Skocz do zawartości

[wolnobieg] Maillard Venruta - dopasowanie wolnobiegu a ilość zębów/gwint


mpietras8

Rekomendowane odpowiedzi

Mam wolnobieg 5rzedowy , zębów 14 - 24 firmy Maillard taki jak ten https://allegro.pl/wolnobieg-maillard-france-5s-14-24t-82-i7714158548.html muszę go wymienić , znalazłem wolnobiego 5 rz. ale z liczbą zębów 14-28 https://allegro.pl/wolnobieg-ventura-5-rzedowy-nakrecany-14-28t-i7010873336.html pytanie:

 

- czy 28 zębów zgra się z moimi przerzutkami i łańcuchem bo w starym wolnobiegu mam 24t na ostatnim blacie.

 

- średnica gwintu do nakręcania na piastę jest jakoś standaryzowana czy każdy wolnobieg ma inną? Nie chce kupić w ciemno a potem wyjdzie , że na mały/duży gwint.

 

wolnobieg.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, mpietras8 napisał:

- średnica gwintu do nakręcania na piastę jest jakoś standaryzowana czy każdy wolnobieg ma inną?

Francuzi jak zwykle nie tolerują calowych wymiarów i musieli "trochę" je poprawić:

https://www.sheldonbrown.com/freewheels.html

image.png.dd7279f2b1c98fd285f745d8c28a76e2.png

czyli jeśli oryginalny wolnobieg Maillarda oraz piasta są francuskie (choć nie muszą być) to nakręcisz na piastę standardowy calowy wolnobieg, ale ponieważ ma większą średnicę otworu, to jak mocniej przyciśniesz pedały, to możesz skasować gwint na piaście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cały rower ( w tym piasta, koła, wolnobieg) jest na oryginalnym francuskim osprzęcie . Koło tylne jest do śmieci i muszę kupić nowe więc chyba najlepszym rozwiązaniem będzie kupno nowego koła i nowego wolnobiegu.

 

znalazłem wolnobieg  5 rz. ale z liczbą zębów 14-28 https://allegro.pl/wolnobieg-ventura-5-rzedowy-nakrecany-14-28t-i7010873336.html pytanie:

- czy 28 zębów zgra się z moimi przerzutkami i łańcuchem bo w starym wolnobiegu mam 24t na ostatnim blacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jak wymieniasz całe koło nie musisz się trzymać 5 biegowego wolnobiegu. Na nowym kole możesz zamontować inny, 6 lub 7. Przerzutka i manetka przecież nie są indeksowane? Tylko uważaj na te antyczne francuskie standardy, między innymi szerokość tylnego widelca przy wymianie kola. Obecne piasty mogą nie pasować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 - indeksowanie - to jest stara fracuska kolarka Peugeot . 

10 minut temu, remover napisał:

Ale jak wymieniasz całe koło nie musisz się trzymać 5 biegowego wolnobiegu. Na nowym kole możesz zamontować inny, 6 lub 7. Przerzutka i manetka przecież nie są indeksowane?  

cytat z wikipedia bo pierwszy raz spotykam się z tym pojęciem

"Indeksowanie przerzutek
W starych typach przerzutek zmian przełożeń dokonywało się płynnie, kręcąc manetkami na „wyczucie”. "

 

u mnie właśnie tak jest jak w tej definicji - przesuwam dźwigienką aż wskoczy bieg. Mogę lecieć od góry do dołu i nie napotykam żadnego oporu. Nie ma tak jak w mojej Meridzie że przesunę dźwigienkę i sama zatrzyma się w danej pozycji bo napotka jakiś tam opór. 

* Sprawa jest tego typu - Czy jak zamontuję do Peugeota wolnobieg 6rz to będzie on obsługiwany przez przerzutkę mając na uwadze, że poprzednio z tą przerzutką współpracował wolnobieg 5rz.     Dla mnie może być nawet tak żeby ten ostatni szósty blat byłby nieczynny , żaden problem najwyżej tylko 5ęć pierwszych będzie w użyciu.

* Czy ewentualnie można by było coś wykombinować z regulacją tylnej przerzutki zeby objąć 6 blatów? 

 


2. co do 

11 minut temu, remover napisał:

  Tylko uważaj na te antyczne francuskie standardy, między innymi szerokość tylnego widelca przy wymianie kola. Obecne piasty mogą nie pasować.

Akurat kiedyś złamałem oś piasty, musiałem kupić nową i zamontować nie obyło się bez przycinania kątówką ale obecne piasty na szczęści pasują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, mpietras8 napisał:

u mnie właśnie tak jest jak w tej definicji - przesuwam dźwigienką aż wskoczy bieg. Mogę lecieć od góry do dołu i nie napotykam żadnego oporu. Nie ma tak jak w mojej Meridzie że przesunę dźwigienkę i sama zatrzyma się w danej pozycji bo napotka jakiś tam opór. 

* Sprawa jest tego typu - Czy jak zamontuję do Peugeota wolnobieg 6rz to będzie on obsługiwany przez przerzutkę mając na uwadze, że poprzednio z tą przerzutką współpracował wolnobieg 5rz.     Dla mnie może być nawet tak żeby ten ostatni szósty blat byłby nieczynny , żaden problem najwyżej tylko 5ęć pierwszych będzie w użyciu.

* Czy ewentualnie można by było coś wykombinować z regulacją tylnej przerzutki zeby objąć 6 blatów?

Czyli tak jak sądziłem, masz manetkę nie indeksowaną. Więc jedyny problem przy zmianie na 6/7 biegowy wolnobieg to jest to czy starczy zakresu ruchu przerzutki żeby obsłużyć ten wolnobieg. Jeżeli 6b jest takiej samej szerokości co 5b, tylko gęściej upakowany - nie ma problemu, wszystko działa, jeżeli 6b jest szerszy w porównaniu z 5b i ruchu przerzutki staczy - wszystko działa, jeżeli 6b jest szerszy w porównaniu z 5b i ruchu przerzutki nie staczy - ustawiasz tak żeby nie wchodził na największą lub najmniejszą zębatkę. 

upd. sheldonbrown.com z linka powyżej sugeruję że 6 biegowy może być szerszy i wymagać 126mm tylnego widelca. A może być też takiej samej szerokości :)

Cytat

In the 1970s, there was a move toward 6-speed freewheels. These were of two types:

"Standard" spaced 6 speeds had sprocket-to-sprocket spacing the same as the existing 5 speeds, around 5.5 mm

Standard spaced 6-speeds required increasing the frame spacing to 126 mm, aggravating the problems introduced with the move to 5-speed, but still providing satisfactory service in most cases.

"Ultra Six ®" spaced 6 speeds used a closer spacing, around 5 mm. This permitted an Ultra Six ® freewheel to directly replace a standard 5-speed unit on a 120 mm hub. The key to making this work was the use of a narrower chain. The interior width of the chain was the same as always, but the new narrower chains used shorter rivets, so the ends of the rivets didn't protrude past the outer chain plates, as the rivets in traditional chains did.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.12.2018 o 13:42, mpietras8 napisał:

* Sprawa jest tego typu - Czy jak zamontuję do Peugeota wolnobieg 6rz to będzie on obsługiwany przez przerzutkę mając na uwadze, że poprzednio z tą przerzutką współpracował wolnobieg 5rz. 

Masz 3 kwestie do rozwiązania:

1. Szerokość wolnobiegu, tak jak to opisał Remover. Z mojego doświadczenia zwykle nie ma problemów z włożeniem 6-tki zamiast 5-tki. Czasem nawet mieści się siódemka.

2. Średnica największej zębatki: musisz sprawdzić, czy wózek będzie w stanie naprowadzić łańcuch na największą zębatkę a nie uderzy w nią. Czasami przerzutki mają regulację odsunięcia wózka a czasami nie. W jednych górne kółko prawie dotyka zębatki, a w innych jest sporo oddalone.

3. Pojemność przerzutki: teraz wózek przerzutki wychylając się do przodu i tyłu musi "zmagazynować" 10 ogniw łańcucha (różnica miedzy najmniejszą i największą koronką). Jak założysz wolnobieg 14-28, to wózek będzie musiał skompensować 14 zębów różnicy. Jak pojemność przerzutki będzie mniejsza, to albo przy najmniejszych koronkach łańcuch będzie wisiał luźno, albo przy próbie wrzucenia (siłowo) największej koronki urwiesz przerzutkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...