Skocz do zawartości

[Zawieszenie] luzy na damperze


Rekomendowane odpowiedzi

Czołem,

 

w temacie amortyzacji jestem jasno zielony, mam więc szybie pytanie. Znalazłem niewielki, ale odczuwalny luz w płaszczyźnie pionowej (czyli tak jak pracuje zawieszenie) w mocowaniu na samym dole zdjęcia, jak się zabrać za jego likwidację?

 

tyl1.thumb.jpg.60dca99180699715117ca2044b1dc724.jpg.db732ab0b94f33a9730ec5a0ac21b650.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, ja nie ma swiatla w pokoju to dzwonisz do elektrowni, probujesz ponaciskac kontkat czy moze sprawdzasz zarowke?

Moze jestem dzis przepracowany, przez co nie mam cierpliwosci, ale to jakas finezja wziac klucz 13 jak patrze ze zdjecia, rozkrecic i zobaczyc gdzie siedzi zlo????

Nosz  XXXXXXX to rozrzad w  V8, ze trzeba pytac?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cieszę się, że zabrałeś głos, może ciśnienie Ci zeszło, teraz strzel browara i idź spać.

Bez rozbierania wiem, że jest luz, oczekiwałem bardziej odpowiedzi, jak się taki luz likwiduje. Czy służą do tego jakieś tuleje, czy może wymienia się oś albo jakiś rodzaj łożyska?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, ze zakladasz iz  drugiej strony monitora siedzi szaman i odpowie ci czy luz masz w mocowaniu ramy czy tylko wyrobione tulejki dampera, nie?

Rozkrec to jedna srubka i zobacz gdzie tkwi problem, tak to pytanie jak w serwisie- panie cos mi tam stuka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Janu_sz napisał:

Sreberko z czekolady

Czekolada też pomaga zmniejszyć poziom frustracji, polecam także ewentualną pomoc partnerki :)

Pojadę dziś po nakrętki samokontrujące i to rozbiorę. Ciężko je było kupić wczoraj w nocy. Odezwę się jak wrócę.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź.

 

Luzy występują między aluminiowymi tulejkami przez które przechodzi śruba, a tulejką w amortyzatorze. Który z elementów jest wymienny? Czy wypycha się jakoś tulejkę z dampera czy może wymienia tylko aluminiowe tuleje? A może to i to?

Wyjeżdżam jutro, nie ma szans na serwis, wraca temat sreberka od czekolady ;) czy można jakąś cienka blaszką ten luz chwilowo zredukować?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Oba elementy są wymienne. Tulejka DU 9dampera0 ma warstwę teflonu (czerwona lub czarną0, jak ta warstwa jest wytarta tulejkę należy wymienić. Koszt ok. 20pln. Jeśli na nowej tulejce DU nadal są luzy to tulejki montażowe też do wymiany (ok. 60pln u Proshoxa). Do wymiany jednych i drugich trzeba praski.

Tymczasowo możesz na tulejkę montażową, a dokładnie na część wchodzącą do oczka dampera, nakleić jedna warstwę taśmy klejącej. Zlikwiduje to luz, ale na długo nie starczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W mojej ramie tulejki montażowe osadzone są po prostu w otworach w ramie, można je wyjąć rękoma, tak samo można je wymontować z amortyzatora. Praski potrzeba więc jedynie do usunięcia tulejki teflonowej z amortyzatora. Obdzwoniłem serwisy, dziś nikt mi tego nie zrobi, czy jest jakaś szansa na redukcję luzu za pomocą cienkiej blaszki aluminiowej?

Edit:

OK, dzięki, umknęła mi drug część Twojej odpowiedzi, zaraz coś wymyślę, po wyjeździe zaś serwis.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Standardowa puszka Coli z wytarta farba to 0.1mm. Na pewno silniejsza niz tasma izolacyjna.

Najtansze 2 elementowe tulejki sa z alu, tuleja DU jak ma wytarty teflon zaczyna rowniez wydzierac te aluminiowa. wiec jest sens zmienic komplet. Jezeli tuleje nie masz alu a stalowa to raczej wystarczy sama DU. Ogolnie wpisujac temat - wymiana tulejek DU- to net jest tego pelen, filmiki, tutoriale, itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, poszło ładnie i ciasno na blaszce z pokrywki serka homogenizowanego (czekoladowego :rolleyes:), ale trochę wstyd się publicznie przyznać :icon_redface: zwłaszcza jak dla kontrastu się jechało 20 km po nierdzewną nakrętkę samokontrującą, żeby jej wymianę przeprowadzić zgodnie ze sztuką (tj. wyrzucić starą po jednorazowym użyciu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
1 godzinę temu, IP68 napisał:

tak samo można je wymontować z amortyzatora

Czyli zużyte. Tulejka montażowa powinna wchodzić w oczko dampera na ciasno, normalnie ręka nie wepchasz, trzeba praską albo imadłem.

Praskę można samemu sobie zrobić; śruba na imbus 4mm, podkładka, nakrętka (to wystarczy do montażu) plus tulejka o odpowiedniej średnicy (konieczna do demontażu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz dziękuję za odpowiedzi, wkurzony trochę jestem, bo nie znam się więc rower oddałem zimą do serwisu do przeglądu, a teraz odkrywam kolejno luz na kasecie, pancerze hamulcowe zamiast przerzutkowych, wyrobioną tuleję. Fakt, że cena usługi mnie była wygórowana, ale co z tego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wez sobie przy czasie  na spokojnie jeszcze raz zdemontuj i oblukaj . Skrec lekko srube w tulejkach montazowych/ tych z dampera/ i popatrz czy na 100% masz luz pomiedzy nimi a tulejkami slizgowymi w oczku dampera /tulejki DU, starsze 12mm, nowsze calowe 12.7mm, Ty masz chyba starsze/ czy moze luz jest pomiedzy sruba a tulejkami montazowymi - rozkalibrowany otwor w tulejkach. W najbardziej czarnym scenariuszu mozesz miec rozniesiony otwor w ramie.

Sreberko to obstawiam starczy na bardzo krotko....

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, shotgun napisał:

W najbardziej czarnym scenariuszu mozesz miec rozniesiony otwor w ramie. 

Chyba nie, bo teraz wszystko jest sztywne, choć zdaję sobie sprawę, że do czasu zużycia prowizorycznego wkładu, a nieusunięte luzy z jednego punktu przeniosą się na kolejny, czyli właśnie na ramę. Wtedy pewnie tylko dobry spawacz. Co ciekawe druga oś jest OK. Damper i tak trzeba przejrzeć, więc pójdzie zaraz po weekendzie do serwisu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wróciłem z wyjazdu. 70 km po nizinnych lasach wytrzymało. Luz w prawdzie  wprawdzie się pojawił, ale mniejszy niż przed zabiegiem. W poniedziałek wysyłam damper do Wrocławia na przegląd i serwis.
Mam do Was jeszcze pytanie, czy jest szansa, żeby w razie czego ten damper wymienić na nowy? Czy jakiś współcześnie produkowany będzie kompatybilny z ramą?

 

 

IMG_20190422_133655-1558x1167.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie czy warto, czy chcesz inwestowac w rower, ktory jest caloksztaltowo stary, stara geometria, stare amortyzatory, itd i kupic cos nowego.

Jezeli jestes przywiazany i dobrze Ci sie jezdzi, to szukaj cos o identycznym rozstawie oczek/ srub i juz. Cos prostego np. ze stajni Manitou/ X-Fusion, gdzie nie ma jakiegos specyficznego zaworowania.

Nie wiem co tam masz 165mm czy 190mm rozstaw? Bo raczej nie 150mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam w planie zmianę roweru, ale w perspektywie 2 może 3 lat. W tzw. międzyczasie chciałbym nim jeździć i nie martwić się czy mi coś nie nawali, czyli jak coś trzeba wymienić, to wymienię.

Czy rozstaw mierzy się w ramie, czy wymontowany? A może przy wykorzystaniu pełnego skoku?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie szukaj na OLX/ sklepach/ Allegro za kase jaka Cie interesuje.

Mozesz tez napisac do Wicha /Wichu serwis Wroclaw/ czy Foniki z forum, czy nie maja jakiejs uzywki po taniosci i serwisie.

Najtaniej co na szybko sprawdzalem to 299zl jakis Sun Tour, ale czy to bedzie lepsze niz Twoje to watpie.

Zrob mu przynajmniej podstawowy serwis, typu rozkrec puche, przesmaruj i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...