Kalasznikov Napisano 4 Lipca 2012 Napisano 4 Lipca 2012 Cześć, na wstępie zaznaczam, że żaden ze mnie mechanik rowerowy (ale chciałbym się czegoś nauczyć). Mam mały problem z moim rowerem Unibike Mission. Mianowicie trochę mi się zaczął sypać a nowego roweru nie chcę kupować bo nie mam funduszy. Ale do rzeczy. Ostatnio po jeździe w lesie + trochę w deszczu dało się słyszeć stukanie w tylnym kole. Z tego co pobadałem to chodzi raczej o piastę. Odkręciłem i obejrzałem tylne koło, wyjąłem oś suportu i wyczyściłem oraz nasmarowałem kulki z lewej strony (patrząc od tyłu roweru, były bardzo brudne więc pomyślałem, że po tym zabiegu będzie śmigał). Niestety ale po założeniu koła bardzo ciężko ono teraz chodzi. Poczytałem trochę w internecie i doszedłem do wniosku, że dobrze byłoby zobaczyć całość, kupiłem więc klucz do wolnobiegu. Niestety ale spotkały mnie dwie niespodzianki. Chcąc teraz zdjąć oś suportu nie dałem rady, ponieważ ciężko się odkręca i przy odkręcaniu jakby w ogóle nie widać aby się coś wykręcało. Po drugie nie mogę zdjąć wolnobiegu specjalnym kluczem. Męczyłem się chyba z godzinę i ani drgnął. Czytałem, że najlepiej jest wsadzić klucz w imadło i kręcić kołem ale niestety nie posiadam imadła. Jeśli niedokładnie opisałem problem to jutro mogę porobić zdjęcia. Jak macie jakieś pomysły to piszcie co to może być + jakaś porada co do zdjęcia wolnobiegu. Pozdrawiam i z góry dzięki za pomoc.
Mod Team Puklus Napisano 4 Lipca 2012 Mod Team Napisano 4 Lipca 2012 No to zacznijmy od początku nie suport a piasta, wyciągnąłeś koło i grzebałeś w piaście. Odkręcanie wolnobiegu nie jest konieczne ale na pewno pomocne. pasuje wyciągnąć oś, wyczyścić ładnie, nałożyć świeży smar i skrecić. Jak wyjmiesz oś sprawdź czy nie jest czasem krzywa. http://mtbikes.pl/artykuly/warsztat/serwis-piasty-z-lozyskami-kulkowymi-i-bebenka-na-przykladzie-piasty-shimano-fh-m580/ co prawda to inna piasta jednak sposób kontrowania i czyszczenia łozysk jest taki sam wiec na tym sie mozesz wzorowac. Wolnobieg odkreca sie takim samym kluczem jak kasetę jednak jest to czynność wymagająca znacznej a niekiedy pudzianowskiej ręki
Kalasznikov Napisano 4 Lipca 2012 Autor Napisano 4 Lipca 2012 Lub metrowej gazrurki nałożonej na klucz. Próbowałem zakładać rurę od odkurzacza na klucz ale widać było, że nie wytrzymuje już i dałem spokój. Czyli wychodzi na to, że muszę znaleźć kogoś z imadłem.
Fenthin Napisano 4 Lipca 2012 Napisano 4 Lipca 2012 Albo stalowej rurki. W odkurzaczach to chyba alu i to o bardzo cienkich ściankach.
Mod Team Puklus Napisano 4 Lipca 2012 Mod Team Napisano 4 Lipca 2012 Ja kiedyś z 2 kumplami połamaliśmy na wolnobiegu klucz 24 wiec to moze zobrazować jakiej siły trzeba uzyć, dobrze jest odkręcać udarowo czyli np jeden ciągnie za rurke a drugi uderza w nią młotkiem.
lyndowss Napisano 5 Lipca 2012 Napisano 5 Lipca 2012 Naprawdę macie taki problem z wolnobegiem? Ja jak tak już szarpałem i trochę udarowo to zrobiłem ręka z przedłużką na klucz francuski. Pomęczyłem się za pierwszym razem i to z 30min, szukałem przedłużki. Kombinowałem i się udało bez pomocy kogokolwiek i wielkiego warsztatu z imadłem. Jak zakładałem następny to już tak obficie smarem posmarowałem, że nie trzeba już się z nim męczyć. Kilka pociągnięć i sam schodzi. Puklus Jeżeli to był chiński klucz to wcale nie oddaje dużych sił. Poza tym do przesmarowania piasty wolnobiegu i wyczyszczenia starego pewnie brudnego smaru trzeba koniecznie demontować wolnobieg. Na upartego nie trzeba, ale po mojemu to nie będzie dobrze nasmarowane wtedy.
Mod Team Puklus Napisano 5 Lipca 2012 Mod Team Napisano 5 Lipca 2012 Nie nie był chiński to był porządny kuty klucz. Dobra metoda jest metoda z glana zakładasz klucz z rurką ktoś trzyma koło a ty z glana ( bo ma twarda i potężną podeszwę) kopiesz w klucz.
Wazaa Napisano 5 Lipca 2012 Napisano 5 Lipca 2012 Prosty sposób, jak poradzić sobie bez imadła, pokazuje rysunek. Wystarczy oprzeć koło o ścianę, przytrzymać go ręką i mocno nacisnąć na dłuższe ramię klucza. Można też i nogą, jesli mocno dokręcone. Tym sposobem, zawsze sam odkręcałem wolnobieg bez problemu, nawet, kiedy przez cały sezon nie zaglądałem do piasty.
amaru Napisano 5 Lipca 2012 Napisano 5 Lipca 2012 witam wszystkich ;] mam problem z odkreceniem kasety... a probowalem odkrecac przy pomocy klucza i bata.... nawet bylem w rowerowym i tez nie dali rady ... powiedzieli ze dobrze sie zapieklo ale slyszalem ze mozna to potrzymac np. w coli ??? ... co o tym sadzicie ..????????????????
lyndowss Napisano 5 Lipca 2012 Napisano 5 Lipca 2012 Na pewno nie zaszkodzi, ale po mojemu skuteczniejsze będzie jak zapsikasz ta nakrętkę WD-40, albo jakimś smarem. Potem odczekasz noc, żeby weszło wszędzie i powinieneś odkręcić. Może w złą stronę kręciłeś, dokręciłeś, a potem w serwisie się dziwili, że nie mogą odkręcić. Nakrętkę odkręcasz w lewa stronę, a bacikiem przytrzymujesz kasetę, żeby się nie kręciła.
Fenthin Napisano 6 Lipca 2012 Napisano 6 Lipca 2012 Jedno małe ale. Jeśli popsikasz tam czymkolwiek, zajrzyj do bębenka, gdyż pewnie wypłukasz z niego trochę smaru.
amaru Napisano 6 Lipca 2012 Napisano 6 Lipca 2012 Jedno małe ale. Jeśli popsikasz tam czymkolwiek, zajrzyj do bębenka, gdyż pewnie wypłukasz z niego trochę smaru. zrobilem tak jak trzeba bylo zrobic... ja kupilem uzywany rower wiec nie wiem czy ktos cos tam robil !!!!!!!!!!
lyndowss Napisano 6 Lipca 2012 Napisano 6 Lipca 2012 Jedno małe ale. Jeśli popsikasz tam czymkolwiek, zajrzyj do bębenka, gdyż pewnie wypłukasz z niego trochę smaru. Wystarczy postawić koło prawie w pionie oparte o stronę kasety i nic się nie dostanie do bębenka, ale do piasty na pewno trzeba zajrzeć i przesmarować na nowo jeżeli to będzie WD-40. Robię tak samo przy czyszczeniu napędu, żeby się brud i płyn nie dostał tam gdzie nie powinien.
pepelito Napisano 6 Lipca 2012 Napisano 6 Lipca 2012 Wystarczy postawić koło prawie w pionie oparte o stronę kasety i nic się nie dostanie do bębenka, ale do piasty na pewno trzeba zajrzeć i przesmarować na nowo jeżeli to będzie WD-40. Robię tak samo przy czyszczeniu napędu, żeby się brud i płyn nie dostał tam gdzie nie powinien. Mimo to do bębenka można zaglądnąć, to nie jest nic szczególnie trudnego .
tfaruk Napisano 6 Lipca 2012 Napisano 6 Lipca 2012 Duży opór w kole prawdopodobnie wywołało zbyt mocne dokręcenie śrub osi. O ile dobrze pamiętam, sam się dość długo mocowałem ze zdjęciem kasety, musiałem koło położyć na ziemi i usiąść z nogami między nim i po dłuższym szarpaniu śruby puściła.
sebol14 Napisano 8 Lipca 2012 Napisano 8 Lipca 2012 W końcu udało mi się zdjąć wolobieg. Po rozebraniu wyjąłem wszystko z piasty, okazało się, że kulki od strony wolnobiegu są już dosyć mocno zużyte. Na prawie połowie kulek porobiły się płaskie ścianki, więc jutro zamierzam iść dokupić nowe. Chciałem zobaczyć, jak tutaj koledzy radzili, czy oś nie jest czasem krzywa. I tutaj pytanie: czy tę krzywiznę widać wyraźnie czy trzeba zastosować jakiś przyrząd? Pozdrawiam i dzięki za rady.
Fenthin Napisano 9 Lipca 2012 Napisano 9 Lipca 2012 Wystarczy prosty stół. Przeturlaj ją, zobaczysz, w jakim jest stanie. Skoro kulki są tak zniszczone, obejrzyj dokładnie jeszcze konusy i bieżnie. O ile pierwsze, jeśli znajdziesz odpowiednie, można spokojnie wymienić, tak jeśli bieżnie w piaście są styrane... szkoda zachodu, trzeba kupić nową piastę.
sebol14 Napisano 10 Lipca 2012 Napisano 10 Lipca 2012 Dzięki za pomoc, faktycznie oś jest delikatnie skrzywiona. Pochodziłem dziś trochę po sklepach rowerowych w jednym nawet nie mają osi na szybkozamykacz a w drugim kupiłem i okazało się, że jest ok. 1 cm za krótka. Tak więc zdecydowałem się na zakup przez internet. Tylko jest kolejny problem bo z tego co oglądam to jest kilka rodzajów osi. Mierzyłem swoją oś suwmiarką i wyszło ok. 145mm (56mm gwintu z każdej strony). Czy jeśli kupię oś z tej aukcji: Oś ośka piasty SHIMANO FH RM30-8 Y30K01200 (2475943289) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej. i któreś z tych konusów za 5 zł http://allegro.pl/listing/user.php/run?change_view=1&order=p&us_id=14756&p=4 to będzie to pasować? Dodatkowo dokupiłbym kulki shimano 18 sztuk za 5,5zł. a nakrętki kontrujące mam ze starej osi więc nie dokupowałbym już. Jeżeli pasowałoby to, zrobiłbym wtedy większe zapasy u tego pana z allegro bo widzę, że ma dobre ceny. Pozdrawiam.
Mod Team Puklus Napisano 10 Lipca 2012 Mod Team Napisano 10 Lipca 2012 Oś będzie ok odnosnie konusów tez powinny być ok.
sebol14 Napisano 17 Lipca 2012 Napisano 17 Lipca 2012 Dzisiaj wszystko poskręcałem do kupy. Nawet nieźle chodzi. Mam tylko jeden problem, bo pogniotłem trochę osłonę na tylny konus i dziś przejechałem się bez niej. Myślicie, że jest ona konieczna? Jeszcze raz dzięki za udzielone rady. Pozdrawiam.
Mod Team Puklus Napisano 17 Lipca 2012 Mod Team Napisano 17 Lipca 2012 Chodzi ci o osłonę łożyska ?? Można bez tego jeździć ale łożysko sie szybko zabrudzi ... lepiej coś tam jednak założyć.
lyndowss Napisano 18 Lipca 2012 Napisano 18 Lipca 2012 Dzisiaj wszystko poskręcałem do kupy. Nawet nieźle chodzi. Mam tylko jeden problem, bo pogniotłem trochę osłonę na tylny konus i dziś przejechałem się bez niej. Myślicie, że jest ona konieczna? Jeszcze raz dzięki za udzielone rady. Chodzi o taką blaszkę nakładaną na wcisk? Ja tez mam bardzo pogięta i założyłem, bo w niczym to nie przeszkadza, że jest pogięta. Tylko nie wciśnij jej za daleko, bo będzie Ci haczyć o łożyska, albo bieżnie roboczą.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.