Skocz do zawartości

[zaplot na 3 krzyże] pytanie


VIP156

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam. Czy to koło jest dobrze zaplecione ? Szprychy są luźne i nie wiem czy to wina zbyt długich szprych czy złego zaplotu.

IMG_20200504_134630.jpg

Napisano

Źle. :)

Szprychy zaznaczone na zielono powinny być pod czerwonymi (zaznaczyłem oczywiście tylko kilka dla przykładu, dotyczy to całego koła):
308728130_Beztytuu.thumb.jpg.b41da0288363f31207817cfed4298e27.jpg

Ale patrząc na to, jak luźne są niektóre szprychy, to pewnie niewiele zmieni, bo i tak będą za długie.

Napisano

To jest na dwa krzyże (i to chyba nie do końca, bo szprychy na drugim krzyżu powinny się mijać z drugiej strony). Im mniej krzyży (przy tej samej obręczy, piaście i liczbie otworów), tym szprychy powinny być krótsze. Koła na 36 szprych zwykle plecie się na trzy krzyże (czasem na cztery, ale przy dużej średnicy kołnierzy piast to rodzi pewne problemy, bo szprychy zachodzą na siebie na kołnierzu). 

Kto to zaplatał?

Sam, z dobranych przez kalkulator długości? 

Jeśli długości są dobrze dobrane pod trzy krzyże to trzeba rozpleść i zapleść jeszcze raz. Poradniki znajdziesz na Youtube. 

Napisano

Czerwona szprycha ( względem żółtej ) powinna zamiast w otwór nr  6 być w otworze nr 10. I każda kolejna potem co 4 otwory. Zaczynasz obok wentyla. I najlepiej od strony bębenka ( całą stronę )

koło.jpg

Napisano

Szprychy dobrałem na podstawie kalkulatora, a zapleść próbowałem sam na podstawie poradnika. Jak widzę, nie jest to jednak takie proste.

Napisano

Proste. Zaczynasz obok otworu - pierwszy otówr w lewo od dziury na wentyl  ( szprycha żółta ). Potem szprychę czerwoną dajesz w otwór nr 10. ( żólta szprycha to otwór nr 0 ) A potem już każdą kolejną co 4 otwory. No i pamiętać trzeba, że gdy zaczną już się krzyżować w trzech miejscach szprychy to trzeci krzyż trzeba szprychę inaczej puścić niż na pierwszych dwóch krzyżach ( w sensie mają się dotykać, napinać ) nr 3 na zdjęciu - inaczej niż 1 i 2 szprycha przechodzi.

 

kolo2.png

Napisano

Koło jest zaplecione niemal na "słoneczko", jak w poradnikach czy poście SoloTm, szprychy w kole napędowym czy z hamulcami tarczowymi ma szprychy niemal równoległe do stycznych do okręgu przechodzących przez otwór, w którym jest dana szprycha, wtedy masz największą odporność na moment obrotowy od napędu czy tarczy hamulcowej przy danym napięciu szprychy( trygonometria).

Napisano

Spróbowałem zapleść ponownie. Szprychy się mocno napiely lecz czy teraz jest już dobrze ?

Mam problemy z internetem i nie mogę dać zdjęcia, jednak patrząc na drugie koło które jest poprawnie zaplecione wszystko się zgadza.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...