Skocz do zawartości

[modernizacja] starego roweru prosze o pomoc


lukan0s

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

Mój rower to bardzo stary Forester MTB, prawdopodobnie kupiony jakoś około 2000r.. Nic przez ten czas nie było z nim robione, dosłownie nic! W zasadzie był mało użytkowany jednak teraz przyszedł czas na niego. Chciałbym krok po kroku zmieniać w nim wszystko(wiem powiecie że się nie opłaca i lepiej odłozyć na nowy rower). Jednak nie mam takiej opcji aby kupić nowy rower, ponieważ mogę miesięcznie przeznaczyć na rower około 200zł. Aktualnie zakupiłem do niego nowe klamki avid fr-5 i hamulce vbrake shimano br-m432 oraz cały osprzęt do hamulców (linki, pancerze itp).

 

Teraz pytanie i mega prośba do Was, jak zaplanować modernizację(co i w jakiej kolejności kupować) tak aby nowe częsci pasowały także do nowej ramy którą zamierzam w przyszłości kupić.

 

Może będzie to pomocne, moja jazda to głownie drogi rowerowe, asfalt i las a mój wzrost to 190cm

 

Zdjęcia nieszczęśnika:

http://i.imgur.com/HHLBxNU.jpg

http://i.imgur.com/9p8wlCZ.jpg

http://i.imgur.com/CnWsu8t.jpg

http://i.imgur.com/SQ8AnBD.jpg

http://i.imgur.com/m133Te9.jpg

http://i.imgur.com/s86jzuk.jpg

http://i.imgur.com/Tva3Hia.jpg

http://i.imgur.com/Ql2G2Vh.jpg

http://i.imgur.com/47j6Nn0.jpg

http://i.imgur.com/ZpxVxpy.jpg

http://i.imgur.com/AiWBC0k.jpg

http://i.imgur.com/OfCPy7u.jpg

http://i.imgur.com/ezp2ahr.jpg

http://i.imgur.com/ZqrfmIu.jpg

Napisano

Nic z części do nowej ramy z tego roweru nie będzie pasować. Kup nowy wolnobieg i łańcuch, przesmaruj suport i zarżnij rower na śmierć - mając nadzieję na większy przypływ gotówki na nowy rower

Napisano

A mógłbyś polecić mi jaki wolnobieg i łańcuch? Dzięki, a jeszcze jedno pytanko, nawet nowe koła, przerzutka przód czy tył, manetki pasujące do tego roweru by nie pasowały póżniej do nowej ramy?

Napisano

Wolnobieg bierz najtańszy byle by miał tyle samo zębatek co obecny, a łańcuch możesz wziąć najtańszy o ile nie zależy Ci już na żywotności, a jeśli tak to np Shimano HG50 - powinien wystarczyć do wymiany roweru.

 

Z tego roweru do nowego mógłbyś przełożyć koła, napęd z manetkami i hamulce. Rama, amortyzator i rurki musiałbyś kupić na raz, bo obecnie masz inne średnice montażowe. Czy to się opłaci?

 

Ja bym odradzał taka inwestycję. Lepiej chyba będzie odkładać co miesiąc te 200 zł i za pół roku już masz podstawowy rower na dobrych częściach, nie mówiąc o poczekaniu roku do zimowych wyprzedaży. 200 zł nie wystarczy np na nowe koła nie mówiąc o ramie i amortyzatorze, więc już minimum 2 miesiące czekania na te części...

 

Możesz też kupić teraz rower na raty?

Napisano

Super! Dzięki! o taką odpowiedź mi chodziło, mógłbym dać nawet 300 miesiecznie ale ciężko było by mi odłożyć, więc wolę kupować na bierząco części które mogę zastosować w tym rowerze i na nowej ramie, jak już poskładam te drobniejsze części to zabiorę się za te droższe. Rozumiem że korby też nie ma sensu kupować nowej bo nie będzie pasowała w nowej ramie? (pytam ponieważ na mojej nie mogę się już mocniej rozpędzić)

  • Mod Team
Napisano

Z tego by zrobił fajny retro rowerek ;) generalnie do nowej ewentualnej ramy nie będzie pasował widelec z mostkiem. Problemem tez sa hamulce, musisz szukać czegoś z pivotami. Możesz kupować nowe graty do tego, wkładać a później kupić ramę i przełożyć klamoty. Jednak do nowej ramy trzeba także nowy widelec a to już spore koszta.

Napisano

Tak właśnie chce zrobić, włożyć do tego starego roweru co się da ale patrząc przyszłościowo tak żeby pasowało do nowej ramy, widelca itp. Srednio się na tym znam dlatego pytam Was co mogę włożyć tak aby później to wykorzystać w nowej ramie:)

Napisano

Powiem Ci, że bardzo zadbany masz ten rower i nawet trochę szkoda go tak przerabiać, żeby ostatecznie nic z niego nie zostało...

 

Korba z suportem w zasadzie będzie pasować do nowej ramy, ale jest takiej niskiej klasy, że wymieniłbym ją i tak. Nie zmieniałbym za to wielkości zębatek, bo przy wymianie koła najlepiej będzie przejść z wolnobiegu na kasetę, a tam najmniejsza zębatka jest mniejsza (11T vs 14 obecnie). To wyraźnie rozszerzy zakres twardych przełożeń, a jak Ci nawet 42/11 braknie to popracuj nad kondycja i techniką pedałowania.

Napisano

Ok zatem w pierwszej kolejności wymienię:

łańcuch plus wonobieg (jest on juz dość popękany)

nastepnie napęd? poźniej korbę i tu pewnie będę musiał wymienić też koła(plus wolnobieg zmienić na kasetę) i łańcuch? (nie wiem czy dobrze myśle ale po wymianie korby nie ciągnie to za sobą wymiany łańcucha?)

 

Po odpowiedzi Puklusa zacząłem się martwić ponieważ zamówiłem już hamulce vbrake shimano br-m432 rozumiem że będe miał problem z ich założeniem, jest jakieś wyjście?

Napisano

Korby zwykle dogadują się nawet z dość wyciągniętymi łańcuchami i odwrotnie - przypadek musi być naprawdę skrajny żeby łańcuch skakał po korbie. Bardzo zużyty łańcuch może jednak powoli niszczyć nową korbę, więc powinno się takich połaczeń unikać...

 

Co do hamulców to wyjście jest takie, żeby szukać amortyzatora i ramy z mocowaniem pod V-brake (muszą być piwoty). Problem polega na tym, że takich amortyzatorów jest coraz mniej i możesz być skazany na używany jeśli chcesz coś lepszego.

Możesz też na przód założyć mechaniczny hamulec tarczowy - obecna klamka do takiego pasuje.

Napisano

Ok poprawcie mnie jeżeli źle zrozumiałem

w tym miesiącu wymieniam: łańcuch + wolnobieg

w marcu: przerzutki + manetki + linki i pancerze

w kwietniu: korba

w maju, czerwcu: koła + kasetę

a później zbieram na ramę i widelec z amorkami

Zgadza się?

Wielkie dzięki za poradę!


Wszystko sobie przemyślałem i mam jedynie problem z dobraniem korby.

Kupie łańcuch connex 804

wolnobieg shimano tz-20 czy tz-30? Czy odczuję różnicę czy nie ma co przepłacać.

I chciałbym kupić porządną korbę z suportem, która wytrzyma ten rower i znajdzie się na nowej ramie, czy mógłbyś coś polecić seraph?

Napisano

Wolnobieg dobierz jeśli chodzi o zakres przełożeń do swoich potrzeb, nad modelem nie łamałbym sobie głowy.

Korba jako taka przetrwa bardzo długo (właściwie można powiedzieć że praktycznie jest wieczna :) ) natomiast mniej wieczne są zębatki. To ile wytrzymają zależy od przebiegu, dbania o czystość napędu, wymianę łańcucha itd.

Napisano

właśnie chodzi mi o to czy odczuję różnicę bo w tz-20 jest 14-28 a w tz-30 14-34 :D a czy korba ALIVIO FC-M410 + suport Accent bb50 będą pasowały do tego roweru? Może to głupie pytanie ale czy są jakieś ograniczenia przy wyborze korby i suportu ze względu na to że to stary rower?

Napisano

ok to w takim razie jutro to sprawdzę dzięki! a co do tych modeli to tz-20 ma 14-28 a tz-30 14-34 i tu pytanie czy odczuję różnicę czy nie ma co przepłacać:D

Napisano

Różnica jest spora jeśli chodzi o dostępność miękkich przełożeń. 6 zębów to dużo a czy odczujesz różnicę zależy od tego jaką największą zębatkę ma obecny wolnobieg. Mieszkając na terenach nizinnych taka duża koronka nie jest raczej potrzebna. Jaką obecnie masz korbę co do wielkości poszczególnych tarcz?

Napisano

Korba, którą wybrałeś i suport będą pasować jak najbardziej, ale będziesz potrzebował specjalnych kluczy do ich montażu.

 

Twoja korba jest jednak póki co w tak dobrym stanie, że ja osobiście to bym ją zostawił, a nową kupił dopiero na samym końcu jak już nowy rower złożysz. Tą bym tylko umył. Poczekasz i kupisz korbę z mocowaniem nie na kwadrat tylko na octalink np. Alivio M430 - będziesz miał bardzo sztywne i żywotne połączenie.

Zmiana korby na kwadrat na korbę na kwadrat wg. mnie ma sens jak stara już padnie i tylko wtedy...

 

A co do wolnobiegu to bierz 14-28, bo nie wyobrażam sobie po co nad morzem zębatka 34 - chyba, żeby łodzie wzdłuż nabrzeża holować :teehee:

Napisano

Rozumiem ze ta octalink Alvio M430 też będzie pasowała do starej ramy tylko muszę wtedy znaleźć odpowiedni suport np. BB-ES25?

Napisano

Rower widać zadbany, nie bawiłbym się w wymianę korby. Zrób gruntowny serwis z wymianą linek, pancerzy ew. tego wolnobiegu, rozbierz na części, przesmaruj, zniweluj ewentualne luzy i poskładaj a pieniądze systematycznie odkładaj i na następny sezon będziesz już miał na jakieś sensowne MTB.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...