Skocz do zawartości

[przerzutka tylna] Przyczyna zrywania haka przerzutki


Dudi17

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam, juz 2 raz zerwałem hak przerzutki, dowiedziałem się w serwisie, że możliwe że mam źle wyregulowaną przerzutkę (sam regulowałem, wydaje mi się że dobrze) lub wykrzywiony wózek przerzutki i to on ociera o szprychy w efekcie czego urywa się hak.

Pierwszy raz zerwałem hak gdy rozleciało mi się jedno ogniwo łańcucha, możliwe że wtedy wygiął się także wózek przerzutki?

Od tamtej awarii na prostej drodze jeszcze raz zerwał mi się hak, przerzutka była na około 4/9 zębatce, więc nie wiem czy możliwe że zawadziła o szprychy.

Czy da się ten wózek jakoś naprostować? 

Widzę, że jedna część wózka (po odkręceni kółeczek) pozostaje w moje dłoni, ale druga nigdzie mocowania nadającego się do odkręcenia nie ma :(

Jest to przerzutka Shimano Deore 2010 (RD-M591) 9 rzędów.

Zerwany hak był w momencie awarii prosty, bo go wymieniałem na nowy.

Napisano

Masz przerzutkę zamontowaną w rowerze? Zrób zdj. od tyłu, tak żeby było widać ustawienie przerzutki wraz z wózkiem względem koła.

  • Mod Team
Napisano

Po pierwsze co to za rama no i zdjęcie jak to wygląda. Hak pełni role bezpiecznika. U ciebie sie łamie znaczy ze coś jest nadwyrężone.

Napisano

Pewnie wózek przerzutki idzie zbyt blisko szprych i dochodzi do kontaktu np. podczas zmiany biegów (ustawione zbyt duże wychylenie maksymalne przerzutki).

Napisano

Oto zdjęcia:

Przedstawiają przerzutkę ustawioną na największej i najmniejszej zębatce

Do darek156- a gdzie zmienić ustawienie maksymalnego wychylenia przerzutki i skąd będę wiedział, że ustawię ją prawidłowo i już nie zerwę haka?

post-162263-0-05160100-1369246194_thumb.jpg

post-162263-0-49742700-1369246241_thumb.jpg

Napisano

Na moje oko, 90% że wózek nie jest ustawiony prostopadle do kasety i wkręca się w szprychy.

Jeśli nie masz odpowiedniego przyrządu do ustawiania haka przerzutki a nie wiesz jak to zrobić na oko idź do serwisu, ustawią to za kilkanaście jenów.

 

Do ustawiania pracy przerzutki i jej ograniczenia na małej/dużej koronce służą śruby z literami L / H, żeby nie wcinało wózka w szprychy (pod warunkiem prawidłowo ustawionej przerzutki i haka) trzeba wykręcić maksymalnie śrubę L (nie całkowicie) wrzucić największą koronkę, a następnie dokręcać powoli śrubę L aż do momentu oporu, wtedy 1/4 obrotu cofamy i jest git ;)

 

Napisano

gdzie zmienić ustawienie maksymalnego wychylenia przerzutki i skąd będę wiedział, że ustawię ją prawidłowo i już nie zerwę haka?

Przede wszystkim sprawdź stan wózka przerzutki oraz naciąg linek. Po Twoich przygodach może być skrzywiony i dalsza regulacja nie przyniesie żadnego efektu. Następnie ustaw przerzutkę. Do ustawienia maksymalnego wychylenia dla największej koronki służy śruba regulacyjna oznaczona literą L z tyłu przerzutki. Skąd bedziesz wiedziąl jakie jest prawidłowe ustawienie? Musisz dobrać je tak, aby łańcuch swobodnie wchodził na najwyższą koronkę, ale żeby z niej nie spadał w kierunku szprych. Dokręcając ją zgodnie z ruchem wskazówek zegara uniemożliwiasz przerzutce wychylenie w kierunku szprych. Sprawdź, czy przypadkiem podczas zmiany biegów mocniejsze wychylenie manetki nie powoduje zbytniego wysunięcia przerzutki.

Na koniec sprawdź naciąg szprych tylnego koła. Może któraś jest luźna.

Napisano

Na moje oko, 90% że wózek nie jest ustawiony prostopadle do kasety i wkręca się w szprychy.

Jeśli nie masz odpowiedniego przyrządu do ustawiania haka przerzutki a nie wiesz jak to zrobić na oko idź do serwisu, ustawią to za kilkanaście jenów.

A na czym polega ustawianie haka przerzutki?

Dam rade to sam ogarnąć?

Napisano

"Ustawianie" haka to potoczna nazwa zabiegu polegającego na ustawieniu haka prostopadle do ziemi, równolegle do osi koła. Hak zazwyczaj przy różnego rodzaju urazach przerzutki nawet jeśli się nie łamie to zostaje wygięty.

Warsztaty wykonują ten zabieg odpowiednim przyrządem (książkowo), długim kluczem imbusowym lub ręką (często :) ). 

Ja przy drugiej metodzie "na imbus" używam długiego klucza imbusowego 5 mm z rączką, bez kulowej końcówki na długim końcu; narzędzie wkładam w gniazdo śruby mocującej przerzutkę do haka i ciągnę w odpowiednim kierunku wspomagając się drugą ręką która trzyma przerzutkę.

Wiele tańszych rowerów ma fabrycznie skrzywiony hak, w dziecięcych to norma. Metoda "ręczna" działa w 90 procentach przypadków i jest szybsza :)

Napisano

To zależy od konstrukcji ramy (widełek) ale w przypadku kiedy hak pękł zdarza się że rama też się lekko odkształca.

Napisano

Siema, przerzutkę i hak ustawiłem i wyregulowałem w ten sposób, ze w chwili gdy łańcuch jest na największej zębatce kasety odległość pomiędzy wózkiem a szprychami wynosi 10mm, a więc osiągnąłem to co chciałem.

Poszczególne zębatki wchodzą i schodzą idealnie i szybko.

Wszystko ładnie i pięknie ale po dzisiejszej przejażdżce wyszedł jeden problem, a dokładniej:

Gdy mocno "depne" na pedały (rozpędzam się) to bardzo rzadko, ale jednak łańcuch przeskakuje, nie chce zmienić zębatki a wręcz przeciwnie na zębatce na której obecnie jest tak jakby przeskakiwał o jeden ząbek na kasecie, co przy takim naprężeniu łańcucha (rozpędzanie się) powoduję dość mocne i odczuwalne szarpnięcie.

Podejrzewam, ze to własnie owo przeskakiwanie mogło "zmęczyć materiał" z jakiego wykonany jest hak i w efekcie po kilku dniach- zerwać go.

Jeżeli ktoś z Was wie jak temu przeciwdziałać lub miał coś podobnego i rozwiązał uporczywy problem to bardzo proszę o pomoc :)

Napisano

Sprawdź również, czy na wszystkich ogniwach łańcuch łatwo się zgina.

Równie dobrze co na kasecie łańcuch może przeskakiwać na korbie, na której tarczy jest na korbie kiedy strzela, czy strzela na wszystkich tarczach ?

Napisano

Miałem taki sam problem. Wymieniłem tylną przerzutkę, łańcuch i kasetę. I po 2 dniach od wymiany urwałem hak. A czułem że coś mi podszarpuje co około pół minuty w czasie jazdy ale byłem zbyt leniwy żeby sprawdzić o co  chodzi. Okazało się że łańcuch się rozpiął z 1 strony częściowo(nie był do końca spięty ale dało się jeździć), przez  to tak podszarpywało i urwało hak. Kupiłem nowy hak założyłem, jeżdżę w terenie a tu nowy hak mi się wygiął bardzo mocno że wózek wykrzywiony że się nie dało jechać. Wsadziłem hak w imadło, wyklepałem młotkiem żeby był prosty, zamontowałem do roweru, postukałem młotkiem w miejscu gdzie hak do ramy wchodzi żeby dobrze leżał, jak tu pisał Tobo, łańcuch dobrze spiąłem i do dzisiaj śmiga.

Napisano

Równie dobrze co na kasecie łańcuch może przeskakiwać na korbie, na której tarczy jest na korbie kiedy strzela, czy strzela na wszystkich tarczach ?

Łańcuch jeszcze dziś przesmaruje, łańcuch "strzela" na kasecie na praktycznie wszystkich tarczach (na korbie nie strzela) Na kasecie strzela gdy łańcuch na korbie jest na 1,2,3 zębatce. Dodatkowo zauważyłem ze jak słabiej "depne" na pedały ale mimo wszystko jest naprężenie tołańcuch wydaje taki dziwny odgłos jakby chciał zmienić swoje ułożenie (lekko metaliczny szelest łańcucha).

Dziś próbowałem wszystkich ustawień przerzutki, wkręcałem i wykręcałem nawet tą śrubę, która odbija od haka przerzutki i bez zmian, na jednym ustawieniu łańcuch na odcinku około 100m przeskoczył raz, no ale sądzę że jakbym mocniej depnął było by to wiecej razy.

Łańcuch mam KMC, kasete 9 rzędów Sram (cały zestaw pracuje ze sobą 3 lata i kaseta już lekko się wyrobiła, ale przed pierwszym zerwaniem łańcucha żadne jego przeskoki nie miały miejsca.

Dodaje fotki:

 

http://www.zimagez.com/zimage/2013-05-26120630.php

 

http://www.zimagez.com/zimage/2013-05-26120559.php

 

http://www.zimagez.com/zimage/2013-05-26120712.php

 

http://www.zimagez.com/zimage/2013-05-26120617.php

Napisano

Do tej pory wydawalo mi sie ze lancuch przeskakuje, ale po Twoim poscie zaczynam kojarzyc fakty, a wiec: po "wkreceniu" przerzutki w szprychy musialem oddac kolo do cenfrowania i kazac wymienic 3 szprychy (koniecznosc demontowania kasety) po tym zabiegu zaczal sie moj problem a wiec- strzela.

Jutro jade na reklamacje do tego sklepu bo kolo lekko bije (niepowazne) to przy okazji kaze sobie naprawic kasete, skoro zepsuli.

Dzieki za pomysly i podpowiedzi ;)

Napisano

Miałem tak, że mi przeskakiwało, jak zapomniałem dać podkładkę do środka kasety. Wtedy zapadki nie trzymały prawidłowo.

Napisano

Dzis zanim wyruszylem do sklepu, lancuch ustawil sie w takim polozeniu ze zauwazylem jego nienaturalne wygiecie. Po chwili dostrzeglem ze od pewnego ogniwa zaczyna sie zginac (skrecac). Doszedlem do wniosku ze to moglo stac sie wtedy gdy przerzutka wpadla w szprychy. Wyprostowalem lancuch kombinierkami i po lekkiej.jeszcze regulacji przerzutki, wszystko smiga i nie drgnie nawet pod mocnymi obciazeniami.

Ciesze sie ze udalo mi sie to wkoncu naprawic, dzieki ze mi nasuwaliscie pomysly i sugestie.

Temat mozna zamknac, niech sluzy tym, ktorym cos podobnego moze sie przytrafic.

Pozdrawiam

Napisano

Wiesz, sprawdzenie łańcucha proponowałem Ci już 26.05

Sprawdzałem, ale niezbyt dokładnie, przeoczyłem to, dopiero przy dobrym (dziennym) świetle to zauważyłem.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...