Skocz do zawartości

[licznik] Obwód opony


Gość Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Gość

Przez wiele lat wpisywałem obwód tak jak podawali w instrukcji, czyli około, dla

2,1 - 208 cm

2,0 - 206 cm

1,9 - 204 cm

 

tak też wychodziło ze wzror na obwód koła, 2 cale mają wysokość 66 cm - czyli 2piR = 207,24 cm.

 

Ale dziś zrobiłem w końcu tak jak radzili, że to najlepszy sposób, czyli zmierzyc obwód koła na drodze. Przez te lata nigdy tak mi się nie chciało robić, ale dziś się nudziłem :)

 

I co wyszło ... dla oponki 2 cale z niskim bieżnikiem) - 199 cm dla wyskoiego bieżnika też 2 cale - 201 cm.

 

:)

 

Rower dociązyłem własnym ciałem, bo inaczej zawyża się wyniki :D

 

Teraz musze przeliczyć swoje rekordy i dniówki :D

są wiec o jakies 3% gorsze hehehe (6 cm mniejszy faktyczny obwód)

 

Czyli nie 70 km/k tylko - 67,9

 

:P Kuźwa tyle lat w nieświadomości hhee

A ci producenci liczników to ch... niemyte :)

upiększają rzeczywistość :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To raczej nie producenci liczników upiększają rzeczywistość. Wartości, które podałeś są prawidłowe, niestety producenci opon nagminnie zawyżają rozmiary. Np. takie Continentale Escape mają nominalnie 2,1 , a w rzeczywistości 1,9. Poza tym rozmiar opony określa jej szerokość, a nie wysokość. Bywają opony, które są szersze niż wyższe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Gość

No nie wiem czy zawyżają, bo szerokość opono akurat się zdadza dla 2 cali mam około 50 mm.

 

Mysle jesdnak, że to producenci liczników idą na łatwiznę B) i przeliczają wg. wzrou na obwód koła i wychodzą im te dane, nie uwzględniają zaś, że opona pod ciężarem ugina się i zamiast śladu 206 cm jest tylko 200.Co więcej, jak ktoś nie dodusi rower to tez mu wyjdzie okolice 206 cm, ale faktycznie jest to mniej.

No chyba że ktoś ma absurdalne mocno napompowane koła, na granicy wystrzału :P tak, że nawet ani się nie odkształcają przy podłożu.

 

 

Taka promocja ;) na naszych licznikach będziesz jechał szybciej hehehe

 

Ciekawe jak to jest w samochodach ...

tam tez liczy się obrót koł, a jak ktoś zmieni koła na większe ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe jak to jest w samochodach ...

tam tez liczy się obrót koł, a jak ktoś zmieni koła na większe ...

 

Koło zmienić na dużo większe się nie da bo się nie zmieści w nadkole, jak zmieniasz felgę na większą to musi być niższy profil opony, producenci samochodów podają tabelki dopuszczalnych rozmiarów felg i odpowiadających profili opon, liczniki samochodowe fabrycznie przekłamują na poziomie około -+ 1 km/h przy prędkości 50km/h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuje zmienic na nowszy model licznika,gdzie mozna wpisywac liczby tysieczne W moim np: mierzy sie wysokosc koła z opona w mm,mnozy przez 3,14 i wynik wpisujemy na licznik.Mam 2,1 wyszło mi bodajrze 2062,98.ZApisałem rzecz jasna 2o62 przecinek odjołem na ugiecie.

 

Licznik taki z lepsza dokładnoscia wskazuje bo jak juz po wyniku mnozenia widac liczy mm a nie cm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim np: mierzy sie wysokosc koła z opona w mm,mnozy przez 3,14 i wynik wpisujemy na licznik.Mam 2,1 wyszło mi bodajrze 2062,98.ZApisałem rzecz jasna 2o62 przecinek odjołem na ugiecie.

 

Skoro już masz opcję wpisywania w [mm] to czemu nie pokusiłeś się o dokładniejsze pomiary?

Mierząc średnicę i mnożąc przez Pi w dodatku z małą dokladnością, popełniłeś większy błąd niż ten wynikający z tabelarycznego podania rozmiarów przez producenta licznika.

 

Ja oponę zmierzyłem owijając ją miarką i mam 2195mm (700x35c).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie chce zakładać nowego tematu a mam do was porośbe. Posiadam licznik sigmy model BC 1200. ostatnio wymienialem w nim baterie i zapomniałem zobaczyć co mam wpisane w obwodzie koła a instrukcji nie posiadam. W związku z tym prośba - jeżeli ktoś posiada taki licznik niech napisze mi jak moze tą liczbe. Mam oponki 2,1. Dzięki serdeczne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

Ja oponę zmierzyłem owijając ją miarką i mam 2195mm (700x35c).

 

Ta metoda też nie jest dokładna, bo nie uwzględnia ugięcia opony.

Przykład:

Oponę 700x45C najpierw zmierzyłem ślad na ziemi jednego obrotu nie dociskając koła do podłoża i wyszło 2235 mm, a później z obciążeniem i wynik wyniósł 2215 mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Gość

topol przecież pisałem że metodi na Pi=3,14 sa do bani, a odekmowanie końcówki mm to bzdura, trzeba odjąć z 5-6 cm!

 

Tak samo jak owijanie miarką koła - to tez zawyża.

 

Trzeba postawić oponę na asfalcie w miejscu gdzie jest wentyl (lub zaznaczyc coś na oponie) i zrobić cały ruch (lub kilka) pod obciązeniem, i zmierzyć.

 

Wg mni jest to około :

 

2,1 202 cm

2 - 200,5 cm

1,9 - 199 cm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem cos ciekawego

 

Licznik rowerowy zlicza impulsy powodowane przez obroty koła, mnoży je przez wprowadzoną wartość obwodu koła i wyświetla obliczoną wartość przejechanych kilometrów. Ponieważ licznik jest przyrządem cyfrowym, dokładność przeliczeń impulsów na kilometry jest tak duża, że dokładność licznika teoretycznie zależy wyłącznie od dokładności wprowadzonej wartości obwodu koła. Wartość tą można wprowadzać do większości liczników z dokładnością 1mm. Ponieważ obwód koła wynosi ok. 2m, maksymalna teoretyczna dokładność licznika wynosi:

 

1mm / 2000mm = 0,05%

 

W praktyce tak wysoka dokładność jest niemożliwa do osiągnięcia z uwagi na wpływ wielu różnych czynników, jak: ciśnienie w oponie, obciążenie roweru, rodzaj podłoża, zużycie opon, myszkowanie podczas jazdy, itp. Praktycznie możliwe jest osiągnięcie dokładności rzędu 0,5%. Jest to wartość zupełnie wystarczająca do opisywania tras rowerowych.

 

 

Sprawdzamy, czy czujnik licznika jest prawidłowo ustawiony.

Pompujemy prawidłowo opony, tzn. „na kamień”. Jest to bardzo ważne, bo nie napompowane opony powodują błąd wskazań licznika rzędu kilku procent!

Krok 1 – ustawienie zgrubne

 

Mierzymy zewnętrzną średnicę opony metrówką. Mnożymy przez p = 3,14.

 

Przykład:

Zmierzyliśmy np. 690mm (jest to typowa wartość dla trekkinga, dla górala wychodzi ok.650mm)

3,14 x 690mm = 2166mm.

 

Z powodu uginania się opony rzeczywista średnica koła jest mniejsza o ok. 2% od obwodu koła. Korygujemy więc obwód koła:

 

Przykład:

2166mm : 1,02 = 2124mm

 

Wartość tą (nazwijmy ją stałą licznika) wprowadzamy do licznika.

 

 

Teraz należy porównać wskazania z wzorcem. W tym celu należy znaleźć w miarę prosty odcinek drogi (najlepiej 1km) z ustawionymi co 100m słupkami dystansowymi

 

Ustawiamy rower przy słupku początkowym, zerujemy licznik. Przejeżdżamy odcinek 1km (wg wskazań licznika!). Staramy się jechać w miarę prosto bez zbędnego myszkowania. Pod koniec zwalniamy, żeby zatrzymać się dokładnie w miejscu, gdzie licznik wskaże 1,00km (lub 1,0km, w zależności od ilości wyświetlanych miejsc po przecinku). Oceniamy rzeczywistą przejechaną odległość na podstawie słupków kilometrowych i pomiarów krokami.

Obliczamy nową wartość stałej licznika wg wzoru:

 

Nowa wartość [mm] = Stara wartość [mm] x Rzeczywista odległość [km]

 

Przykład:

Przejechaliśmy 0,995km (czyli zabrakło 5m do kilometra)

2124mm x 0,995 = 2113mm

 

Nową wartość wprowadzamy do licznika.

 

Dla sprawdzenia jeszcze raz powtarzamy krok 2.

 

Jeżeli błąd wskazań licznika na dystansie 1km nie przekracza 5m, licznik możemy uważać za ustawiony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...