Skocz do zawartości

[droga hamowania] ile wasze rowery potrzebują aby się zatrzymać


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

W temacie chodziło mi tylko i wyłącznie o dystans jaki rower potrzebuje, żeby się zatrzymać z danej prędkości. To o czym rozprawiacie z czasem reakcji itd to "droga zatrzymania"

z definicji wygląda to tak:

Droga zatrzymania = Droga reakcji + droga hamowania

 

Osobiście nie miałem jeszcze okazji się pobawić w testy z większymi prędkościami, natomiast:

prędkość: 30km/h

hamulec: taczowy mechaniczny 160/160 (avid bb7 road)

opona: 700x35

masa całkowita: około 90kg

nawierzchnia: lekko wilgotna

droga hamowania: około 7m (mierzone na oko niestety)

 

p.s. 

Śmieszna sprawa, bo wczoraj po raz pierwszy jechałem w ulewie i o ile wcześniej miałem wrażenie, że brakuje siły hamowania, tak jak dzisiaj wyszedłem na rower, to staje w miejscu praktycznie.

  • Mod Team
Napisano

@mmisiek9612

 

To jaką siłę mają hamulce samochodu skoro z prędkości ~30 m/s zatrzymują przeciętne auto - powiedzmy mały samochód miejski o masie 1 tony - na dystansie 10 x krótszym od podanego 450 m ?

 

Wynika z tego,że 1000 N to niewielka siła przy tej masie.

 

Mam rację ?

Napisano

Dla mnie te pomiary mają zasadniczy błąd. Ponieważ wytracanie prędkości kiedy koło jeszcze się obraca a hamowanie przy całkowitym zablokowaniu koła to są bardzo indywidualne cechy rowerzysty i jakości hamulca. Opony, nawierzchni ect.

 

#...#

Napisano

Osobiście nie miałem jeszcze okazji się pobawić w testy z większymi prędkościami, natomiast:

prędkość: 30km/h

hamulec: taczowy mechaniczny 160/160 (avid bb7 road)

opona: 700x35

masa całkowita: około 90kg

nawierzchnia: lekko wilgotna

droga hamowania: około 7m (mierzone na oko niestety)

 ciśnienia nie podałem, około 4,5-5bar

Zmierzyłem teraz dokładniej, ale nie udało mi się wycyrklować z prędkością, więc wyszło:

9m z prędkości 32,5.

 

Copone. Tu nie chodzi o robienie szczegółowych badań, bo do takich, trzeba by mieć jednego rowerzystę, jakąś zamkniętą halę i jechane jedno za drugim po 100 czy ileśtam prób, żeby wykluczyć zmienne.

Tutaj każdy musi szukać dziury w całym. Nawet dziecko wie, że każdy hamuje inaczej i na danym rowerze każdemu wyszłaby inna odegłość, więc nie musicie co drugiego posta tego powtarzać. 

Chodziło mi o to, że jak każdy by napisał na czym i jaki dystans mu wychodzi, to można by z tego wyciągnąć jakąś średnią i wtedy osoba patrząca z boku byłaby w stanie powiedzieć, czy jej rower ma raczej hamulce, czy spowalniacze. Z dwóch wyników i tysiąca trolowych postów ciężko będzie zrobić jakiekolwiek zestawienie.

Napisano

 

 

właśnie o przelecenie przez kierownicę mi chodziło. Przecież nikt nie będzie tak ostro hamował żeby polecieć tylko odpuści trochę i siła spadnie. A ciężkiego trudniej będzie przerzucić dlatego będzie mocniej hamować.

Nie jestem pewny, bo tu dużo zależy od tego jak się człowiek zaprze i ustawi.

 

 

 

Jak wyliczył kolega zekker rowerowe mają około 200N

Te 200N wziąłem praktycznie z kosmosu, że się wstrzeliłem to inna sprawa.

Napisano

1. XC, hamulce tarczowe mechaniczne Accent Frezzer, przód tarcza 180 klocki metaliczne, tył 160 półmetaliczne

2. Schwalbe Nobby Nic (29x2,25", ciśnienie w okolicach 2bar)

3. Droga szutrowa utwardzona żwirem, ubita i twarda

4. Okolice 89kg (rower 14, ja 72, plecak z zawartością 3kg)

5. droga hamowania z 30km/h? 6-7m (mierzone rozstawem osi, mniej więcej 5 długości, margines na błąd wyznaczenia początku hamowania)

 

3. Asfalt czerwony rowerowy

5. droga hamowania z 30km/h? 5-6m (mierzone rozstawem osi, mniej więcej 4 długości, margines na błąd wyznaczenia początku hamowania)

 

Jak widać w tym przypadku hamulce są na tyle mocne, że nawierzchnia ma znaczenie. Na tej szutrowej przód się leciutko ślizgał.

Napisano

Jak się dobrze poszuka, to można poczytać o procedurach testowych.

 

Tutaj mają inne normy, albo pamięć mnie zawodzi, ale wydawało mi się, że z 25km/h było 7m.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...