Skocz do zawartości

[przerzutka tył] problem z indeksowaniem


Merihim

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam bardzo serdecznie.

 

Mam następujący problem. Cztery dni temu zakupiłem nowy rower. Przejechałem nim może 10 km i zauważyłem problemy ze zmianą biegów. Zorientowałem się że wina leży w regulacji, gdyż jak sprzęt nowy to wszystko musi się ułożyć. Obejrzałem wszystkie filmiki dotyczące kwesti regulacji i dziś przystąpiłem do regulacji. Niestety, nie chodzi to jak należy. Linkę odpowiednio naciągnąłem, regulację przy manetce skręciłem i o ile przerzucając bieg z niższego na wyższy nie ma problemu, o tyle w drugą stronę już to tak płynnie nie chce działać. Czasami słychać ten charakterystyczny dźwięk jakby łańcuch chciał zaskoczyć ale nie daje rady. Jak można ten problem zniwelować? przerzutka tył jak i manetki to Shimano SLX. Z góry dziękuję za pomoc.

Napisano

Sprawdziłem linki, jeszcze raz popuściłem śrubę blokującą linkę na przerzutce i naciągnąłem ją. Nadal jest tak samo. Biegi z dołu do góry idą płynnie natomiast w drugą stronę są problemy. Mam teraz jedno pytanko. Na filmiku przedstawione jest że regulację naprężenia wykonujemy pokrętłem na manetce. Powinno być ono najpierw skręcone. W którą stronę wkręcamy stojąc na wprost roweru? Wkręcamy do siebie? Czy odwrotnie? Bo normalnie już mi się wszystko miksuje.

Napisano

jeżeli chodzi o kasetę, sprawdziłem dokładnie, jest to Sram PG 1030 11-36T. odległości jeszcze nie ruszałem. rozumiem że sprawdzić mam ustawiając łańcuch na przedniej na najmniejszej zębatce a styłu na największej. i odległość kółka od kasety winna wynosić około 5 mm, tak?

Napisano

Jeżeli to nowy rower kupiony parę dni temu - to może by podjechać z powrotem do sklepu żeby wyregulowali...?

Okaże się jeszcze że to jakaś wada przerzutki a potem będą próbowali zwalić winę na Ciebie, że niby sam coś dłubałeś i zepsułeś...

Jak ja kupowałem swój rower - to chcąc nie chcąc i tak musiałem na regulację i przegląd podjechać po tygodniu od zakupu żeby gwarancja była ważna.

Napisano

AdamF - tak, najprościej byłoby do serwisu tyle że do serwisu mam jakieś 30 km w jedną stronę, a nie zakupiłem jeszcze bagażnika do auta by w miarę sprawnie przewozić rower. A rozkładać go na części powiem szczerze że nie bardzo mam na to ochotę bo to więcej zachodu niż gra warta. Dlatego pomyślałem że regulacja przerzutki nie powinna być mega skomplikowana i że będę w stanie to przeprowadzić sam. Ale jak widać jest inaczej :)

 

Puklus - dzięki za instrukcję, zaraz biorę się za przeanalizowanie :)


kurcze, sporo tam technicznego języka. Puklus - jest jakaś podobna instrukcja tyle że po polsku? jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach i jak na złość tych szczegółów nie rozumiem cholerka.


i jeszcze jedno, Puklus widzę że kumaty z ciebie człek, wytłumacz mi proszę, co oznaczają te numery obok serii. chodzi mi dokładnie o to, ja mam slx model 670. ale są te same modele z oznaczeniem 671 i wyżej. o co tutaj chodzi? czy pomiędzy tymi modelami występują jakieś istotne różnice?

Napisano

to co w takim razie może pomóc? byłem zobaczyć i faktycznie odległość kółka od zębatki jest większa aniżeli 5 mm

  • Mod Team
Napisano

Trochę pomoże, te szadoły to specyficzne bestie. Skoro piszą ze ma być ok 5 mm to tyle daj. Jeżeli masz 11-36, weź to pod uwagę. Problemy masz z redukowaniem od 10 do 1 biegu ?

Napisano

Dlaczego wszyscy zaczynają regulację nowej przerzutki od odkręcenia linki i kompletnego rozregulowania przerzutki?

W tym przypadku na 75% wystarczyło by pokręcić baryłką przy manetce.

1. a)Jeśli łańcuch schodzi z dużych kółek na małe bez problemu a nie bardzo chce wracać to baryłkę wykręcamy o 1/4 obrotu i próba w na drodze, kręcimy aż do skutku.

b)Jeśli dobrze wchodzi na większe zęby a nie bardzo chce spadać na mniejsze to wkręcamy śrubę baryłkową o 1/4 obrotu. Do skutku.

 

2. Jeśli kręcenie nie daje efektu, a w zależności od kręcenia problem a) zamienia się w B) lub na odwrót to szukamy czy:

c) górne kółko jest nie dalej niż 5mm od największej zębatki z tyłu (z przodu najmniejsza)

d) linka jest dobrze zakręcona w przerzutce

 

3. Jeśli powyższe nie pomoże to wtedy trzeba przyjrzeć się linkom i pancerzom czy aby nie za długie lub nie za krótkie.

 

4. jeśli wszystko z długością pancerzy jest ok to znaczy że dali najtańsze pancerze i linki, które będą dawać popalić coraz bardziej.

 

 

 

Napisano

Ja dodam od siebie kilka prozaicznych powodów, które mnie osobiście dotknęły w przeszłości:

 

1. Luz na pantografie.

2. Skrzywiony hak przerzutki.

3. Źle obcięty pancerz, który trzymie linkę w przelotce, albo zagięta linka.

 

Po zmianie ramy na nową wydawało się, że to "nowy" rower, ale przerzutka nie chciała zmieniać biegów tak jak się należy, po zmianie haka na inny udało się ją wyregulować, ale mimo wszystko luz na pantografie powodował, że rzucała biegi samoczynnie podczas jazdy;\

 

Nie doczytałem się jaką masz przerzutke, ale zakładam, że Shadow. Ja jak ustawiam to zawsze w taki sposób, żeby zwalniając linkę manetką była swobodna zmiana biegu. Nie ustawiam manetki strikte pod w Twoim przypadku regulacje z mniejszej na większą zębatkę, bo pchając manetkę kciukiem można podciągnąć linke troszke mocniej, a nie tylko do uslyszenia 'klik'.

Napisano

witam wszystkich i dziękuję za rady. jutro podejdę do tematu ponownie gdyż dziś dopiero wróciłem z pracy, i napiszę dokładnie co się dzieje.

Napisano

No jasne, można podciągnąć dalej niż "klik" i czekać, aż bieg wejdzie, ale przecież w wyższej klasy przerzutce nie o to chodzi :) też tak robię u siebie z braku lepszego wyjścia, no ale...

Napisano

Wiele nowych rowerów fabrycznie ma źle wyregulowany napęd, lub też jest on nadal kiepsko wyregulowany przez osobę składająca.

Typowy problem to zbyt mocno wkręcona śruba B odpowiedzialna za odsunięcie przerzutki od kasety. Drugi standardowy problem to krzywy hak i/lub przerzutka. Z reguły hak wygięty jest w stronę koła,

 

Regulując naprężenie linki baryłką przy manetce trzeba znaleźć balans, przy czym dać perwszeństwo zrzucaniu na mniejsze koronki - wtedy przerzutka korzysta jedynie z siły sprężyny, podczas gdy wrzucamy to mamy wpływ jaką siłę przykładamy palcem i jak mocny ruch wykonujemy. 

Napisano

No i przede wszystkim nie zapominajmy, że to rower, który ma 10km "na liczniku", tak więc zanim się wszystko ładnie ułoży,to może warto poczekać, bo i tak zapewne obowiązuje Cię przeląd gwarancyjny i dopiero po tym odpowiednim kilometrażu warto zająć się "na poważnie"ewentualnymi problemami. Na razie wyreguluj tak, żeby dobrze "schodziła", a póki co najwyżej będziesz musiał wkładać troszkę więcej siły w przerzucanie i przytrzymywał manetkę troszeczkę dłużej.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...