Skocz do zawartości
Mori4

[geometria] Jak to jest z tą geometria?

Rekomendowane odpowiedzi

Mori4

To mój pierwszy post na forum więc witam wszystkich. Żeby opisać czego dotycza moje wątpliwości muszę trochę przybliżyć swoją historię. Przez wiele lat jeździłem tylko i wyłącznie rowerami typu cross. Głównie po drogach ścieżkach rowerowych i leśnych. Gdzieś ok rok temu postanowiłem sobie kupić jakieś pierwsze MTB aby sprawdzić czy to jest dla mnie. Kupiłem używke cannondale na kole 26 cali. Fajnie się jeździło po lesie zobaczyłem że rower w końcu może zjechać trochę w "dzikszy"teren i podjechać na dość stroma górkę. Mieszkam nad morzem więc nie mam jakiś dużych wzniesień ale gdzieniegdzie dość dzikie tereny w które uwielbiam się zapuscić. Szybko stwierdziłem że to jest to i się bardziej wglebilem w tematykę MTB. Następny był zakup GT na 29 calach i trochę lepszym osprzęcie i zrobiło się jeszcze lepiej. Koło 29 daje fajna stabilność i łatwość pokonywania przeszkód. Szybciej też się toczy w terenie i łatwiej mi utrzymać prędkość. Zauważyłem też że jakoś lepiej mi się podjeżdża pod okoliczne wzniesienia. Poprawiłem kondycję i okazało się że większość mojego terenu jestem w stanie podjechać na przełożeniu 32-36 i zastanawiam sie czy nie spróbować skonstruować napędu 1x10 lub 1x11. Zacząłem analizować geometrie rowerów MTB i tu się pojawia moje wątpliwości. Czy w takiej sytuacji lepszym rozwiązaniem i dla moich potrzeb nie byłby rower o charakterze bardziej trailowym tj z jednym blatem, większym skokiem amortyzatora, z kątami 66,5 i 74 krótkim Cs 430mm i dłuższym reachem. Do tej pory jeżdżąc na GT o kątach 70,5 i 73,5 z tylnym trójkątem dl 445 zastanawiam się czy coś bym zyskał na zmianie. Lubię się czasami wladować w dziki teren i czy zmiana roweru zapewniła by większą stabilność zwrotnosc i bezpieczeństwo? Nigdy nie miałem do czynienia z tego typu rowerem i nie wiem jakie bym mógł mieć odczucia względem obecnego. Chciałbym żeby ktoś się odniósł do tych wypocin czy może takiemu amatorowi jak ja ciężko będzie żebym poczul różnice w geometrii a rower na ścieżki to przerost formy?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Pinifarina

Generalnie opisujesz 2 rowery Cross country i trialowy. Zmiana pociągnie za sobą większą wagę, większe opory toczenia. Rowery trial i downhill generalnie służą do zjazdów, a ich sens jest największy na full suspension, a sama regulowana sztyca nie wiele pomoże w wybieraniu wyboi. Osobiście uważam ze rower full crosscoutry jest kolejnym jaki powinno się rozważać jako uniwersalny. Duże znaczenie ma masa kolarza im lżejszy tym lżejszy rower będzie spełniał swoją funkcje. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Mori4

Dzięki za odpowiedź. Po napisaniu postu stwierdziłem że wystarczyłoby pytanie postawić jakie odczucia będę miał na rowerze po zmianie na trialowy względem roweru xc na którym jeżdżę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Odczucia właściwie jak Pinifarina napisał - geo nie sprzyja stromym podjazdom (wysunięty i dłuższy amor, środek ciężkości bardziej z tyłu) no i ze 2kg więcej masy. Za to zjazdy będziesz mógł pokonywać szybciej i bezpieczniej. Trialówka nada się też do systematycznej rypanki po schodach czy kamieniach a i okazjonalnie będzie się dało skoczyć coś wyższego niż 50cm.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gocu

Nieważne jak dziki teren tam masz - to nigdy nie będą góry i sensu kupowania roweru trailowego z większym skokiem i bardziej płaska główką, nie mówiąc już o regulowanej sztycy - nie widzę. Full XC nada się do twojej jazdy o wiele lepiej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tormentor

Tak gwoli ścisłości - to jest trial/trialówka:
echobike-gu-24-bike-trial-bike-trial-jum

 

A to jest rower trailowy (w wersji sztywnej):

68H3yOs.png?2

u59p7HI.jpg?1

 

Może wrzucę kij w mrowisko, ale moim zdaniem, jeśli nie jesteś zapalonym ścigantem, to nieco trailowy 29er z bardziej progresywną geometrią może dać znacznie więcej radości niż maszyny stricte XC.

Poczytaj:
https://www.1enduro.pl/geometria-hardtailu-robisz-zle/
https://www.1enduro.pl/geometria-roweru-mtb-enduro/

https://www.1enduro.pl/geometria-progresywna/

I nie sugeruj się za bardzo tym "enduro".

Jako skrajny przykład przeanalizuj sobie np. geometrię roweru Last FastForward http://www.last-bikes.com/archive/fastforward.html 

Edytowane przez Tormentor

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Mori4

Tak oczywiście chodzi o rower ściezkowy (trail).

Sorry za post pod postem ale nie wiem jak edytować poprzez tel. Właśnie te wpisy z 1enduro skłoniły mnie do myślenia nad zmianą roweru. Zacząłem myśleć czy do takiej jazdy jak moja jazda dla zabawy i tam gdzie oczy poniosą nie będzie lepszy rower trail. Wpadłem na np coś takiego https://www.ghost-bikes.com/en/bikes/hardtail/bike/kato-x-49-al/

Tylko zacząłem się zastanawiać jak te kąty ramy i krótszy Cs wpłynie na jazdę względem mojego GT. Waga rowerów zbliżona więc zmianie by uległa geometria.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tormentor

Kąty i CS to jedno, a obstawiam, że wydłuży się jeszcze reach - to jest mocno odczuwalna zmiana.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z plików cookies. Możesz dowiedzieć się więcej tutaj: Polityka prywatności, Regulamin.