Skocz do zawartości

[Pedały] SPD: M540, M780, Ritchey Comp V4 czy Xpedo M force 3


herculeska

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Wiem, że tematy się już przewijały, jednak nie chciałam odświeżać starych, a chciałabym uzyskać informacje dotyczącą modeli takich jak:

Shimano M540

Shimano M780

Ritchey Comp V4

Xpedo M force 3

 

Początkowo rozważałam zakup M520 (do tej pory jeździłam na M505, przed tym sezonem chciałam kupić wyższy/lżejszy/lepszy model), jednak pomyślałam, że skoro będę tego używać dłuższy czas - może warto dopłacić do M540? I z tą myślą błądziłam gdzieś przez jakiś czas, a niedawno moim oczom ukazały się M780 na promocji za 220zł. Rzekomo mają lepiej radzić sobie z błotem niż M540, a zmiany w tym modelu są większe niż w przypadku M770 (czytałam o tym chyba tutaj).

 

Ktoś inny polecał jeszcze Ritcheye Comp V4, a kolejna osoba wskazała Xpedo M force 3 (Topeak?), jako te, które dzięki większym prześwitom będą zbierały jeszcze mniej błota niż poprzednia trójka. Dlatego też zwracam się do Was, jednak nie do forumowych teoretyków, którzy swoje opinie budują na opiniach innych - chciałabym uzyskać odpowiedzi od praktyków.

 

Obecnie robię średnio 4-4,5tys. kilometrów w sezonie, buty to Shimano M089 - czy w związku z tym,  że podeszwa nie jest bardzo sztywna dopłacić te 20zł do M780, gdzie jest większe miejsce styku, czy lepiej pozostać przy M520 - a może spróbować Xpedo?

 

Ach, no i jeszcze serwis - czy mając podstawowe narzędzia (czy nawet multitool Crank M19), poradzę sobie z tym samodzielnie?

Napisano

 

 

Początkowo rozważałam zakup M520 [...] - może warto dopłacić do M540?

 

Wiem, że pytasz też o inne rzeczy, ale wypowiadam się tylko o tym :) Mam oba modele. Podstawowa różnica to cena, więc raczej nie warto. 520-tki za nieco ponad stówkę to świetna propozycja.

 

pzdr

Basil

Napisano

Witam zaproponuję takie pedały  EXUSTAR E-PM 215. Przejechały ze mną 4 sezony zaczynają 5 :icon_lol: . Roczny przebieg ok 6 tyś.km. 

 

http://allegro.pl/pedaly-zatrzaskowe-spd-exustar-e-pm215-i5961916688.html

 

Strasznie mały luz mają te Exustary - pierwszy raz spotkałam się z 5stopniowym. One naprawdę ważą 280g?

Jak wygląda ich „zużycie”? Smarowanie itd?

 

Fawlty - właśnie to był mój pierwszy typ. Początkowo 520 przemawiały do mnie tym, że w nich jeszcze można było użyć dodatkowe klucza do odkręcenia - w 540 i kolejnych pozostaje nam już tylko imbus, co w przypadku zapieczenia może być tragiczne w skutkach. Oczywiście obecne starałam się co jakiś czas odkręcać i przesmarować gwint, ale wiecie jak to czasami bywa ;)

Napisano

Exustary mają lozyskowanie slizg plus łożysko maszynowe. Rozwiązanie niezbyt trwałe - slizg - i raczej nienaprawialne - brak części - do tego nie długowieczne.

Mialem trzy pary Exustarow, dwie miały po niezbyt długim czasie luzy. Trzecia para nie, bo używałem ich krótko.

Te rekomendowane faktycznie ważą poniżej 280 gramów.

Mialem też BBB o takiej samej konstrukcji, też zrobił się luz.

Mialem/mam też luzy we wszystkich Shimano, bez wpływu na działanie.

Napisano

M780 można kupić nawet za 199zł, tyle dałem niedawno. Brałem pod uwagę też Xpedo mforce 4 (280 gram i opinie na mtbr bdb) za 199zł, ale były wyprzedane i nowa cena to 269zł, a od mforce 3 za 199 wolę M780, poza tym Xpedo maja małą powierzchnię styku jak sama zauważyłaś. 520 to dziadostwo, 505 za 70 zł je kładą na łopatki (mam jedne i drugie). Cena / jakość wypada na korzyść M780 względem innych niż Shimano na moje oko. Jak 540 by Ci się trafiły w granicy 140-150 zł to też dobry deal.

 

http://www.teobike.pl/pedaly-spd-shimano-deore-xt-pd-m780-bloki,id66.html

http://www.roweryrosinski.pl/pedaly/30-shimano-xt-pd-m780-bloki.html - tu kupiłem podniesli cene

Napisano
520 to dziadostwo

 

Możesz rozwinąć? O plastik chodzi? No bo chyba nie o poziom wykonania przez producenta?

 

Egzemplarz, czy raczej para, na której obecnie jeżdżę służy mi od późnej wiosny zeszłego roku, w tej chwili ma przejechane lekko licząc jakieś 7kkm. Oczywiście pedały są porysowane przez bloki, no i złapały luzy, ale nie wpływa to na walory użytkowe. Wielką zaletą jest bardzo dobrze wyczuwalny moment wpięcia i wypięcia.

 

pzdr

Basil     

Napisano

7 kkm i masz luzy, to niezle jak na ten model. Mam 505 i około 25k km najechane i nie mają luzów. Tak, chodzi o plastik, nie polecam nawet za 79 zł z blokami (kiedyś tyle kosztowały).

Napisano

A niby w czym w takim razie 540 miały by być lepsze? Bo droższe i inaczej się je skręca?

IMHO w tych wszystkich pedałach Shimano różnice są tak naprawdę dość kosmetyczne, a wybór można sprowadzić do ceny, ciężaru, wielkości „platformy”, ogólnie pojętego wyglądu, koloru czy ładnego logo np. XT.

Można bez problemu znaleźć przykłady zarówno na długą i bezawaryjną pracę najtańszych modeli, jak i szybkie padanie tych droższych.

A patrząc cenowo, to o ile zwykle jestem zwolennikiem „raz a dobrze”, to naprawdę nie wiem co by mnie miało skłonić do zakupu np. m780. m505 i m520 obecnie cenowo niemal się nie różnią, więc co kto woli. Za cenę m540 można mieć niemal dwie pary m505/m520, a w porównaniu z XT to jeszcze zostanie na dobry obiad.

Napisano

Stoję przed podobnym wyborem, z tym, że do tej pory jeździłem na pedałach B'twin.

Mocno jedziecie tutaj po Shimano - czy bardziej opłaca się kupić M520 i w razie czego drugie, czy M780? Widziałem je już za 199zł.

 

Poza tym nikt nie wypowiedział się na temat Ritcheya ani Xpedo 3 - a mi akurat te dwa modele podobają się najbardziej.

Prócz wagi nie ma chyba większych różnic? Wszystko jest na cro-mo i alu, waga podobna (z przewagą dla Xpedo - 312g, ale ja niespecjalnie zwracam na to uwagę). Co wybrać z tych dwóch modeli?

 

Tak jak autorka mam obecnie M089.

Napisano

 

 

Tak, chodzi o plastik, nie polecam nawet za 79 zł z blokami (kiedyś tyle kosztowały

 

To ja przyłącze się do pytania modrzewia: nie polecasz 520 nawet za 79 zeta, ale 540 za 140-150 to według Ciebie dobry deal? :)

 

pzdr

Fawlty

Napisano

Czytać nie umiecie, przecież napisałem swoje zdanie na temat 520. Oczywiście , że można je użytkować, ale nie polecać, w szczególności gdy stoją po sto i więcej. To jest kpina, one potrafią złapać luzy po 2k km. Nie krytykuje, a już na pewno nie "jadę" po Shimano pedałach ale konkretnie tym modelu. Rozumiem, że Biblie można interpretować na kilkaset sposobów, ale ja tu piszę i wyrażam swoją opinie po polsku. 540 za 140 już chyba nie kupisz, one kiedyś były nawet po 134, 136 zł jakoś tak, nie miałem, ale nie wyczytałem ani jednej negatywnej opinii. M540 to jest stare XT m770, udany model i został zdegradowany do SLX, wciąż produkowany i słusznie. Shimano m540 są nawet chyba lepsze, bo nie rdzewieją z zewnątrz jak m770, to jest jedyna różnica miedzy nimi. Za około 70 zł to właśnie używane m770/m540 bym generalnie polecił (w rzeczywiście dobrym stanie).

Napisano

Jesteś pewien, że 540 to stare XT? Korpus mają jak 520 tylko przystosowany do innego skręcenia całości i tyle ;) Jakość wykończenia też nie przypomina XT, ale to całkiem zrozumiałe skoro i tak mają być niżej pozycjonowane. Lepsze uszczelnienia? Możliwe, ale nie wiem czy warte takiej dopłaty. 520 są często polecane bo po prostu oferują najrozsądniejszy kompromis cena/jakość.

Zresztą można pogrzebać w dokumentacji Szimano i wyłapać ewentualne różnice.

 

W kwestii luzów to wygląda na loterię. Jedni mają, inni nie, jeszcze inni przeserwisowali sobie sami i gwiżdżą na to. Przykładowo kumpel ubił XT w 4 dni w górach, ale po prostu musiały być fabrycznie źle skręcone - reklamację bez problemu uznano.

 

Ciągle piszesz ile co kiedyś kosztowało. A realia są takie, że 505 to 80-90zł, 520 to 100-120zł, 530 to 130-150zł, 540 to 170-190zł, a XT to 230-260zł.

Napisano

520 ma dokręcanie płaską 15. W porównaniu do ampola to dość przełomowy wynalazek. ;) Z kluczykiem do serwisowania plastikowej nakrętki zyskują +25 do nieśmiertelności. Obecnie w decathlonie są z blokami za 100zł, więc taniocha.

 

Dopłacanie 70zł do 540 to IMO uśmiech na twarzy marketingowca.

Napisano

 

 

Shimano m540 są nawet chyba lepsze, bo nie rdzewieją z zewnątrz jak m770

W tygodniu wrzucę foto 540-tek (2-miesięcznych) kumpla pięknie pordzewiałych z zewnątrz. Jeżeli wiary nie dasz że są 2-miesięczne to i foto faktury dodam. Także mijasz się z prawdą (zasłyszaną?) co do ich nie rdzewienia kolego :)

Napisano
Także mijasz się z prawdą

 

Kolego może wyluzuj trochę? :) Masz tu wyżej napisane, że różnie jest. Zobacz, moje 540 też nie rdzewieją, mimo, że całorocznie są użytkowane.

 

A foty możesz powrzucać - najlepiej załóż wątek "piękne rowerzystki na golasa" i tam coś wrzuć.

 

 

Dopłacanie 70zł do 540 to IMO uśmiech na twarzy marketingowca.

 

 

A z tym się chętnie zgodzę.

 

pzdr

Fawlty 

Napisano

Fawlty jedyna osobą która potrzebuje luzu...jesteś chyba Ty. Napisałem że 540-tki nie są pozbawione problemu rdzewienia,a Ty kolego piszesz coś o gołych dupach jak lekko naćpany ? Także relax kolego relax, bez spiny.

Wypowiedziałem się w temacie, foto powrzucam. Także uzbrój się w cierpliwość, zewrzyj zwieracze i czekaj ;)

Napisano

Rdza nie wpływa na użyteczność pedałów. W przypadku Shimano luzy też nie - rowerów z różnymi spd przepuścilem przez swoje ręce tysiące i wymienialem kilkanaście razy VP, Wellgo (urwane korpusy), nigdy zdezintegrowane Shimano.

Napisano

To że rdza zewnętrzna nie wpływa na użyteczność pedałów zgodzę się w 100%. Ale kolega wyżej pisał o tym że 540-tki nie rdzewieją, co w/g mojej opinii prawdą nie jest.

Napisano

Miałem pedały M540, obecnie posiadam M780 i powiem jedno, nie ma absolutnie żadnej różnicy jeśli chodzi o użytkowanie. Jest to dokładnie to samo, tylko różni się napisem. Nie wiem jak to wygląda od strony serwisowania oraz części itd. ale jeśli chodzi o odczucia z jazdy, wpinanie/wypinanie to ja nie odczułem żadnej różnicy, więc jeśli komuś nie zależy na znaczku XT to nie ma sensu dopłacać.

Napisano

Mocno jedziecie tutaj po Shimano - czy bardziej opłaca się kupić M520 i w razie czego drugie, czy M780? Widziałem je już za 199zł.

 

Nic z tych rzeczy bo SPD-ki tej firmy są chyba niezniszczalne. Dylematy dotyczą jak słusznie zauważył jeden z kolegów wagi, wyglądu, działają w błocie, śniegu czy nie. Kwestia mitycznych luzów w zasadzie nie istotna. W przypadku moich 2 kompletów 505 z luzami od pierwszych km nie udało mi się ich zajechać. To jedyna rzecz w moich rowerach, której wcale nie serwisuje. 7 lat eksploatacji i nadal się kręcą. Od 2 lat mam 520-ki i na dzisiaj złego słowa nie powiem. 

Napisano

Czyli polecacie 520, ale w zależności od tego jak trafię, mogę być zadowolony - lub nie.

Trochę słabo, że do serwisu potrzebny jest te specjalny kluczyk. Niby to tylko 6zł, ale zawsze coś ;)

 

Znajomy jeździł kiedyś na 505, dostał je chyba do roweru i wymienił po jednym sezonie na ubijaki - 505 były podobno za ciężkie.

 

Ja zastanawiam się teraz nad 520 i wciąż po głowie chodzą mi te Xpedo 3, jakoś tak mnie do siebie ciągną :D

Macie jakieś sprawdzone, tanie sklepy do zakupu chociażby 520?

 

Napisano

Jak masz dać 199 za Xpedo mforce 3 to juz lepiej 520 za stówke. Ja miałem dylemat, bo Xpedo mforce 4 były po 199zł.

 

Dla niskiej wagi to będe szukał dla siebie Exustar Pm25Sl, ważą 260 gram realnie (253g katalogowo), czyli wersja oś cr-mo + korpus magnez, czyli ważą tyle co niektóre z samą ośką lub samym korpusem wykonanym z tytanu, a koszty to około 270 zł i rating ponad 4 na 5. Teraz już jest nowsza ich wersja PM35 i nie widzę ich w żadnym sklepie polskim.

 

Tak, 505 to straszne kowadła, taki sobie ekwiwalent kałasznikowa, prawie 25 000 km i zero luzów  :thumbsup:

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...