Skocz do zawartości

[korba + kaseta] zbyt ciezkie przelozenie na podjazdach co zmienic


fragdancer

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich.

Posiadam Focusa Al Cayo 105 z 2017 roku, w konfiguracji jak z podanego linka  https://archiwum.allegro.pl/oferta/focus-cayo-al-105-rower-szosowy-54-nowosc-2017-i6629739829.html . 

Podczas niektorych podjazdow, wolalbym miec przełozenie 1-1 (ewntualnie tez 1-2) delikatnie lżejsze niz mam dotychczas. Tak jak w linku mam korbe 52-36 i kasete 11-28. Moglby  ktos doradzic, czy lepiej jest wymienic kasete na 11-30 lub 11-32 np https://www.rowertour.com/p/86160/shimano-105-cs-r7000-kaseta-rowerowa-szosowa-11-rzedowa#86159-rozmiar-11-30  czy lepiej jest po prostu wymienic korbe na kompakt 50-34? Wymiana kasety jest znacznie tansza niz korba . Z racji, że jestem niemal laikiem moglby ktos doradzic za i przeciw do obydwu opcji?  Z góry dziekuje za pomoc. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, dorota57 napisał:

Ja bym wymienił blat z 52 na 46. Miałem podobny problem, korba 50/34 wymieniłem blaty na 46/36 i kasetę 11/34 na 12/28

Taka zmiana, da akurat odwrotny efekt.

Chodzi o to, żeby najlżejsze przełożenie było jeszcze lżejsze. obecnie jest 36:28 = 1,29. Jeżeli zamiast korb 52/36 damy 50/34, to uzysakamy : 34:28 = 1,21, czyli trochę lepiej, ale tylko trochę. Więcej da zmiana kasety na 11/34, czyli będziemy mieli : 36:34 = 1,06. Jak wymienisz jednocześnie i korby na 50/34 i kasetę na 11/34, będziesz miał najlżejsze przełożenie 34:34 = 1. Kosztem wymiany kasety będzie gorsze stopniowanie przełożeń, z kolei wymiana korby spowoduje zmianę zakresu użytecznych przełożeń na takie dostosowane do trochę mniejszych prędkości (dla amatora to i tak powinno być aż nadto). W przypadku wymiany kasety, trzeba by też sprawdzić czy przerzutka tylna obsłuży większą kasetę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
10 godzin temu, fragdancer napisał:

czy lepiej jest po prostu wymienic korbe na kompakt 50-34?

Pytanie czy korzystasz z twardych przełożeń na blacie. Jeżeli nie to zmiana na kompakt będzie rozsądna - nie dość że będziesz miał lżejsze przełożenia to pewnie będziesz wykorzystywał też ich więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z najciezszego przelozenia korzystam glownie na zjazdach, na plaskim pewnie max 2-9. Czyli podsumowujac zmiana na korbe 50-34 powinno byc tu optymalne - lecz drozsze, lub na kasete 11-32 - ale wtedy nie wiadomo czy przerzutka/lancuch obsluzy taka kasete. W takim razie zapytam pewnie w jakims serwisie co beda proponowac. Dzieki za odp, szczególnie pp516

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, pp516 napisał:

Taka zmiana, da akurat odwrotny efekt. 

Nigdy się nie zastanawiałem by robić jakiekolwiek obliczenia. Lżej mi się jeździ i tyle. Założyłem kasetę 12/26 10rz ciaśniejsze przełożenia, było jeszcze lepiej. Może mam słabsze mięśnie nóg?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, fragdancer napisał:

czy przerzutka/lancuch obsluzy taka kasete

Łańcuch w takim przypadku (wymiana na kasetę o największej koronce 32 czy 34 zamiast 28 ) trzeba będzie wymienić na dłuższy.

Z tym, że gdybyś wymienił jednocześnie korby na mniejsze, to mogłoby się okazać, że stary łańcuch byłby ok, trzeba by policzyć, tu masz sposób jak to zrobić https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-dlugosc-lancucha-rowerowego

A tu masz jeszcze link do chyba najlepszego kalkulatora do przełożeń : http://www.gear-calculator.com/

Tak masz teraz : http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=36,52&RZ=11,12,13,14,15,17,19,21,23,25,28&UF=2150&TF=80&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth

A tak byłoby po zmianie kaset na 11-32 i korb na 50/34:

http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=34,50&RZ=11,12,13,14,16,18,20,22,25,28,32&UF=2150&TF=80&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth

Odczytujesz linię "km/h", tam widać z jaką prędkością będziesz mógł jechać na jakim ustawieniu zębatek (wpisałem kadencję 80 i opony 28mm, można zmienić w razie czego).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 27.02.2019 o 10:38, dorota57 napisał:

Nigdy się nie zastanawiałem by robić jakiekolwiek obliczenia. Lżej mi się jeździ i tyle.

Zmieniłeś blat na mniejszy i kasetę na zaczynającą się od większej zębatki więc owszem - "lżej się jeździ" bo zredukowałeś sobie twardsze przełożenia. Za to drugą zębatkę zmieniłeś na większą, a kasetę na "ciaśniejszą" o mniejszej największej koronce więc zredukowałeś sobie też najlżejsze przełożenia. To jest bardzo prosta mechanika i nawet nie trzeba nic specjalnie liczyć :)

Autor tematu nie takiego rozwiązania oczekuje tak czy siak, bo chodzi mu rozszerzenie zakresu przełożeń na bardziej "miękkie".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 28.02.2019 o 12:03, m0d napisał:

Autor tematu nie takiego rozwiązania oczekuje tak czy siak, bo chodzi mu rozszerzenie zakresu przełożeń na bardziej "miękkie".

Może tutaj chodzi o kadencję. Ja to u siebie zauważyłem, dobierając przełożenie 46/36 i kaseta 12/28 mam lżej. Jak założyłem kasetę 12/26 SRAM to już całkiem bajka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałeś korbę 50/34 i kasetę 11-34, wymieniłeś na 46/36 i 12-28/12-26, więc obciąłeś sobie zakres przełożeń zarówno od góry jak i od dołu. Autor tematu oczekuje mieć jeszcze szerszy zakres od dołu. Czego tu nie rozumiesz? Efekt "lżej mi się kręci" może wynikać jedynie z tego, że masz blat 46T zamiast 50, a do tego ciaśniejszą kasetę z mniejszymi skokami między koronkami więc masz w tym wypadku "lżej i płynniej" niż przy kombinacji 50T + 11/34. Za to jak zachce Ci się mocniej pod górę to poczujesz brak lekkich przełożeń, bo "wykastrowałeś" sobie kompletnie napęd od tej strony. Miałeś najlżejsze przełożenie 1 a teraz masz 1,38. Autor tematu ma w tej chwili najlżejsze przełożenie 1,28 a chciałby 1 albo mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...