rafalt77 Napisano 29 Marca 2019 Napisano 29 Marca 2019 Mam obecnie korbę alivio 48/38/28 na kwadrat. Chcę wymienić na BSA ale są inne "rozmiary" 48/36/26 lub 44/32/22. Czy manetka do 48/38/28 poradzi sobie z "nowymi" korbami? Dziękuję.
seraph Napisano 29 Marca 2019 Napisano 29 Marca 2019 Manetka tak, bo co ją to interesuje, ale z przerzutką już może być różnie. I co to znaczy wymienić kwadrat na BSA? BSA to jest angielski standard suportu i pewnie już taki masz właśnie...
seraph Napisano 29 Marca 2019 Napisano 29 Marca 2019 Pewnie tak, ale jak tego się nie wie to się nic nie znajdzie, o nawet nie wiadomo czego się szuka...
rafalt77 Napisano 29 Marca 2019 Autor Napisano 29 Marca 2019 Skrót myślowy. Jest suport na kwadrat + korba 3 częściowa. Chcę na BSA + korba 2 częściowa. Czyli do wymiany dochodzi przednia przerzutka. Dzięki. Przy okazji chce wymienić kasetę na 9 rządową (jest 8 obecnie) i teraz warto inwestować w deore + manetka. Czy " starczy" 9 rządowa alivio + manetka. Czy może przód na alivio a tył na deore?
Tatanka Napisano 29 Marca 2019 Napisano 29 Marca 2019 Nie wiem czy są Alivio 2s. Jesli są , to wystarczą. Kwestia budżetu.
seraph Napisano 29 Marca 2019 Napisano 29 Marca 2019 Suport BSA masz cały czas Chodzi Ci o taki suport z zewnętrznymi łożyskami do zintegrowanych osi . I nie ma 2-rzędowych Alivio. Deore minimum...
rafalt77 Napisano 29 Marca 2019 Autor Napisano 29 Marca 2019 Tak na zewnątrz łożyska. Myślałem że BSA to określenie na taki suport a to gwint angielski. Uczymy się cały czas. Mam na myśli że korba składa się z 2 elementów a nie 2 blaty.
seraph Napisano 29 Marca 2019 Napisano 29 Marca 2019 Ano to widzisz. Już jasne. Moim zdaniem jak chcesz zmieniać cały system to już poszedłbym w 2x10, bo jest zwyczajnie lepsze - precyzyjniejsze, a nawet łatwiej dostępne jeśli chodzi o części używane. Korba nadal może być Alivio, bo spokojnie zagra z łańcuchem, a na tył kaseta, przerzutka i manetki wyjdą Cię bardzo podobnie co 9sp.
rafalt77 Napisano 29 Marca 2019 Autor Napisano 29 Marca 2019 Z 2 blatami z przodu jest problem tego typu że nie ma rozkładu coś a'la 48-44 duży / mniejszy blat nie jest tak super istotny. (Pomijam szosowe bo i taki miałem pomysł...ale 50/34 to za twardo ... rower do jazdy miejskiej, ulicami i odejście/przyspieszenie się dla mnie liczy plus tak 35 km jako przelotowa prędkość.) Chyba że masz jakiś pomysł to jestem otwarty.
piciu256 Napisano 29 Marca 2019 Napisano 29 Marca 2019 Do 35km/h jak ci blat 40 mały to lepiej popracuj nad techniką pedałowania- wychodzi że jeździsz mocno siłowo, co nie jest zbyt dobre, i wbrew temu co wiele osób myśli kręcąc szyciej wcale się bardziej nie męczysz, wręcz przeciwnie. Ja z blatem 38 na kołach 26" wycisnąłem 50km/h zgórki, co prawda kadencja była już chora ale da się, do 40km/h spokojnie przełożenie 38x11 starcza, nawet jak ktoś nie lubi szybko kręcić.
SoloTM Napisano 29 Marca 2019 Napisano 29 Marca 2019 23 minuty temu, piciu256 napisał: do 40km/h spokojnie przełożenie 38x11 starcza, nawet jak ktoś nie lubi szybko kręcić. Przy kole 26 i oponie 47-559 ( 26x1.95 ) 38x11 to jest kadencja 100 obrotów. ( 41 kmh ) Wg. Ciebie to nie jest szybkie kręcenie ? ( już pomijam, że często jeżdżąc na 11 czy 12-13 z tyłu raz dwa zajedziemy te koronki ) Co do tematu - po co zakładać korbę 2 rz w miejsce 3 rz tym bardziej jeśli zależy na dużej koronce 44/48 ( zakładam, że mniejsza w tym zestawie to będzie 38/36/32 ) ? Przecież korba 3 rz 48/36/26 czy 44/32/22 nie zmusza Cię do używania najmniejszej koronki, po co wydawać kasę na drogie korby 2 rz ? Nie lepiej jakąś dobrą i tanią kupić 3 rz ? Wtedy i przerzutki przedniej nie trzeba zmieniać.
piciu256 Napisano 29 Marca 2019 Napisano 29 Marca 2019 Może po to że nie podoba mu się ciągłe wachlowanie przednią przerzutką, bo 32 środkowe za małe przy większej prędkości a 44 blat za duży na ruszenie. ps. może ja kręcę szybciej niż mi się wydaje albo po prostu nie rozwijam takich prędkości na asfalcie, nie wiem, w każdym razie blat 36 mi wystarcza w każdych warunkach, choć czasem jadąc z wiatrem jestem blisko końca kasety to nigdy mi jej nie brakuje.
uzurpator Napisano 29 Marca 2019 Napisano 29 Marca 2019 Dużo tutaj do odpakowania. @rafalt77 Gdzie jeździsz i co to za rower? Jeżeli nie oddalasz się o więcej niż 100km od Warszawy, to nie myśl o 3x9 czy 2x10. Od razu wchodź w 1x11 z kasetą 11-40 lub 11-42. kwestią otwartą jest jedynie rozmiar blatu. Serio. Jest prościej i pewno taniej niż zabawa w przednie przerzutki. Nad przednią przerzutką warto się zastanowić jeżeli zależy ci na precyzyjnym doborze przełożeń, ale wtedy trzeba także szosowej kasety. Biorąc pod uwagę oryginalne pytanie - wątpię aby tak było. I piszę to z perspektywy osoby która jednoblatów nie lubi. Ale realistycznie rzecz ujmując, na 3/4 powierzchni Polski wielorzędowa korba to zbytek. Tak na marginesie, 35km/h średniej, to robią wycinacy na szosówkach i długich trasach. Zaś do miejskiej jazdy to mniejszy blat pozwala na lepsze przyśpieszenia. @SoloTM Od 10 lat mam we wszystkich rowerach, poza jednym wyjątkiem, blaty poniżej 40T. W życiu mi nie zabrakło przełożenia. A to dlatego, że z prędkościami maksymalnymi powyżej 35km/h to jeździ się sporadycznie. Ogólnie utrzymywanie się w prędkości 30+ to domena szosówek i ludzi mających sporo kilometrów w nogach. Takie prędkości to osiągałem 15 lat temu I nawet wtedy starczało mi 42x11 jako górny bieg. Oszałamiająca większość wszystkich, nawet szosowców, osiąga średnie w okolicach 25-28km/h, więc spokojnie w granicach tego, co obskoczy się blatem 38-40 i kasetą zaczynającą się od 11. A mój wyjątek, to szosówka, gdzie udaję, że trenuję. Tam mam jednoblat 44T i kasetę 11-32T. Przy czym... 44-11 to zapinam tak rzadko, że głównie karmię nim swoje ego.' @piciu256 Co racja, to racja. Zaletą dwurzędowej korby jest to, że jeżeli blat ma dobry rozmiar, to z przedniej przerzutki korzysta się sporadycznie. Trójrzędowe korby dostępne na rynku są idiotycznie zestawione - jeżeli mamy do czynienia z blatem 44, to obok niego powinno być 36-38 a potem 22. W ten sposób młynek pozostaje młynkiem, środek jest główną napędową a blat służy do sprintów i dokręcania. Parowanie 44 z 32 gwarantuje, że będziemy wachlować przednią przerzutką, bo 44 ma kiepawą linię łańcucha na dużych koronkach, zaś 32 jest za małe aby jeździć na niej regularnie.
SoloTM Napisano 29 Marca 2019 Napisano 29 Marca 2019 Teraz, uzurpator napisał: Ogólnie utrzymywanie się w prędkości 30+ to domena szosówek i ludzi mających sporo kilometrów w nogach Teraz, uzurpator napisał: Oszałamiająca większość wszystkich, nawet szosowców, osiąga średnie w okolicach 25-28km/h, więc spokojnie w granicach tego, co obskoczy się blatem 38-40 i kasetą zaczynającą się od 11. No bez przesady, nawet ja ważący 115 kg po płaskim bez trybu wmordęwind jadę na asfalcie 28-30 kmh. ( 40 lat ). Korbę mam 44/32/22 i koło 26. Dla ludzi co mają nogę wystarczającą na 25-28 na szosie to im szosówka jest zbędna tak naprawdę. No chyba, że jada powolutku do pracy i nie zamierzają się nic a nic spocić.
uzurpator Napisano 29 Marca 2019 Napisano 29 Marca 2019 Oczywiście, że jeździsz 28-30km/h :* A Twoje FTP to 450W. Bo 28-30 _średniej_ oznacza przelotowe w okolicach 40/h. Problem w tym, że przy FTP 250W, to utrzymanie prędkości rzędu 30km/h, to jest, jak to mawiają sportowcy, pójście w trupa
Janu_sz Napisano 29 Marca 2019 Napisano 29 Marca 2019 Teraz, SoloTM napisał: No bez przesady, nawet ja ważący 115 kg po płaskim bez trybu wmordęwind jadę na asfalcie 28-30 kmh. ( 40 lat ) Dokładnie, mogę potwierdzić. A dokładnie średnio na asfalcie widzę na liczniku 27 km/h ( mam 44/32/22T i tył chyba 11-32 ) Koła 26" i opony 2.2. Jakieś 6 km mam na asfalcie dojazdówki i ok. 10 km powrotu po asfalcie i doskonale wiem,że prędkość 27 km/h średnia, z reguły jest okolice 22-23 a w porywach 30.
SoloTM Napisano 29 Marca 2019 Napisano 29 Marca 2019 @uzurpator Średnia to co innego ( są skrzyżowania, podjazdy itp. ) Ale na stosunkowo płaskiej trasie 20 km latem 2018 z ciekawości wykręciłem niecałe 26 kmh. Nie trzeba jechac 40. Wystarczy około 30. ( z górki szybciej, pod górkę wolniej ) Gdyby trasa była zupełnie płaska i bez skrzyżowań itp. to pewnie 1 kmh szybciej by było. /edit Daj linka do tego kalkulatora nie mam pomiarów żadnych, a ciekawy jestem ile wyjdzie wpisując te dane plus wzrost itp.
uzurpator Napisano 29 Marca 2019 Napisano 29 Marca 2019 A co napisałem? " Oszałamiająca większość wszystkich, nawet szosowców, osiąga średnie w okolicach 25-28km/h, więc spokojnie w granicach tego, co obskoczy się blatem 38-40 i kasetą zaczynającą się od 11." Potwierdzasz to co piszę
SoloTM Napisano 29 Marca 2019 Napisano 29 Marca 2019 No, ale średnie prędkości nijak się mają do chwilowych czy nawet dłuższych chwilowych, jak jest minimalnie z górki lub wieje w plecy to się jedzie szybciej. Po płaskim jak wspomniałem jadę 28-30, a lekko sprzyjających warunkach to 34-35 - z blatem 38-40 zajeździłbym najmniejsze koronki zbyt szybko, ( i zakręcił się na śmierć przy prędkościach 35 + ) tym bardziej, że jakieś tam górki u mnie są ( małe, ale są ) i lubię trochę dokręcić na zjazdach, a nie tylko na grawitację się zdać. W zasadzie co wyjazd, ( a płaskich wycieczek unikam ) mam max prędkości w okolicach 50-70 kmh. ( najczęściej 60-70 ). Także ktoś, kto na podjazdach jedzie szybciej ode mnie ( nie musi wwozić mojej masy pod górkę ) to jemu wyższą średnia nie problem zrobić. ( a już na szosówce po płaskim przelotowe rzędu 35 kmh to myślę niski standard )
rafalt77 Napisano 30 Marca 2019 Autor Napisano 30 Marca 2019 Dziękuję za dyskusję. Rower który mam to Kross Seto na alivio + wymienione piasty, obręcze. Link przykładowy: https://rowerowysam.pl/sklep-rowerowy/rower-kross-seto-2019/?gclid=EAIaIQobChMIqP_Wkb-p4QIVAuWaCh3mZwRLEAQYBCABEgIwg_D_BwE Jeżdżę głównie po mieście, dojazd do pracy, ulicą, około 180 km tygodniowo. Jak to na ulicy potrzebuje szybkiego odejścia np na światłach i utrzymania prędkości około 35 km wśród samochodów. Pisze na szybko. Przepraszam jeśli nie do wszystkiego się odnioslem.
SoloTM Napisano 30 Marca 2019 Napisano 30 Marca 2019 A ile chcesz wydać pieniędzy ? I czy regularnie czyścisz rower, dokładnie dbasz o napęd, raczej pedantycznie czy sporadycznie myjesz, karcher czy mokrą gąbką, szmatkami ?
rafalt77 Napisano 30 Marca 2019 Autor Napisano 30 Marca 2019 W uzupełnieniu jeżdżę dosyć siłowo. No ale blat 38 czy 40 to będzie dla mnie za mało. Tak myślę że 800 - 1000 PLN będzie akceptowalne. Wybitnym pedantem nie jestem ale czyszczę tak z raz w tygodniu (szmatka, woda itp. rzadko karcher). Aha ważna informacja że jeżdżę cały rok. Śnieg, deszcz itp. Jest to dla mnie środek transportu (z wyboru).
SoloTM Napisano 30 Marca 2019 Napisano 30 Marca 2019 Pewnie mnie nie posłuchasz, ale nie wchodziłbym w korbę ze zintegrowaną osią ( czyszczenie, żywotność suportu, linia łańcucha 50 mm ) Propozycja nr 1 : ( prawie to nowe, minimalne zużycie - linia łańcucha 47,5 z suportem 113 mm, będziesz mógł z blatem 44 korzystać z 3/4 kasety z tyłu od 11 do 24-26, a na środkowym blacie 32 zęby z przodu, od 11-26 lub 12-28 z tyłu - zależy jak wyregulujesz, a bardzo możliwe, że całą kasetę od 11-28 bez ocierania - przy linii łańcucha 50 mm jest to niemożliwe do uzyskania, a taką linię mają wszystkie korby mtb/trekking 3 rzędowe ze zintegrowaną osią ) https://allegro.pl/oferta/korba-shimano-xt-fc-m752-mechanizm-korbowy-175-mm-7880644879 kaseta : https://allegro.pl/oferta/sunrace-kaseta-road-csrs1-10rz-srebrna-11-28-7736900603 lub: https://allegro.pl/oferta/kaseta-szosowa-sram-pg-1030-11-28-10rz-srebrna-7879403514 lub https://allegro.pl/oferta/kaseta-shimano-105-5700-10rz-11-28-cs-5700-7937448463 2-3 łańcuchy : https://allegro.pl/oferta/lancuch-kmc-x10-x10-93-xsp-112-ogniw-10-rz-spinka-7499682518 Manetka prawa: ( możesz dowolnej lewej poszukać - tej samej - lub innej byle pasowała kolorystycznie ) https://allegro.pl/oferta/manetka-prawa-deore-sl-t610-10-rzedowa-7935274545 Przerzutka przód : ( za 40-45 sprzeda samą przerzutkę 31,8 górny ciąg - jeśli nie masz obejmy 31,8 mm tylko 34,9 mm to poszukać albo fd-m751 albo m571 z odpowiednią obejmą ) https://www.olx.pl/oferta/przerzutka-przednia-lx-z-manetka-sram-3x9-CID767-IDvr7ic.html#840452511d Przerzutka tył : https://www.olx.pl/oferta/przerzutka-tylna-shimano-deore-lx-10-rzedow-rd-t670-stan-bdb-okazja-CID767-IDy6yPw.html#66e4da23d0 lub : https://www.olx.pl/oferta/przerzutka-shimano-deore-rd-t610-10s-nowa-CID767-IDxyl2F.html#dfcc276a1d https://www.olx.pl/oferta/przerzutka-tyl-shimano-deore-rd-t610-tylna-10s-CID767-IDxXY4E.html#1f543c7ea8 Nie podliczałem, ale na pewno się zmieścisz w budżecie. Gdybym ja miał taki dylemat to zrobiłbym tak pod siebie, a w przyszłości wymienił suport na deore xt bb-es70 bb-es71 ( 113 długość osi dla tej korby ) . Co do korby jeszcze - jest bdb, sztywna, lekka, oczywiście wymienne, dość tanie koronki - możliwość włożenia aluminiowych, jak w oryginale lub nawet stalowych ( tańsze, cięższe, ale 2 x tyle wytrzymają )
rafalt77 Napisano 30 Marca 2019 Autor Napisano 30 Marca 2019 SOLTOM dzięki za podzielenie się wiedzą! Czytam. Podejście jest rozsądne (Twoje) i bliskie mojemu. To ma być przede wszystkim użyteczne a nie "wyglądać".
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.