Skocz do zawartości

[Korba M9100] Jak odsunąć zębatkę od ramy


johnny11

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Może ktoś mądry będzie w stanie mi pomóc. Chcę odsunąć nieco zębatkę korby (Shimano M9100 1x12 34T) od ramy. Mam założoną na osi oryginalną podkładkę dystansującą (pomiędzy wkładem suportu a nakrętką center-lock zębatki) i planuję założyć drugą taką samą (jedna obok drugiej). Pomińmy proszę powody tego zabiegu. Pomińmy proszę fakt, że zmieni się linia łańcucha.

To co chciałbym z Wami skonsultować to:

  1. czy dwie podkładki obok siebie nie spowodują problemów?
  2. dołożenie podkładki spowoduje, że oś po lewej stronie będzie wystawać o 1mm mniej. czy to nie będzie problemem?

Z góry dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tą dowolnością przesuwania korby to bym był ostrożny. Musisz zachować odległości, a jedyny zakres kasowania luzów jest na nakrętce przy lewym ramieniu korby. Wszystko zależy jaką masz ramę i suport i na ile pozwoli ci ta nakrętka do kasowania luzów......i jaką masz wersję korby.

Osobiście w łapach tego nie miałem, ale wygląda to jak patent srama i patent xtr 970. Więc lewe ramię musi siąść do końca, a luz pozostały kasujesz podkładkami (o ile są jakieś to możesz je zamieniać, ale ilość się musi zgadzać) i tą kontrą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, woojj napisał:

z tą dowolnością przesuwania korby to bym był ostrożny. Musisz zachować odległości, a jedyny zakres kasowania luzów jest na nakrętce przy lewym ramieniu korby. Wszystko zależy jaką masz ramę i suport i na ile pozwoli ci ta nakrętka do kasowania luzów......i jaką masz wersję korby.

Osobiście w łapach tego nie miałem, ale wygląda to jak patent srama i patent xtr 970. Więc lewe ramię musi siąść do końca, a luz pozostały kasujesz podkładkami (o ile są jakieś to możesz je zamieniać, ale ilość się musi zgadzać) i tą kontrą.

To jasne. Natomiast z wykorzystaniem dodatkowej podkładki po dokręceniu śruby mocującej lewe ramię nie zostaje już żaden luz do kasowania. Bez dodatkowej podkładki było trochę tego luzu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, woojj napisał:

....jeśli korba obraca się swobodnie to wszystko OK. 

Zrobiłem test.

  1. Korba z oryginalną zębatką i oryginalną 1 podkładką dokręcona w tai sposób, że jest luz na lewej korbie, który kontruję tym śmiesznym dużym pokrętłem
  2. Korba z innym pająkiem i inną zębatką i dwiema podkładkami po tej samej stronie (1 podkładka oryginalna, 2 podkładka identyczna dokupiona) dokręcona w taki sposób, że nie ma luzu na lewej korbie do kontrowania

Bardzo ciekawe wyniki. W obu przypadkach korba kręci się tak samo ..... źle. Po lekkim machnięciu nią wykonuje ona raptem ok 1 pełnego obrotu (360 st). Po mocnym machnięciu wykonuje 3 pełne obroty. Jeżeli (w obu przypadkach) odkręcę nieco śrubę mocującą lewą korbę (a tym samym lewa korba przesunie się minimalnie na zewnątrz) w analogicznych testach wychodzi: 2 obroty i 4 obroty. Niezależnie od tego która zębatka jest nałożona i ile podkładek. W szosie (2x11, 105) przy analogicznych testach mam 3 i 5 obrotów. To chyba zupełnie osobny problem jest i kwalifikuje się na osobne pytanie lub wizytę w serwisie :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze nasmarowane łożyska nie kręcą się tak swobodnie jak się ludziom wydaje. Dlatego np rolkarze wypłukują smar żeby jechać szybciej. Dokręć pokrętełko no tyle, żeby nie było luzu na łożyskach i już. Jeżeli rzeczywiście kręci się zbyt opornie, to może jakoś krzywo są osadzone łożyska?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...