Skocz do zawartości

[Napęd 2x10 do roweru typu hybryda/fitness/crossowy]


Mayfly

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam


Potrzebuję dobrać 2-rzedowy napęd do roweru uniwersalnego bez amortyzatora z płaską kierownicą (hybryda/fitness/crossowy jak zwał, tak zwał).


Założenia:


Koła/opony: 28", opona 28mm szosowa-35 mm z lekkim bieżnikiem terenowym.


Masa rowerzysty: 55kg + czasem do 10kg bagażu


Teren: miasto, szutry, piaszczyste ścieżki(np Jura Krakowsko-Częstochowska)


Cel: uproszczenie obsługi napędu na zasadzie, większa zębatka z przodu-drogi utwardzone, mniejsza-teren.


Wymyśliłem sobie takie rozwiązanie,ale mam kilka pytań:


Korba: szosowa compact (ultegra, 105) 50/34. Różnica miedzy zębatkami 16 zębów. Czy istnieje taka przerzutka, umożliwiająca obsługę w korbie mtb zębatek o takiej różnicy zębów (np. 48/32 lub 46/30)


Przerzutka przód: czy przerzutkę szosową przednią dwurzedową można obsłużyć z manetek "mtb" (np xt 780)? czy należy zastosować specjalne manetki szosowe do płaskiej kierownicy?


Kaseta: 10-rzędowa 11-36 zebów. 


Przerzutka tył: mtb 10-rzędowa. 


Manetki: mtb (xt 780)


Takie rozwiązanie powinno spełnić założenia, ale czy nie przesadziłem w którąś stronę? Jakie błędy popełniłem w takim doborze przełożeń? Ile zębatek z tyłu może obsłużyć przerzutka tylna na poszczególnych blatach w systemie dwurzędowym bez zauważalnych przekosów i ocierania? 


 


Napisano

Kolega pyta o napęd 2x10, więc co ma piernik do wiatraka?

 

Wracając do tematu, to chyba nie można sobie ot tak wsadzić szosowej korby do roweru z kasetą i przerzutką MTB, bo korba FC-6750 (Ultegra) ma linię łańcucha 43.5mm, a FC-M785 (XT) 48.8mm:

http://productinfo.shimano.com/#/spec/2.3/ROAD/Crankset,

http://productinfo.shimano.com/#/spec/2.3/MTB/Crankset.

 

Składasz nowy rower, czy chcesz wymienić napęd w już istniejącym?

Napisano

Są manetki do prostej kierownicy np. Shimano Ultegra SL-R780 , ale znowu nie wiem na 100% czy to ożenisz z tylną zmieniarką MTB. Wydaje się że tak bo zmieniarce wsio wszystko jedno co nią steruje, ale może ktoś bardziej ogarnięty w temacie się wypowie. 

 

Misz masz wymyśliłeś niezły i najłatwiej było by się zdecydować na rybki albo akwarium :)

Napisano

Da się połączyć szosowy przód napędu z tyłem od MTB ale wymaga to sporo kombinowania. Tu jest przykładowy wątek (anglojęzyczny).

Moim zdaniem do ramy crossowej lepiej zastosować dedykowany napęd trekkingowy XT FC-T780 10 rzędowy. Tu manetki mają uciąg jak w szosie. Co prawda korba jest 3rzędowa , ( FC-T780 48-36-26 jest 170g cięższa od 10 rzędowej ultegry 6750), a oficjalna  max pojemność kasety to 11-34, ale wszystko działa prosto z pudełka :)

Napisano

Na przód korba szosowa + szosowa przednia przerzutka, manetki szosowe 2x10 (nie SL-4700) na płaską kierownicę, przerzutka tylna shimano mtb 9sp. Taki zestaw działa całkiem sensownie.

  • 4 tygodnie później...
Napisano

Dziękuję za podpowiedzi. Na ich podstawie zacząłem zgłębiać temat i wyszły jeszcze większe problemy (i braki w mojej wiedzy) niż początkowo zakładałem.

Napęd ma być wymieniany w takim rowerze http://archive.trekbikes.com/us/en/2008/trek/76fxwsd#/us/en/2008/trek/76fxwsd/details

Celem wymiany na korbę dwurzędową ma być uproszczenie obsługi zmieniarek(na zasadzie duża tarcza asfalt,mała tarcza "teren") Wydaje mi się, że rożnica zębów na korbie między małą a dużą zębatką wynosząca 14-16 zębów i zastosowanie kasety 10 rzędowej 11-36(34) pokryje potrzebny zakres przełożeń od 0,9 do 4,5. 

Tak się składa, że korbę FC-T780 48-36-26 akurat posiadam i pierwotnie to na nią chciałem zamienić, ale wpadł mi pomysł wymiany na korbę 2-rzedową. 

Takie rozwiązania:

1. Przód korba szosowa compact 50/34, przerzutka przełajowa CX70 (tylko taką znalazłem z górnym prowadzeniem linki czy wszystkie szosowe przerzutki maja dolny ciąg?). Zmieniarki r770 r780  trudno dostępne używki. (R440 tiagra są w dobrej cenie ale tylko do napędów 9 rzędowych a kaset 9rz o rozpiętości 11-36 nie znalazłem). Przerzutka tył xt 10 rz.

2 Wymiana korby na FC-T780 48-36-26 oraz tylnej przerzutki i kasety na 9rz 11-28, przerzutka przód deore i manetki zostają. (Z czasem pewnie wymiana na 10 rz.) ale czy nie zniszczę zebatek używając napedu 9 rz do 10rz korby?

3 Korba 2 rzedowa z największa koronką 46-48 z i mniejszym blatem 32-34 zęby + kaseta 10 rz11-34(36)z, Manetki mtb ale czy istnieje taka przerzutka mtb obsługująca takie różnice na zębatkach i tak duże blaty? 

 

 

Napisano

W opcji 1 - problem będzie stanowić linia łańcucha, a konkretniej pozycjonowanie zębatek względem ramy o czym napisał ci już wcześniej MD11. Pamiętam jak jeden chłopaczek też się upierał przy takim rozwiązaniu do trekinga, nawet serwis mu podpowiadał, że da radę i co? I g... Zębatka 50 haczyła o widełki, bo jest za blisko osi ramy. Poza tym łączenie manetki szosowej z przerzutkami MTB, może być problem. Znacznie prościej jest zastosować kompletny napęd Tiagry 3x10 z przerzutką GS i kasetą 11-28, a to podpięte do manetek Tiagry SL-4703. Do tego szosowa korba 3rz 50/39/30, która ma już przesuniętą linię łańcucha (45mm liczone do środkowej zębatki, MTB 3rz mają 50mm), a więc jest duża szansa, że się zmieści w ramie (warto to potwierdzić eksperymentalnie jednak).

 

 

I teraz opcja 2 - To rozsądne posunięcie i niczego nie zniszczysz.

 

Opcja 3 - czyli chyba korba przełajowa 46/36? Podobnie jak opcja pierwsza, może się nie zmieścić w ramę, trzeba eksperymentować. Ale tu też bym nie łączył MTB z szosą lecz po całości dał Tiagrę 2x10, GS i kasetę 11-34

 

PS. Da się bardzo prosto zbudować samemu 9rz kasetę 11-36, wystarczy w kasecie 11-34 podmienić koronke 34 na 36 po odpowiednim jej pozycjonowaniu.

PS2. - 9rz napęd MTB bez problemu obsłuży kasetę 11-28, a 10rz nie lub będzie miał poważny problem. Także nie licz, że w przyszłości wymienisz 9rz na 10 i będziesz stosował te same kasety.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...