Skocz do zawartości

[Korby i tarcze] Korba Shimano FC-M521 oct - jaki łańcuch i tarcza


Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,
Mam kilkuletni rower cross z napędem 3x10 i ostatnio nieujarzmione zjawisko strzelania łańcucha po wymianie napędu (nowa kaseta i łańcuch 10x). Występuje przy pracy na środkowej tarczy 36 z korby, więc mój wniosek, że może należy ją wymienić (przebieg roweru 10 tys km, na środkowej tarczy pewnie najczęściej).
Wg oznaczeń na ramieniu korby jest to FC-M 521 na octalinku, tarcze do M5xx są dostępne w umiarkowanej cenie. Jednak korby M 5xx, jak przeglądam, dedykowane są napędom 9x, czyli pod szersze łańcuchy niż 10x. Tymczasem u mnie dotąd działało z 10 biegami (no chyba, że jest możliwe, że korba jest składakiem, tarcze i korby pochodzą z różnych modeli). Czyżby tarcze do M 5xx nie były za grube dla łańcuchów 10s?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prędzej masz po prostu 9-rzędową korbę i tarcze. Taka korba spokojnie może pracować z łańcuchem 10s, wewnętrzna szerokość ogniw jest taka sama. Choć trochę dziwne zestawienie jeśli tak rower wyszedł z fabryki. Manetki i przerzutkę masz z serii 10 rzędowej czy 9 rzędowej? 

Tarcze w korbach 10s mogą być trochę bliżej siebie i pewnie nie będą pasować do ramion korby 9s. Jeśli zębatka jest zużyta, to kup dedykowaną do swojej korby i tyle. 

Chyba, że masz FC-T521, a nie M521 

https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/shimano/FC-T521.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
Godzinę temu, yarad napisał:


Wg oznaczeń na ramieniu korby jest to FC-M 521 na octalinku, tarcze do M5xx są dostępne w umiarkowanej cenie. Jednak korby M 5xx, jak przeglądam, dedykowane są napędom 9x, czyli pod szersze łańcuchy niż 10x

Korba dedykowana do 9 działa z łańcuchem 10. Jeżeli jest możliwość wymiany środkowej to spokojnie kup.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Były na octalink zarówno fc-m521 jak i fc-t521. Pierwsza dedykowana do 9 sp a druga 10 sp. Koronek 36 t  z karbonem ta 10 rzędowa  nie miała, ( miała wersja z koronką 32 t )  pytanie czy są różnice w  grubości bo wyglądają bardzo podobnie ( możliwe, że zamiennie można stosować, byle jaką 36 t  od 9-10 sp. która nie ma karbonu )

fc-m521 octalink ( 48/36/26 ) :

SHIMANO-FC-M521-48-36-26T-9S-speed-mount

fc-t521 octalink (  48/36/26 ) :

4161788-large.jpg

 

/edit

Możesz jeszcze obrócić koronkę 36 o  90 stopni - wtedy zaciąganie, strzelanie łańcucha będzie  dużo mniejsze, może nawet wcale nie będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, michuuu napisał:

nigdy nie próbowałem, jak to działa że działa.

Działa bo naostrzone zęby znajdują się mniej więcej u góry ( gdy ramie jest w poziomie ). Przekręcenie o 90 stopni spowoduje, że naostrzone trafią na boki, a te świeże na górę ( czyli tam gdzie największa siła przychodzi gdy depczemy ). Zrobiłem tak ze swoją koronką 32 t ( korba 44/32/22 ) i się udało, mimo, że wypustki, wybrzuszenia po wewnętrznej stronie koronki są nieco inne to nie zauważyłem jakiegokolwiek pogorszenia pracy przy wrzucaniu na tę koronkę )

Teraz, some1 napisał:

Jeśli wierzyć zdjęciom w necie, M521 i T521 łatwo rozpoznać, różnią się blatem 48T. Jeden ma proste ramiona, drugi skośne. 

Myślę, że to tylko zmiana wyglądu koronki, jedną i drugą można stosować zamiennie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, SoloTM napisał:

Myślę, że to tylko zmiana wyglądu koronki, jedną i drugą można stosować zamiennie.

W tym przypadku całkiem możliwe. Chodzi mi o to, że autor może sobie łatwo sprawdzić jaką tarczę ma teraz przykręconą. 

Teraz, michuuu napisał:

Byle miały odpowiednią średnicę podziałową otworów i otwory były symetryczne a nie w prostokącie.

Warto jeszcze sprawdzić, czy otwory mocujące osłonę są w tych samych miejscach, ale to w przypadku wymiany blatu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po sprawdzeniu w rowerze faktycznie mam korbę nie M..., ale T521, czyli prawidłowo pod 10 biegów z tyłu. O ile dobrze zrozumiałem mogę jednak sięgnąć po tarczę 36 z z serii M (rozstaw otworów montażowych 104 mm), choć to formalnie pod 9 biegów... Bardzo dziękuję za komentarze jak i przydatne linki :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...