Skocz do zawartości

[Amortyzator przedni] Jaki wybrać


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, mam parę pytań odnośnie kupowania amortyzatora

Postanowiłem odnowić swój rower po latach zaniedbań w tym właśnie wymienić amortyzator. Rama w rowerze to American Eagle Traverse 560 - "klasyczny góral" hardtail pod koła 26 cali
Miałem już upatrzony amortyzator ale jak zacząłem szukać porad odnoście kupna to znalazło się parę wątpliwości, a więc:
Ważę 100kg więc powinienem chociaż z przodu zamienić oś 9mm na 15mm i tu zaczynają się schody, sterówka musi być prosta 1 1/8, a obecnie po taką sterówkę kupić amor na oś 15mm jest trochę ciężko. Jedyne jakie znalazłem spełniające te wymagania kosztują ponad 2 tysiące i mają duży skok.
Dodatkowo odnośnie wagi amortyzator musi być powietrzny.
No właśnie ten skok, raczej do takiej ramy nie powinienem wsadzać amora z dużym skokiem, chyba 100mm skoku to max?
Jak to jest z wsadzaniem amortyzatorów 27.5 do ramy i kół 26? Bo jedni mówią że nic się nie stanie, a inni że jednak ma znaczenie i tego nie polecają.
Biorę pod uwagę wymianę rury sterowej z tapered na 1 1/8 u jednego z forumowiczów
Budżet to +/- 1000zł za nowy, ale chyba raczej plus

Co do mojej jazdy tym rowerem, to dłuższe trasy po lesie/polach i dojazd do pracy
Z góry dziękuje za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie. To co widziałem z RS to był taper. Circus z kolei jest na 20mm

RST znalazłyś w okolicach 1000 zł, a restza już > 1500 zł.

 

Koniecznie oś 15 ? Ja mam sporą wagę i pomykam na 9 mm na goleniach 32mm i nie czuje braku sztywności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
2 godziny temu, RideOnMyRocket napisał:

Rama w rowerze to American Eagle Traverse 560 - "klasyczny góral" hardtail pod koła 26 cali

Do tej ramy 100 mm to max, rama , z tego co pamiętam, jest zaprojektowana pod 80 mm. Prawie zabytek .

2 godziny temu, RideOnMyRocket napisał:

Ważę 100kg więc powinienem chociaż z przodu zamienić oś 9mm na 15mm

Nie musisz. Oś 15 mm podwyższa nieco sztywność skrętną, przy normalnym jeżdżeniu nie jest konieczna. Do Twojej jazdy wystarczy zwykły zacisk 9 mm.Poza tym oś 15 mm wymaga innej piasty ( czyli zwiększa koszty ) .

2 godziny temu, RideOnMyRocket napisał:

Jak to jest z wsadzaniem amortyzatorów 27.5 do ramy i kół 26?

Nie ma z tym problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oś 15mm to nie jest wymóg konieczny, przeczytalem gdzieś że przy mojej wadze powinienem zmienić,  ale skoro mówicie ze 9mm będzie dobre to i troche problemy się rozwiązują.  

Co do piasty to i tak zmieniam koła żeby mieć możliwość zamontować hamulce tarczowe wiec z tym kosztem się licze więc w sumie nie ma różnicy czy 15mm czy 20, nawet piaste na 20 mam gdzieś ale firmy formula ale nie oczekuje po niej zbyt wiele, chyba że się myle i to dobra firma. 

Szukając wcześniej amorów na 9mm znalazłem dwa w tej samej cenie które mnie zainteresowały Suntour Epixon i Rock Shox Recon Silver TK który byście wybrali albo może ktoś poleci coś innego?

A co do jednej propozycji,  jak teraz ma się RST bo kiedyś raczej mieli złą opinie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
22 godziny temu, MaxCava napisał:

Na pewno ? Widziałem same odmienne rady. Nawet Activia pisał niedawno o bardzo, bardzo złych doświadczeniach.

Jakie są te złe doświadczenia?

Jeździłem rok na HT i fulu 26" z amorkiem 27,5 i kołach 26"- zero problemów. Bardzo często amorki 26" i 27,5 mają ten sam parametr A2C  Nawet jeśli amorek 27,5 będzie wyższy to przy skoku max 100 mm zmiana kąta główki będzie niewielka ( poniżej 0.5 stopnia ) , co minimalnie podniesie przód i wypłaszczy kąty- nic strasznego się nie wydarzy.

Przykład- Manitou Mattoc Pro- był pierwotnie  dedykowany zarówno do kół 26 i 27,5 . Przy zakładaniu kół 27,5 trzeba tylko zmienić element w tłumiku  zwiększający parametr A2C o 1 cm . Przy skoku 140 mm 1 cm dawał zmianę poniżej 0,5 stopnia. X-Fusion miał podobnie w Velvet, Sweep i innych. 

Co innego jest w drugą stronę ( amorek 26" do ramy 27,5 )- tu faktycznie jest nieciekawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, RideOnMyRocket napisał:

Co do piasty to i tak zmieniam koła żeby mieć możliwość zamontować hamulce tarczowe

To może warto rozważyć wymianę również ramy na bardziej wsółczesną, a co za tym idzie i roweru w całości? A najlepiej poszukać jakiegoś lekko używanego, ale z geometrią odpowiednią do planowanego skoku amortyzatora? Jeżeli koła 26" Ci nie przeszkadzają, to jest obecnie na rynku wtórnym z czego wybierać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, RideOnMyRocket napisał:

Szukając wcześniej amorów na 9mm znalazłem dwa w tej samej cenie które mnie zainteresowały Suntour Epixon i Rock Shox Recon Silver TK który byście wybrali albo może ktoś poleci coś innego?

Z tych dwóch, wybrałbym jednak Epixona. Założyłem taki jakiś czas temu w syna rowerze (29 qr9) i działa wyśmienicie. Chociaż to może słabe porównanie, bo młody jest ultra lekki, ale 3 tygodnie temu założyłem też Epixona kumplowi (amor w wersji 27,5 i qr9) do jego Giant'a i teraz nie chce z roweru schodzić :) (waga kumpla 94kg). Dwa tygodnie temu był u mnie inny znajomy z nowym Levelem 9.0 właśnie  z Reconem, pojeździłem tym chwilę i muszę powiedzieć, że nie zrobił na mnie wrażenia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.04.2020 o 18:27, akkwlsk napisał:

To może warto rozważyć wymianę również ramy na bardziej wsółczesną, a co za tym idzie i roweru w całości? A najlepiej poszukać jakiegoś lekko używanego, ale z geometrią odpowiednią do planowanego skoku amortyzatora? Jeżeli koła 26" Ci nie przeszkadzają, to jest obecnie na rynku wtórnym z czego wybierać. 

Jeśli miałbym zmieniać rower to na enduro a nie kolejny hardtail, kolejna sprawa że z tematu wymiany amortyzatora twoja propozycja to wydanie dużo więcej pieniędzy ma cały rower i do tego wymienić amortyzator, no genialne.

Wracając do tematu amortyzatora, z tego drugiego tematu dowiedziałem się tylko tyle że mam wątpliwości co do Epixona i chyba z niego rezygnuje
Na 26 cali mam dwóch kandydatów Rock Shox Recon Silver TK i Manitou Markhor, z czego Rock Shox ma atut że golenie są 32mm a Manitou 30mm
No i w końcu wychodzi na to że jednak mogę wpakować tu 27.5, ale nie wiem czy mimo wszystko ryzykować

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@RideOnMyRocket przecież sam napisałeś, że poza amortyzatorem będziesz też zmieniał koła, żeby wsadzić hamulce tarczowe.. Zatem budżet będzie przynajmniej te 1500zł lub więcej, a i tak skończysz z ulepem na nijakiej ramie. 

Rób jak chcesz, ale za mniej niż 2k można trafić dobry rower na kołach 26" 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, akkwlsk napisał:

@RideOnMyRocket przecież sam napisałeś, że poza amortyzatorem będziesz też zmieniał koła, żeby wsadzić hamulce tarczowe.. Zatem budżet będzie przynajmniej te 1500zł lub więcej, a i tak skończysz z ulepem na nijakiej ramie.

Tak samo jak napisałem w pierwszym poście drugie zdanie

W dniu 14.04.2020 o 15:20, RideOnMyRocket napisał:

Postanowiłem odnowić swój rower

Dla jednych jest to zabytek, dla mnie nie, według mnie ten "ulep na nijakiej ramie" będzie lepszy od tych dobrych rowerów poniżej 2k

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Zapytaj ,czy ten amorek jest faktycznie dostępny

https://www.metrobikes.pl/pl/p/X-Fusion-Velvet-RL2-100-26-27.5-9mm-1-18/39577

Jeśli tak, to Recon i Markhor nie mają startu do X-Fusion.

20 godzin temu, RideOnMyRocket napisał:

Rock Shox ma atut że golenie są 32mm

to jest jedyny atut, bo działanie i waga ( 2.2 kg ) nie powala.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...