Skocz do zawartości

[GPS a Licznik] różne wskazania prędkości


majic

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, znow moze dziwne pytanie ....

Dzisiaj z kumplem jechalismy rowerami, niewielka gorka, zjazd. Predkosc maxymalna na liczniku okolo 45 km/h, na GPSie wyszlo 53. Czy ktos wie skad taka rozbieznosc?

Komu bardziej ufacie licznikowi czy GPSowi?

 

ps. w samochodzie roznica jest okolo 8-10 km/h. ale przy predkosciach znacznie wyzszych :)

 

pozdrawiam,

m.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio jak jechałem z górki i miałem włączone endomondo w tel. które korzysta z GPS'a, to licznik prędkość max pokazał mi ok 60,5km/h, a endomondo 58km/h.

 

Zależy, jak masz dokładnie licznik ustawiony, jednak osobiście wydaje mi się, że GPS jednak przekłamuje troszkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GPS najlepiej pokazuje jak jedziesz ze stała prędkością. W Garminie 310XT mam zapis ustawiony co 1s, dokładność położenia najczęściej to ok 6m, jeszcze pewnie by się coś znalazło. A to wszystko daje kiepskie wskazanie prędkości chwilowej, dobrze za to pokazuje prędkość średnią, tu wystarczy ok 30s jazdy (czy też biegu). Dlatego w takich sytuacjach bardziej ufam licznikowi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasada działania GPS sprawia, że wskazania prędkości chwilowej sa mocno niedokładne. Tak naprawdę jako prędkość chwilowa wyświetlana jest prędkość średnia z ostatniego odcinka, czyli długość drogi pomiędzy dwoma ostatnimi punktami podzielone przez czas. Do tego dochodzą błędy spowodowane dość niską dokładnością wyznaczania pozycji - szczególnie przy pochmurnym niebie, w lesie czy w miastach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Weź telefon z gps i aplikacje do zapisu trasy.

Potem ją nałóż na matę zrób DUŻE powiększenie i będziesz miał gotową odpowiedź.

 

Na dłuższych trasach navime bardzo ładnie wstrzeliwuje sie w licznik odchyły są niewielkie ale jak sobie przeanalizujesz trasę an mapie okazuje się że raz jechałeś zygzakiem a raz ścinałeś przez salon w któreś kamienicy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PoleK ja mam zapis co 3s min. możliwy w navime jednak jak miałem programy co zapisywały co 1s też trasa nie pokrywała się idealnie z moim torem jazdy.

 

Nie wiem jakiego masz gpsa jak używam htc hd2 z wciśniętym na niego androidem. Może tam kiepski moduł jest? Nie wiem.

 

rozbujnik licznik ustawia się trywialnie. mierzysz obwód koła "pod obciążeniem" i wklepujesz w licznik. Co jakiś czas możesz sprawdzać obwód koła żeby zmianę wynikłą z ścierania wyeliminować.

Jeszcze mi się nie zdarzyło żeby tabelka podawała prawidłowy obwód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Komu bardziej ufacie licznikowi czy GPSowi?

 

Jakość sygnału GPS zależy od 1000 czynników, a licznik de facto tylko od jednego - jak dobrze zmierzyłeś koło. Sygnał GPS to marna referencja. Nawet jeżeli odbiornik jest dobry i sygnał przyzwoity, zwykle występuje niedomiar nawet do 10%. Gdy występują problemy z sygnałem, mogą pojawiać się takie dziwne rzeczy, jak absurdalne prędkości... Zatem licznik klasyczny. GPS jako log trasy/nawigacja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, znow moze dziwne pytanie ....

Dzisiaj z kumplem jechalismy rowerami, niewielka gorka, zjazd. Predkosc maxymalna na liczniku okolo 45 km/h, na GPSie wyszlo 53. Czy ktos wie skad taka rozbieznosc?

Komu bardziej ufacie licznikowi czy GPSowi?

 

ps. w samochodzie roznica jest okolo 8-10 km/h. ale przy predkosciach znacznie wyzszych :)

 

pozdrawiam,

m.

 

Licznik samochodowy przekłamuję i do dość sporo ;) Zazywyczaj zawyża prędkość. Przekłamanie zależy oczywiście od modelu. W jednych ta różnica jest większa w innych mniejsza, ale licznkikowi samochodowemu ufałbym najmniej ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z Kartki? potem sie dziwicie ze wam pokazuja predkosci z kosmosu... obwod kola sie MIERZY!

No w sumie to kolega się jeszcze nie wypwiedział jakie wartości wpisywał ale tak podejrzem ze towartosci z tabelki bo rozrzut merzoych predkości jest byt duży.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet jak się wybierze wartość z tabelki (prawidłową oczywiście) błąd w stosunku do błędów GPS jest pomijalny. Jechałem kiedyś z siostrzeńcem, on miał koło 26, wartość wpisana z tabelki, ja koło 28, wartość z tabelki. Różnica we wskazaniu prędkości <1 km/h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to się ma procentowo do obwodu opony w tabeli?

 

nie patrzalem, ale na moich oponachbylo nawet 5% roznicy, a to przy 30kmph powoduje błąd 1.5km/h ;) a nalezy pamietac ze to jak sam zauwazyles jestudzial procentowy, zatem imwiekszy dystans/predkosc tym wieksza roznica.

przy zmierzeniu mam roznice rzedu 1% miedzy gps a licznikiem (zalezy jak dokladnie zmierze opone i coile s zapis w gps ustawie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedzmy 5% to jest już jakiś błąd, który warto skorygować.

 

Z moich obserwacji wynika, że GPS jest najbardziej najbardziej zbliża się do licznika tylko na prostych odcinkach i jak już było wspomniane jazdy ze stałą prędkością. Dzisiaj w jeździe po lesie, niedomiar gps wyniósł 1,5 km na odcinku 30 km, które wskazał licznik. Najgorsze wyniki uzyskuje się gdy jest sporo ostrych zakrętów, które pokonuje się z relatywnie dużą prędkością. Wtedy warto gps ustawić w tryb samplowania z interwałem czasowym (np 1s - zwykle jest to max dla komercyjnych logerów), ale wtedy pojawia się sporo błędów wynikających z chwilowej jakości sygnału.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój GPS podaje prędkość +/- 10 km mniejszą niż licznik w aucie. Samochody kłamią, kiedyś słyszałem, że fabryki specjalnie przestawiają liczniki. Nie wiem ile w tym prawdy, ale fakt jest - wynik pomiaru GPS a auta jest diametralnie różny.

 

Jeśli chodzi o GPS na rowerze? Jeżdżę z telefonem, który używam do analizy tras, które przebyłem itd. Pojedynczym pomiarom prędkości jednak nie wierzę od czasu gdy z prędkości około 25 km/h nagle zrobiło mi się 60 km/h. Jeśli jednak chodzi o pomiar średniej prędkości, to już jestem skłonny wierzyć (ale tylko mniej więcej). Jest ona przecież wyliczana na podstawie przebytej trasy i czasu, który nam to zajęło. Jeśli się porówna swoją przebytą trasę z google maps lub innymi tego typu stronami i jest ona zgodna z tym, co nam wyliczył GPS, to wynik powinien być prawidłowy.

 

Jeszcze jedno. Obecnie jestem przy kalibrowaniu mojego licznika. Zmierzyłem koło, ale wynik i tak jakoś odbiega od rzeczywistości(prawdopodobnie chodzi o położenie magnesu na kole), więc korzystam z pikietażu i jadąc liczę słupki i dystans jaki pokazuje mi licznik. Czasochłonne, ale skuteczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odleglosc czujnika nie ma znaczenia

Tak, wiem. Ale chodzi o to, że odległość czujnika od magnesu była zbyt duża i licznik nic nie pokazywał, więc wszystko musiałem dać niżej. W ten sposób magnes i czujnik mam ustawiony mniej więcej w połowie koła, więc żadne tabelki nie wchodzą w grę.

 

a obwod zmierzyles pewnie bez obciazenia, dlatego oszukuje...

Tak właśnie, zgadza się. Zresztą pomiary, pomiarami. Wg mnie póki się nie zweryfikuje wyników licznika, póty nie można być pewnym. Dlatego właśnie ustawiam licznik na słupki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, wiem. Ale chodzi o to, że odległość czujnika od magnesu była zbyt duża i licznik nic nie pokazywał, więc wszystko musiałem dać niżej. W ten sposób magnes i czujnik mam ustawiony mniej więcej w połowie koła, więc żadne tabelki nie wchodzą w grę.

 

eeee a to niby czemu? na fizyke sie nie chodzilo widze... ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawi mnie jak to jest z obliczaniem przez GPS prędkości i odległości na pochyłym terenie.

Czy GPS liczy uwzględniając różnicę poziomów dwóch punktów czy odległość pomiędzy rzutami 2 punktów na płaską powierzchnię.

Może stąd część niedokładności w liczeniu odległości i prędkości,

 

Jadąc kolarką po moich okolicznych trasach różnica pomiędzy GPS na licznikiem nie była wielka, wręcz pomijalna.

Natomiast na maratonach MTB (przewyższenia 800 do 1200m ) różnica między moim MainNav a długością trasy podaną przez organizatora to ok 9% do 12%

 

Nie wiem czy to przez kiepski sygnał w lesie czy przez liczenie GPSa z rzutów na płaską powierzchnię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...