Skocz do zawartości

[zębatki w przerzutce] ich zużycie a wpływ na napęd


adii22

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam :)

Szukałem nieco na forum, jak i poza nim, ale nie znalazłem satysfakcjonującej mnie odpowiedzi. Chyba, że źle szukam?

O co chodzi? A o takie maleństwa, często zapomniane: kółeczka w przerzutce tylnej. Wyczytałem, że górne ma wpływ na jakość zmiany przełożeń i w sumie się z tym można zgodzić, w końcu to ono jest najbliżej kasety i w zasadzie 'ciągnie' łańcuch w bok przy zmianie przełożeń. Ale to się tyczy luzu takowego.

A mnie interesowałby inny aspekt. Mianowicie wpływ ich zużycia na stan łańcucha (nie mówię o brudzie). Chciałbym się dowiedzieć, czy stan ich ząbków ma jakiś racjonalny i potwierdzony wpływ na zużycie napędu? Bo tak na zdrowy rozum to chyba nieszczególnie: kółeczka są z tworzywa, które jest miększe od łańcucha - i tym samym kółeczka się 'poddadzą', raczej nie wpłyną na zużycie łańcucha. Może na jakość jazdy (jakieś szumy, szmery, piski i wołania 'wymień mnie!') ?

Dodam, że po sezonie w SLX'ie mam ząbki rekina na dolnym kółeczku i nie wiem czy wymiana ma jakikolwiek sens, poza wizualnym :)

 

Jeśli temat był przerabiany, przepraszam, proszę o poprawienie mnie :)

Napisano

Dobrze myślisz, kółka są za miękkie by jakoś wpływały na zużycie napędu. Aluminiowe zresztą też nie za wiele tutaj zmienią. Kółka są odpowiedzialne tylko i wyłącznie za odpowiednie prowadzenie łańcucha ... Jeśli się zużyły to warto je zmienić.

Napisano

Ale o tym, że zużyty napęd przyczynia się do zużycia kółeczek przekonałem się, jak założyłem przerzutkę LX z kółeczkami w dobrym stanie do napędu alivio z ponad 4k km (w tym cała obecna zima). Po tygodniu (dosłownie) kółka zniknęły momentalnie i stały się ostre, nawet jeden ząbek ułamał się ostatnio. Widzę teraz jak elementy napędu dopasowują się do rozciągniętego łańcucha. Przerzutka też chodzi trochę gorzej niż na początku, choć 100% pewności nie mam, bo pewnie ost. odcinek pancerza zatarł się już od brudu w środku.

Napisano

Dlatego warto posiadać tester zużycia Łańcucha ;) Wymiana w początkowej fazie jego rozciągnięcia gwarantuje, że reszta komponentów długo posłuży :) Ja się nie bawię i łańcuch wymieniam stosunkowo często ... Zwłaszcza, że na co dzień używam ekonomicznego napędu 8rzędowego :)

Napisano

Zużyte górne kółeczko tylnej przerzutki może wpłynąć na szybsze zużycie się napędu właśnie poprzez nieprecyzyjne działanie, obcieranie łańcuchem o krawędzie zębatek. Będzie to miało jednak znaczenie tylko w przypadku znacznie zużytego kółeczka lub nieprecyzyjnie wyregulowanego napędu. No i gdy to nie będzie jedyny nieprecyzyjnie działający element, patrz: skrzywiony wózek przerzutki, hak, pancerze i linki generujące opory)

Napisano

No tak, tylko co ile km wymieniac zużyty łańcuch? Co 1000? Jeśli w sezonie zrobię 8-10kk, a łańcuch hg40 kosztuje średnio 25 zł to wychodzi spora sumka, a ostatecznie dojdzie jeszcze kaseta i zębatki korby. Ja planuję napęd czyli kaseta, 2 x łańcuch, korba+ kółka przerzutki na ok 10 000 km, potem wymieniam wszystko i wychodzi spora oszczędność. Napęd który teraz mam jest już dość zużyty, ale nic nie przeskakuje, bo mam równomiernie zużyte biegi na kasecie (biegi - 4,5,6,7,8).

Napisano

Każdy samemu musi znaleźć słoty środek dostosowany do własnych potrzeb. Dla mnie jest to częsta wymiana łańcucha dla kogo innego zakup trzech i zmiana co 500km. I rożne inne metody, które można stosować. :)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...