Skocz do zawartości

[Amortyzator] Problem z ustawieniami tłumika


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkim.

Mam problem dotyczący amortyzacji mojego Full`a - Trek VRX:

 

7400ba4c26090db7.jpg

 

Problem dotyczy tylnego tłumika.

Otóż, kiedyś miałem zwykłego sprężynowca Fox Vanilla 165mm. I niby wszystko było ok. Ale pomyślałem, że zainwestuję w amortyzator powietrzny. Wiadomo – lepszy komfort. Jak się okazało… tylko w teorii. Kupiłem więc Fox Float R.

Problem polega na tym, że napompowany do 250PSI (max to 300 PSI) amortyzator miał prawie 50 % SAG`u. A skok z krawężnika dobijał do końca. Po nabiciu do 270 PSI (SAG 20-30% ) tłumik był twardy jak skała. Progresja – potworna!

Tłumik był całkowicie nowy i jestem pewien, że sprawny.

Kupiłem też to :

 

1351844866_f0ce8e11ff_z.jpg?zz=1

 

gdzie poprzez regulacje objętości komory powietrznej można wpłynąć na stopień progresji.

I tu również około 250- 270 PSI (to prawie 20 BAR !!!) . Było trochę lepiej ale po dwóch dniach ciśnienie poszło w komorę negatywną i amor dostał Stuck Down.

Czy to możliwe, że tak duże przełożenie wahacza eliminuje korzystanie z dobrodziejstw tłumików powietrznych? A może ze względu na małą objętość komory powietrznej te Fox`y się nie nadawały?

A co sądzicie o RockShox Monarch , albo SID ? Będzie tak?

Szukam czegoś co będzie wybierało małe nierówności przy sagu nie większym niż 20%. Budżet nie gra roli. Priorytet to wygoda.

Napisano

Sprawa pierwsza. Apropos Float R. Spróbuj go napompować do rzeczonych 250-260 psi i ustaw poprawnie tłumienie powrotu. Zacznij od pierwszego ustawienia i stopniowo dodawaj po kliku. W moim Reign'ie zauważyłem podobny problem. Jak go napompowałem miękko to tracił skok i przy uderzeniu w przeszkodę się zapadał, a jak ciśnienie było duże to znowu jak HT. Wystarczyło ustawić tłumienie powrotu adekwatnie do wagi przy nie najtwardszym napompowaniu i praca zawieszenia uległa zmianie.

Co do drugiego tłumika to ciężko mi powiedzieć nie zaglądając do środka. Możliwe, że jakaś uszczelka puściła i stad problem. Zwróć natomiast uwage na to czy na wahaczu lub linku pośredniczącym nie ma luzu bo może to wpływać na nie osiową prace dampera i puszczanie uszczelek.

 

A tak przy okazji piękna maszyna :) raz na serwis klient mi przywiózł też VRX'a ale z Manitou X-Vert z przodu. Po prostu klasyk.

Napisano

W FOX'ie Floacie R platforma jest ustawiana fabrycznie na określony poziom. Może u ciebie poziom ProPedal był wysoki i przez niego ta duża progresja.

W Drugim (?) Fox'ie masz regulacje tłumienia i platformy (On/Off). Możesz pobawić się regulacją tłumienia tak jak pisał Kawior.

  • Mod Team
Napisano
Czy to możliwe, że tak duże przełożenie wahacza eliminuje korzystanie z dobrodziejstw tłumików powietrznych?

Do tych ram był seryjnie montowany także tłumik CaneCreek AD5

A może ze względu na małą objętość komory powietrznej te Fox`y się nie nadawały?

Wg mnie masz za dużą objętość komory powietrznej.

A co sądzicie o RockShox Monarch , albo SID

Zależy od zaworowania tłumika- nieprawidłowo dobrany tłumik może tylko pogorszyć sprawę. Dobó tłumika jest w głównej mierze uzależniony od przełożenia na ramie

RockShox_monarch_leverage.jpg

 

W Twoim wypadku zacząłbym od uratowania tłumika po stuckdown i zmniejszeniu komory powietrznej.

Aha- ja się zupełnie nie znam.

Napisano

1. Regulacja tłumienia powrotu jest układem niezależnym więc nie powinna wpływać na charakterysytkę ugięcia.

2. Do założyciela tematu: nie wiem skąd wytrzasnąłeś teorię, że powietrzny amortyzator zapewni ci większy komfort niż spręzynowy :) W praktyce i teorii to powietrzniaki muszą gonić spręzynowce. Teoretycznie różnica czułości może wynikać z tego, że spręzynówka jest starym amortyzatorem a powietrzniak nowym.

3. Spróbowałbym w takim przypadku z amortyzatorem który posiada wydajną regulację kompresji.

4. Ja po dwóch nieudanych wyborach i pewnie tak czy inaczej niemałej wydanej sumie pomyślałbym o innej ramie. Chyba że jesteś w tej zakochany :)

Napisano

Jeśli jakiś gość siedział nad projektowaniem tej ramy i wsadził tam sprężyne, to uwierz mi że inny damper nie będzie działał prawidłowo. Dodatkowo tak jak pisze "durny kot" - zaworowanie jest tu bardzo istotne.

Trzecia sprawa to taka, że R'ka to najtańszy damper Foxa, więc cudó nie oczekuj.

I na koniec :D - podzielam zdanie "tobo", problem może być po stronie ramy z minionej epoki.

Napisano

To że wsadził sprężynę wynika chyba z tego że wtedy było ich więcej na rynku i były bardziej niezawodne :) Ale tak naprawdę to nie pamiętam ile ma ta rama, raczej sporo. :)

Napisano

Ale wsadził, wiec ja bym nie mieszał. A druga sprawa to taka, że znam mało osób idących w stronę powietrza, posiadając sprężynę. Ja w tym sezonie przesiadam się z FOX'a RL'a, na RS Vivid'a -zobaczymy co z tego wyjdzie :)

Napisano

Ja znam mnóstwo osób posiadających sprężynowce a jednak wybierających w kolejnym podejściu powietrzniaki i to w dyscyplinach które raczej nie wiążą się z lekkością roweru. Miałem dobre/bardzo dobre i takie i takie i dla mnie różnica w działaniu co do medium ściskanego nie miała aż takiego znaczenia na plus odnośnie sprężyny stalowej.

Napisano

Tobo źle wyregulowany damper przy rekomendowanym SAG'u będzie się zapadać, wiem to z autopsji. Zbyt duże tłumienie powrotu sprawia, że damper nie jest w stanie wrócić do pierwotnej pozycji i po najeździe na kolejne przeszkody traci skok. Przynajmniej taki efekt miałem przy Maestro. Po ustawieniu na prawie najniższy poziom tłumienia problem znikł, a zawieszenie stało się bardzo czułe i aktywne (SAG około 30%).

 

A co się tyczy tematu to poprzednicy mają rację. Rama projektowana pod sprężynę nie musi współgrać z powietrzem.

Napisano

I tu się mylisz ....

CaneCreek AD5 to tłumi powietrzny który, owszem był montowany w VRX`ach ale w innych modelach .

 

usedvrx.JPG

 

Porównaj na zdjęciu tego element który nazwałem "półwahaczem" . Punkt obrotu jest osadzony o wiele wyżej. CaneCreek AD5 mam w drugiej , uszkodzonej ramie VRX i ze względu na gabaryty nie moge go wstawić do mojej. Półwahacz niestety także nie pasuje.

Tak... wiem że to stary model. bodajże z 2001

Ale mam do niego sentyment. Miesiąc temu zmienilem cały osprzęt na XT. Wszystko nowe

Za tydzień przyjdzie REBA RL. Pozostaje jeszcze sprawa tego tłumika

Obecnie mój rower wygląda tak:

 

33fe2d9992d569e1.jpg

 

5e71683dee4605ac.jpg

 

498be833994bd3fd.jpg

 

49575e0b12202fa2.jpg

 

68b88b2c0e99c7a6.jpg

 

31a891179f34eec0.jpg

 

59aa30ef67aed664.jpg

 

A co sądzicie o tym ( X-Fusion Shox PV) :

 

2071077021

 

Ten Vanilla nie jest taki aż zły ale chciałbym coś "nowszego"

Napisano · Ukryte przez durnykot, 31 Stycznia 2012 - zdublowany post
Ukryte przez durnykot, 31 Stycznia 2012 - zdublowany post

I tu się mylisz ....

CaneCreek AD5 to tłumi powietrzny który, owszem był montowany w VRX`ach ale w innych modelach .

 

usedvrx.JPG

 

Porównaj na zdjęciu tego element który nazwałem "półwahaczem" . Punkt obrotu jest osadzony o wiele wyżej. CaneCreek AD5 mam w drugiej , uszkodzonej ramie VRX i ze względu na gabaryty nie moge go wstawić do mojej. Półwahacz niestety także nie pasuje.

Tak... wiem że to stary model. bodajże z 2001

Ale mam do niego sentyment. Miesiąc temu zmienilem cały osprzęt na XT. Wszystko nowe

Za tydzień przyjdzie REBA RL. Pozostaje jeszcze sprawa tego tłumika

Obecnie mój rower wygląda tak:

 

33fe2d9992d569e1.jpg

 

5e71683dee4605ac.jpg

 

498be833994bd3fd.jpg

 

49575e0b12202fa2.jpg

 

68b88b2c0e99c7a6.jpg

 

31a891179f34eec0.jpg

 

59aa30ef67aed664.jpg

 

A co sądzicie o tym ( X-Fusion Shox PV) :

 

d5e1d0b31d0d318c.jpg

 

Ten Vanilla nie jest taki aż zły ale chciałbym coś "nowszego"

Napisano

Wracając do tematu, a może przyczyną wadliwej pracy jest "fully independent link" :icon_cool: - zwróćcie uwagę na te "linki", ten układ wydaje mi się mocno przekombinowany - początek epoki FS. To jednozawias z jakimś dziwnym punktem pośrednio-pchającym :woot: .

Napisano

Niby nie miałem problemu z mechaniką , ale tego systemu "Fully Independent Link" nie potrafię rozgryźć. Po cholerę wsadzili tam ten półwahacz.Jak wpływa on na przełożenie. Czy chodzi tylko o możliwość regulacji XC, AM ,DH ? Przecież mogli dać po prostu coś o większym skoku.

Ale macie rację ... Zostane raczej przy sprężynie, bo nic tu nie wykombinuję .

Czy możecie polecić mi coś ? Coś z wyższej półki.Może być ze zbiorniczkiem. Oby nie za długim bo kiedyś miałem jeszcze to :

 

p4pb6713870.jpg

 

Przy dobiciu mało nie urwałem zbiorniczka ( wystający wentyl z przodu). Wgieła sie tylko rama.

 

Czy można kupić jeszczę nowego Vanilla R, RL, RX albo RC ?

  • Mod Team
Napisano

Nie skreślałbym zestawu rama+tłumik powietrzny. Skoro masz Foxa z regulacją objętości komory powietrznej to chyba warto spróbować innych ustawień niż kupować kolejny tłumik w ciemno? W tej ramie w przy ustawieniu AM i DH chyba każdy tłumik o standardowym ustawieniu kompresji i normalną komorą powietrzną będzie się zapadał ( za duże przełożenie- stawiam na przełożenie powyżej 3:1 )

Ten X-fusion może stwarzać problemy przy montażu ( jak wspomniany DNM)- mocno wystający zbiornik. Tak w ciemno wydać 600 pln???

Napisano

Przełożenie to coś około 3,5:1 4:1 .

Wiem ze to dużo.

Z jednej strony nie skreślałbyś zestawu rama + tłumik powietrzny, a z drógiej piszesz, że każdy powietrzy będzie się zapadał. Czyli instalowanie pneumatyki nie ma sęsu.

Fox pojechał do serwisu. Ale przedtem to oczywiście, że sprawdziłem wszystkie możliwe ustawienia. To samo - sag 40-50%. Moja waga to 85kg.

  • Mod Team
Napisano

Zauważ,że dopisałem coś o stopniu kompresji i wielkości komory powietrznej .

W tej ramie w przy ustawieniu AM i DH chyba każdy tłumik o standardowym ustawieniu kompresji i normalną komorą powietrzną będzie się zapadał ( za duże przełożenie- stawiam na przełożenie powyżej 3:1 )

Tak na marginesie- Fox ma w swojej ofercie taki zestaw do zamiany wielkosci komory powietrznej ( sam bym kupił,ale w Polszy nie znalazłem)

Changing FLOAT Air Spring Compression

W tej tabelce widać,że stosowanie odpowiedniej "wkładki" zwiększa stopień kompresji tłumika ( co zresztą jest logiczne) - większy stopień kompresji pozwala na ustawienie w miarę normalnego SAGu i zapobiegnięciu lub zminimalizowaniu dobicia.

2012 FLOAT Air Spring Summary

Nie będę się upierał,żebyś na siłę trzymał się powietrznego tłumika- Twój rower. Ale szukanie kolejnego tłumika bez wyczerpania bieżących możliwości to trochę błądzenie we mgle i szukanie na siłę.

BTW- może serwis ma możliwość zmiany tłumienia kompresji?

Napisano

Fajnie, że napisałeś dwa takie same tematy tyle, że w pierwszym linki nie działają :/

 

Druga kwestia: rama ma bardzo duże przełożenie jak na obecne czasy i z tego co piszesz wydaje się, że ma degresywną charakterystykę pracy w związku z czym masz efekt dobijania po całości albo ultra progresji, która jest wynikiem bardzo dużego ciśnienia. W związku z tym ujmę to w ten sposób: zamiast pakować kolejne pieniądze w dampery pomyśl o innej ramie, która nie będzie aż tak problematyczna. Miałem dwie ramy w kształcie Y i obydwie poległy. Trek jest ładny, ale według mnie gra nie jest warta świeczki tym bardziej, że każdy nowy damper to wydatek kilkuset złotych.

 

Jeżeli składasz ten rower ku własnej radości to zostaw go tak jak jest. Jeżeli chcesz go używać na co dzień to sumaryczny koszt dobierania damperów będzie koszmarny.

Napisano

Dzięki chłopaki za odpowiedź.

Macie rację. Teraz to do mnie dotarło. Faktycznie to już antyk.

Szkoda mi jednak wywalić tą ramę. Swego czasu kosztował w sklepie ok 12 tys zł.

Przeglądam aukcje internetowe i tak naprawdę na dobrą ramę trzeba szykować 3-4 tys ! Mam tylko połowę tego. Ale za tyle w starocia nie chcę się pchać.

Możecie coś polecić, tak do 2 tys? Na pewno full.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...