, który zawsze chce pomóc jeśli tylko ma możliwość.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
adamsanders

Dzięki na info, jutro tam zadzwonię.

 

Na moim haku pisze tylko TA12, bardzo podobny jest ten https://www.erowery.pl/hak-przerzutki-scott-boost-ta-12-my-17

 

Dealer Scotta powinien chyba umieć dobrać hak do roweru...chociaż jak już pisałem z niektórymi serwisami to aż odechciewa się rozmawiać czy to osobiście czy telefonicznie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bogus92

Dealer powinien mieć najpopularniejsze haki na stanie. Bez problemu do dostania pod konkretną ramę.

Musisz po wyglądzie haka dobrać nowy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×