Skocz do zawartości
Krzysiek85

[Amortyzator] Manitou Minute nie ugina się do końca

Rekomendowane odpowiedzi

Krzysiek85

Witam,

Robiłem mały serwis Manitou Minute (rocznik chyba 2013) tj. czyszczenie goleni górnych i dolnych, wymiana oleju... Nie rozkręcałem komory powietrznej i tłumika. Jednak po złożeniu amortyzator nie ugina się na 9 cm jak to było wcześniej ale blokuje się przy 5 cm (przy spuszczonym powietrzu). Co może być przyczyną? Mam nadzieję, że to nie tłumik, bo nie mam do niego oleju ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Nalałeś dobrą ilość oleju do goleni?

Jeżeli tak, to musisz zrobić pełny serwis. Z tym olejem do tłumika to nie powinno być większego problemu. Poczytaj i raczej bez problemu kupisz jakiś zamiennik u siebie w okolicy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Krzysiek85

ściągnąłem golenie i widać, że blokada jest po stronie tłumika

Edytowane przez Krzysiek85

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Nie bardzo rozumiem co miałeś na myśli. Wiadomo że blokada jest po stronie tłumika.

Nie odpowiedziałeś na pierwsze pytanie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
michuuu
32 minuty temu, Krzysiek85 napisał:

że blokada jest po stronie tłumika

Blokada w sensie mechanizm czy coś tam się blokuje?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Krzysiek85

W sensie, że jest problem z prawą golenią i coś w niej blokuje ugięcie amortyzatora (pierwsze skojarzenie z wciskaniem strzykawki z zamkniętym wylotem). Goleń lewa z komorą powietrzną chowa się cała...

Do goleni wlano po 16 ml oleju, ale to nie ma teraz chyba znaczenia, bo golenie dolne są obecnie zdjęte.

Edytowane przez Krzysiek85

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

Po stronie tłumika zawsze będzie pewien opór, ale przy sprawnym tłumiku i prawidłwej ilości oleju nie ma prawa się blokować przy połowie skoku. 

Sprawdź pro forma ustawienie pokrętła platformy. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Krzysiek85

Pokrętło działa tj. na skrajnych pozycjach albo blokuje albo jest największe ugięcie. No nic, pozostałe zamówić Motorex Fork oil 5W

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrmorty

kup sobie litr oleju Repsol fork oil 5W i bierz się za wymianę oleju w tłumiku. Repsol spokojnie zastąpi Ci oryginalnie lany Motorex. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
beskidbike

A co jest lepsze do Manitou, Repsol czy Motorex? Ja akurat mam Marvela Pro 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot
14 godzin temu, beskidbike napisał:

A co jest lepsze do Manitou, Repsol czy Motorex?

Ważne są parametry oleju , a nie marka. 

Z drugi strony- jeśli nie ruszałeś tłumika, a problem pojawił się podczas małego serwisu, to wymiana oleju nie musi rozwiązać problemu. 

Jednak opisany problem:

W dniu 13.12.2019 o 22:45, Krzysiek85 napisał:

Nie rozkręcałem komory powietrznej i tłumika. Jednak po złożeniu amortyzator nie ugina się na 9 cm jak to było wcześniej ale blokuje się przy 5 cm (przy spuszczonym powietrzu)

może sugerować zapowietrzenie tłumika.

A propos- jaki masz tłumik?

17 godzin temu, Krzysiek85 napisał:

Pokrętło działa tj. na skrajnych pozycjach albo blokuje albo jest największe ugięcie.

Czy na pozycjach pośrednich pokrętła czujesz różnice? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Krzysiek85
11 godzin temu, durnykot napisał:

A propos- jaki masz tłumik?

ABS+

11 godzin temu, durnykot napisał:

Czy na pozycjach pośrednich pokrętła czujesz różnice? 

Na skrajnym położeniu jest brak ugięcia, a później wydaje mi się że przekręcając pokrętłem nie widać większej różnicy

Edytowane przez Krzysiek85

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Rulez

Chyba wypadało by wyjąć tłumiki, zarówno ABS jak i tłumik odbicia, i sprawdzić czy wszystko z nimi ok. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Krzysiek85

A jeszcze jedno pytanko... Przed rozkręceniem należy ustawić pokrętło na górze maksymalnie w prawo (czyli bez blokady ugięcia) a jak ma być ustawiony tłumik odbicia (niebieskie pokrętło od spodu)? Czy ma to jakieś znaczenie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

Wszystkie tłumiki muszą być w pozycji OPEN.

23 minuty temu, Krzysiek85 napisał:

Czy ma to jakieś znaczenie?

Ma. Tłumik w innej pozycji niż OPEN może ,mimo zalania olejem , zostać zapowietrzony.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
radziuGD

Otwarta kąpiel?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
beskidbike
W dniu 15.12.2019 o 10:10, durnykot napisał:

Ważne są parametry oleju , a nie marka. 

Z drugi strony- jeśli nie ruszałeś tłumika, a problem pojawił się podczas małego serwisu, to wymiana oleju nie musi rozwiązać problemu. 

Jednak opisany problem:

może sugerować zapowietrzenie tłumika.

Czy na pozycjach pośrednich pokrętła czujesz różnice? 

W moim Marvelu Pro jest ABS+ . Bez powietrza ugina się na max. Z ustawionym prawidłowo ciśnieniem jestem w stanie ugiąć go na ok.80mm (przy skoku 100mm). Blokada działa, ale w pośrednich ustawieniach nie widzę różnicy.

Jak odpowietrzać tłumiki?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot
15 godzin temu, beskidbike napisał:

Z ustawionym prawidłowo ciśnieniem jestem w stanie ugiąć go na ok.80mm (przy skoku 100mm).

Sprawdzałeś "na sucho" w domu czy w czasie jazdy? Jeśli "na sucho" to nie jest to miarodajny wynik, bo nie osiągniesz odpowiedniej siły i przyśpieszenia ( prędkość ugięcia). Z drugiej strony wykorzystanie pełnego skoku w amorku do XC nie musi być super ważne. 

Jeśli w czasie jazdy to może to być efekt:

- za dużej ilości oleju w tłumiku

- za dużej ilości oleju w dolnych goleniach

- ustawienia tłumika .

W ABS zapowietrzenie tłumika powstaje w momencie wkładania tłumika do komory ,gdzie obwód tłumienia ( czerwone pokrętło dla tłumika kompresji, niebieskie dla tłumienia powrotu ) nie jest w pełni otwarty ( powietrze w portach nie jest wypchane przez olej ). Efektem może być bardzo ograniczone wykorzystanie skoku i wczesna blokada ,co moze doprowadzić do uszkodzenia shimów ( blaszki regulujące przepływ oleju ).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
beskidbike

Wydaje mi się że przy serwisie zrobiłem wszystko prawidłowo. Tylko dalej nie odczuwam różnicy pomiędzy ustawieniami kompresji. Jest pełna blokada, a potem na każdym innym ustawieniu wydaje się pracować tak samo. Różnica powinna być w progresji twardości, czy odporności na pompowanie-pedałowanie? Bo sam już nie wiem...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

Na sucho nie odczujesz różnicy w działaniu platformy, a przynajmniej w pierwszej połowie ustawień. Regulacja wolnej kompresji ( czerwone pokrętło ) dotyczy tego , co napisałeś:

W dniu 31.12.2019 o 12:12, beskidbike napisał:

odporności na pompowanie-pedałowanie?

Można na nią wpływać zmieniając wewnętrzne ustawienia tłumika.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×