Bartolini78 Napisano 4 Stycznia 2017 Napisano 4 Stycznia 2017 Witam mam zamiar wymienić napęd w rowerze szosowym zacznę od początku jeżdżę po płaskim terenie. Chcę kupić nową korbę i kasetę zastanawiam się nad korbą 105 52T ale boję się że nie dam rady uciągnąć na odpowiedniej kadencji czyli około 90.Dodam że mam napęd 11rzę oryginalnie w rowerze była i mam korbę RS500 50T i kaseta 11 32 ale nie pasowała mi i wymieniłem na 12 25. Czy dla amatora który robi rocznie 6000km korba 52T nie będzie za duża dodam że na obecnej prawie nie używam z kasety 12 -13 koronki bardziej jeżdżę na środkowych zębatkach kasety. Jakbym miał brać korbę 52T to jaką kasetę i proszę o uzasadnienie. Czy pozostać przy 50T i jaką kasetę proszę o uzasadnienie. Bardzo proszę o opinie wasze z góry dziękuję
Tatanka Napisano 4 Stycznia 2017 Napisano 4 Stycznia 2017 Tak jak pisałem wcześniej,jeśli na korbie 50 nie używasz najmniejszych koronek kasety.to nie ma sensu wymieniać na 52.Zmień kasetę na 13-14 najmniejsza koronka.Dzięki temu będziesz używał całego zakresu kasety i równomiernie go zużywał
A.K.A Napisano 4 Stycznia 2017 Napisano 4 Stycznia 2017 najlepiej wybrać stopniowanie 50 z przodu a ok 12 lub 13 na 28 z tyłu ;)to jest moja opinia
Arni220 Napisano 4 Stycznia 2017 Napisano 4 Stycznia 2017 Problem w tym, że 11rz kaset nie ma w rozmiarze 13-XX (w 10s były takowe). Jest 12-25, a potem 14-28 Ultegra i właśnie tę proponuję założyć wybierając korbę 52/39 lub 53/39. Inna propozycja to dać korbę przełajową 46/36 i wtedy pozostać z kasetą 12-25. W obu przypadkach będziesz miał lżej niż dotychczas jadąc z dużej zębatki korby jednocześnie podobnie będą wyglądać najlżejsze przełożenia. Pobaw się tym: http://ritzelrechner.de
Michulo Napisano 4 Stycznia 2017 Napisano 4 Stycznia 2017 prawie nie używam z kasety 12 -13 koronki Jeśli jesteś skłonny zrezygnować z tych przełożeń to weź kasetę 14-28 ,zostaw korbę 50 i będziesz używał cały zakres kasety.Jeśli jednak ma się okazać że czasami zabraknie szybkich przełożeń to weź 52 lub 53 z kasetą 14-28.Tak jak radzi kolega Arni220
Arni220 Napisano 4 Stycznia 2017 Napisano 4 Stycznia 2017 Problem w tym, że korba zawierająca zębatkę 50z ma także na młynku 34z, a ten w połączeniu z ogromną, jak na płaskie tereny, koronką 28z kasety, będzie totalnie nieużyteczny. Znacznie lepiej przy tej kasecie jest utwardzić napęd na korbie o 2 zęby po to, by otrzymać znacznie bardziej opłacalny młynek 39z. Zresztą stwierdzenie "prawie nie używam" nie oznacza, iż warto pozbyć się dwóch biegów. Przy zębatce 52 pozbędzie się jak gdyby 1,5 biegu. Gdyby to był napęd 10rz wtedy była by do kompaktu kaseta 13-25, no ale nie ma takowej w 11s. Wprawdzie dziś już się nie produkuje chyba seryjnie, ale są jeszcze pewnie do dostania korby 53/42, która mogła by być ideałem z tą kasetą 14-28. Można by ewentualnie jeszcze spróbować sparować w obecnej korbie zębatkę 39 (BCD 110) w zamian 34, tworząc tym samym 50/39 i wtedy kaseta 14-28 już miała by większy sens. W ostateczności można też pójść po bandzie i zbudować z obecnej korby jednorzedówkę np. 44z, a wtedy można pozostać przy obecnej kasecie 12-25 lub 11-23: https://banless.pl/pl/p/Zebatka-owalna-5x110BCD/35 http://www.wolftoothcomponents.com/collections/cyclocross-road/products/110-bcd-cyclocross-chainrings
Bartolini78 Napisano 5 Stycznia 2017 Autor Napisano 5 Stycznia 2017 Troszkę mnie przeraża korba 52T a co powiecie o korbie 50 z kaseta 11 23? Podkreślam teren płaski w wlkp tylko jest taki
Tatanka Napisano 5 Stycznia 2017 Napisano 5 Stycznia 2017 Nie używasz 12 i 13 a chcesz 11?Trochę to bez sensu. Przy korbie 52 i kasecie 14-28 będzie lżej niż jest obecnie
Arni220 Napisano 5 Stycznia 2017 Napisano 5 Stycznia 2017 No to jak, przy obecnej 50/34 nie korzystasz z koronek 12 i 13z, a chcesz dołożyć kolejną? I druga sprawa, odpuszczając dwie największe koronki kasety w 12-25 jeździłeś na koronce 21. W przypadku kasety 11-23 ta koronka wypada na przedostatniej pozycji, a więc będziesz częściej jeździł w dużym przekosie co skutecznie obgryza zębatki, głównie alu z korby. Tak jak napisałem, masz kola rozwiązań dających zmiękczenie twardych biegów bez zbednego zmiękczania biegów lekkich. Najtaniej jest wymienić same zębatki korby na 46/36 z 12-25 lub na 50/39 + 14-28.
zekker Napisano 5 Stycznia 2017 Napisano 5 Stycznia 2017 Pierwsze i zasadnicze pytanie jakie trzeba sobie zadać: co mi w obecnym układzie przeszkadza, czego mi brakuje? Jak to sprecyzujesz, to będzie można coś radzić, bo będzie wiadomy cel do osiągnięcia. W ramach podpowiedzi: -najlżejsze przełożenia są za ciężkie/lekkie/ok -najszybsze przełożenia są za ciężkie/lekkie/ok -różnice między poszczególnymi zębatkami kasety są za duże/małe/ok -różnica między zębatkami korby jest za duża/mała/ok Jeżeli jesteś niezdecydowany, to zostań przy tym co masz. Przejedź kolejne 6-12 tysięcy, to może się coś wyklaruje jakie masz preferencje.
Arni220 Napisano 5 Stycznia 2017 Napisano 5 Stycznia 2017 Ale po co ma się powielać, przecież napisał, że z kompaktem 50/34 i kasetą 12-25 na totalnie płaskich terenach, praktycznie nie używa koronek 12 i 13z. Logiczne też jest, że młynka 34z korby nie używa tak samo lub bardzo sporadycznie na kilku środkowych koronkach kasety. Nie ma słowa o podjazdach, ścigankach, czasówkach. Typowo amatorskie jeżdżenie po płaskim, a więc propozycje są ok.
zekker Napisano 5 Stycznia 2017 Napisano 5 Stycznia 2017 Po to, żeby sobie jednak uświadomił czego chce, bo na razie wygląda na rzucanie pomysłów bez przemyślenia co to zmieni w jeździe. Takie szukanie po omacku.
GTZaskar1991 Napisano 5 Stycznia 2017 Napisano 5 Stycznia 2017 Jak nie używa 12 i 13t jak ma 34t w korbie. Wydaje mu się tylko, że ich nie używa. Zamiast zmieniać korbę/tarcze, zostawiłbym 50/34 i wpakował kasetę 11-23t.
Bartolini78 Napisano 5 Stycznia 2017 Autor Napisano 5 Stycznia 2017 Nie do końca 12 13 nieużywany sporadycznie ale większości jeżdżę 14 15 16 17 bywa że czasem mi brakuje 11 ake to na wyścigach co do blatu 34 to bardzo bardzo rzadko chyba musi być bardzo strony podjazd
Tatanka Napisano 5 Stycznia 2017 Napisano 5 Stycznia 2017 Więc skoro czasem używasz12-13,a bywa że brakuje ci 11 to zostań przy tym co masz
Arni220 Napisano 5 Stycznia 2017 Napisano 5 Stycznia 2017 W takim przypadku totalnie nie rozumiem pytania. Tak wygląda jazda na kompakcie po płaskim, niestety. Młynek za mały by stać się użytecznym więc jazda wygląda jak na 1x11. W takim przypadku brał bym 52/39 i kasetę 12-23. Zaczniesz w końcu jeździć z młynka.
GTZaskar1991 Napisano 5 Stycznia 2017 Napisano 5 Stycznia 2017 Na dłuższą mete również bym brał 53/39t i 11-25 (jak robisz 6kkm to jesteś w stanie takiej korbie spokojnie podołać), ale koszty tego zabiegu są 3x w stosunku do zakupu samej kasety 11-23. Choć jak sama kaseta nie podoła, to zostanie do klasycznej korby 53/39T. W takim wypadku lepiej kupić samą kasete 11-25 (bedzie się komponować z klasykiem jak i kompaktem, 11-23 już nie bardzo) i zostawić kompakt lub kupić klasyka (52/39t).
Arni220 Napisano 6 Stycznia 2017 Napisano 6 Stycznia 2017 U panie 53:11??? Masakra, na tym nawet siły bym nie robił na 1% podjeździe z kadencją 50. Bez sensu, do tego trzeba mieć kopyto konia i chyba 1500W na finiszu. Kaseta 11-25 ma jeden feler w środku, brakuje jej koronki 18z co jest bardzo przydatne na płaskich trasach. 12-23 (chyba takiej nie ma) lub 12-25. To będzie idealne do korby klasycznej. Na moim skromnym przykładzie bo u mnue góry takie jakie raczej słabiutkie. 53/39 + 12-23 - było super, ale 5 interwałowych wjazdów po 12% robi siłownię a nie jazdę. Napęd świetny na płaskie czasówki i ściganki z peletonu. Na codzień jednak zlałem 12z i mam 13-25/26. I na tym można już fajnie potrenować wszystko, wszędzie wjechać, a i przekosy nie robią się masakryczne. Podsumowując, ja nadal proponuję klasyczną z 12-25
Bartolini78 Napisano 6 Stycznia 2017 Autor Napisano 6 Stycznia 2017 Ciekawy artykuł znalazłem jakbym pozostał przy komacie jaką kasetę? Jak czytam to Wy macie Panowie nogę ze stali http://download.bikeboard.pl/pdf/compact_sh105.pdf
GTZaskar1991 Napisano 6 Stycznia 2017 Napisano 6 Stycznia 2017 Bez sensu, do tego trzeba mieć kopyto konia i chyba 1500W na finiszu. Po co 53/39 i 11-25 ? Po to by mozna było jezdzić 39 i 12t, a przy kasecie 12-25 można jezdzić jedynie 39 i 13t. Poza tym on ma napęd 11rz, a nie 10rz i nie braknie mu "środka", a 53/11 wiadomo ze nie wykorzysta. Tak więc tu plus, tam minus, decyzja kupującego, byle by świadoma.
Arni220 Napisano 6 Stycznia 2017 Napisano 6 Stycznia 2017 Tak, tak, domyśliłem się tego argumentu, ale ze względu na duży przekos bym się nim nie kierował. Nie będzie tak jeździł zbyt często w praktyce, a i po co zajeżdżać te malutkie koronki? W 11-25 11s nie ma koronki 18z, a z korbą 53 będzie jej brak odczuwać. Z blatem 53 najczęściej będzie jeździł na 17-19 +/- jedna koronka, tak jest w praktyce i czuć brak tej osiemnastki właśnie, a nie czuć braku jedenastki. Sam mieszkam na pół płaskich terenach i za ideał uznał bym 52/39 z 12/25 11s. W 10s za idealne uznaję 52/39 z 12-23 lub 53/39 z 13-26. W tych wszystkich przypadkach jazda na 39 wcale nie wymusza posiadania kasety od 11z., totalnie nie czuć jej braku by zmniejszyć przekos, bo jeśli już chcieli byśmy pojechać na 39:12 to równie dobrze można zmienić już na 53:17, wyjdzie na to samo.
Bartolini78 Napisano 9 Stycznia 2017 Autor Napisano 9 Stycznia 2017 Wybór już padł kupie korbę 105 5800 50T34 z kaseta 12 25 niestety nie mam nogi na 52T dziękuję wszystkim za porady. Mam jeszcze jedno pytanie czy mogę zamienić blat 34 na 36 ten sam rozstaw śruby od 105 5800 tego modelu? Czy przerzutka odsłuży nie będzie problemu z użytkowaniem?
Arni220 Napisano 9 Stycznia 2017 Napisano 9 Stycznia 2017 Przerzutka obsłuży, jedynie zmiany mogą być nieco gorsze, ale dopóki nie spróbujesz, to się nie dowiesz. Może ktoś tak kombinował, to się pochwali. Generalnie myślę, że i tak warto spróbować nawet z 39. Poszukaj na porębarowery.
A.K.A Napisano 9 Stycznia 2017 Napisano 9 Stycznia 2017 zostaw 34 jeżeli będziesz czół,że 36 czy 39 nie będzie problemem na podjazdach możesz sobie zmienić
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.