Skocz do zawartości

[Zębatki korby] FC-M521 48/38/28T na 44Z/32Z/22Z


Bartek_Wroclaw

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, 

 

Mam do wymiany przednia korbe FC-M521 Octalink. NIe robiłem tego jeszcze, dlatego wydawało mi sie, ze lepiej kupic same zebatki, a korbe zostawic stara. 

Na allegro znalazłem jednak tylko zebatki z inna liczba zebow. Te ktore mam wg. opisu roweru to 48/38/28T:

http://www.bergamont.de/en/bikes/archive/2012/vitess-52-gent/

Na allegro sa dostepne zebatki 44Z/32Z/22Z.

 

Nie znalazłem tez takiej samej korby. Najblizsza jej to 48-36-26. Wiec wybor mam taki:

230PLN korba Octalink 48-36-26

150PLN zebatki 44Z/32Z/22Z.

 

Tak wiec pytania:

- czy da sie te zebatki/korbe wymienic bez zmiany przerzutki ?

- co ma wiekszy sens - wymiana zebatek, czy calej korby ?

- jakie narzedzia bede potrzebował do wymiany zebatek/korby ?

 

Wielkie dzieki za pomoc. 

Pozdrawiam

Bartek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy da sie te zebatki/korbe wymienic bez zmiany przerzutki

tak

 

 

co ma wiekszy sens - wymiana zebatek, czy calej korby

zależy, jeżeli ramiona są zniszczone, krzywe itp. to całą korbę, jeżeli jest ok to zębatki.  

 

 

jakie narzedzia bede potrzebował do wymiany zebatek/korby

zębatki: imbusy, korba: klucz nasadowy i ściągacz do korb.

A jeśli chodzi o korbę, to nie musisz dawać tego samego modelu, ważne, żeby był octalink, nawet może być innej firmy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Na allegro znalazłem jednak tylko zebatki z inna liczba zebow. Na allegro sa dostepne zebatki 44Z/32Z/22Z.

To coś słabo szukasz:

http://allegro.pl/listing/listing.php?order=m&string=28&search_scope=category-251531&bmatch=s0-spo-1-4-1120

http://allegro.pl/listing/listing.php?order=m&string=38&search_scope=category-251531&bmatch=s0-spo-1-4-1120

http://allegro.pl/listing/listing.php?order=m&string=48&search_scope=category-251531&bmatch=s0-spo-1-4-1120

Tylko trzeba patrzeć czy właściwy rozstaw i liczba otworów montażowych.

 

W sklepie (tu akurat najniższa grupa Shimano z wymiennymi zebatkami):

http://www.cyklotur.com/czesci/rowerowe-mechanizmy-korbowe/tarcze-i-czesci/p,tarcza-mechanizmu-korbowego-acera-fc-m361-stal-czarna-shimano,450844.html

Myślę, że we Wrocławiu bez problemu się znajdzie lub zamówi.

 

Moim zdaniem jak już się bierzesz za wymianę samych zębatek, to celuj w swoje potrzeby, a nie co uda się znaleźć na szybko.

Zastanów się czy obecne zestawienie przełożeń pasuje ci, czy może brakuje lżejszych lub cięższych, albo przeskoki między są za duże. Jest okazja, żeby dostosować rower pod siebie i chyba warto chwilę się zastanowić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:) Słabo szukam bo Świeżak jestem :)

Dzieki wielkie za odpowiedzi...

Nie wiedziałem, że zębatki można tak przebierać... Wyczytałem gdzieś, że jest jakaś zależność mechanizmu przerzutki i ilości zębów...

 

Możecie jeszcze podpowiedzieć:

- często jeżdżę pod gorkę więc przydałaby "najwydajniesza" przednia mała zębatka - powinna mieć małą, czy dużą ilość zębow ?

- dużo bardziej zależy mi na wytrzymałości niż wadze - tutaj nalepiej pewnie kupić zębatki stalowe - najtańsze ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest do końca tak, że można bezkarnie zmienić te zębatki na mniejsze. Twoja korba to wersja trekkingowa. I zapewne tego typu masz przerzutkę przednią. Jak zmienisz blaty na mniejsze, to przebiegi łańcucha na poszczególnych blatach wypadną inaczej i przerzutka może się stykać z łańcuchem i ocierać. Może, nie musi. Absolutne minimum to jej przestawienie i przeregulowanie. Jak jesteś laik, to będziesz miał z tym problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swoją korbę 48/36/26 przerobiłem na 44/36/22 i działa wszystko ze starą przerzutką. Tyle tylko, że u mnie pojemność się nie zmieniła i zostało 22t, za to Ty masz 48/38/28, czyli teoretycznie przerzutka ma pojemność 20t (choć nie musi) a po zmianie na 44/32/22 będziesz potrzebował pojemności przerzutki 22t. Podaj co tam masz na przodzie aktualnie założone to trochę się rozjaśni temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@up według specyfikacji FD-M590 z linka z pierwszego posta, ale lepiej się upewnić.

 

Owszem dowolnej kombinacji raczej się nie zrobi, ale trochę pokombinować można.

Ja swoją 48-38-28 kiedyś przerobiłem na 38-32-22, na przerzutce Alivio (M411).

https://lh3.googleusercontent.com/-DMIBiKWxuPE/Sl9p8EH-uoI/AAAAAAAANbw/zK8WMwJ3Yf4/s1280-Ic42/P1080897.JPG

Jak widać dużo miejsca między wózkiem a ramą nie zostało. Przy regulacji w pionie mogą też przeszkadzać otwory do koszyka na bidon.

 

 

 

często jeżdżę pod gorkę więc przydałaby "najwydajniesza" przednia mała zębatka

Co to znaczy "wydajna"? Ma się lekko podjeżdżać?

Im mniejsze zębatki z przodu, a większe z tyłu tym wolniej się jedzie, ale pod górkę łatwiej.

 

Przy zmniejszaniu małej wypada też zmniejszyć największą, tu musisz się zastanowić jakiego najszybszego przełożenia potrzebujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Im mniejsze zębatki z przodu, a większe z tyłu tym wolniej się jedzie, ale pod górkę łatwiej.

:) No to się wygłupiłem. Nie zaświtało mi, ze mniejsza ilosc zebow to po prostu mniejsza srednica zebatki :) 

 

 Podaj co tam masz na przodzie aktualnie założone to trochę się rozjaśni temat.

 

Wbrew katalogowi z przodu mam 48-36-26. Przerzutka to FD-M590.

Z tylu kaseta PG-950 11-32T i przerzutka RD-M591. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...