Skocz do zawartości

[modernizacja] stary rower długo nie używany


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich. Jestem świeżakiem na forum i poszukuję pomocy od bardziej doświadczonych rowerzystów. Postanowiłem przypomnieć sobie jak to jest pędzić na dwukołowym rumaku nożnym dlatego odkopałem z piwnicy mojego pełnoletniego dziadka i chciałbym doprowadzić go do użyteczności. Rower ma około 22 lat, został kupiony w Makro, nie jeździł z 15 lat. Stał w piwnicy w niezłych warunkach, nieco się zakurzył. Jest ciężki ale to mi nie przeszkadza. Był używany sporadycznie, nigdy nie serwisowany. Jedyne co przy nim robiłem kiedy jeździłem to powierzchowne mycie kiedy się zabrudził. Nigdy nic nie było wymieniane, dwa razy oddawałem koło do centrowania bo popsułem przy testowaniu "wyskoczek". Wtedy nauczyłem się, że należy wstać z siodełka w locie ;).

 

Chciałbym doprowadzić go do użyteczności możliwie najniższym kosztem, będzie służył do jazdy po ścieżkach rowerowych w pobliskim lesie i czasami jako dojazd na korty tenisowe (jakieś max 3km drogą, chodnikiem czy poboczem). W proporcjach około 85/15 na korzyść lasu. Obecnie rower stoi na flakach (pewnie od wielu lat), jest zakurzony ale nie jakoś przesadnie brudny. Łańcuch i okolice przerzutek oblepione kurzem. Opony wyglądają nieźle ale czy po tylu latach do czegoś jeszcze się nadają? Nie wiem jak dętki. Hamulce i przerzutki niby w miarę działają ale wymagają regulacji. Planowałem napompować koła i zobaczyć czy będzie schodzić powietrze - ma to jakiś sens?

 

Nie jestem doświadczonym serwisantem ale wszystkiego mogę się nauczyć. Na razie chcę możliwie niskim nakładem kosztów i pracy zrobić zwykły rower do jeżdżenia. Jeśli mi się spodoba to pewnie zainwestuję w coś poważniejszego.

 

Proszę o porady jak się do tego zabrać, co wymaga na pewno wymiany, co jest opcjonalne. Wszelkie sugestie mile widziane. Jeśli potrzeba więcej informacji czy inne zdjęcia aby coś doradzić to proszę pisać, będą.

 

Pozdrawiam.

 

Tutaj rower:

https://goo.gl/photos/vMUuGLrqanyfXikX9

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

-Wymień opony i dętki, guma na pewno jest sparciała. Od siebie w tanim zestawie polecam https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/opony-detki/opony-rowerowe-26-cali-559/p,opona-kapture-k1118-26x1-95-30-tpi-drut-kenda,275599.html?_pli=2ca92c plus do tego najtańsze dętki

 

-Konserwacja sterów, konserwacja piast, czyszczenie napędu, regulacja - to co należy zrobić.

 

- Sprawdź do tego wszystkie połączenia śrubowe

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak kolega wyżej opony i dętki do wymiany bo guma po tylu latach nawet jeżeli wygląda znośnie to jest już dawno sparciała i nie nadaje się.

Wszędzie gdzie był lub powinien być smar trzeba wymyć stary i dać nowy (łożyska kół, suport, stery), linki i pancerze prawdopodobnie też ale to rozbierz i sprawdź czy jest rdza czy nie. Napęd czyli łańcuch, korba, kaseta, przerzutka tył warto wymyć w rozpuszczalniku.

Na wszelki wypadek sprawdź  czy śrubki są podokręcane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za rady. Zakupię te opony skoro są polecane. Możecie jeszcze podrzucić które dętki kupić? Może być z tego samego sklepu to złożę tam całość (muszę jeszcze kupić odblask na tył, dzwonek i pewnie jeszcze sobie coś wymyślę, np błotniki). Nie chcę wyjść na gościa który czeka na gotowe ale nie chciałbym kupić dętek które nie będą pasować do tych opon. Rozumiem, że wszystkie opony i dętki 26" będą pasowały do moich felg 26"? Czy brać pod uwagę rodzaj wentyla czy to mało ważne? Pompkę również potrzebuję więc fajnie gdyby ktoś podrzucił przy okazji coś o tym, najlepiej coś sensownego w stosunku cena/jakość z naciskiem na niższą cenę o ile się da.

 

Podrzucę chociaż link do dętek:

https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/opony-detki/26-cali-559-597/szukanie,3,2,1,1.html

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega wyżej dobrze mówi co do opon, ja się wypowiem co do dętek.

Jeśli masz oponę 26 x 1.95 musisz kupić dętkę, w której zakresie ta opona się mieści. A wygląda to tak: 26x 1.75 - 2.1 (na przykład) i taka dętka będzie pasowała do Twojego 1.95.

Wentyle są różne, ale aktualnie najczęściej stosuje sie AV (wentyl samochodowy - identyczny masz w kołach w aucie), jest najprostszy w obsłudze oraz wentyle Presta. 

 

https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/opony-detki/26-cali-559-597/p,detka-26-av-oem-kenda,6749.html - te dętki będą w pełni kompatybilne z oponami, które podałem wcześniej.

 

Co do pompki to polecam polować na tą z Lidla za 29.99 - bardzo dobra w tej cenie, a na razie możesz kupić pompke ręczną, a ciśnienie dokładnie sprawdzać na stacji paliw:

https://www.centrumrowerowe.pl/akcesoria/pompki-rowerowe/reczne/p,pompka-z-manometrem-cld-020pg-beto,170768.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, nie wszystkie opony pasują do obręczy. http://www.forumrowerowe.org/topic/66200-opony-kompatybilnosc-opon-z-obreczami/

 

Ogólnie tylna obręcz wygląda podejrzanie. Twarde klocki + złe ustawienie i wydaje mi się, że jest zjechana. Może być to niebezpieczne przy wyższym ciśnieniu.

Możesz podać trochę więcej szczegółów dlaczego tylna obręcz wygląda podejrzanie? Ewentualnie jak to sprawdzić, czy wystarczy zwykłe zakręcenie kołem na odwróconym do góry kołami rowerze i sprawdzenie czy jest równe? Co do klocków to pamiętam, że cośtam z nimi dawno temu majstrowałem i nie wyszło to najlepiej.

 

Druga sprawa to ten link który podałeś. Niestety w pierwszym poście nie wyświetla mi wszystkich grafik. Zrozumiałem z tego, że są dwa wymiary kół (obręczy):

1) zewnętrzna średnica opony - czyli u mnie 26" (sądziłem, że to wystarczy)

2) średnica rowka na stopkę opony, znajdującego się w obręczy - i tutaj nie wiem za bardzo skąd to wziąć i czy te proponowane opony będą pasować na moje obręcze. Jak zmierzyć ten drugi wymiar i porównać z proponowanymi oponami? Czy wystarczy miara metrówką?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postawiłem rower do góry kołami i nagrałem jak się kręcą koła. Przód wygląda gorzej, tył niby równo. Możecie rzucić okiem i powiedzieć czy taki test na felgi ma sens? Jakość nie jest za dobra ale myślę, że widać wystarczająco (ja patrzyłem przy klockach hamulcowych bo tam widać odchylenia). Samo ustawienie klocków jest na potrzeby tych nagrań więc nie należy się tym sugerować, będę je regulował po wymianie ogumienia.

 

Przód:

https://drive.google.com/open?id=0BysvsrNt28C7eFctVjNjRGdkTDZQRVMzb0pXRkpiQ21RdDFZ

 

Tył:

https://drive.google.com/open?id=0BysvsrNt28C7NnBoRW42MGxwVl9Pamd2eUpCSjBiMjROb3pr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi chodziło głównie o zużycie obręczy. Jest to aluminium, które także się ściera. Gdy ścianki obręczy będą zużyte, zbyt cienkie i zmęczone po tylu latach eksploatacji, mogą pęknąć po prostu. Biorąc pod uwagę, że to koła pod wolnobieg i w dodatku wymagają centrowania, to lepiej byłoby już kupić tani komplet na allegro. Będą już wycentrowane, sprawne i ładniejsze. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem. Rower przez większość czasu stał nieużywany, nie wiem czy ma przejechane 300 km (raczej nie). Czasami za dzieciaka pojeździliśmy po lesie i to było w sumie wszystko. 

Opcja z zakupem całych kół tył i przód też wydaje się sensowna. Kosztowo to nie wyjdzie dużo drożej? Pytam bo nie chcę za bardzo inwestować w ten rower gdyż tak jak pisałem jeśli mi się spodoba to na następny sezon zainteresuje się mocniej tematem i pomyślę nad lepszym. Co do obecnych obręczy to tylna jest ok jeśli chodzi o "okrągłość" ;) ale przednia przy zakręceniu rozchodzi się na boki czyli pewnie trzeba centrować. Bo rozumiem, że na takiej nie powinienem jeździć? 

Mógłbyś podrzucić jakiś zestaw kół o którym pisałeś powyżej żebym mniej-więcej wiedział o co ci chodzi i czego szukać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz np. to http://allegro.pl/komplet-kola-26-stozek-alu-czarne-mtb-stars-circle-i6120511731.html i masz praktycznie gotowe do jazdy, a w tamtych i tak musisz zrobić centrowanie + przegląd piast. Nie wiem jak z cenami w serwisach u Ciebie, ale myślę, że pewnie połowę ceny nowych kół Cię wyjdzie taka przyjemność. Wybór należy do Ciebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz np. to http://allegro.pl/komplet-kola-26-stozek-alu-czarne-mtb-stars-circle-i6120511731.html i masz praktycznie gotowe do jazdy, a w tamtych i tak musisz zrobić centrowanie + przegląd piast. Nie wiem jak z cenami w serwisach u Ciebie, ale myślę, że pewnie połowę ceny nowych kół Cię wyjdzie taka przyjemność. Wybór należy do Ciebie.

Dziękuję za link, bardzo fajne koła. Niestety 130 zł z przesyłką trochę dużo dla mnie bo trzeba jeszcze doliczyć opony i dętki. Zrobię centrowanie koła przedniego (20zł) i zobaczę co da się zrobić z piastami. 

 

Dzięki za porady dotyczące linek. Na razie nie będę ich wymieniał, ograniczę się do przeczyszczenia i nasmarowania. Przejrzałem je tak z grubsza i nie wyglądają źle. Liczę, że mi hamulce nie padną w złym momencie ;). Mam dostęp do sporej bazy narzędziowej, jakieś smary też się powinny znaleźć. Przy czyszczeniu wstępnym miałem dużo frajdy z samego przetarcia z kurzu więc nie odmówię sobie frajdy związanej z resztą mini-serwisu. Będę się dopiero tego uczył ale kiedyś musi być ten pierwszy raz. Do czasu kiedy przyjdą zamówione części dokształcę się z czynności serwisowych i powinno być ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeglądam różne informacje żeby zwiększyć swoją wiedzę i postanowiłem kupić Olej Teflon Plus Dry FINISH LINE. Przyda się do łańcucha, linek, pancerzy czy przerzutek. Coś jeszcze mogę nim smarować? Chodzi mi przede wszystkim o coś uniwersalnego, taniego i sprawdzającego się w warunkach raczej suchych, głównie ścieżki rowerowe w lesie i czasami droga, pobocze, chodnik. Butla którą chcę zamówić ma 60ml i kosztuje 16zł tam gdzie składam zestaw. O ten:

 

https://www.centrumrowerowe.pl/narzedzia-i-smary/oleje-i-smary-rowerowe/p,olej-teflon-plus-dry-finish-line,46912.html

 

Jest coś lepszego w tej cenie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czas na mały update. Niestety ciągle czekam na części, ponoć już skompletowane. W międzyczasie rozkręciłem i umyłem rower, przeczyściłem układ napędowy. Łańcucha nie ściągałem tylko przemyłem go benzyną ekstrakcyjną. Nie jest tak czysty jak w przypadku patentu z szejkowaniem ale wystarczy. Przeczyściłem zębatki przednie i wolnobieg (chociaż nie jest aż tak dopicowany jak niektórzy pokazują na filmach). Myłem je benzyną ekstrakcyjną. Wyczyściłem hamulce i przerzutki oraz linki. Zamiast centrować przednie koło kupiłem nowe na piastach ALU za 48zł.

 

Niedługo przyjdą opony czyli KENDA Kapture K1118 26x1,95 30 TPI drut. W opisie widzę "dwukierunkowy bieżnik". Możecie mi podpowiedzieć jak mam je zakładać na przednie i tylne koło? Tak samo czy jedną inaczej od drugiej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zerknij http://www.sklep-presto.pl/pol_pl_Opona-rowerowa-dwukierunkowa-26x1-95-K-901-K-Rad-Kenda-40447_1.jpg to jest przykład opony dwukierunkowej. Bieżnik nie jest ułożony w "choinkę" tylko wszystko jest poste. W tej co Ty podałeś ewidentnie jest kierunek i jeśli założysz odwrotnie, opona szybciej się zużyje, będzie głośniejsza i mniej przyczepna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie też na oko wydawało mi się, że to jest bieżnik kierunkowy. Widocznie mają błąd w opisie na stronie sklepu bo na stronie KENDY nie ma nic o dwukierunkowym bieżniku w przypadku tej opony. Czyli rozumiem, że moje opony powinienem założyć z przodu i z tyłu tak samo - zgodnie z kierunkiem "choinki" ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak i już to (chyba) zrobiłem. Po zakupie koła zauważyłem że kręci się dużo słabiej od mojego starego,  jakby haczyło. Poszukałem więc w sieci co może być tego przyczyną i znalazłem poradę aby lekko odkręcić śrubę która trzyma piastę. Tak też zrobiłem i koło kręci się teraz bardzo dobrze, poluzowałem niewiele. Chyba nie odpadnie bo będzie przecież ograniczone jeszcze po bokach śrubami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...