lukan0s Napisano 18 Lutego 2015 Napisano 18 Lutego 2015 Witam, Mój rower to bardzo stary Forester MTB, prawdopodobnie kupiony jakoś około 2000r.. Nic przez ten czas nie było z nim robione, dosłownie nic! W zasadzie był mało użytkowany jednak teraz przyszedł czas na niego. Chciałbym krok po kroku zmieniać w nim wszystko(wiem powiecie że się nie opłaca i lepiej odłozyć na nowy rower). Jednak nie mam takiej opcji aby kupić nowy rower, ponieważ mogę miesięcznie przeznaczyć na rower około 200zł. Aktualnie zakupiłem do niego nowe klamki avid fr-5 i hamulce vbrake shimano br-m432 oraz cały osprzęt do hamulców (linki, pancerze itp). Teraz pytanie i mega prośba do Was, jak zaplanować modernizację(co i w jakiej kolejności kupować) tak aby nowe częsci pasowały także do nowej ramy którą zamierzam w przyszłości kupić. Może będzie to pomocne, moja jazda to głownie drogi rowerowe, asfalt i las a mój wzrost to 190cm Zdjęcia nieszczęśnika: http://i.imgur.com/HHLBxNU.jpg http://i.imgur.com/9p8wlCZ.jpg http://i.imgur.com/CnWsu8t.jpg http://i.imgur.com/SQ8AnBD.jpg http://i.imgur.com/m133Te9.jpg http://i.imgur.com/s86jzuk.jpg http://i.imgur.com/Tva3Hia.jpg http://i.imgur.com/Ql2G2Vh.jpg http://i.imgur.com/47j6Nn0.jpg http://i.imgur.com/ZpxVxpy.jpg http://i.imgur.com/AiWBC0k.jpg http://i.imgur.com/OfCPy7u.jpg http://i.imgur.com/ezp2ahr.jpg http://i.imgur.com/ZqrfmIu.jpg
copone Napisano 18 Lutego 2015 Napisano 18 Lutego 2015 Nic z części do nowej ramy z tego roweru nie będzie pasować. Kup nowy wolnobieg i łańcuch, przesmaruj suport i zarżnij rower na śmierć - mając nadzieję na większy przypływ gotówki na nowy rower
lukan0s Napisano 18 Lutego 2015 Autor Napisano 18 Lutego 2015 A mógłbyś polecić mi jaki wolnobieg i łańcuch? Dzięki, a jeszcze jedno pytanko, nawet nowe koła, przerzutka przód czy tył, manetki pasujące do tego roweru by nie pasowały póżniej do nowej ramy?
seraph Napisano 18 Lutego 2015 Napisano 18 Lutego 2015 Wolnobieg bierz najtańszy byle by miał tyle samo zębatek co obecny, a łańcuch możesz wziąć najtańszy o ile nie zależy Ci już na żywotności, a jeśli tak to np Shimano HG50 - powinien wystarczyć do wymiany roweru. Z tego roweru do nowego mógłbyś przełożyć koła, napęd z manetkami i hamulce. Rama, amortyzator i rurki musiałbyś kupić na raz, bo obecnie masz inne średnice montażowe. Czy to się opłaci? Ja bym odradzał taka inwestycję. Lepiej chyba będzie odkładać co miesiąc te 200 zł i za pół roku już masz podstawowy rower na dobrych częściach, nie mówiąc o poczekaniu roku do zimowych wyprzedaży. 200 zł nie wystarczy np na nowe koła nie mówiąc o ramie i amortyzatorze, więc już minimum 2 miesiące czekania na te części... Możesz też kupić teraz rower na raty?
lukan0s Napisano 18 Lutego 2015 Autor Napisano 18 Lutego 2015 Super! Dzięki! o taką odpowiedź mi chodziło, mógłbym dać nawet 300 miesiecznie ale ciężko było by mi odłożyć, więc wolę kupować na bierząco części które mogę zastosować w tym rowerze i na nowej ramie, jak już poskładam te drobniejsze części to zabiorę się za te droższe. Rozumiem że korby też nie ma sensu kupować nowej bo nie będzie pasowała w nowej ramie? (pytam ponieważ na mojej nie mogę się już mocniej rozpędzić)
Mod Team Puklus Napisano 18 Lutego 2015 Mod Team Napisano 18 Lutego 2015 Z tego by zrobił fajny retro rowerek generalnie do nowej ewentualnej ramy nie będzie pasował widelec z mostkiem. Problemem tez sa hamulce, musisz szukać czegoś z pivotami. Możesz kupować nowe graty do tego, wkładać a później kupić ramę i przełożyć klamoty. Jednak do nowej ramy trzeba także nowy widelec a to już spore koszta.
lukan0s Napisano 18 Lutego 2015 Autor Napisano 18 Lutego 2015 Tak właśnie chce zrobić, włożyć do tego starego roweru co się da ale patrząc przyszłościowo tak żeby pasowało do nowej ramy, widelca itp. Srednio się na tym znam dlatego pytam Was co mogę włożyć tak aby później to wykorzystać w nowej ramie:)
seraph Napisano 18 Lutego 2015 Napisano 18 Lutego 2015 Powiem Ci, że bardzo zadbany masz ten rower i nawet trochę szkoda go tak przerabiać, żeby ostatecznie nic z niego nie zostało... Korba z suportem w zasadzie będzie pasować do nowej ramy, ale jest takiej niskiej klasy, że wymieniłbym ją i tak. Nie zmieniałbym za to wielkości zębatek, bo przy wymianie koła najlepiej będzie przejść z wolnobiegu na kasetę, a tam najmniejsza zębatka jest mniejsza (11T vs 14 obecnie). To wyraźnie rozszerzy zakres twardych przełożeń, a jak Ci nawet 42/11 braknie to popracuj nad kondycja i techniką pedałowania.
lukan0s Napisano 18 Lutego 2015 Autor Napisano 18 Lutego 2015 Ok zatem w pierwszej kolejności wymienię: łańcuch plus wonobieg (jest on juz dość popękany) nastepnie napęd? poźniej korbę i tu pewnie będę musiał wymienić też koła(plus wolnobieg zmienić na kasetę) i łańcuch? (nie wiem czy dobrze myśle ale po wymianie korby nie ciągnie to za sobą wymiany łańcucha?) Po odpowiedzi Puklusa zacząłem się martwić ponieważ zamówiłem już hamulce vbrake shimano br-m432 rozumiem że będe miał problem z ich założeniem, jest jakieś wyjście?
seraph Napisano 18 Lutego 2015 Napisano 18 Lutego 2015 Korby zwykle dogadują się nawet z dość wyciągniętymi łańcuchami i odwrotnie - przypadek musi być naprawdę skrajny żeby łańcuch skakał po korbie. Bardzo zużyty łańcuch może jednak powoli niszczyć nową korbę, więc powinno się takich połaczeń unikać... Co do hamulców to wyjście jest takie, żeby szukać amortyzatora i ramy z mocowaniem pod V-brake (muszą być piwoty). Problem polega na tym, że takich amortyzatorów jest coraz mniej i możesz być skazany na używany jeśli chcesz coś lepszego. Możesz też na przód założyć mechaniczny hamulec tarczowy - obecna klamka do takiego pasuje.
lukan0s Napisano 18 Lutego 2015 Autor Napisano 18 Lutego 2015 Ok poprawcie mnie jeżeli źle zrozumiałem w tym miesiącu wymieniam: łańcuch + wolnobieg w marcu: przerzutki + manetki + linki i pancerze w kwietniu: korba w maju, czerwcu: koła + kasetę a później zbieram na ramę i widelec z amorkami Zgadza się? Wielkie dzięki za poradę! Wszystko sobie przemyślałem i mam jedynie problem z dobraniem korby. Kupie łańcuch connex 804 wolnobieg shimano tz-20 czy tz-30? Czy odczuję różnicę czy nie ma co przepłacać. I chciałbym kupić porządną korbę z suportem, która wytrzyma ten rower i znajdzie się na nowej ramie, czy mógłbyś coś polecić seraph?
tobo Napisano 18 Lutego 2015 Napisano 18 Lutego 2015 Wolnobieg dobierz jeśli chodzi o zakres przełożeń do swoich potrzeb, nad modelem nie łamałbym sobie głowy. Korba jako taka przetrwa bardzo długo (właściwie można powiedzieć że praktycznie jest wieczna ) natomiast mniej wieczne są zębatki. To ile wytrzymają zależy od przebiegu, dbania o czystość napędu, wymianę łańcucha itd.
lukan0s Napisano 18 Lutego 2015 Autor Napisano 18 Lutego 2015 właśnie chodzi mi o to czy odczuję różnicę bo w tz-20 jest 14-28 a w tz-30 14-34 a czy korba ALIVIO FC-M410 + suport Accent bb50 będą pasowały do tego roweru? Może to głupie pytanie ale czy są jakieś ograniczenia przy wyborze korby i suportu ze względu na to że to stary rower?
tobo Napisano 18 Lutego 2015 Napisano 18 Lutego 2015 Jeśli rama ma gwintowaną mufę suportu to będzie pasował każdy wkład posiadający miski z gwintem.
lukan0s Napisano 18 Lutego 2015 Autor Napisano 18 Lutego 2015 ok to w takim razie jutro to sprawdzę dzięki! a co do tych modeli to tz-20 ma 14-28 a tz-30 14-34 i tu pytanie czy odczuję różnicę czy nie ma co przepłacać
tobo Napisano 18 Lutego 2015 Napisano 18 Lutego 2015 Różnica jest spora jeśli chodzi o dostępność miękkich przełożeń. 6 zębów to dużo a czy odczujesz różnicę zależy od tego jaką największą zębatkę ma obecny wolnobieg. Mieszkając na terenach nizinnych taka duża koronka nie jest raczej potrzebna. Jaką obecnie masz korbę co do wielkości poszczególnych tarcz?
lukan0s Napisano 19 Lutego 2015 Autor Napisano 19 Lutego 2015 Niestety jeszcze jej nie policzyłem, jutro dam znać!
lukan0s Napisano 19 Lutego 2015 Autor Napisano 19 Lutego 2015 Ok policzyłem (korba 42 34 24) wolnobieg (28 24 21 18 16 14) i zrobiłem zdjęcia tej korby, czy to wystarczy aby dowiedzieć się czy ta korba np. ALIVIO FC-M410 + suport Accent bb50 będą pasowały czy muszę to wszystko bardziej rozkręcić? http://i.imgur.com/G5MKQKH.jpg http://i.imgur.com/4getXwe.jpg http://i.imgur.com/JjrMbBP.jpg http://i.imgur.com/4PHehzH.jpg
seraph Napisano 19 Lutego 2015 Napisano 19 Lutego 2015 Korba, którą wybrałeś i suport będą pasować jak najbardziej, ale będziesz potrzebował specjalnych kluczy do ich montażu. Twoja korba jest jednak póki co w tak dobrym stanie, że ja osobiście to bym ją zostawił, a nową kupił dopiero na samym końcu jak już nowy rower złożysz. Tą bym tylko umył. Poczekasz i kupisz korbę z mocowaniem nie na kwadrat tylko na octalink np. Alivio M430 - będziesz miał bardzo sztywne i żywotne połączenie. Zmiana korby na kwadrat na korbę na kwadrat wg. mnie ma sens jak stara już padnie i tylko wtedy... A co do wolnobiegu to bierz 14-28, bo nie wyobrażam sobie po co nad morzem zębatka 34 - chyba, żeby łodzie wzdłuż nabrzeża holować
lukan0s Napisano 19 Lutego 2015 Autor Napisano 19 Lutego 2015 Rozumiem ze ta octalink Alvio M430 też będzie pasowała do starej ramy tylko muszę wtedy znaleźć odpowiedni suport np. BB-ES25?
Stowner Napisano 19 Lutego 2015 Napisano 19 Lutego 2015 Rower widać zadbany, nie bawiłbym się w wymianę korby. Zrób gruntowny serwis z wymianą linek, pancerzy ew. tego wolnobiegu, rozbierz na części, przesmaruj, zniweluj ewentualne luzy i poskładaj a pieniądze systematycznie odkładaj i na następny sezon będziesz już miał na jakieś sensowne MTB.
seraph Napisano 19 Lutego 2015 Napisano 19 Lutego 2015 Suporty na kwadrat i octalink na zewnątrz są identyczne (te same wymiary, gwint i narzedzie do montażu)- różnią się tylko osią.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.