Skocz do zawartości

[kierownica - klamki] ocena ustawienia


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, czy takie ustawienie będzie ok? Kierownica to Ritchey Venture Max, a klamkomanetki Claris 2400. Kokpit szosowy to dla mnie nowość, więc niespecjalnie wiem jakie ustawienie jest prawidłowe. W sumie po pierwszej testowej jeździe bez owijki mam wrażenie, że klamki powinny iść ciut w górę, a dolny chwyt bardziej poziomo.  Co sądzicie?

 

 

klamki.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
2 godziny temu, nieborak napisał:

Kokpit szosowy to dla mnie nowość, więc niespecjalnie wiem jakie ustawienie jest prawidłowe.

Prawidłowe= wygodne. 

Ustawienie ma Tobie pasować. Ustawienie klamek i kierownicy będzie miało wpływ na Twoją pozycję, więc jeśli będziesz jeździć głównie w górnym chwycie to skup się na ustawieniu klamek. 

2 godziny temu, nieborak napisał:

mam wrażenie, że klamki powinny iść ciut w górę, a dolny chwyt bardziej poziomo.

Sprawdź, czy po tej korekcie będziesz miał wygodny dostęp do dźwigni hamulca w dolnym chwycie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obejrzałem ten film, bo ostatnio też mam małe problemy ze swoją kierownicą. Zaciekawił mnie opis doboru szerokości kierownicy, że w zasadzie powinniśmy dobierać idealnie do rozstawu swoich ramion (a nawet równać do niższej wartości - czyli jak wychodzi rozstaw ramion 41 to kierownica 40). Zmierzyłem swoje i wydaje mi się, że przy moich blisko 2 m wzrostu wychodzi mi naciągane 40 cm, a jeżdżę na kierownicy 44 cm. Ostatnio czytałem na temat bikefittingu blog Macieja Hop'a i on też mały nie jest, a zdziwił się, że też kierownicę najlepiej jakby miał 40 cm. Do tej pory czytając wszelkie poradniki doboru kierownicy nie znalazłem informacji, że nieco szersza/węższa kierownica może powodować jakiś problem, a głównym czynnikiem doboru był fakt, czy chcemy być bardziej aero (węższa), czy mieć lepszą kontrolę/większy komfort oddychania (szersza). Na swojej kierownicy Pro Discover Medium 44 cm przejechałem 800 km i nie miałem żadnych problemów, ale ostatnio coś zaczęły mnie boleć nadgarstki. Przy czym nie bolą jak jadę, nie bolą też same z siebie po jeździe. Po prostu mam dyskomfort przy nietypowym zginaniu nadgarstka (np. jakbym chciał robić pompki, albo podrapać się po plecach). I tak się zastanawiam czy to faktycznie może mieć związek ze zbyt szeroką kierownicą? 

Na tym filmiku też pominięto kwestię ustawienia kąta klamkomanetek w płaszczyźnie poziomej. Z tego co wyczytałem, to najlepiej jest je ustawić nieco do środka (tak z 5-7 stopni), bo jak opuścimy swobodnie ręce to nie układają się one równolegle do ciała, tylko są właśnie pod lekkim kątem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kierownica ustawiona dobrze. Ważne, czy Tobie jest wygodnie, czy możesz tak wytrzymać 6h bez bólu. Do agresywnej pozycji na szosie dochodzi się przez dość długi czas. Na dzień dobry nikt tego nie robi.

 

Szersza kierownica nie będzie powodować problemów z nadgarstkami. Nie będziesz też przez nią na tyle mniej aero, żeby to zmierzyć. Prawie na pewno na szerszej kierownicy będziesz szybszy, bo większe znaczenie ma ilość powietrza w płucach na Twoim poziomie. Takie rzeczy, jak szerokość kiery,  mają znaczenie, jak generujesz 450WATT, co najprawdopodobniej nigdy Ci grozić nie będzie. Jadąc z prędkościami amatorskimi trzeba kierować się zdrowym rozsądkiem. Zbyt agresywnie ustawiona pozycja może i będzie szybsza o 1km/h na 100km, ale potem będą problemy z odcinkiem szyjnym kręgosłupa, bóle pleców, zwyrodnienia. Podstawowym elementem, który ma wpływ na prędkość na szosie jest wydolność. Reszta, to tylko dodatki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakby zalozyl dropami do przodu i bylo mu wygodnie, tez byloby dobrze?

Osobiscie nikomu bym tak tej kierownicy nie ustawil. Swoja droga pomysl na ustawienie mostka, gornej czesci kiery i chywtow w jednej linii jest fajny, bo dobrze wyglada. Tu kat glowki, mostka i ksztalt kiery powoduje, ze takie ustawienie robi z dolnego chwytu zjezdzalnie a nie podparcie dla rak. Kat dolu jest zdecydowanie zbyt ostry. 

 

 

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy kąt dołu jest wygodny zależy od tego, jak wygląda cała pozycja. Jeśli w dolnym chwycie ma ugięte łokcie mocno, to będzie wygodnie. Jeśli rama jest dla niego krótka i ma ręce wyprostowane, to będzie bardzo niewygodnie sięgać do klamek i trzymać tam ręce. Nie ma jednej szkoły i jednego sposobu.

Wystarczy popatrzeć na pro peleton. Niektórzy zawodowcy mają ramy za małe o 5 rozmiarów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

"Ustaw tak jak wygodnie" powtarza się tu kilka razy, a z drugiej strony nie bez powodu bywają pewne "kanony". Jak już ktoś doszedł np. do ustawienia z mostkiem o ostrym wzniosie i strzelającymi w niebo klamkomanetkami bo tak jest mu wygodnie, to oznacza tylko tyle, że z nim samym i/lub resztą roweru jest coś mocno nie tak. Najczęściej jest to brak wyrobienia mięśni stabilizujących korpus (skrót myślowy, to te wszystkie "plecy bolo" czy "jestem za stary żeby się pochylić") oraz źle dobrana rama lub źle dobrany typ roweru (czytaj: koniecznie chciał górala xc albo szosę, ale pozycję chciał jak na trekkingu albo mieszczuchu).

Edytowane przez m0d
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...