Skocz do zawartości

[napęd] 3x9 na 3x10 - czy warto?


paul997

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam w Żony rowerze korbę XT 3rz FC-M782, manetki 3x9 m310 Acera, przerzutki tył Alivio, przód Acera. Wpadło trochę kasy ze sprzedaży starego roweru i chcę ukulturalnić jej napęd, żeby w terenie było łatwiej. I teraz pytanie, czy pchać się w 3x10, czy zrobić tylko upgrade napędu 3x9: manetki XT, przerzutki też na XT? 3x10 też bym chciał zrobić na XT, przy czym kasetę włożył bym raczej tańszą typu Deore. 

Jakie Wasze zdanie?

Napisano

Ja zmieniłem z 3x9 Deore/SLX na 2x10 XT zw. korby SLX i zauważyłem same plusy, nie licząc kwestii lepszych komponentów bo manetki XT to klasa sama w sobie, no i przerzutka tylna ze sprzęgłem też daje radę. Plus przejścia na 2x10 to głównie zapomnienie o lewej manetce, zrzuca się tylko na długie strome podjazdy, poza tym większa tarcza wystarcza :)

Napisano

Ciekawe czy żona też chce ukulturalnić napęd, i wie ile to będzie kosztowało ... pewnie jeśli zainwestował byś w grupę Alivio 4000 3X9, to działał by zdecydowanie lepiej i aż nadto dobrze, tylko twoje ambicje by ucierpiały :whistling:

Napisano

No właśnie chce, to był mojej pięknej pomysł. 2x10 nie zrobimy, korba 40-30-22 nówka zakup, zakres jest OK i miał być koniec tuningu, ale tak się ułożyło, że jest dodatkowy fundusz. Trzeba zamknąć oczy i kupić.

3x10, bo:

- cena nowych manetek praktycznie taka sama, jak 3x9

- zmieniarki obydwie i tak zmieniamy

- łańcuch już ma połowę żywota i jest kiepawy

- ekstra zakup to kaseta tył, jakaś Deore za 100 zł

3x9, bo:

- na początek można zmienić same manetki i zobaczyć, czy wystarczy

- ta Alivio z tyłu mogłaby w zasadzie zostać, trzeba by tylko na przód coś lepszego dać

 

Nie upieram się jakoś mocno na XT, bo z tego co piszecie nowe Alivio 4000 też już jest porządne.

EDIT: Alivio 2015 manetki tylko w kolorze srebrnym, na 100% nie przejdzie :), czyli gdyby Alivio, to musi być m430

Napisano

OK, to ważne.

A jak z tym ciągnięciem linki, jeżeli przejście z XT 9sp na XT 10sp nie czuć dużej róznicy, to może nie ma co się upierać na system 1:1? Wydawało mi się, że to jest duża przewaga dziesiątkowego napędu.

Napisano

Lepsza kultura pracy jest zauważalna przy 10sp i tu raczej trudno polemizować. Tym bardziej z manetkami XT. Można jeszcze ciut lansu dodać tylną zmieniarką i już. Przednia wystarczy SLX czy nawet Deore.

Napisano

Bez obraźliwych uwag kolego, ale miałem Alivio, miałem SLX i dopiero na XT jest zauważalny przeskok, reszta działa prawie tak samo, o ile w pozostałych elementach napędu nie ma takiej różnicy to w manetkach jest ogromna. Zresztą założyciel tematu ma zamiar zmienić na XT więc nie wiem po co proponujesz Alivio? Nawet jeśli to Alivio będzie znakomite to podejścia do XT nie ma ;)

Napisano

Właściciel proponuje co mu się w głowie wylęgło, tak żeby zaspokoić swoje ambicje, kobieta jeżdżąca na Acerze nie wymyśliła przesiadki na XT . Niech nikt kitu nie wstawia.

 

Napisano

Zadanie od Żony mam takie: ma lżej chodzić, napęd w czasie treningu czy wyścigu ma się nie zastanawiać, tylko zmieniać, nawet pod obiążeniem. Jak dla mnie to naprawdę brzmi jak XT. A jak już i tak wydaję kasę na lepszy osprzęt, to jestem w stanie zamiast 300 wydać 600 i będę wiedział, że w rozsądnej kasie lepiej już się nie da. Robię rozeznanie, w co warto wejść, a co odpuścić. Z lektury innych wątków forum wychodzi, że przynajmniej manetki XT to dobry wybór. A jak mam już korbę, manetki i tak kupuję, to aż szkoda nie dokończyć napędu 3x10. Cały czas jednak uważnie czytam i myślę nad tym, co piszecie. 

 

Przy okazji jej rower jest polem doświadczalnym, na co warto wydać kasę, a na co nie. Kupiliśmy dwa osprzętowo identyczne rowery i mój pomysł był taki, że w tym sezonie najpierw stuninguję Żonę i zobaczę, czy warto ładować się w lepszy osprzęt. I efekty widać, są takie miejsca, gdzie ciągniemy równo, a są takie, że ewidentnie mi odchodzi. Nie dopuszczam do siebie myśli, że wyrobiła lepszą formę od mojej :).

Napisano

Pod obciążeniem... Oczywiście wejdzie, tylko warto nauczyć się odpuszczać nacisk na korby w tym momencie, a przed podjazdami zawczasu redukować, tak jest zdrowiej dla napędu pomijając akcje typu "ratunku, za twardo" gdzieś w połowie podjazdu :)

Żeby się nie okazało że XT też "słabe" bo przy takich akcjach też zachrobocze i nie wejdzie tak gładko jak się to zamarzyło.

 

A co do "odchodzenia", to naprawdę uważasz, że to kwestia np. innej przerzutki? ;)

Napisano

Jak już wspomniałem napęd 10-owy chodzi "szybciej i precyzyjniej" więc jeśli tego oczekujesz to warto w to wejść. Kwestia umiejętnego zmieniania przełożeń by nie "chrobotało" dotyczy każdego napędy z XTR'em włącznie.

 

Warto zainwestować w manetki XT bo tu są wymierne korzyści. Różnicy miedzy dla przykładu zmieniarką tylną XT a SLX'em na sprzęgle nie ma praktycznie żadnej. Przednia zmieniarka to już wcale nie musi być hiper-super. Kaseta to trochę wygląd i głownie waga. Lepiej rzucić groszem w wysokiej klasy łańcuch. Masz kasę to ładuj pełne XT. Nie widzę problemu.

 

Co do tego "odchodzenia" to może ma lepszą nogę i nawet XTR nie da rady :whistling:

Napisano

 

 

Tyle, że różnica w działaniu między Alivio 430 a Alivio 4000 jest duuuża ...
A tak dokładnie to gdzie? Bo mając obie w domu mam wrażenie, że mechanizm jest identyczny, a różnice sprowadzają się do innych telewizorków i kształtu dźwigni.
Napisano

A co do "odchodzenia", to naprawdę uważasz, że to kwestia np. innej przerzutki? ;)

 

Muszę się jakoś tłumaczyć, bo przecież nie jestem słabszy, jak zawsze byłem mocniejszy?? :D

 

A co do tematu, szukam XT.

Mam jeszcze prośbę o poradę. Zauważyłem, że po zmianie korby z 44-32-22 na 40-30-22 mam problem z regulacją przerzutki przedniej m370. Doszedłem, że chodzi o zmianę wielkości koronek. Jak powinienem teraz wybierać przerzutkę, żeby mi poprawnie obsługiwała tą nową korbę?

Napisano

Mam jeszcze prośbę o poradę. Zauważyłem, że po zmianie korby z 44-32-22 na 40-30-22 mam problem z regulacją przerzutki przedniej m370. Doszedłem, że chodzi o zmianę wielkości koronek. Jak powinienem teraz wybierać przerzutkę, żeby mi poprawnie obsługiwała tą nową korbę?

 

Zmieniłeś korbę na nowy (dobra nie taki nowy) standard dyna sys i powinieneś dobrać coś o odpowiedniej pojemności i wielkości blatu, jeśli ma to być koniecznie XT to może być np. http://www.centrumrowerowe.pl/czesci/przednie-przerzutki-rowerowe/mtb-trekking/p,przerzutka-przednia-xt-fd-m781-obejma-uniwersalny-ciag-czarna-shimano,287088.html

choć ta też się nada http://www.centrumrowerowe.pl/czesci/przednie-przerzutki-rowerowe/mtb-trekking/p,przerzutka-przednia-alivio-fd-m4000-down-swing-shimano,361954.html

 

To tylko przykład, możesz najpewniej znaleźć taniej w innych sklepach ;)

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Dopiszę tylko, że po testach Żona bardzo zadowolona. Szczególnie podoba jej się, jak łatwo jest zmieniać biegi z tyłu po kilka na raz. Wczoraj pierwszy w życiu PolandBike i od razu awans do sektora wyżej. Oczywiście nie jestem naiwny i wiem, że to nie napęd zrobił :).

Ja od siebie dodam, że według mnie przednia przerzutka + manetka szału nie robi w porównaniu do Acery. Gdyby nie wygląd kokpitu (dwie różne manetki słabo wyglądają), to można by spokojnie brać tył 10-rzędowe XT, a przód Alivio. Co w sumie zgadza się z tym, co pisaliście we wcześniejszych postach.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...