Skocz do zawartości

[korba] do szosy retro


J67

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.

Mam przy starym rowerze starą korbę 52/42. Ramię korby jest na stałe wprasowane w blat. Mała tarcza nitowana w 5 punktach na średnicy ~90 mm - o ile dobrze zmierzyłem. Obie zębatki mają również (niewykorzystane) otwory na średnicy ~130 mm. Takie - pod śrubę M8. Jakieś 8,2 - 8,5 mm.

Blat, to niemal - dziewica. Poprzedni właściciel chyba wcale z niego nie korzystał, a i ja też - znacznie rzadziej. Powód jest taki, że najczęściej używane przełożenia (~3) z małej tarczy mam stopniowane co ząbek, a z blatu - co 2.

Mała tarcza jest - moim zdaniem - zużyta. Zdjęcia - niestety - nie dam rady wrzucić. Na razie jeździ, ale profil zębów wyraźnie się różni.

Przechodzę do konkretów: Czy da się taką tarczę wymienić? Tzn. - technicznie - na pewno się da, tylko wydaje mi się, że jest problem z dostępnością. Nie wiem też, czy można użyć zwykłych śrub i ewentualnie - czy da się dokupić właściwe? Łatwiej chyba znaleźć całą korbę, oczywiście - używaną.

I taki temat poboczny: Korby zamocowane są na wałku 125 mm - o ile dobrze zmierzyłem. Może pewną wskazówką będzie, że jest to wałek symetryczny.Linia łańcucha nie jest idealna, Blat jest w odległości 52 mm od osi ramy. Gdyby go przesunąć o 2 - 3 mm w stronę ramy - wyglądało by to lepiej, ale ponieważ najczęściej używam mniejszych koronek z małej tarczy, więc może tak zostawić?

Sposób mojego pisania nie wygląda chyba najlepiej, tak - zresztą - jak i rower :D, ale jeśli ktoś bawił się w takie rzeczy - na pewno będzie wiedział, o co chodzi i wdzięczny będę, jeśli zechce podzielić się doświadczeniem.

 

Napisano
Mam przy starym rowerze starą korbę 52/42. Ramię korby jest na stałe wprasowane w blat. Mała tarcza nitowana w 5 punktach na średnicy ~90 mm - o ile dobrze zmierzyłem. Obie zębatki mają również (niewykorzystane) otwory na średnicy ~130 mm. Takie - pod śrubę M8. Jakieś 8,2 - 8,5 mm.

Stary blat oczywiście da się zdemontować. Trzeba odwiercić nity.  Pytanie, czy da się dokupić nowy (i za ile). Jeśli średnica podziałowa otworów (BCD) to 90mm to kicha. Jeśli jest to 94mm, to da się dokupić zębatki 42z na 5 otworów z BCD 94mm np:

http://www.bikestacja.pl/pl/zebatka-tarcza-kcnc-blade-mtb-42t-bcd-94mm-czerwona-39220.html

Są jeszcze te otwory o BCD 130mm (o ile to dokładny pomiar)

http://archiwum.allegro.pl/oferta/-zebatka-shimano-105-ostre-42z-130-bcd-okazja-i3930940011.html

Zębatki mocuje die specjalnymi śrubami tzw. kominkami

http://allegro.pl/sruby-tarcz-korby-suntour-xcm-komplet-44t-i5978238063.html

Długość tych śrub trzeba dobrać do konkretnej korby/zębatki

To czy do twojej konkretnej korby da się takie rozwiązanie zastosować to już inna sprawa. Przydałyby się porządne zdjęcia. Ale w teorii jest to możliwe. Choć biorąc pod uwagę ceny to bardziej opłacalny może być zakup nowej korby.

 

 

najczęściej używam mniejszych koronek z małej tarczy,

Jeździsz na maksymalnych przekosach łańcucha?  To nie jest najlepszy zwyczaj.

Napisano

Dzięki za info. Faktycznie - chyba najprędzej da się kupić całą korbę w rozsądnej cenie. Najlepiej, żeby była skręcana. Było by większe pole manewru w przyszłości.

Jest o tyle szczęśliwy układ, że jeśli taka korba napędzała komuś wolnobieg, a nie jeździł po konkretnych górach - mógł w ogóle małej tarczy nie używać i można taką korbę potraktować jako dawcę - jeśli stan blatu będzie gorszy.

Nie jeżdżę na dużych przekosach. Jak pisałem wcześniej - linia łańcucha jest kopnięta kilka mm na zewnątrz i dlatego zadałem pytanie: czy to zmieniać?

Łańcuch - na ucho - dobrze pracuje - Z blatu - 3-ch najmniejszych, a z małej tarczy - na 2-5 - licząc od najmniejszej. Kaseta ma 7 rzędów.

Oczywiście - mój wałek - ~125mm (celowo piszę około, bo chyba taki nie istnieje? słyszałem o 123 i 126) nie jest symetryczny. Nie wiem, jak ja to mierzyłem przy składaniu :icon_confused:, ale złożyłem dobrze :icon_cool:.

Napisano

Bez fotki tej korby niczego nie ustalimy, kompletnie cię nie zrozumiałem. Czy twoja korba +/- wygląda tak:

http://img23.otofotki.pl/obrazki/jj340_IMG_1255.JPG

https://bikerstudio.com.pl/environment/cache/images/0_0_productGfx_372a0853659f9905a0612b63652f77f9.jpg

 

Tylko u ciebie w miejscu tych śrub mocujących zębatki są jakieś nity? Kupno wewnętrznej zębatki szosowej BDC 130mm to żaden problem:

http://www.porebarowery.pl/main/product/4059,130-TYPE-S-5083-WEW,page:1

no ale musisz mieć otwory w tym krzyżaku korby na śruby mocujące obie zębatki.

 

A może lepiej przemyśl sobie wydatek i kup nową korbę np. takiego kompakta o zębatkach 50 i 34:

http://allegro.pl/korba-fsa-tempo-50-34t-szosa-9speed-me33-i6585878492.html

http://allegro.pl/mechanizm-korbowy-ounce-622c-34-50t-175mm-kwadrat-i6280013874.html

Mniejszy blat pozwoli na jazdę na mniejszych koronkach kasety.

 

Ciekawe też jaką masz mufę suportu, bo można by założyć od razu korbę przełajową 46/36, bo to jeszcze mniejszy blat, a więc zaczniesz w końcu z niego korzystać:

http://allegro.pl/korba-shimano-fc-rs500-46-36-175-11rz-przelaj-cx-i6612279417.html

tylko trzeba by dać wkład suportu odpowiedni, a nie wiem czy szerokość twojej mufy i gwinty są odpowiednie. No i pytanie by się pojawiło o przednią przerzutkę, być może trzeba by ją wymienić, bo nie wszystkie są przewidziane do korb klasycznych i kompaktów.

 

 

 

Linia łańcucha nie jest idealna, Blat jest w odległości 52 mm od osi ramy. Gdyby go przesunąć o 2 - 3 mm w stronę ramy - wyglądało by to lepiej,

No trochę daleko, linia łańcucha korby szosowej to 43,5mm mierzone pomiędzy zębatkami. Odległość pomiędzy zębatkami to ok. 8mm, a zatem normalnie blat 52z powinien być w pozycji ok. 47,5mm, a młynek 42z na pozycji 39,5mm. Masz za długą oś suportu, musiał byś ją skrócić o ok. 10? mm, są np. 118mm. 

Każda korba jest przewidziana do odpowiedniej długości osi suportu, by uzyskać tę linię łańcucha 43,5mm. Wszystko znajduje się w specyfikacjach producenta, trzeba by szukać np. w pdf Shimano znając odpowiedni model korby.

 

Garlock, mieszasz, ta zębatka KCNC to zewnętrzna zębatka korby MTB, a nie młynek szosowy. Tego nie da się sparować ze sobą i oczekiwać poprawnej pracy.

Napisano

Dzięki za konkretne info - że i gdzie można kupić nowe zębatki, choć nie do końca jestem przekonany do aluminiowych.

Moja korba wygląda tak:

https://www.olx.pl/oferta/korba-ostre-szosa-kolarzowka-CID767-IDidMAF.html#3560faa95b

Różni się tylko ilością zębów na młynku. Gdyby miał 42 - już bym to kupił.

Oczywiście - machnąłem się przy mierzeniu rozstawu otworów (słabe światło). Te średnice są zupełnie nietypowe: ~110mm i ~70, ale myślę, że w razie czego - dało by się wywiercić.

Dzięki również za konkretne info co do linii łańcucha. Chyba rzeczywiście założę krótszy wałek, ale nie o 10 mm, tylko o 2-5, o ile takie są dostępne. Muszę go najpierw dokładnie zmierzyć. No i - gdybym kupił kompletną korbę (inną) - sprawdzić, czy linia łańcucha się nie zmieni.

Po skróceniu o 10 mm - prawdopodobnie przerzutka nie dała by rady. Poza tym - gdyby z młynka łańcuch nie obsługiwał przedostatniej koronki - pozbawił bym się przełożenia 3,23, z którego korzystam często.

Ilości zębów na tarczach korby nie chcę zmieniać. Do niej dobrałem kasetę, a nie była tania. 8-rzędowy Claris 12-23 bez największej koronki, a więc 12-21.

Jeszcze raz - dzięki za fachowe porady.

 

Napisano

Ta korba wygląda jak jakaś stara Rometowska. Te otwory są pewnie przelotowe, w nie wejdą śruby/kominy. Skoro ich rozstaw wynosi 110mm to idealnie, niestety dziś się klepie z aluminium takie rzeczy.

http://www.porebarowery.pl/main/product/4065,110-TYPE-S-5083-10-9-SPEEDS-WEW,page:1

 

Ta druga średnica to pewnie 74mm:

http://www.porebarowery.pl/main/product/4075,74-TYPE-S-5083-WEW,page:1

Ty masz po prostu korbę, która pozwala zamontować kilka rozmiarów zębatek dzięki dwóm otworom, od klasyka 53/42 do powiedzmy 50/34 lub jeszcze mniejsze lub jest to zwyczajna korba 3 rzędowa bez najmniejszej zębatki. Potwierdzała by to powiększona linia łańcucha. Ciekawe czy nie masz czasem przerzutki do trójblatu?

 

Potrzebował będziesz jednak podkładek odsuwających jedną zębatkę od drugiej na odpowiednią odległość (taką jak masz teraz). Nie wiem czy nie jest potrzebne 5mm. Dokładnie tak samo miałem w starej korbie Rometowskiej, zębatki były oddzielone od siebie podkładkami dystansowymi.

 

Zadaj może jeszcze pytanie tu:

http://szosa.org/forum/13-warsztat/

na te forum zagląda więcej fachowców od rowerów szosowych retro, myślę, że szybciej ci coś podpowiedzą.

 

Generalnie to masz dziwne podejście do tematu przełożeń, masz poprostu za twardą korbę i dla tego jeździsz z młynka 42z i on ci pasuje. Tak się nie jeździ i nie ustawia przełożeń. Powinieneś mieć tak dobrane zębatki korby, by powiedzmy 70% czasu jechać z blatu, a nie młynka. Niestety klasyczna zębatka 52z jest dla ciebie mocno za twarda, dla tego zaproponowałem korbę przełajową 46/36. Na tej korbie większość czasu spędzisz właśnie na blacie, a dzięki bardzo ciasnej kasecie, młynek 36z będzie idealny na stromsze podjazdy. Szkoda zajeżdżać tę jedną zębatkę, nie po to wymyślono korby 2 rzędowe. Nie wspomnę, że im zębatki mniejsze, tym ich zużycie szybsze.

 

I teraz sprawa linii łańcucha, ty cały czas ją rozpatrujesz pod swoje biegi, jeździsz z młynka więc LŁ ustawiona na ok. 48mm ci pasuje. Niestety blat wypada na pozycji ok. 52mm, a więc pewnie w okolicy koronki 12 lub 13z. Rozumiesz, gdybyś miał odpowiednią dla swoich możliwości korbę 2rz, to poprawne ustawienie LŁ na 43,5mm było by najlepsze. 

 

Moim zdaniem, rekonstrukcja obecnie posiadanej korby 52/42 jest bezsensowna, wsadzisz w nią 100 czy 150zł, a nadal nie będziesz wykorzystywał zalet dwóch zębatek. Dołożyć drugie tyle i ustawić wszystko tak jak powinno być.

Napisano

Dzięki za dobrą wiadomość (że rozstaw 110 mm jest również typowy). 

Jeszcze nie podjąłem decyzji, czy będę kupował nowy młynek, czy używaną korbę. Będzie zależało od ceny.

Mój wałek ma dokładnie 124,5 mm i taki wymiar istnieje

http://allegro.pl/suport-wklad-suportu-kellys-124-5mm-kwadrat-sruby-i5890765454.html

Istnieje również 122,5 mm i chyba taki - na początek trzeba będzie spróbować - o ile korba będzie ta sama lub taka sama.

Nie sądzę by moja przerzutka była do 3-tarczowej korby. W czasach, kiedy ją wyprodukowano - chyba takich nie było. Nie było również kaset. Przy napędzie 4- lub 5-rzędowym linia łańcucha była by idealna. Pisaliśmy o tym kilka miesięcy temu w innym temacie.

Przyznaję Ci rację, że powinno się częściej jeździć z blatu i że mniejsze zębatki zużywają się szybciej. Ale zastosowanie korby przełajowej - jakoś do mnie nie przemawia. Jak sama nazwa wskazuje - rower przełajowy służy do jazdy nie tylko po drogach utwardzonych, a na takich przełożenia powyżej 3,5  - raczej nie są przydatne, a poniżej 2,0 - bardzo. W szosie (powiedzmy - pseudoszosie) - jest inaczej. Niedawno przetestowałem w G. Świętokrzyskich i wszystko jest na swoim miejscu. Z górki, pod którą dam radę wjechać na najlżejszym przełożeniu - dobrze mi się zjeżdża na najtwardszym. W górach również częściej korzystam z blatu, bo w takich warunkach bardziej pasuje rzadsze stopniowanie przełożeń. Natomiast jeśli droga jest płaska, jak naleśnik, albo ma stały, minimalny wznios lub spadek przez wiele kilometrów - stopniowanie co ząbek bywa za rzadkie. Chętnie bym widział półbiegi. Takie zadanie spełniła by np. korba 51/42, albo 52/43, ale takie rzeczy - tylko w Erze :laugh:.

Bardzo mi pomogłeś, bo dopiero od niedawna mam do czynienia ze zmiennymi przełożeniami. Na pewno trochę czasu upłynie zanim wszystko ogarnę, ale może trochę krócej będę błądził.

Napisano

Masz 124,5, 122 jest krótszy o 2,5mm. Jeśli oś jest symetryczna, to oba ramiona będą krótsze o 1,25mm czyli o tyle przesuniesz linię łańcucha.

 

Korby przełajowej nie ma się co bać, to tylko nazwa. Ważne są wielkości zębatek, a takie 46/36 moim zdaniem lepiej by ci pasowało. Teraz jednak piszesz, że wykorzystujesz blat 52, to może jednak korba kompaktowa 50/34? Pobaw się kalkulatorem i podejmij sam decyzję, ja jednak skłaniał bym się do zmiany korby: http://gear-calculator.com

 

PS.

52:14 = 46:12,5

42:21 = 36:18

 

52:13 = 50:12,5

42:21 = 34:17

Tak to wyglądało by w praktyce.

Napisano

W zasadzie to matematykę w zakresie szkoły podstawowej opanowałem (na 3=) :laugh:, ale dzięki za linka. Fajna zabawka.

Na korbę 50T gotów był bym się skusić, ale z krótkimi ramionami, a młynek - przy tej kasecie - nie może się różnić więcej niż o 10. Przy kasecie 12-19 (podobno istnieje Claris 12-21, więc po odjęciu ostatniej koronki - tak by wyszło) - 50/36 było by - jak najbardziej - na miejscu. Jeśli - oczywiście - przerzutka by dała radę.

Zresztą w ogóle chętnie bym zmienił korby na krótsze (mam 175 mm). Na OK mam 165 mm i kręcę o ok. 10 rpm więcej.

O długości wałka będzie można mówić konkretnie jak będzie wiadomo jaka korba.

I jeszcze taki mały suplement: Jeździłem na młynku do przedostatniej koronki również dlatego, że przy przerzucaniu na blat - lubił spaść łańcuch. Prawdopodobnie te tarcze są za grube dla 8-rzędowego łańcucha. Powoli chyba jednak te elementy zaczynają się docierać, bo wczoraj - na prawie 200 km trasie - nie spadł ani razu :).

Napisano

Chodziło mi o przednią przerzutkę, czy pokona różnicę 14 zębów?

O takie stopniowanie kasety chodziło. Ta z linka ma nawiercane koronki i jest droższa. Po prostu Clarisa 12-21 nie znalazłem w żadnym sklepie ani w realu, ani w sieci. Natomiast z opisu na pudełku wynikało, że taki model jest produkowany.

To wszystko do kupy - sporo kosztuje. Muszę obmyślić jakąś strategię. Chyba zacznę od korby skręcanej (używki), dobiorę oś suportu, jeśli trzeba będzie zmienić, to chyba na wkład maszynowy. Tańszą opcją będzie wtedy pozostać przy kasecie 12-21 (tzn. już po przerobieniu na 7-kę, czyli 12-13-14-15-17-19-21), a na korbę założyć tarcze 50 i 40. Wtedy przerzutka na pewno da radę, przełożenia na teren płaski będą nie gorsze, na pagórkowaty - może nawet lepsze, a krótsze korby zrekompensują - może nawet z nawiązką - zmniejszenie najtwardszego przełożenia.

Wszystko to na pewno trochę potrwa. Może stara korba wytrzyma jeszcze trochę. Może nawet do wiosny, jeśli utrzyma się obecny typ pogody :icon_confused:. Ale dzięki Twojej pomocy - widzę, że coś z tego będzie. 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...